Відповідно до підпункту 3 пункту 19 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178, визначено, що істотні умови договору про закупівлю, укладеного відповідно до пунктів 10 і 13 (крім підпункту 13 пункту 13) Особливостей, не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадків покращення якості предмета закупівлі за умови, що таке покращення не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю.
Такий випадок щодо можливості внесення змін до істотних умов договору про закупівлю залишився незмінним ще з часів дії Закону України «Про здійснення державних закупівель» від 01.06.2010 № 2289-VI, що перейшов і в норми Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII.
Водночас закупівельники доволі часто роблять багато помилок при застосуванні наведеної норми або взагалі застосовують її безпідставно, тобто визначають покращення якості, коли такого немає.
Згідно з частиною 1 статті 268 Господарського кодексу України якість товарів, що поставляються, повинна відповідати стандартам, технічним умовам (у разі наявності), іншій технічній документації, яка встановлює вимоги до їх якості, або зразкам (еталонам), якщо сторони не визначать у договорі більш високі вимоги до якості товарів. Своєю чергою ні Господарським кодексом, ні закупівельним законодавством прямо не визначено, що буде покращенням якості та яка його межа. Тому рекомендую розглянути перелік корисних посилань на статті порталу RADNUK.COM.UA щодо деяких нюансів внесення змін до договору у зв’язку з покращенням якості, у яких опрацьовано практичні випадки застосування згаданої норми.
- «Потужніший двигун як ознака покращення якості предмета закупівлі та відсутність податкової операції як ознака підробки аналогічного договору», у якій опрацьовано рішення суду щодо пропозиції під час виконання договору більш потужного товару, ніж визначено умовами такого договору.
- «Чи можливе уточнення номенклатури товару в договорі про закупівлю?», де проаналізовано питання уточнення номенклатури товару як покращення якості.
- «Змінився виробник і марка локалізованого товару: як прозвітувати про виконання договору про закупівлю?», де проаналізовано інше питання визначення покращення якості, що полягало у зміні виробника та марки товару.
- «ДАСУ про те, чи можна вважати зміну договірної ціни покращенням якості предмета закупівлі», що за позицією органу фінансового контролю вказує на (не)правомірність зміни договірної ціни робіт як покращення якості.
- «Цікавий випадок, коли замовник обґрунтував покращення якості предмета закупівлі на вимогу Держаудитслужби», яка своєю чергою налаштовує закупівельника на думку, що така зміна повинна бути доцільною та обґрунтованою.
У рамках щотижневого опрацювання розміщених зразків документів за різними категоріями редакцією порталу опрацьовано категорію «Запит пропозицій постачальників для оборони» розділу «Оборонні закупівлі». За результатом їх опрацювання встановлено актуальність таких зразків.