Перевіряємо інформацію про учасника у відкритих даних без зайвих клопотів

Ігор Курочка
2663
28 Жовтня 2020
Перевіряємо інформацію про учасника у відкритих даних без зайвих клопотів
2663
28 Жовтня 2020

Частиною 5 статті 17 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) передбачено, що Замовник не вимагає документального підтвердження публічної інформації, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України «Про доступ до публічної інформації» та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним, або публічної інформації, що є доступною в електронній системі закупівель.

Попередньою редакцією Закону обов’язок оприлюднення інформації про перелік відкритих єдиних державних реєстрів, доступ до яких є вільним, було покладено на Уповноважений орган (Мінекономіки). Проте в поточній редакції Закону дану норму було виключено. Отже, уповноважені особи та члени тендерних комітетів мають самостійно шукати та враховувати при встановленні вимог у тендерній документації, яка інформація оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України «Про доступ до публічної інформації» та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним, або публічної інформації, що є доступною в електронній системі закупівель. Як сказав Горацій: «Ніхто не може знати всього», тому у цій статті розберемо, які реєстри будуть у нагоді замовникам під час проведення закупівель.

Відповідно до частини 4 статті 101 Закону України «Про доступ до публічної інформації» (далі — Закон про доступ до публічної інформації) перелік наборів даних, що підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних, вимоги до формату і структури таких наборів даних, періодичність їх оновлення визначаються Кабінетом Міністрів України. При цьому до такого переліку Кабінет Міністрів України обов’язково включає інформацію, доступ до якої у формі відкритих даних передбачено законом.

На виконання даної норми затверджено постанову від 21 жовтня 2015 р. № 835 «Про затвердження Положення про набори даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних», яка містить відповідну інформацію. Детальніше про те, що не може вимагати замовник під час проведення закупівлі, читайте на порталі RADNUK.COM.UA  у статті «Не вимагай того, що можеш побачити і сам!».

Для полегшення роботи закупівельників існують сервіси, які збирають офіційну інформацію з реєстрів. До прикладу, в аналітичній системі YouControl можна побачити зібране з держреєстрів повне досьє на учасника та причетних фізичних осіб.

Де перевірити інформацію про відсутність підстав для відмови в участі у процедурі закупівлі учасника відповідно до статті 17 Закону?

Частиною 1 статті 17 Закону передбачено, що замовник приймає рішення про відмову учаснику в участі у процедурі закупівлі та зобов’язаний відхилити тендерну пропозицію учасника або відмовити в участі у переговорній процедурі закупівлі (крім випадків, зазначених у пунктах 2, 4, 5 частини другої статті 40 цього Закону) у разі, якщо:

Підстава для відмови в участі у процедурі закупівельДе замовник може перевірити інформацію
2) відомості про юридичну особу, яка є учасником процедури закупівлі, внесено до Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні або пов’язані з корупцією правопорушенняЗнайти відповідні відомості можна у Єдиному державному реєстрі осіб, які вчинили корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення на сайті Національного агентства з питань запобігання корупції
3) службову (посадову) особу учасника процедури закупівлі, яку уповноважено учасником представляти його інтереси під час проведення процедури закупівлі, фізичну особу, яка є учасником, було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення корупційного правопорушення або правопорушення, пов’язаного з корупцієюЗазначену інформацію можна перевірити також у Єдиному державному реєстрі осіб, які вчинили корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення на сайті Національного агентства з питань запобігання корупції
4) суб’єкт господарювання (учасник) протягом останніх трьох років притягувався до відповідальності за порушення, передбачене пунктом 4 частини другої статті 6, пунктом 1 статті 50 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді вчинення антиконкурентних узгоджених дій, що стосуються спотворення результатів тендерівПро це можна знайти інформацію за посиланням: Рішення та рекомендації Антимонопольного комітету України та/або Зведені відомості щодо спотворення результатів торгів. Також слід звернути увагу, що систему Prozorro інтегровано з Зведеними відомостями про рішення органів Комітету про визнання вчинення суб’єктами господарювання порушень законодавства про захист економічної конкуренції у вигляді спотворення результатів торгів (тендерів) та накладення штрафу Антимонопольного комітету України
8) учасник процедури закупівлі визнаний у встановленому законом порядку банкрутом та стосовно нього відкрита ліквідаційна процедураДля перевірки цього факту є три джерела: Єдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань (ЄДР).Єдиний реєстр підприємств, щодо яких порушено провадження у справі про банкрутство на порталі відкритих даних та в Кабінеті електронних сервісів (потребує ідентифікації користувача). Рішення Вищого господарського суду України 
9) у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань відсутня інформація, передбачена пунктом 9 частини другої статті 9 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань» (крім нерезидентів)Інформацію про кінцевого бенефіціарного власника можна перевірити у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань (ЄДР)

Яку ще інформацію замовник не може вимагати від учасника процедури закупівлі?

Слід звернути увагу на те, що частина 5 статті 17 Закону стосується не тільки вимог щодо підтвердження відсутності підстав для відмови в участі у процедурі закупівлі, а й інших вимог, які замовник встановлює до учасників в тендерній документації. Тобто замовник не має права вимагати від учасника інформацію, яка є у відкритому доступі. Наведемо приклади, де ці дані можна знайти.

Один із найбільш популярних документів, що вимагаються в тендерній пропозиції, є витяг із Реєстру платників податку на додану вартість. Це джерело також є відкритим, тож замовник повинен самостійно перевірити, чи є учасник у цьому реєстрі. Для цього можна скористатись Електронним кабінетом платника податків. Крім того, там само можна дізнатись, чи має учасник податковий борг.

Відкриті дані також допоможуть замовнику в перевірці гаранта (банк, який видав гарантію учаснику процедури закупівлі) у частині наявності відповідної ліцензії. На сайті Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, міститься Державний реєстр фінансових установ. Доступ до нього є вільним, а отже, вимагати таку ліцензію не потрібно.

Дізнатись про наявність у юридичної особи транспорту можна в Єдиному державному реєстрі транспортних засобів. Він публікується на Головному сервісному центрі МВС України та на Єдиному державному вебпорталі відкритих даних. На Єдиному порталі також є набір Транспортні засоби як засоби провадження господарської діяльності. Що стосується транспорту, то існують окремі реєстри ліцензування на автомобільному, залізничному, морському та річковому транспорті.

Також актуальною є інформація про ліцензії та дозволи, адже вони стосуються різних розпорядників та галузей. Чи має компанія дозвіл на будівництво, можна перевірити в реєстрі Державної архітектурно-будівельної інспекції України.

У медичних закупівлях варто послуговуватись такими реєстрами:

  • реєстр діючих ліцензій з виробництва лікарських засобів;
  • реєстр діючих ліцензій з імпорту лікарських засобів;
  • реєстр місць провадження діяльності з оптової та роздрібної торгівлі лікарськими засобами;
  • ліцензійний реєстр на право здійснення господарської діяльності з обігу наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів;
  • реєстр суб’єктів господарювання, які здійснюють господарську діяльність з медичної практики.

А при замовленні фінансових послуг буде доречним ліцензійний реєстр Нацкомфінпослуг та реєстр підприємств, яким надано дозвіл на провадження митної брокерської діяльності.

Якщо замовник розмістив оголошення про закупівлю послуг дитячих оздоровчих закладів (наприклад, таборів), то йому потрібно знайти підтвердження про те, що учасник зазначений у Державному реєстрі дитячих закладів оздоровлення та відпочинку. Він оприлюднюється як на порталі відкритих даних, так і на сайті Мінсоцполітики.

Якщо замовнику потрібно перевірити надання поштових послуг, інформацію можна знайти у відповідному реєстрі: Єдиний державний реєстр операторів поштового зв’язку.

При співпраці з оптовиками буде корисним Реєстр ліцензій на тютюн та алкоголь і окремо перелік суб’єктів господарювання, які отримали ліцензії на право оптової торгівлі спиртом, алкогольними напоями та тютюновими виробами.

Якщо замовнику потрібно перевірити, чи має туроператор відповідну ліцензію, на Єдиному порталі відкритих даних існує Ліцензійний реєстр суб’єктів туроператорської діяльності.

Також звертаємо увагу, що в разі проведення моніторингу закупівлі представники Держаудитслужби також звертають увагу на відкриту інформацію. Детально про такі моніторинги читайте на порталі RADNUK.COM.UA в статті «Моніторинг також дотримується правила замовник не повинен вимагати те, що може побачити і сам».

Повідомлений — значить озброєний, або Про що ще може дізнатися замовник?

Якщо у юрособи є борги, за якими вона не розрахувалась і через це з’явилося судове рішення, то про це можна дізнатись із Єдиного реєстру боржників.  Особливо небезпечними є ситуації, коли навіть через суд компанія не виконує вимоги. Дізнатись про такі випадки можна через Автоматизовану систему виконавчого провадження.

На діяльність юросіб може вплинути і статус причетних фізосіб. Для перевірки, чи не знаходиться фізособа у розшуку, стане в нагоді реєстр МВС. Також можна про всяк випадок скористатись Переліком терористів.

Від зв’язків із особами, котрі причетні до держуправління, можна застерегтись, зробивши перевірку у Єдиному державному реєстрі декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування.

Важливо! Зазначена вище інформація не може бути підставою для відхилення тендерної пропозиції учасника. З даною інформацією замовник може тільки ознайомитися та враховувати під час майбутньої співпраці.

Висновки

  1. Перед встановленням вимоги в тендерній документації переконайтеся, що необхідна вам інформація не міститься у відкритих даних згідно із Законом України «Про доступ до публічної інформації» або у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.
  2. Перелік, наведений у цій статті, не є вичерпним, але допоможе зорієнтуватись, яку інформацію замовник зможе відшукати самостійно та не вимагати зайвих довідок в учасника, з огляду на те, що це суперечить Закону.

Аби знати усе про надання документального підтвердження публічної інформації та тонкощі застосування їх під час закупівель, читайте на порталі RADNUK.COM.UA  статті:

Замовникам

Публікації, які стосуються сфери публічних (державних) закупівель від «А» до «Я» згруповані відповідно до специфіки

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО