Медичне обслуговування як виняток з Закону про закупівлі

Тетяна Мішта
266
9 Червня 2021
Медичне обслуговування як виняток з Закону про закупівлі
266
9 Червня 2021

Питання читача

  • Доброго ранку! Пунктом 5 статті 3 Закону України «Про публічні закупівлі» визначено, що дія цього Закону не поширюється на випадки, якщо предметом закупівлі є, зокрема, послуги за договорами про медичне обслуговування населення, що надаються відповідно до закону. Не зрозуміло, відповідно до якого закону надаються такі послуги? Чи стосується це положення попередніх та періодичних медичних оглядів працівників, зайнятих на роботах з підвищеною небезпекою? Дякую.

Відповідь експерта

  • Відповідно до статті 3 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) дія цього Закону не поширюється на випадки, якщо предметом закупівлі, зокрема, є послуги за договорами про медичне обслуговування населення, що надаються відповідно до закону.

Згідно з пунктом 1 частини 1 статті 2 Закону України «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення» від 19.10.2017 № 2168-VIII програма державних гарантій медичного обслуговування населення (програма медичних гарантій) — програма, що визначає перелік та обсяг медичних послуг (включаючи медичні вироби) та лікарських засобів, повну оплату надання яких пацієнтам держава гарантує за рахунок коштів Державного бюджету України згідно з тарифом, для профілактики, діагностики, лікування та реабілітації у зв’язку з хворобами, травмами, отруєннями і патологічними станами, а також у зв’язку з вагітністю та пологами.

Відповідно до статті 3 Закону України «Основи законодавства України про охорону здоров’я» від 19.11.1992 № 2801-ХІІ послуга з медичного обслуговування населення (медична послуга) — послуга, що надається пацієнту закладом охорони здоров’я або фізичною особою — підприємцем, яка зареєстрована та одержала в установленому законом порядку ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики, та оплачується її замовником. Замовником послуги з медичного обслуговування населення можуть бути держава, відповідні органи місцевого самоврядування, юридичні та фізичні особи, у тому числі пацієнт.

Разом з тим надавачами медичних послуг є заклади охорони здоров’я усіх форм власності та фізичні особи — підприємці, які одержали ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики та уклали договір про медичне обслуговування населення з головними розпорядниками бюджетних коштів.

При цьому договір про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій укладається між закладом охорони здоров’я незалежно від форми власності чи фізичною особою —підприємцем, яка в установленому законом порядку одержала ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики, та Уповноваженим органом  відповідно до Закону України «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення».

Згідно з пунктом 7 частини 1 статті 2 Закону України «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення» Уповноважений орган — це центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державних фінансових гарантій медичного обслуговування населення.

Відповідно до Положення про Національну службу здоров’я України (НСЗУ), затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2017 № 1101, НСЗУ є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра охорони здоров’я, який реалізує державну політику у сфері державних фінансових гарантій медичного обслуговування населення.

Отже, зазначене виключення з-під дії Закону про публічні закупівлі стосується договорів на медобслуговування населення, які укладаються уповноваженим на те органом із закладами охорони здоров’я та фізичними особами — підприємцями, які в установленому законом порядку одержали ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики, оскільки у даному випадку заклад обирає безпосередньо пацієнт, а надані в межах законодавства послуги сплачує держава.

В інших випадках замовники здійснюють закупівлю будь-яких медичних послуг з дотриманням вимог Закону, на загальних засадах, шляхом застосування відповідних процедур закупівель / спрощених закупівель, керуючись вартісними межами.

Більше про сферу дії Закону читайте на порталі RADNUK.COM.UA у статтях «Чи поширюється дія Закону на випадки відшкодування (компенсації) витрат» та «Чи підпадає під дію Закону послуги з пошуку кадрів через платні сайти?»

Експерти відповідають

Провідні фахівці закупівельної галузі коротко та з правової точки зору відповідають на найбільш суперечливі та болючі питання щодо здійснення закупівель