Зміна кількості в умовах неузгодженості позицій

Наталія Чабан
1789
13 Лютого 2021
Зміна кількості в умовах неузгодженості позицій
1789
13 Лютого 2021

Правомірність застосування замовником переговорної процедури закупівлі дуже часто стає предметом спору. Наразі однією із актуальних тем залишається зміна кількості товару чи послуги, зміна очікуваної вартості предмета закупівлі при проведенні переговорної процедури. Тому пропонуємо розглянути практику органу фінансового контролю щодо цього.

Оголошення:UA-2020-06-10-001430-b
Інформація про закупівлю: ДК 021:2015:37440000-4: Інвентар для фітнесу

Моніторингом встановлено: «…що за попередньо відміненими процедурами відкритих торгів UA-2020-04-14-000378-b та UA-2020-05-08-000503-b предметом закупівлі визначено товар (обладнання місця для кросфіта (станція кросфіт) у кількості 1 шт., тоді як предметом закупівлі за досліджуваною переговорною процедурою закупівлі UA-2020-06-10-001430-b є товар (обладнання місця для кросфіта (станція кросфіт) в кількості 16 штук.

Враховуючи викладене, за результатами аналізу питання наявності умов застосування переговорної процедури закупівлі встановлено, що на порушення вимог пункту 1 частини 2 статті 40 Закону замовником безпідставно застосовано переговорну процедуру.

Згідно з вимогами пункту 2 частини 8 статті 40 Закону переговорна процедура закупівлі відміняється замовником у разі неможливості усунення порушень, що виникли через виявлені порушення законодавства щодо закупівель».

Висновок про наявність або відсутність порушень: за результатами аналізу правомірності, обґрунтованості та наявності умов застосування переговорної процедури встановлено порушення вимог пункту 1 частини 2 статті 40 Закону.

Оголошення:UA-2020-09-15-007868-a
Інформація про закупівлю: ДК 021:2015:34320000-6: Механічні запасні частини, крім двигунів і частин двигунів

Моніторингом установлено: «…що відповідно до вимог пункту 1 частини другої статті 40 Закону переговорна процедура закупівлі застосовується замовником як виняток у разі, якщо було двічі відмінено процедуру відкритих торгів, у тому числі частково (за лотом), через відсутність достатньої кількості тендерних пропозицій, визначеної цим Законом. При цьому предмет закупівлі, його технічні та якісні характеристики, а також вимоги до учасника процедури закупівлі не повинні відрізнятися від вимог, що були визначені замовником у тендерній документації.

Проведеним аналізом тендерної документації щодо відміненої процедури відкритих торгів UA-2020-05-05-000260-a, зокрема Додатка 2 ”Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі та документи, які підтверджують відповідність запропонованого товару вимогам замовника“, встановлено, що вказано 18 найменувань у кількості 63 одиниці. Очікувана вартість вказаної процедури закупівлі складала 428 639,00 гривень.

Тендерною документацією щодо відміненої процедури відкритих торгів UA-2020-08-17-003864-a, зокрема в Додатку 2 ”Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі та документи, які підтверджують відповідність запропонованого товару вимогам замовника“, вказано 16 найменувань у кількості 20 одиниць. При цьому очікувана вартість вказаної процедури закупівлі передбачена в сумі 240 000,00 гривень.

Натомість замовник передбачив у досліджуваній переговорній процедурі закупівлі очікуваною вартістю 225 500,00 гривень закупівлю 20 одиниць та не вказав кількість та перелік найменувань.

Вказане свідчить, що замовником застосовано переговорну процедуру закупівлі UA-2020-09-15-007868-a на порушення вимог пункту 1 частини другої статті 40 Закону з огляду на те, що характеристики предмета закупівлі відрізняються від вимог, що були визначені замовником у тендерній документації.

Відповідно до пункту 2 частини восьмої статті 40 Закону переговорна процедура закупівлі відміняється замовником у разі неможливості усунення порушень, що виникли через виявлені порушення законодавства з питань публічних закупівель, що не забезпечено замовником в порушення вказаної норми».

Висновок про наявність або відсутність порушень: за результатами аналізу питання наявності підстав для відміни переговорної процедури закупівлі встановлено порушення пункту 2 частини восьмої статті 40 Закону.

Коментар редакції

Законом України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) передбачено, що в разі двічі відмінених закупівель за процедурою «відкриті торги» внаслідок подання потенційними учасниками до участі менше двох тендерних пропозицій замовник може розпочати переговорну процедуру закупівлі (частина 2 статті 40 Закону).

Однією із умов для застосування переговорної процедури закупівлі є: предмет закупівлі, його технічні та якісні характеристики, а також вимоги до учасника процедури закупівлі не повинні відрізнятися від вимог, що були визначені замовником у тендерній документації.

Відповідно до розроблених рекомендацій Мінекономіки, що знайшли своє відображення у листі «Щодо переговорної процедури закупівлі»: «…у разі здійснення переговорної процедури закупівлі очікувана вартість та кількісні характеристики предмета закупівлі, строки поставки, виконання робіт, надання послуг можуть змінюватись».

Оскільки Уповноваженим органом зазначено, що очікувана вартість, кількісні характеристики предмета закупівлі та строки поставки, виконання робіт, надання послуг можуть змінюватися, деякізамовники могли зітхнути з полегшенням та використовувати такі рекомендації в роботі. Проте не все так просто!

Замовники мають зважати на заборону Закону встановлювати дискримінаційні вимоги до учасників (частина 3 статті 5 Закону). Як свідчать результати наведених вище моніторингів, змінаочікуваної вартості, навіть в бік її зменшення, та кількісних характеристик предмета в разі здійснення переговорної процедури закупівлі аудиторами віднесена до характеристик предмета закупівлі, які, відповідно до чинного законодавства, неможуть змінюватись.

Наприклад, узамовника двічі не відбулися відкриті торги за одним предметом закупівлі. При цьому у зв’язку з тривалим проведенням процедур закупівель виникла необхідність зменшення обсягу цього предмета закупівлі та, відповідно, очікуваної вартості. Вихід при цьому такий: проводимо переговорну процедуру закупівлі, але не змінюємо технічні та якісні характеристики, очікувану вартість, а також вимоги до учасника процедур закупівель, що були визначені замовником у тендерній документації. Після вчинення всіх передбачених Законом дій (оприлюднення тощо) вносимо зміни до укладеного договору про закупівлю шляхом укладення додаткової угоди до договору про закупівлю на підставі пункту 1 частини 5 статті 41 Закону, а саме зменшення обсягів закупівлі, зокрема з урахуванням фактичного обсягу видатків замовника, що тягне за собою зменшення вартості договору про закупівлю.

Загальний висновок

З огляду на значну неузгодженість позицій Уповноваженого органу (Мінекономіки) та Державної аудиторської служби України (яка, до речі, має повноваження накласти штраф за застосування переговорної процедури закупівлі на умовах, не передбачених законом, у розмірі 25 500–51 000) щодо порушеного в цій статті питання радимо під час застосування переговорної процедури закупівлі замовникам не змінювати очікувану вартість, технічні та якісні характеристики, а також вимоги до учасника процедур закупівель, що були визначені замовником у тендерній документації, якщо ви бажаєте провести переговорну процедуру закупівель без ризиків та не готові захищати свої права.

Щодо особливостей застосування переговорної процедури закупівлі читайте на порталі RADNUK.COM.UA у статтях:

Моніторинг закупівель

Публікації щодо здійснення органом державного фінансового контролю такого виду контролю як моніторинг закупівель, зокрема, новини моніторингу, приклади, коментарі, особливості, судова практика щодо моніторингу

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО