Алгоритм проведення відкритих торгів з публікацією англійською мовою з 26.06.2021

Ганна Довгая
2527
11 Жовтня 2021
Алгоритм проведення відкритих торгів з публікацією англійською мовою з 26.06.2021
2527
11 Жовтня 2021

Відкриті торги з публікацією англійською мовою мають свої особливості, тож з метою врахування всіх нюансів у цій статті сформуємо поетапний та детальний алгоритм проведення відкритих торгів з публікацією англійською мовою, що враховує всі законодавчі зміни з 26.06.2021 до Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон),  внесені Законом України «Про внесення змін до Закону України “Про публічні закупівлі” та інших законів України щодо вдосконалення системи функціонування та оскарження публічних закупівель» від 03.06.2021 № 1530-IX.

Що таке відкриті торги з публікацією англійською мовою?

Прямого визначення «що таке відкриті торги з публікацією англійською мовою» вЗаконі немає. Згадано про такий вид процедури закупівлі в частині 3 статті 10 Закону, а саме:

«Оголошення про проведення конкурентних процедур закупівель у строки, встановлені у частині 1 статті 10, обов’язково додатково оприлюднюються в електронній системі закупівель англійською мовою, якщо очікувана вартість закупівлі перевищує суму, еквівалентну:

для товарів і послуг — 133 тисячам євро;

для робіт — 5 150 тисячам євро.

Курс євро визначається згідно з офіційним курсом, установленим Національним банком України станом на дату оприлюднення в електронній системі закупівель оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі».

Отже, замовник самостійно з огляду на вартісні межі наявної закупівлі прирівнює її очікувану вартість до встановлених обмежень в частині 1 статті 10 Закону. Якщо очікувана вартість закупівлі дорівнює або перевищує для товарів і послуг 133 тисячі євро; для робіт — 5 150 тисяч євро, замовник після оприлюднення річного плану закупівель, під час оголошення про проведення відкритих торгів з публікацією англійською мовою вибирає тип процедури «відкриті торги з публікацією на англійській мові» (Рис. 1) та зобов’язується з-поміж інших документів, притаманних для звичайних відкритих торгів, додатково опублікувати англійською мовою саме оголошення про проведення відкритих торгів з публікацією англійською мовою. Щодо обов’язку опублікування інших документів тендерної документації англійською мовою в Законі не йдеться.

Рис. 1

Згадаємо, що конкурентна процедура закупівлі (далі — тендер) — здійснення конкурентного відбору учасників за процедурами закупівлі відкритих торгів, торгів з обмеженою участю та конкурентного діалогу. Тож відкриті торги з публікацією англійською мовою є конкурентною процедурою закупівлі, котра потребує щонайменше подання двох тендерних пропозицій. При цьому для того, щоб аукціон відбувся, замовник повинен допустити (кваліфікувати) щонайменше двох учасників процедури закупівлі. Далі крок за кроком пояснимо, як здійснити таку закупівлю згідно з вимогами Закону.

Поетапний алгоритм проведення відкритих торгів з публікацією англійською мовою

Найменування етапу

Порядок дій замовника за відповідним етапом

1. Оприлюднення річного плану закупівель та змін до нього

Річний план закупівель або зміни до нього замовник оприлюднює в електронній системі закупівель протягом 5 робочих днів з дня їх затвердження (частина 1 статті 4 Закону).

Додатково — на порталі RADNUK.COM.UA в статті «Відповідаємо на чотири поширені запитання щодо річного плану закупівель».

2. Оприлюднення оголошення про проведення відкритих торгів з публікацією оголошення англійською мовою

Замовник самостійно та безоплатно через авторизовані електронні майданчики оприлюднює в електронній системі закупівель оголошення про проведення відкритих торгів з публікацією англійською мовою, тендерну документацію (з усіма додатками) та проєкт договору про закупівлю не пізніше ніж за 30 днів до кінцевого строку подання тендерних пропозицій (пункт 1 частини 1 статті 10 Закону).

Оголошення про проведення відкритих торгів з публікацією оголошення англійською мовою має містити (частина 2 статті 21 Закону):

  1. найменування, місцезнаходження та ідентифікаційний код замовника в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань, його категорію;
  2. назву предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником (у разі поділу на лоти такі відомості повинні зазначатися стосовно кожного лота) та назви відповідних класифікаторів предмета закупівлі і частин предмета закупівлі (лотів) (за наявності);
  3. кількість та місце поставки товарів, обсяг і місце виконання робіт чи надання послуг;
  4. очікувану вартість предмета закупівлі;
  5. строк поставки товарів, виконання робіт, надання послуг;
  6. кінцевий строк подання тендерних пропозицій;
  7. умови оплати;
  8. мову (мови), якою (якими) повинні готуватися тендерні пропозиції;
  9. розмір, вид та умови надання забезпечення тендерних пропозицій (якщо замовник вимагає його надати);
  10. дату та час розкриття тендерних пропозицій, якщо оголошення про проведення відкритих торгів оприлюднюється відповідно до частини 3 статті 10 цього Закону;
  11. розмір мінімального кроку пониження ціни під час електронного аукціону у межах від 0,5 відсотка до 3 відсотків очікуваної вартості закупівлі або в грошових одиницях;
  12. математичну формулу для розрахунку приведеної ціни (у разі її застосування).

В оголошенні про проведення відкритих торгів з публікацією англійською мовою може зазначатися інша інформація.

Як шпаргалкою користуйтесь на порталі RADNUK.COM.UA прикладом оголошення про проведення відкритих торгів з публікацією англійською мовою.

3. Оприлюднення тендерної документації та проєкту договору про закупівлю

Тендерна документація безоплатно оприлюднюється замовником разом з оголошенням про проведення відкритих торгів з публікацією англійською в електронній системі закупівель для загального доступу (частина 1 статті 22 Закону).

Відповідно до частини 2 статті 22 Закону тендерна документація повинна містити таку інформацію:

  1. інструкцію з підготовки тендерних пропозицій;
  2. один або декілька кваліфікаційних критеріїв відповідно до статті 16 цього Закону, підстави, встановлені статтею 17 цього Закону, та інформацію про спосіб підтвердження відповідності учасників установленим критеріям і вимогам згідно із законодавством. Замовник не вимагає документального підтвердження інформації про відповідність підставам, встановленим статтею 17 цього Закону, у разі якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України «Про доступ до публічної інформації», та / або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним. Для об’єднання учасників замовником зазначаються умови щодо надання інформації та способу підтвердження відповідності таких учасників установленим кваліфікаційним критеріям та підставам, встановленим статтею 17 цього Закону;
  3. інформацію про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі відповідну технічну специфікацію (у разі потреби — плани, креслення, малюнки чи опис предмета закупівлі). Технічні, якісні характеристики предмета закупівлі та технічні специфікації до предмета закупівлі повинні визначатися замовником з урахуванням вимог, визначених частиною 4 статті 5 цього Закону;
  4. інформацію про маркування, протоколи випробувань або сертифікати, що підтверджують відповідність предмета закупівлі встановленим замовником вимогам (у разі потреби);
  5. кількість товару та місце його поставки;
  6. місце, де повинні бути виконані роботи чи надані послуги, їх обсяги;
  7. строки поставки товарів, виконання робіт, надання послуг;
  8. проєкт договору про закупівлю з обов’язковим зазначенням порядку змін його умов;
  9. опис окремої частини або частин предмета закупівлі (лота), щодо яких можуть бути подані тендерні пропозиції, у разі якщо учасникам дозволяється подати тендерні пропозиції стосовно частини предмета закупівлі (лота). Замовник може передбачити можливість укладення одного договору про закупівлю з одним і тим самим учасником у разі визначення його переможцем за кількома лотами;
  10. перелік критеріїв оцінки та методику оцінки тендерних пропозицій із зазначенням питомої ваги кожного критерію. У разі застосування критерію оцінки вартість життєвого циклу методика оцінки тендерних пропозицій повинна містити опис усіх складових вартісних елементів та перелік документів і інформації, які повинні надати учасники для підтвердження вартості складових елементів життєвого циклу. Замовник у разі необхідності дисконтування витрат життєвого циклу майбутніх періодів може використовувати поточну облікову ставку Національного банку України. Вартість життєвого циклу може рахуватися як сума всіх витрат життєвого циклу або сума всіх витрат життєвого циклу, поділена на розрахункову одиницю експлуатації предмета закупівлі;
  11. строк дії тендерної пропозиції, протягом якого тендерні пропозиції вважаються дійсними, але не менше 90 днів із дати кінцевого строку подання тендерних пропозицій;
  12. валюту, у якій повинна бути зазначена ціна тендерної пропозиції;
  13. мову (мови), якою (якими) повинні бути складені тендерні пропозиції;
  14. кінцевий строк подання тендерних пропозицій;
  15. розмір та умови надання забезпечення тендерних пропозицій (якщо замовник вимагає його надати);
  16. розмір, вид, строк та умови надання, повернення та неповернення забезпечення виконання договору про закупівлю (якщо замовник вимагає таке забезпечення надати);
  17. прізвище, ім’я та по батькові, посаду та електронну адресу однієї чи кількох посадових осіб замовника, уповноважених здійснювати зв’язок з учасниками;
  18. вимогу про зазначення учасником у тендерній пропозиції інформації (повне найменування та місцезнаходження) щодо кожного суб’єкта господарювання, якого учасник планує залучати до виконання робіт чи послуг як субпідрядника / співвиконавця в обсязі не менше 20 відсотків від вартості договору про закупівлю — у разі закупівлі робіт або послуг;
  19. опис та приклади формальних (несуттєвих) помилок, допущення яких учасниками не призведе до відхилення їх тендерних пропозицій. Формальними (несуттєвими) вважаються помилки, що пов’язані з оформленням тендерної пропозиції та не впливають на зміст тендерної пропозиції, а саме — технічні помилки та описки.

Тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації. Тендерна документація може містити правила зазначення в договорі про закупівлю грошового еквівалента в національній чи іноземній валюті за офіційним курсом, установленим Національним банком України станом на дату проведення електронного аукціону (частина 3 статті 22 Закону). Замовникам слід пам’ятати, що в разі встановлення оплати в іноземній валюті ризики виникнення курсової різниці покладають саме на замовника. Тому рішення щодо встановлення оплати в іноземній валюті має бути обґрунтованим, а право на взяття таких зобов’язань суб’єктом в іноземній валюті має бути встановлено відповідним законодавством.

Тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України «Про доступ до публічної інформації» та / або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним (частина 4 статті 22 Закону).

Варто зазначити, що проєкт договору про закупівлю є частиною тендерної документації, тому замовник має його підготувати та оприлюднити в електронній системі закупівель як частину тендерної документації, наприклад додатком до неї.

4. Забезпечення тендерної пропозиції

Відповідно до частини 1 статті 25 Закону замовник має право зазначити в оголошенні про проведення відкритих торгів з публікацією англійською мовою та в тендерній документації вимоги щодо надання забезпечення тендерної пропозиції.

У разі якщо замовник вимагає надання забезпечення тендерної пропозиції, у тендерній документації повинні бути зазначені умови його надання (!), зокрема розмір, строк дії та застереження щодо випадків, коли забезпечення тендерної пропозиції не повертається учаснику. У такому разі учасник під час подання тендерної пропозиції одночасно надає забезпечення тендерної пропозиції.

Розмір забезпечення тендерної пропозиції у грошовому виразі не може перевищувати 0,5 % очікуваної вартості закупівлі в разі проведення тендеру на закупівлю робіт та 3 % у разі проведення тендеру на закупівлю товарів чи послуг на умовах, визначених тендерною документацією.

Забезпечення тендерної пропозиції не повертається у разі:

  1. відкликання тендерної пропозиції учасником після закінчення строку її подання, але до того, як сплив строк, протягом якого тендерні пропозиції вважаються дійсними;
  2. непідписання договору про закупівлю учасником, який став переможцем тендеру;
  3. ненадання переможцем процедури закупівлі у строк, визначений частиною 6 статті 17 Закону, документів, що підтверджують відсутність підстав, установлених статтею 17  Закону;
  4. ненадання переможцем процедури закупівлі забезпечення виконання договору про закупівлю після отримання повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, якщо надання такого забезпечення передбачено тендерною документацією.

Забезпечення тендерної пропозиції повертається учаснику в разі:

  1. закінчення строку дії тендерної пропозиції та забезпечення тендерної пропозиції, зазначеного в тендерній документації;
  2. укладення договору про закупівлю з учасником, який став переможцем процедури закупівлі;
  3. відкликання тендерної пропозиції до закінчення строку її подання;
  4. закінчення тендеру в разі неукладення договору про закупівлю з жодним з учасників, які подали тендерні пропозиції.

Більше щодо того, як правильно встановити вимогу щодо забезпечення тендерної пропозиції, яку інформацію необхідно зазначити замовнику та як сформувати вимогу з урахуванням наказу Мінекономіки № 2628 від 14.12.2020 «Про затвердження форми і Вимог до забезпечення тендерної пропозиції / пропозиції», читайте на порталі RADNUK.COM.UA в електронній книзі «Забезпечення в публічних закупівлях».

5. Забезпечення виконання договору про закупівлю

Замовник має право вимагати від переможця конкурентної процедури закупівлі внесення ним не пізніше дати укладення договору про закупівлю забезпечення виконання такого договору, якщо внесення такого забезпечення передбачено тендерною документацією (частина 1 статті 27 Закону).

Розмір забезпечення виконання договору про закупівлю не може перевищувати 5 % вартості договору про закупівлю (частина 3 статті 27 Закону).

Кошти, що надійшли як забезпечення виконання договору про закупівлю, якщо вони не повертаються учаснику у випадках, визначених цим Законом, підлягають перерахуванню до відповідного бюджету, а в разі здійснення закупівлі замовниками не за бюджетні кошти — перераховуються на рахунок таких замовників (частина 4 статті 27 Закону).

Детальніше про забезпечення виконання договору про закупівлю читайте на порталі RADNUK.COM.UA у статтях «Забезпечення виконання договору про закупівлю» та «Усе, що треба знати про (не)повернення забезпечення виконання договору про закупівлю».

6. Звернення до замовника щодо роз’яснення та / або з вимогою

Відповідно до частини 1 статті 24 Закону фізична / юридична особа має право не пізніше ніж за 10 днів до закінчення строку подання тендерної пропозиції звернутися через електронну систему закупівель до замовника за роз’ясненнями щодо тендерної документації та / або звернутися до замовника з вимогою щодо усунення порушення під час проведення тендеру.

Усі звернення за роз’ясненнями та звернення щодо усунення порушення автоматично оприлюднюються в електронній системі закупівель без ідентифікації особи, яка звернулася до замовника. Замовник повинен протягом трьох робочих днів з дня їх оприлюднення надати роз’яснення на звернення та оприлюднити його в електронній системі закупівель відповідно до статті 10 Закону.

Важливо! Роз’яснення до тендерної документації замовник оприлюднює через авторизовані електронні майданчики в електронній системі закупівель у машинозчитувальному форматі* протягом одного дня з дня прийняття рішення про надання роз’яснень.

*Машинозчитувальний формат — формат файлу, структурований так, щоб комп’ютерні програми могли легко ідентифікувати, розпізнавати й отримувати конкретні дані, включаючи окремі факти, та їхню внутрішню структуру (директива Європейського парламенту і ради 2003/98/ЄС).

У разі несвоєчасного надання замовником роз’яснень щодо змісту тендерної документації електронна система закупівель автоматично призупиняє перебіг тендеру. Для поновлення перебігу тендеру замовник повинен розмістити роз’яснення щодо змісту тендерної документації в електронній системі закупівель з одночасним продовженням строку подання тендерних пропозицій не менш як на 7 днів.

Увага! Відповідно до частини 1 статті 16414 КУпАП несвоєчасне надання або ненадання замовником роз’яснень щодо змісту тендерної документації тягне за собою накладення штрафу на службових (посадових), уповноважених осіб замовника в розмірі 1 700 грн, за повторне правопорушення протягом року — 3 400 грн.

7. Оскарження тендерної документації до Органу оскарження

Скарги, що стосуються тендерної документації, можуть подаватися до Органу оскарження з моменту оприлюднення оголошення про проведення відкритих торгів з публікацією англійською мовою, але не пізніше ніж за 4 дні до кінцевого строку подання тендерних пропозицій, встановленого до внесення змін до тендерної документації.

Скарги, що стосуються прийнятих рішень, дій чи бездіяльності замовника, що відбулися до закінчення строку, встановленого для подання тендерних пропозицій, можуть подаватися протягом 10 днів з дня, коли суб’єкт оскарження дізнався або повинен був дізнатися про порушення своїх прав унаслідок рішення, дії чи бездіяльності замовника, але не пізніше ніж за 4 дні до встановленого на момент прийняття такого рішення, дії чи бездіяльності замовника кінцевого строку подання тендерних пропозицій.

Звертаємо увагу: замовнику забороняється вчиняти будь-які дії та приймати будь-які рішення щодо процедури закупівлі, у тому числі приймати рішення про відміну тендеру чи визнання його таким, що не відбувся, відміну переговорної процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю, крім дій, спрямованих на усунення порушень, зазначених у скарзі.

Тобто замовник має право самостійно усунути порушення, зазначені у скарзі, шляхом внесення відповідних змін до тендерної документації. Рекомендуємо вчиняти такі дії протягом двох робочих днів з дати подання скарги (за умови, що замовник погоджується з порушеннями, зазначеними у скарзі), аби не затягувати процес проведення відкритих торгів.

Більше щодо оскарження читайте на порталі RADNUK.COM.UA у статті «Оскарження процедур закупівель: нові правила з 26.06.2021».

8. Внесення змін до тендерної документації

Відповідно до частини 2 статті 24 Закону замовник має право з власної ініціативи або в разі усунення порушень законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку органу державного фінансового контролю відповідно до статті 8 Закону, або за результатами звернень, або на підставі рішення Органу оскарження внести зміни до тендерної документації.

У разі внесення змін до тендерної документації строк для подання тендерних пропозицій продовжується замовником в електронній системі закупівель таким чином, щоб з моменту внесення змін до тендерної документації до закінчення кінцевого строку подання тендерних пропозицій залишалося не менше 7 днів.

Важливо! Зміни до тендерної документації оприлюднюються замовником через авторизовані електронні майданчики в електронній системі закупівель у машинозчитувальному форматі протягом одного дня з дня прийняття рішення про надання роз’яснень.

9. Подання тендерних пропозицій учасниками процедури закупівлі

Відповідно до частини 1 статті 26 Закону тендерна пропозиція подається в електронному вигляді через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, де зазначається інформація про ціну, інші критерії оцінки (у разі їх встановлення замовником), інформація від учасника процедури закупівлі про його відповідність кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям (критерію), наявність / відсутність підстав, установлених у статті 17 Закону і в тендерній документації, та шляхом завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у тендерній документації.

Електронна система закупівель автоматично формує та надсилає повідомлення учаснику про отримання його тендерної пропозиції із зазначенням дати та часу. Електронна система закупівель повинна забезпечити можливість подання тендерної пропозиції всім особам на рівних умовах.

Згідно з частиною 2 статті 26 Закону кожен учасник має право подати тільки одну тендерну пропозицію (у тому числі до визначеної в тендерній документації частини предмета закупівлі (лота)).

Більше щодо цього питання читайте на порталі RADNUK.COM.UA у статті «Декілька тендерних пропозицій / пропозицій в одній закупівлі від одного учасника».

У разі якщо тендерна пропозиція подається об’єднанням учасників, до неї обов’язково включається документ про створення такого об’єднання (частина 10 статті 26 Закону).

10. Продовження строку дії тендерних пропозицій та внесення змін до неї

Тендерні пропозиції залишаються дійсними протягом зазначеного в тендерній документації строку.

До закінчення цього строку замовник має право вимагати від учасників процедури закупівлі продовження строку дії тендерних пропозицій. Учасник процедури закупівлі має право:

  • відхилити таку вимогу, не втрачаючи при цьому наданого ним забезпечення тендерної пропозиції;
  • погодитися з вимогою та продовжити строк дії поданої ним тендерної пропозиції і наданого забезпечення тендерної пропозиції.

Учасник процедури закупівлі має право внести зміни до своєї тендерної пропозиції або відкликати її до закінчення кінцевого строку її подання без втрати свого забезпечення тендерної пропозиції. Такі зміни або заява про відкликання тендерної пропозиції враховуються, якщо вони отримані електронною системою закупівель до закінчення кінцевого строку подання тендерних пропозицій.

11. Розкриття тендерних пропозицій

Відповідно до частини 1 статті 28 Закону у день і час закінчення строку подання тендерних пропозицій, зазначених в оголошенні, електронною системою закупівель автоматично розкриваються всі файли тендерної пропозиції, крім інформації про ціну / приведену ціну тендерної пропозиції.

12. Допуск до аукціону (прекваліфікація)

Замовник розглядає тендерні пропозиції на відповідність вимогам тендерної документації до проведення оцінки тендерних пропозицій у строк, що не перевищує 20 робочих днів.

Якщо замовник виявив на етапі прекваліфікації в складі тендерної пропозиції від учасника процедури закупівлі інформацію про ціну / приведену ціну тендерної пропозиції, то замовник повинен або відхилити такого учасника на підставі абзацу 3 пункту 1 частини 1 статті 31 Закону у разі наявності відповідної вимоги в тендерній документації, або відмінити торги на підставі пункту 2 частини 1 статті 32 Закону, якщо в тендерній документації немає відповідної вимоги. Практика з даного питання — на порталі RADNUK.COM.UA в статті «Євроторги: ховаємо ціну».

За результатами розгляду замовником в електронній системі закупівель, відповідно до статті 10 Закону, складається та оприлюднюється протокол розгляду всіх тендерних пропозицій.

Приклади подібних документів доступні для завантаження на порталі RADNUK.COM.UA в розділі «Зразки документів замовникам».

Після оприлюднення замовником протоколу розгляду тендерних пропозицій електронною системою закупівель автоматично розсилаються повідомлення всім учасникам тендеру та оприлюднюється перелік учасників, тендерні пропозиції яких не відхилені згідно з цим Законом.

Дата і час проведення електронного аукціону визначаються електронною системою автоматично, але не раніше ніж через 5 (календарних) днів після оприлюднення протоколу розгляду тендерних пропозицій.

У разі допущення замовником до подальшого аукціону (оцінки) менше двох тендерних пропозицій тендер автоматично відміняється електронною системою закупівель (частина 2 статті 32 Закону).

13. Оприлюднення повідомлення про виправлення невідповідностей тендерної пропозиції

Відповідно до частини 16 статті 29 Закону, якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника виявлено невідповідності в інформації та / або документах, що подані учасником у тендерній пропозиції та / або подання яких вимагалось тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель.

Замовник розміщує повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в інформації та / або документах:

  1. що підтверджують відповідність учасника процедури закупівлі кваліфікаційним критеріям відповідно до статті 16 цього Закону;
  2. на підтвердження права підпису тендерної пропозиції та / або договору про закупівлю.

Повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей повинно містити таку інформацію:

  1. перелік виявлених невідповідностей;
  2. посилання на вимогу (вимоги) тендерної документації, щодо якої (яких) виявлені невідповідності;
  3. перелік інформації та / або документів, які повинен подати учасник для усунення виявлених невідповідностей.

Замовник не може розміщувати щодо одного й того ж учасника процедури закупівлі більш ніж один раз повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в інформації та / або документах, що подані учасником у тендерній пропозиції, крім випадків, пов’язаних з виконанням рішення органу оскарження.

Більше щодо виправлення невідповідностей у тендерній пропозиції учасника читайте на порталі RADNUK.COM.UA у статтях:

14. Виправлення учасником невідповідностей тендерної пропозиції

Відповідно до частини 9 статті 26 Закону учасник процедури закупівлі виправляє невідповідності в інформації та / або документах, що подані ним у своїй тендерній пропозиції, виявлені замовником після розкриття тендерних пропозицій, шляхом завантаження через електронну систему закупівель уточнених або нових документів в електронній системі закупівель протягом 24 годин з моменту розміщення замовником в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей.

Замовник розглядає подані тендерні пропозиції з урахуванням виправлення або невиправлення учасниками виявлених невідповідностей.

Якщо учасник процедури закупівлі не виправив виявлені замовником після розкриття тендерних пропозицій невідповідності в інформації та / або документах, що подані ним у своїй тендерній пропозиції, протягом 24 годин з моменту розміщення замовником в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей, то замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель (абзац 6 пункту 1 частини 1 статті 31 Закону).  

15. Оскарження прийнятих рішень, дій чи бездіяльності замовника, які відбулися після розгляду тендерних пропозицій

Згідно з частиною 8 статті 18 Закону скарги, що стосуються прийнятих рішень, дій чи бездіяльності замовника, які відбулися після розгляду тендерних пропозицій, порядок якого передбачений частиною 12 статті 29 Закону, подаються протягом 5 днів з дня оприлюднення в електронній системі закупівель протоколу розгляду тендерних пропозицій, у разі якщо оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі оприлюднюється відповідно до частини 3 статті 10 цього Закону.

Тобто із формуванням протоколу розгляду тендерних пропозицій 20-денний строк закінчується, і оскаржити результати оцінки тендерних пропозицій можна тільки протягом 5 днів після оприлюднення в електронній системі закупівель протоколу розгляду тендерних пропозицій. Тому дана норма станом на вересень 2021 року є «мертвою», адже оскарження в період розгляду тендерних пропозицій під час проведення відкритих торгів з публікацією англійською мовою законодавчо не передбачено.

Більше — на порталі RADNUK.COM.UA у статті «Призупинення та продовження строків при оскарженні закупівель: як правильно рахувати?».

16. Оцінка тендерних пропозицій

Замовник проводить оцінку лише тих тендерних пропозицій, що не були відхилені (частина 2 статті 29 Закону).

 17. Аномально низька ціна

Відповідно до частини 14 статті 29 Закону учасник, який надав найбільш економічно вигідну тендерну пропозицію, що є аномально низькою, повинен надати протягом одного робочого дня з дня визначення найбільш економічно вигідної тендерної пропозиції обґрунтування в довільній формі щодо цін або вартості відповідних товарів, робіт чи послуг тендерної пропозиції.

Замовник може відхилити аномально низьку тендерну пропозицію, у разі якщо учасник не надав належного обґрунтування вказаної у ній ціни або вартості, та відхиляє аномально низьку тендерну пропозицію у разі ненадходження такого обґрунтування протягом одного робочого дня з дня визначення найбільш економічно вигідної тендерної пропозиції.

Щодо позиції суду в частині обґрунтування аномально низької ціни читайте на порталі RADNUK.COM.UA у статті «Позиція суду щодо (не)належного обґрунтування АНЦ тендерної пропозиції учасника». Більше про особливості аномально низької ціни читайте у статтях «Важливе правило щодо аномально низької ціни», «Розрахунок як невід’ємний критерій АНЦ» та «Аномально низька ціна, що потрібно знати замовникові?».

18. Відхилення тендерних пропозицій учасників

Згідно з частино 1 статті 31 Закону замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, якщо:

1) учасник процедури закупівлі:

  • не відповідає кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям, установленим статтею 16 цього Закону та / або наявні підстави, встановлені частиною 1 статті 17 цього Закону;
  • не відповідає встановленим абзацом першим частини 3 статті 22 цього Закону вимогам до учасника відповідно до законодавства;
  • зазначив у тендерній пропозиції недостовірну інформацію, що є суттєвою при визначенні результатів процедури закупівлі, яку замовником виявлено згідно з частиною 15 статті 29 цього Закону;
  • не надав забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником, та / або забезпечення тендерної пропозиції не відповідає умовам, що визначені замовником у тендерній документації до такого забезпечення тендерної пропозиції;
  • не виправив виявлені замовником після розкриття тендерних пропозицій невідповідності в інформації та / або документах, що подані ним у своїй тендерній пропозиції, протягом 24 годин з моменту розміщення замовником в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей;
  • не надав обґрунтування аномально низької ціни тендерної пропозиції протягом строку, визначеного в частині 14 статті 29 цього Закону;
  • визначив конфіденційною інформацію, що не може бути визначена як конфіденційна відповідно до вимог частини 2 статті 28 цього Закону;

2) тендерна пропозиція учасника:

  • не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації;
  • викладена іншою мовою (мовами), аніж мова (мови), що вимагається тендерною документацією;
  • є такою, строк дії якої закінчився.

Більше читайте на порталі RADNUK.COM.UA у статтях:

19. Звернення учасника, тендерна пропозиція якого відхилена

Частиною 3 статті 31 Закону передбачено, що у разі, якщо учасник, тендерна пропозиція якого відхилена, вважає недостатньою аргументацію, зазначену в повідомленні та протоколі розгляду тендерних пропозицій, такий учасник може звернутися до замовника з вимогою надати додаткову інформацію про причини невідповідності його пропозиції умовам тендерної документації, зокрема технічній специфікації, та / або його невідповідності кваліфікаційним критеріям, а замовник зобов’язаний надати йому відповідь з такою інформацією не пізніш як через 5 днів з дня надходження такого звернення через електронну систему закупівель.

Відповідно до частини 4 статті 33 Закону учасник, якого не визнано переможцем процедури закупівлі за результатами оцінки та розгляду його тендерної пропозиції, може звернутися через електронну систему закупівель до замовника з вимогою щодо надання інформації про тендерну пропозицію переможця процедури закупівлі, у тому числі щодо зазначення її переваг порівняно з тендерною пропозицією учасника, який надіслав звернення, а замовник зобов’язаний надати йому відповідь не пізніше ніж через 5 днів з дня надходження такого звернення.

