Коли замовник може застосувати перерахунок ціни тендерної пропозиції / пропозиції?

Наталія Чабан
1917
17 Липня 2021
Коли замовник може застосувати перерахунок ціни тендерної пропозиції / пропозиції?
1917
17 Липня 2021

Пропонуємо до уваги кейси, які викличуть не тільки подив, а й змінять вашу уяву щодо роботи аудиторів, — встановлення порушення в частині узгодження зміни ціни в бік її зменшення під час проведення переговорної процедури закупівлі. Оскільки тема перевірок та аудиторів була й буде актуальною завжди та майже кожен закупівельник стикався із ситуацією, коли виявлені за результатами перевірки порушення викликали не тільки обурення, а й бажання протистояти сумнівним висновкам аудиторів, пропонуємо варіант протидії саме таким діям контролюючого органу.

Моніторинг: № UA-M-2021-06-10-000177
Оголошення:UA-2021-04-23-007305-b

Моніторингом щодо питання дотримання законодавства під час укладання договору про закупівлю встановлено: «…між замовником та Державним підприємством „Х“ (далі учасник) 23.04.2021 проведено переговори з предмета закупівлі за кодом ДК 021:2015: 98390000-3 — Інші послуги (послуга з виготовлення аркового кріплення АКП-3/11.2), за результатами яких погоджено ціну пропозиції. Загальна вартість пропозиції склала 5 520 000,00 грн.

Слід зазначити, що повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, оприлюднене замовником на вебпорталі Уповноваженого органу від 23.04.2021, теж містить інформацію про узгоджену ціну пропозиції учасника 5 520 000,00 грн.

Однак встановлено, що договір про закупівлю, який підписано між замовником та Державним підприємством „Х“, містить загальну вартість 5 250 000,00 грн, що не відповідає вищезазначеному протоколу та повідомленню про намір укласти договір про закупівлю, що є порушенням частини 4 статті 41 Закону.
Слід зазначити, що відповідно до пункту 2 частини 1 статті 41 Закону договір про закупівлю, який укладено з порушенням частини 4 статті 41 Закону, є нікчемним».

Моніторинг: № UA-M-2021-04-20-000111
Оголошення: UA-2021-02-05-002411-с

За результатами моніторингу встановлено: «…сума договору про закупівлю, укладеного замовником із ФОП „К“, не відповідає узгодженій ціні пропозиції цього учасника, зазначеній в оприлюдненому в електронній системі закупівель повідомленні про намір укласти договір про закупівлю, чим порушено вимоги частини четвертої статті 41 Закону.

Так, загальна сума договору про закупівлю, згідно з умовами пункту 3.1 розділу 3 „Ціна договору“, становить 613 270,00 грн (без ПДВ), тоді як у повідомленні про намір укласти договір про закупівлю зазначено узгоджену ціну пропозиції ФОП „К“ на надання лісозаготівельних послуг замовнику за даною процедурою закупівлі в сумі 735 924,00 грн (з ПДВ).

Відповідно до пунктів 2, 4 частини 1 статті 43 Закону договір про закупівлю визнається нікчемним у разі його укладення з порушенням вимог частини 4 статті 41 Закону».

Коментар редакції

Відповідно до частини 4 статті 41 Закону умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту тендерної пропозиції / пропозиції за результатами електронного аукціону (у тому числі ціни за одиницю товару) переможця процедури закупівлі / спрощеної закупівлі або узгодженої ціни пропозиції учасника в разі застосування переговорної процедури, крім випадків визначення грошового еквівалента зобов’язання в іноземній валюті та / або випадків перерахунку ціни за результатами електронного аукціону в бік зменшення ціни тендерної пропозиції / пропозиції учасника без зменшення обсягів закупівлі.

Отже, є чотири умови застосування можливості зменшення ціни  тендерної пропозиції / пропозиції учасника:

  1. учасник має зробити перерахунок. Тобто необхідно встановити відповідну вимогу в тендерній документації / оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, наприклад, переможець має надати замовнику на момент укладання договору про закупівлю перерахунок ціни у вигляді довідки в довільній формі. Зверніть увагу, що у спрощеній закупівлі переможець спрощеної закупівлі не має технічної можливості дозавантажити перерахунок ціни в електронну систему закупівель. Детальніше в статті «Перерахунок ціни за результатами аукціону в бік зменшення»;
  2. має відбудитися електронний аукціон. Відповідно до частини 2 статті 30 Закону для проведення електронного аукціону ціни / приведені ціни всіх тендерних пропозицій / пропозицій розташовуються в електронній системі закупівель у порядку від найвищої до найнижчої без зазначення найменувань учасників. Електронний аукціон відбувається у таких закупівлях, як відкриті торги, відкриті торги з публікацією англійською мовою, спрощена закупівля (за умови подання не менше двох пропозицій), торги з обмеженою участю, конкурентний діалог;
  3. ціна може виключно зменшитися. За результатами перерахунку не можна збільшити ціну договору про закупівлю, її можна виключно зменшити;
  4. обсяг закупівлі не зменшується. Тобто після перерахунку ціни обсяг закупівлю не може як зменшитися, так і збільшитися.

Враховуючи викладене вище, зазначену норму можна використовувати у таких закупівлях:

  • відкриті торги;
  • відкриті торги з публікацією англійською мовою;
  • спрощена закупівля, за умови подання більше двох пропозицій (проведення електронного аукціону);
  • торги з обмеженою участю;
  • конкурентний діалог;
  • рамкова угода.

Тож, застосувати інструмент перерахунку ціни не можна в переговорній процедурі закупівлі та спрощеній закупівлі (якщо подано тільки одну пропозицію), оскільки в таких закупівлях відсутній електронний аукціон, який є однією з умов застосування перерахунку ціни.

Важливо! Застосування перерахунку ціни у переговорній процедурі закупівлі та спрощеній закупівлі (якщо подано тільки одну пропозицію) призводить до порушення частини 4 статті 41 Закону, що в свою чергу, згідно з пунктом 2 частини 1 статті 43 Закону, визначає договір про закупівлю нікчемним.

Ще більше щодо даної теми читайте на порталі RADNUK.COM.UА у статтях: «Чи законні зобов’язання аудиторів припинити господарські зобов’язання за договором?» та «Вісім важливих підстав для зміни істотних умов договору про закупівлю».

Моніторинг закупівель

Публікації щодо здійснення органом державного фінансового контролю такого виду контролю як моніторинг закупівель, зокрема, новини моніторингу, приклади, коментарі, особливості, судова практика щодо моніторингу