Незазначили в ТД електронну адресу посадової особи замовника — порушення? Огляд практики

Володимир Маркович
1673
29 Січня 2022
Незазначили в ТД електронну адресу посадової особи замовника — порушення? Огляд практики
1673
29 Січня 2022

Чи буде вважатись порушенням закупівельного законодавства незазначення в тендерній документації електронної адреси посадової особи замовника, що буде здійснювати зв’язок з учасником? Щоб це з’ясувати, звернемося до практики моніторингу Державної аудиторської служби України (далі — ДАСУ) та розглянемо позицію суду щодо цього питання.

Частиною 1 статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) визначено, що тендерна документація безоплатно оприлюднюється замовником разом з оголошенням про проведення конкурентних процедур закупівель в електронній системі закупівель для загального доступу шляхом заповнення полів в електронній системі закупівель.

Відповідно до пункту 17 частини 2 статті 22 Закону у тендерній документації зазначається прізвище, ім’я та по батькові, посада та електронна адреса однієї чи кількох посадових осіб замовника, уповноважених здійснювати зв’язок з учасниками.

Приклад 1

Моніторинг № UA-M-2021-09-01-000073, оголошення № UA-2021-02-15-005968-a 

За результатами моніторингу встановлено: на порушення вимог пункту 17 частини 2 статті 22 Закону у тендерній документації замовника (пункт 2.5 розділу «Загальні положення») не вказано електронної адреси посадової особи замовника, уповноваженої здійснювати зв’язок з учасниками.

Зобов’язання щодо усунення порушення: вжити заходів щодо недопущення у подальшому (зокрема, шляхом проведення роз’яснювальної роботи, економічних навчань тощо) порушень вимог пунктів 17 та 19 частини 2 статті 22 Закону при складанні тендерної документації та норм пункту 3 наказу Мінекономіки № 1082 при розміщенні інформації про закупівлю.

Приклад 2

Моніторинг № UA-M-2021-09-01-000074, оголошення № UA-2020-11-12-003534-c

За результатами моніторингу встановлено: на порушення вимог пункту 17 частини 2 статті 22 Закону у тендерній документації замовника (пункт 2.5 розділу «Загальні положення») не вказано електронної адреси посадової особи замовника, уповноваженої здійснювати зв’язок з учасниками.

Зобов’язання щодо усунення порушення: з огляду на встановлені порушення законодавства у сфері закупівель, керуючись статтями 2 та 5 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», Західний офіс Держаудитслужби зобов’язує здійснити заходи (зокрема, шляхом проведення роз’яснювальної роботи, економічних навчань тощо) щодо недопущення у подальшому порушень вимог пунктів 17 та 19 частини 2 статті 22 Закону при складанні тендерної документації.

Приклад 3

Моніторинг № UA-M-2021-11-09-000016, оголошення № UA-2021-05-11-001606-b

За результатами моніторингу встановлено: у тендерній документації замовника не зазначено електронної адреси однієї чи кількох посадових осіб замовника, уповноважених здійснювати зв’язок з учасниками, чим порушено вимоги пункту 17 частини 2 статті 22 Закону.

Зобов’язання щодо усунення порушення: з огляду на встановлені порушення законодавства у сфері закупівель, керуючись статтями 2 та 5 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», управління Східного офісу Держаудитслужби в Запорізькій області зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень шляхом недопущення їх в подальшому та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та / або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.

Водночас суди дотримуються протилежної позиції та скасовують висновки аудиторів.

Позиція Третього апеляційного адміністративного суду у справі № 160/14817/20 від 27.10.2021

Позиція суду: «<…>Задовольняючи адміністративний позов частково, суд першої інстанції виходив із того, що учасникам процедури закупівлі була відома електронна адреса однієї з посадових осіб замовника, уповноважених здійснювати зв’язок з учасниками, та вони не були позбавлені можливості зв’язатися із замовником за допомогою електронної адреси.

Отже, суд вважає, що незазначення електронної адреси в тендерній документації не вплинуло на перебіг процедури закупівлі. Визначені у висновку порушення є проявом надмірного формалізму з боку відповідача, оскільки визначальним у даній ситуації є можливість або неможливість здійснити перевірку відомостей щодо притягнення або непритягнення учасника торгів або уповноваженої ним посадової особи на участь у процедурі закупівлі до відповідальності за корупційне порушення у цій сфері. За результатами проведеного моніторингу процедури закупівлі відповідач дійшов помилкового висновку про порушення позивачем законодавства про закупівлі<…>.

<…>Судом першої інстанції вірно зазначено, що оскільки електронна адреса однієї із посадових осіб замовника, уповноважених здійснювати зв’язок з учасниками, була зазначена в оголошенні про проведення процедури закупівлі, в частині інформації про замовника в розділі „Контактна особа уповноважена здійснювати зв’язок з учасниками“, учасники процедури не були позбавлені можливості зв’язатися із замовником за допомогою електронної адреси<…>».

Аналогічної позиції дотримувався Третій апеляційний адміністративний суд у справі № 160/14827/20 від 08.12.2021.

Висновки

ДАСУ незазначення електронної адреси в тендерній документації трактує як порушення пункту 17 частини 2 статті 22 Закону, незважаючи на те, що електронна адреса міститься в оголошенні про проведення процедури закупівлі.

Натомість Третій апеляційний адміністративний суд дотримується протилежної позиції — незазначення електронної адреси не є порушенням пункту 17 частини 2 статті 22 Закону, адже електронна адреса була зазначена в оголошенні про проведення процедури закупівлі.

Радимо все ж таки замовникам дотримуватись вимог Закону повною мірою та при підготовці тендерної документації прописувати прізвище, ім’я та по батькові, посаду та електронну адресу однієї чи кількох посадових осіб замовника, уповноважених здійснювати зв’язок з учасниками. Успіхів у здійсненні закупівель та залишайтесь с порталом RADNUK.COM.UA, у нас ще багато цікавого!

Більше статей за темою — на порталі RADNUK.COM.UA:

Моніторинг закупівель

Публікації щодо здійснення органом державного фінансового контролю такого виду контролю як моніторинг закупівель, зокрема, новини моніторингу, приклади, коментарі, особливості, судова практика щодо моніторингу

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО