На офіційному сайті Уповноваженого органу оприлюднено цікавий запит (питання) такого змісту: хто може підписувати договір у державній установі? Чи може директор установи передоручити за дорученням підписувати такі договори своєму заступникові?
Відповідь представника Мінекономіки на запит 488/2022: Шановний користувачу, повідомляємо, що Закон України «Про публічні закупівлі» визначає правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави, територіальних громад та об’єднаних територіальних громад.
При цьому відповідно до статті 17 Конституції України захист суверенітету і територіальної цілісності України, забезпечення її економічної та інформаційної безпеки є найважливішими функціями держави, справою всього Українського народу.
Ураховуючи зазначене, а також статтю 64 Конституції України, Кабінетом Міністрів України прийнято 28.02.2022 постанову № 169 «Деякі питання здійснення оборонних та публічних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану» (зі змінами) (далі — Постанова № 169), відповідно до якої встановлено порядок здійснення закупівель товарів, робіт і послугв умовах воєнного стану.
Водночас інформуємо, що узагальнені відповіді рекомендаційного характеру щодо порядку закупівель відповідно до Постанови № 169 надані в листах:
- від 04.03.2022 № 3304-04/9225-06 «Щодо здійснення закупівель у період воєнного стану»,
- від 09.03.2022 № 3304-04/9472-06 «Щодо змін, внесених до порядку закупівель у період воєнного стану»,
- від 22.04.2022 № 3304-04/16796-06 «Щодо змін, внесених до порядку закупівель у період воєнного стану».
Відповідно до абзацу 7 підпункту 3 пункту 1 Постанови № 169 договір про закупівлю укладається відповідно до норм Цивільного та Господарського кодексів України.
Так, згідно з частиною 2 статті 207 Цивільного кодексу України правочин, який вчиняє юридична особа, підписується особами, уповноваженими на це її установчими документами, довіреністю, законом або іншими актами цивільного законодавства.
Водночас зазначаємо, що ураховуючи частину 2 статті 19 Конституції України, та відповідно до норм Закону, Положення про Міністерство економіки України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.08.2014 № 459 (зі змінами), до компетенції Мінекономіки як Уповноваженого органу не належить визначення правомірності дій замовників у конкретних випадках.
Висновок. Як договір про закупівлю в розумінні Закону України «Про публічні закупівлі», так і договір, що укладено за Постановою № 169, може підписувати не тільки керівник, але й інший працівник підприємства / організації / установи, але така особа має бути уповноважена на такі дії. Тобто дозвіл (можливість) підписання договорів має бути закріплений установчими документами, довіреністю, законом або іншими актами цивільного законодавства.
Учасникам пропонуємо для огляду приклад повідомлення про відмову від підписання договору.
Замовникам варто взяти на замітку приклад листа-відмови від збільшення ціни за електричну енергію.
Також зважайте, що на цьому порталі є інструкція про те, як замовнику підписати електронний договір.