Оприлюднення договорів про закупівлі на вебпорталі використання публічних коштів (Е-Data / Spending)

Олена Жадан
6212
9 Серпня 2021
Оприлюднення договорів про закупівлі на вебпорталі використання публічних коштів (Е-Data / Spending)
6212
9 Серпня 2021

З метою дотримання принципу прозорості використання публічних коштів замовники зобов’язані на виконання вимог Закону України «Про відкритість використання публічних коштів» від 11.02.2015 № 183 (далі — Закон № 183) оприлюднювати інформацію про укладені за звітний період договори про закупівлю, стан їх виконання та інші відомості. У цій статті розглянемо особливості оприлюднення такої інформації та конкретні приклади відображення її на вебпорталі.

Замовники зобов’язані публічно висвітлювати інформацію про використання коштів, за рахунок яких здійснюються закупівлі товарів, робіт і послуг. Такий обов’язок закріплено Законом № 183, відповідно до статті 2 якого інформація, що оприлюднюється, готується розпорядниками та одержувачами коштів Державного бюджету України, бюджету Автономної Республіки Крим і місцевих бюджетів, органами Пенсійного фонду, підприємствами, а також фондами загальнообов’язкового державного соціального страхування та подається ними для оприлюднення на єдиному вебпорталі використання публічних коштів. Відомості, що оприлюднюються згідно з цим Законом, повинні бути повними, правдивими, точними та реально відображати фактичні дані станом на відповідну дату або за відповідний період часу.

Загальні вимоги до змісту інформації та строків її оприлюднення

У разі використання коштів Державного бюджету України, бюджету Автономної Республіки Крим та місцевих бюджетів оприлюдненню підлягають відомості про:

  • розпорядника (одержувача) бюджетних коштів, а саме: найменування, ідентифікаційний код юридичної особи, місцезнаходження, прізвище, ім’я та по батькові керівника;
  • головного розпорядника бюджетних коштів, зокрема: найменування, місцезнаходження, прізвище, ім’я та по батькові керівника;
  • обсяги бюджетних призначень та / або бюджетних асигнувань на відповідний бюджетний період усього та в розрізі бюджетних програм;
  • обсяги проведених видатків бюджету та наданих кредитів з бюджету за звітний період усього та в розрізі бюджетних програм (при цьому зазначаються також види та обсяги відповідних надходжень щодо коштів спеціального фонду бюджету);
  • укладені за звітний період договори (у т. ч. договори про закупівлю), де має буде обов’язково зазначено: предмет договору, виконавець (найменування, ідентифікаційний код юридичної особи, місцезнаходження), вартість договору, ціна за одиницю (за наявності), кількість закупленого товару / робіт / послуг, проведена процедура закупівлі / спрощена закупівля або обґрунтування її відсутності з посиланням на Закон України «Про публічні закупівлі», обсяг платежів за договором про закупівлю у звітному періоді, строк дії договору про закупівлю;
  • стан виконання договорів (у т. ч. договорів про закупівлю), укладених у попередні звітні періоди, з усіма додатками, які є їх невід’ємною частиною (предмет договору, виконавець (найменування, ідентифікаційний код юридичної особи, місцезнаходження, прізвище, ім’я та по батькові керівника), вартість договору, ціна за одиницю (за наявності), процедура закупівлі / спрощена закупівля або обґрунтування її відсутності з посиланням на закон, обсяг платежів за договором у звітному періоді, наявність або відсутність претензій і штрафних санкцій, що виникли в результаті виконання договору, акти виконання договору (акти наданих послуг, про прийняття-передання, акти виконаних робіт) за наявності);
  • кількість службових відряджень, у тому числі із зазначенням кількості закордонних відряджень, загальний обсяг витрат на службові відрядження, у тому числі із зазначенням обсягу витрат на закордонні відрядження.

Які організації, підприємства, установи мають оприлюднювати інформацію на Єдиному вебпорталі використання публічних коштів?

Оприлюднювати інформацію відповідно до Закону № 183 повинні розпорядники та одержувачі коштів державного і місцевих бюджетів, а також суб’єкти господарювання державної і комунальної власності, фонди загальнообов’язкового державного соціального страхування.

Бюджетним кодексом України визначено, хто саме належить до розпорядників та одержувачів бюджетних коштів. Розпорядник бюджетних коштів бюджетна установа в особі її керівника, уповноважена на отримання бюджетних асигнувань, взяття бюджетних зобов’язань, довгострокових зобов’язань за енергосервісом, середньострокових зобов’язань у сфері охорони здоров’я та здійснення витрат бюджету.

Одержувач бюджетних коштів суб’єкт господарювання, громадська чи інша організація, яка не має статусу бюджетної установи, уповноважена розпорядником бюджетних коштів на здійснення заходів, передбачених бюджетною програмою, та отримує на їх виконання кошти бюджету.

