Враховуючи пункт 31 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості), відповідно до частини 1 статті 26 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIІI (далі — Закон) тендерна пропозиція подається в електронному вигляді через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, де зазначається інформація про ціну, інші критерії оцінки (у разі їх встановлення замовником), інформація від учасника процедури закупівлі про його відповідність кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям, наявність/відсутність підстав, установлених у статті 17 Закону і в тендерній документації, та шляхом завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у тендерній документації. Також за пунктом 44 Особливостей переможець надає документи, що підтверджують відсутність підстав, установлених статтею 17 Закону. Тим самим надані учасником чи переможцем інформація і документи за будь-яких обставин повинні містити правдиву інформацію.
Згідно з абзацами 2 і 3 пункту 39 Особливостей замовник має право звернутися за підтвердженням інформації, наданої учасником процедури закупівлі, до органів державної влади, підприємств, установ, організацій відповідно до їх компетенції. У разі отримання достовірної інформації про невідповідність переможця процедури закупівлі вимогам кваліфікаційних критеріїв, підставам, установленим частиною 1 статті 17 Закону, або факту зазначення у тендерній пропозиції будь-якої недостовірної інформації, що є суттєвою під час визначення результатів відкритих торгів, замовник відхиляє тендерну пропозицію такого учасника процедури закупівлі.
Таким чином, замовник самостійно має можливість перевірити достовірність наданої учасником у складі пропозиції інформації чи документів і відповідно до абзацу 2 підпункту 1 та абзацу 6 підпункту 3 пункту 41 Особливостей відхилити тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли учасник процедури закупівлі зазначив у тендерній пропозиції недостовірну інформацію, що є суттєвою для визначення результатів відкритих торгів, чи переможець процедури закупівлі надав недостовірну інформацію, що є суттєвою для визначення результатів процедури закупівлі, яку замовником виявлено згідно з абзацом 2 пункту 39 Особливостей.
Тобто недостовірність інформації, поданої учасником чи переможцем, може нести негативні наслідки для останніх. У свою чергу замовнику необхідно правильно застосовувати згадані норми.
Нижче надаємо перелік корисних посилань на статті з порталу RADNUK.COM.UA щодо недостовірності інформації в тендерній пропозиції, які можуть роз’яснити нюанси застосування наведених вище норм, зокрема:
- «Невдалий сценарій відхилення за недостовірну інформацію», де наведено деяке роз’яснення щодо застосування згаданих норм;
- «Чи підлягає застосуванню норма „24 години“ при встановленні факту недостовірності інформації?», що містить висновок експерта з питання надання можливості виправлення невідповідності;
- «Підроблення документів як підстава для відхилення тендерної пропозиції», у якій автор розмежовує визначення підроблення документів та документів з недостовірною інформацією;
- «Недостовірність інформації встановлюється не лише за відповіддю на звернення замовника» та «Кінцевий бенефіціарний власник під санкціями — відхиляти чи ні?», у яких опрацьовано практику органу оскарження щодо застосування норм підтвердження невідповідності інформації в пропозиції.
У рамках щотижневого опрацювання розміщених зразків документів за різними категоріями редакцією порталу опрацьовано категорії «Закупівлі за пунктом 11 Особливостей», «Закупівлі за пунктом 13 Особливостей», «Відкриті торги з особливостями» розділу «Зразки документів замовникам за Особливостями». За результатом їх опрацювання встановлено актуальність таких зразків.