20. Намір укласти договір про закупівлю

Відповідно до частини 1 статті 33 Закону рішення про намір укласти договір про закупівлю приймається замовником у день визначення учасника переможцем процедури закупівлі. Протягом одного дня з дати ухвалення такого рішення замовник оприлюднює в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю.

Повідомлення про намір укласти договір про закупівлю повинно містити таку інформацію:

  1. найменування, місцезнаходження та ідентифікаційний код замовника в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань, його категорію;
  2. назву предмета закупівлі із зазначенням коду та назви відповідних класифікаторів предмета закупівлі і частин предмета закупівлі (лотів) (за наявності);
  3. кількість, місце та строк поставки товарів, виконання робіт чи надання послуг;
  4. найменування переможця процедури закупівлі / спрощеної закупівлі (для юридичної особи) або прізвище, ім’я, по батькові (за наявності) (для фізичної особи);
  5. ціну тендерної пропозиції / пропозиції.

Повідомлення про намір укласти договір про закупівлю може містити іншу інформацію.

21. Документи переможця відкритих торгів з публікацією англійською мовою

Відповідно до частини 2 статті 41 Закону переможець процедури закупівлі під час укладення договору про закупівлю повинен надати:

  1. відповідну інформацію про право підписання договору про закупівлю;
  2. копію ліцензії або документа дозвільного характеру (у разі їх наявності) на провадження певного виду господарської діяльності, якщо отримання дозволу або ліцензії на провадження такого виду діяльності передбачено законом та у разі якщо про це було зазначено у тендерній документації.

У разі якщо переможцем процедури закупівлі є об’єднання учасників, копія ліцензії або дозволу надається одним з учасників такого об’єднання учасників.

Також частиною 6 статті 17 Закону передбачено, що переможець процедури закупівлі у строк, що не перевищує 10 днів з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, повинен надати замовнику документи шляхом оприлюднення їх в електронній системі закупівель, що підтверджують відсутність підстав, визначених пунктами 2, 3, 5, 6, 8, 12 і 13 частини 1 та частиною 2 цієї статті.

Звертаємо увагу, що відповідно до частини 5 статті 17 Закону замовник не вимагає документального підтвердження публічної інформації, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України «Про доступ до публічної інформації» та / або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним, або публічної інформації, що є доступною в електронній системі закупівель.

Тому замовник на підтвердження відсутності підстав для відмови в участі у процедурі закупівель має вимагати від переможця документальне підтвердження пунктів 5, 6, 12 частини 1 та частини 2 статті 17 Закону.

До уваги замовників такі статті на порталі RADNUK.COM.UA: «Нові набори відкритих даних, які має врахувати кожен замовник», «Щодо строків подання документів переможця процедури закупівлі» та «Чи має замовник перевіряти переможця по статті 17 Закону на момент укладення договору про закупівлю?».

22. Відхилення переможця закупівлі

Згідно з частино 1 статті 31 Закону замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, якщо:

     3. переможець процедури закупівлі:

  • відмовився від підписання договору про закупівлю відповідно до вимог тендерної документації або укладення договору про закупівлю;
  • не надав у спосіб, зазначений у тендерній документації, документи, що підтверджують відсутність підстав, установлених статтею 17 цього Закону;
  • не надав копію ліцензії або документа дозвільного характеру (у разі їх наявності) відповідно до частини 2 статті 41 цього Закону;
  • не надав забезпечення виконання договору про закупівлю, якщо таке забезпечення вимагалося замовником.

Більше читайте на порталі RADNUK.COM.UA у статті «5 підстав, коли можливе повторне визначення переможця в одній процедурі закупівлі».

23. Відмова переможця укладати договір про закупівлю

Відповідно до частини 7 статті 33 Закону у разі відмови переможця процедури закупівлі від підписання договору про закупівлю відповідно до вимог тендерної документації, неукладення договору про закупівлю з вини учасника або ненадання замовнику підписаного договору у строк, визначений цим Законом, або ненадання переможцем процедури закупівлі документів, що підтверджують відсутність підстав, установлених статтею 17 цього Закону, замовник відхиляє тендерну пропозицію такого учасника, визначає переможця процедури закупівлі серед тих учасників, строк дії тендерної пропозиції яких ще не минув, та приймає рішення про намір укласти договір про закупівлю у порядку та на умовах, визначених цією статтею.

24. Відміна відкритих торгів з публікацією англійською мовою чи визнання такими, що не відбулися

Відповідно до частини 1 статті 32 Закону замовник відміняє тендер у разі:

  1. відсутності подальшої потреби в закупівлі товарів, робіт чи послуг;
  2. неможливості усунення порушень, що виникли через виявлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель, з описом таких порушень, які неможливо усунути.

Відповідно до частини 2 статті 32 Закону тендер автоматично відміняється електронною системою закупівель у разі:

  1. подання для участі у відкритих торгах менше двох тендерних пропозицій;
  2. допущення до оцінки менше двох тендерних пропозицій у процедурі відкритих торгів;
  3. відхилення всіх тендерних пропозицій згідно з цим Законом.

У разі відміни тендеру з підстав, визначених частиною 2 статті 32 Закону, електронною системою закупівель автоматично оприлюднюється інформація про відміну тендеру.

Тендер може бути відмінено частково (за лотом).

Відповідно до частини 5 статті 32 Закону замовник має право визнати тендер таким, що не відбувся, у разі:

  1. якщо здійснення закупівлі стало неможливим внаслідок дії непереборної сили;
  2. скорочення видатків на здійснення закупівлі товарів, робіт чи послуг.

Замовник має право визнати тендер таким, що не відбувся частково (за лотом).

У разі відміни тендеру замовником або визнання тендеру таким, що не відбувся, замовник протягом одного робочого дня з дня прийняття відповідного рішення зазначає в електронній системі закупівель підстави прийняття рішення.

Більше читайте на порталі RADNUK.COM.UA у статтях:

25. Укладення договору про закупівлю

Відповідно до частини 5 статті 33 Закону з метою забезпечення права на оскарження рішень замовника до Органу оскарження договір про закупівлю не може бути укладено раніше ніж через 10 днів з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю.

Відповідно до частини 6 статті 33 Закону замовник укладає договір про закупівлю з учасником, який визнаний переможцем процедури закупівлі, протягом строку дії його пропозиції, не пізніше ніж через 20 днів з дня прийняття рішення про намір укласти договір про закупівлю відповідно до вимог тендерної документації та тендерної пропозиції переможця процедури закупівлі. У випадку обґрунтованої необхідності строк для укладання договору може бути продовжений до 60 днів.

У разі подання скарги до Органу оскарження після оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю перебіг строку для укладання договору про закупівлю призупиняється.

Звертаємо увагу, що згідно з частиною 4 статті 41 Закону умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту пропозиції за результатами електронного аукціону (у тому числі ціни за одиницю товару) переможця спрощеної закупівлі, крім випадків:

  • визначення грошового еквівалента зобов’язання в іноземній валюті;
  • перерахунку ціни за результатами електронного аукціону в бік зменшення ціни пропозиції учасника без зменшення обсягів закупівлі.

26. Звіт про результати проведення відкритих торгів з публікацією англійською мовою

Відповідно до частини 2 статті 19 Закону звіт про результати проведення закупівлі автоматично формується електронною системою закупівель та оприлюднюється протягом одного дня після оприлюднення замовником договору про закупівлю в електронній системі закупівель або відміни тендеру, або визнання тендеру таким, що не відбувся.

27. Повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю

Відповідно до пункту 11 частини 1 статті 10 Закону замовник самостійно та безоплатно через авторизовані електронні майданчики оприлюднює в електронній системі закупівель повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю та зміни до договору у випадках, передбачених частиною 5 статті 41 Закону, протягом трьох робочих днів з дня внесення змін.

Детальніше читайте на порталі RADNUK.COM.UA у статті «Коли потрібно оприлюднювати повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю».

28. Звіт про виконання договору про закупівлю

Відповідно до пункту 12 частини 1 статті 10 Закону замовник самостійно та безоплатно через авторизовані електронні майданчики оприлюднює в електронній системі закупівель звіт про виконання договору про закупівлю протягом 20 робочих днів з дня виконання сторонами договору про закупівлю або закінчення строку дії договору про закупівлю, за умови його виконання сторонами або його розірвання.

Схематичне зображення алгоритму проведення відкритих торгів з публікацією англійською мовою

* Згідно з частиною 8 статті 18 Закону скарги, що стосуються прийнятих рішень, дій чи бездіяльності замовника, які відбулися після розгляду тендерних пропозицій, порядок якого передбачений частиною 12 статті 29 Закону, подаються протягом 5 днів з дня оприлюднення в електронній системі закупівель протоколу розгляду тендерних пропозицій, у разі якщо оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі оприлюднюється відповідно до частини 3 статті 10 цього Закону. Тобто із формуванням протоколу розгляду тендерних пропозицій 20-денний строк закінчується, і оскаржити результати оцінки тендерних пропозицій можна тільки протягом 5 днів після оприлюднення в електронній системі закупівель протоколу розгляду тендерних пропозицій. Тому дана норма станом на вересень 2021 року є «мертвою», адже оскарження в період розгляду тендерних пропозицій під час проведення відкритих торгів з публікацією англійською мовою законодавчо не передбачено. Більше — на порталі RADNUK.COM.UA у статті «Призупинення та продовження строків при оскарженні закупівель: як правильно рахувати?».

** Відповідно до частини 6 статті 33 Закону України «Про публічні закупівлі» замовник укладає договір про закупівлю з учасником, який визнаний переможцем процедури закупівлі, протягом строку дії його пропозиції, не пізніше ніж через 20 днів з дня прийняття рішення про намір укласти договір про закупівлю відповідно до вимог тендерної документації та тендерної пропозиції переможця процедури закупівлі. У випадку обґрунтованої необхідності строк для укладання договору може бути продовжений до 60 днів.

Конкурентні процедури

Публікації, що стосуються будь-яких питань придбання товарів, робіт та послуг за процедурами публічних закупівель