Статтею 16414 Кодексу України про адміністративні правопорушення передбачена адміністративна відповідальність за складання тендерної документації не відповідно до вимог Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон). Таке порушення тягне за собою накладення штрафу на службових (посадових), уповноважених осіб замовника в розмірі 1 700 грн, за потворне правопорушення протягом року — 3 400 грн. У цій публікації розглянемо, які вимоги до учасника, передбачені Законом, найчастіше замовники не встановлюють.
Оголошення: № UA-2020-12-03-013114-b
Моніторингом встановлено: «…що на порушення абзацу 2 пункту 2 частини 2 статті 22 Закону тендерна документація замовника не містить умови щодо надання інформації та способу підтвердження відповідності об’єднання учасників установленим кваліфікаційним критеріям та підставам, встановленим статтею 17 Закону».
Висновок про наявність або відсутність порушень
За результатами аналізу питання відповідності умов тендерної документації вимогам Закону встановлено порушення частини 3 статті 17, пункту 2 частини 2 статті 22 та частини 3 статті 32 Закону.
Коментар редакції: учасник процедури закупівлі / спрощеної закупівлі — фізична особа, фізична особа — підприємець чи юридична особа — резидент або нерезидент, у тому числі об’єднання учасників, яка подала тендерну пропозицію / пропозицію або взяла участь у переговорах у разі застосування переговорної процедури закупівлі. Для цілей цього Закону до об’єднання учасників належать юридичні особи, які чітко зазначені в пункті 37 частини 1 статті 1 Закону.
Окремі особливості встановлення вимог у тендерній документації
Абзацом 2 частини 2 статті 22 Закону визначено, що для об’єднання учасників замовником зазначаються умови щодо надання інформації та способу підтвердження відповідності таких учасників установленим кваліфікаційним критеріям та підставам, установленим статтею 17 Закону.
Варто зазначити, що частина 5 статті 16 Закону передбачає, що в разі участі об’єднання учасників підтвердження відповідності кваліфікаційним критеріям здійснюється з урахуванням узагальнених об’єднаних показників кожного учасника такого об’єднання на підставі наданої об’єднанням інформації. Отже, замовнику доцільно зазначити про це в тендерній документації.
Що ж стосується підтвердження відсутності підстав для відмови в участі у процедурі закупівлі, радимо замовникам встановлювати окрему вимогу щодо підтвердження відповідності підставам, встановленим статтею 17Закону саме до об’єднання учасників.
Увага! Відповідно до частини 5 статті 17 Закону замовник не вимагає документального підтвердження публічної інформації, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України «Про доступ до публічної інформації» та / або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним, або публічної інформації, що є доступною в електронній системі закупівель. Тож замовник не має встановлювати вимоги щодо надання інформації, яку замовник може самостійно перевірити.
Із прикладом зазначення вказаної вимоги знайомтесь на порталі RADNUK.COM.UA у розділі «Зразки документів» — «Зразки документів замовникам» — «Тендерна документація».
Врахування цих правил полегшить життя не тільки учасникам, а перш за все самим замовникам, адже така конкретизація мінімізує ризики подальшого оскарження тендеру та виявлення порушень з боку ДАСУ. Ще більше щодо участі в закупівлях об’єднань учасників читайте на порталі RADNUK.COM.UA у статті «Особливості участі об’єднання учасників у закупівлях: що нового з 19 квітня?».