До суб’єктів господарювання державної і комунальної власності належать: підприємства, утворені в установленому порядку органами державної влади, органами влади Автономної Республіки Крим чи органами місцевого самоврядування та уповноважені на отримання державних коштів, взяття за ними зобов’язань і здійснення платежів, у тому числі державні, казенні, комунальні підприємства, а також господарські товариства, у статутному капіталі яких державна або комунальна частка акцій (часток, паїв) перевищує 50 відсотків, їхні дочірні підприємства, а також підприємства, господарські товариства, у статутному капіталі яких 50 і більше відсотків належить державним, у тому числі казенним, комунальним підприємствам та господарським товариствам, у статутному капіталі яких державна або комунальна частка акцій (часток, паїв) перевищує 50 відсотків, об’єднання таких підприємств.

На Єдиному вебпорталі використання публічних коштів можна знайти інформацію у розрізі суб’єктів, які її оприлюднюють. Для цього є пошуковий блок, у якому можна ввести назву або ЄДРПОУ суб’єкта господарювання (Рис. 1).

Рис.1

Як часто необхідно оприлюднювати інформацію на Єдиному вебпорталі використання публічних коштів?

Статтею 3 Закону № 183 чітко визначено, що оприлюднювати вищезазначену інформацію замовникам необхідно щоквартально, не пізніше ніж за 35 днів після закінчення звітного кварталу. Оприлюднена інформація зберігається в режимі вільного доступу протягом 3 років з дня оприлюднення.

Замовникам не потрібно щодня оприлюднювати відповідну інформацію, для цього є відведений час — кожні три місяці, але не пізніше ніж за 35 днів після закінчення звітного кварталу. Рекомендуємо замовникам визначити внутрішнім розпорядчим документом (наприклад, наказом або розпорядженням тощо) особу, яка буде відповідальною за оприлюднення такої інформації на Єдиному вебпорталі використання публічних коштів (див. Приклад наказу про відповідальну особу за оприлюднення інформації на Єдиному вебпорталі використання публічних коштів). Доцільно уповноважити працівника бухгалтерського або фінансового відділу, адже інформація, яка оприлюднюється на Єдиному вебпорталі використання публічних коштів, стосується не лише публічних закупівель.

Як знайти інформацію про укладені договори про закупівлю?

Інформація використання публічних коштів розміщується на Єдиному вебпорталі публічних коштів за адресою.

Для того щоб переглянути інформацію по конкретному розпоряднику (одержувачу) бюджетних коштів, то необхідно на головній сторінці вибрати певного розпорядника та переглянути його профіль (Рис. 2).

Рис.2

В закладці «Договори» можна переглянути інформацію про перелік договорів розпорядника та брати конкретний запис для більш детального перегляду (Рис. 3).

Рис.3

Згідно з Рис. 3 у розділі «Акти / Накладні» можна простежити стан виконання договору про закупівлю, тобто на яку суму вже поставлено товар (виконано роботи або надано послуги).

Відповідальність замовників за порушення вимог щодо оприлюднення інформації про використання публічних коштів

Керівники розпорядників та одержувачів коштів державного і місцевих бюджетів, підприємств, органів Пенсійного фонду, а також фондів загальнообов’язкового державного соціального страхування несуть відповідальність за недостовірність і неповноту інформації, оприлюдненої згідно з Законом України «Про відкритість використання публічних коштів».

Відповідно до статті 212-3 Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі КУпАП) неоприлюднення інформації, передбаченої Законом України «Про відкритість використання публічних коштів», тягне за собою накладення штрафу на посадових осіб від 25 до 50 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (425–850 грн).

Повторне протягом року порушення замовником вимог Закону України «Про відкритість використання публічних коштів», за яке особу вже було притягнуто до адміністративного стягнення, тягне за собою накладення штрафу на посадових осіб від 60 до 80 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (1 020–1 360 грн) або громадські роботи на строк від двадцяти до тридцяти годин.

Висновки

Замовники обов’язково повинні дотримуватися вимог щодо прозорості й відкритості інформації про використання публічних коштів. З цією метою на виконання норм Закону України «Про відкритість використання публічних коштів» необхідно оприлюднювати інформацію про укладені договори / договори про закупівлю та стан їх виконання. Інакше законодавством передбачено адміністративну відповідальність за порушення порядку оприлюднення інформації про використання публічних коштів.

Читайте на порталі RADNUK.COM.UA таку добірку:

Під час аналізу Закону України «Про публічні закупівлі» виникає багато запитань? Реєструйтеся на навчання Академії Радник та отримуйте тільки вичерпні та практичні відповіді.

Договір про закупівлю

Публікації про роль договору у закупівлях, зокрема, про особливості укладення, виконання, зміни, розірвання договору та ін.

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО