Значення країни учасника, виробника та походження товару в публічних закупівлях: перелік корисних посилань

Олег Підгірський
1072
28 Червня 2025
Значення країни учасника, виробника та походження товару в публічних закупівлях: перелік корисних посилань
1072
28 Червня 2025

Відповідно до частини 2 статті 36 Митного кодексу України країною походження товару вважається країна, у якій:

  1. товар був повністю отриманий;
  2. товар був підданий останнім економічно обґрунтованим виробничим та технологічним операціям з переробки, що призвели до виробництва нового товару або є важливою стадією виробництва, за умови виконання в цій країні критеріїв достатньої переробки, перелік яких встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Для визначення країни учасника та виробника ми визначаємо країну, де вони зареєстровані.

У період правового режиму воєнного стану визначення країни реєстрації учасника та виробника або походження товару, який закуповується, має велике значення згідно з нормами законодавства у сфері публічних закупівель.

По-перше: пунктом 2 постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України „Про публічні закупівлі“, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» установлено обмеження щодо закупівель товарів, робіт та послуг в юридичних чи фізичних осіб, що пов’язані з Російською Федерацією, Республікою Білорусь та Ісламською Республікою Іран, а також, що замовникам забороняється здійснювати публічні закупівлі товарів походженням з Російської Федерації / Республіки Білорусь / Ісламської Республіки Іран, за винятком товарів походженням з Російської Федерації / Республіки Білорусь, необхідних для ремонту та обслуговування товарів, придбаних до набрання чинності цією постановою.

По-друге: визначення країни походження товару, передбаченого переліком підпункту 2 пункту 6¹ розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII, має значення в питанні застосування чи незастосування положень наведеного пункту, виходячи з абзацу 5 пункту 3 Особливостей.

По-третє: статтею 5 Рамкової угоди між Україною та Європейським союзом щодо спеціальних механізмів реалізації фінансування Союзу для України згідно з інструментом Ukraine Facility, яку ратифіковано згідно із Законом України від 06.06.2024 № 3786-ІХ, передбачено, що участь у процедурах присудження договорів про закупівлі, грантів і премій стосовно діяльності, що фінансується згідно з інструментом Ukraine Facility з метою реалізації якісних і кількісних заходів Плану, відкрита для міжнародних і регіональних організацій, усіх фізичних осіб, які є громадянами, і юридичних осіб, що фактично зареєстровані у прийнятних країнах.

Якщо з першою частиною все зрозуміло, що учасник чи товар не повинні бути пов’язаними з, так би мовити, країнами-агресорами, то значно складніше щодо питань локалізації та Ukraine Facility.

Щоб закупівельнику стало зрозуміліше, доцільно розглянути перелік корисних посилань на публікації порталу RADNUK.COM.UA щодо значення країни учасника, виробника та походження товару в публічних закупівлях.

У рамках щотижневого опрацювання розміщених зразків документів за різними категоріями редакцією порталу опрацьовано категорію «Приклади листів (за Особливостями)» розділу «Зразки документів». За результатом опрацювання встановлено актуальність таких зразків.

Локалізація у публічних закупівлях

Ступінь локалізації виробництва - це показник місцевої складової у питомій вазі вартості сировини, матеріалів, вузлів, агрегатів, деталей, складових частин і комплектуючих виробів, робіт, послуг та інших складових вітчизняного виробництва у собівартості товару, що є предметом закупівлі. Локалізація має важливе знання в закупівлях.

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО