Країна резидентства учасника процедури закупівлі — Росія: відхиляєм?

Володимир Маркович
1296
3 Лютого 2022
Країна резидентства учасника процедури закупівлі — Росія: відхиляєм?
1296
3 Лютого 2022

У цій статті ви дізнаєтесь нормативне підґрунтя застосуванню Закону України «Про санкції» в публічних закупівлях та проясните для себе, чи необхідно відразу відхиляти тендерну пропозицію учасника процедури закупівлі, якщо країна резидентства останнього — Росія, місцезнаходження: Росія.

Пунктом 11 частини 1 статті 17 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) передбачено, що замовник приймає рішення про відмову учаснику в участі у процедурі закупівлі та зобов’язаний відхилити тендерну пропозицію учасника або відмовити в участі у переговорній процедурі закупівлі (крім випадків, зазначених у пунктах 2, 4, 5 частини 2 статті 40 цього Закону) в разі, якщо учасник процедури закупівлі є особою, до якої застосовано санкцію у вигляді заборони на здійснення у неї публічних закупівель товарів, робіт і послуг згідно із Законом України «Про санкції».

Обов’язок замовника: при здійсненні процедур закупівель відповідно до Закону необхідно враховувати вимоги Закону України «Про санкції», а також рішення Ради національної безпеки і оборони України «Про застосування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)».

Сьогодні розглянемо рішення Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (далі — Колегія) щодо відхилення / невідхилення тендерної пропозиції учасника, засновником якого є юридична особа, країна резидентства якої Росія.

Чи підпадає в такому випадку така юридична особа під дію Закону України «Про санкції»? Відповімо на прикладі рішення № 27913-р/пк-пз від 17.12.2021, оголошення № UA-2021-11-08-009329-b.

Позиція скаржника 

Позиція замовника 

Під час перевірки на сайті Міністерства юстиції України виявлено, що засновником ТОВ «Т-У» є Публічне акціонерне товариство «Т» імені В.Д.Ш, країна резидентства: Росія, місцезнаходження: Росія, розмір частки засновника 100 %. Отже, частка статутного капіталу ТОВ «Т-У» перебуває у власності іноземної держави — Росії.

Відповідно до пункту 10 статті 4 Закону України «Про санкції» встановлено заборону здійснення публічних та оборонних закупівель товарів, робіт і послуг у юридичних осіб — резидентів іноземної держави державної форми власності та юридичних осіб, частка статутного капіталу яких перебуває у власності іноземної держави, а також публічних та оборонних закупівель у інших суб’єктів господарювання, що здійснюють продаж товарів, робіт, послуг походженням з іноземної держави, до якої застосовано санкції згідно з цим Законом.

Відповідно до статутних документів Товариства та даних з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань учасником ТОВ «Т-У» є ПАТ «Т» імені В.Д. Ш, яке є юридичною особою приватного права.

ТОВ «Т-У» не є юридичною особою — резидентом іноземної держави державної форми власності, частка статутного капіталу Товариства перебуває у власності іншої юридичної особи, а не у власності іноземної держави та не здійснює продажу товарів, робіт, послуг походженням з іноземної держави, до якої застосовано санкції.

Жодних санкцій ані до ТОВ «Т-У», ані до його учасника — ПАТ «Т» імені В.Д. Ш не застосовувалось, тому в замовника відсутні підстави для відхилення тендерної пропозиції Товариства, оскільки Товариством при поданні тендерної пропозиції дотримано всіх вимог законодавства України та вимог тендерної документації замовника. 

Позиція Колегії

У складі тендерної пропозиції переможця міститься, зокрема, гарантійний лист, де зазначено, що учасник процедури закупівлі не є особою, до якої застосовано санкцію у вигляді заборони на здійснення у неї публічних закупівель товарів, робіт і послуг згідно із Законом України «Про санкції» (Гарантійний лист ст.17.pdf).

Відповідно до інформації, розміщеної у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб —підприємців та громадських формувань, міститься інформація, зокрема, про ТОВ «Т-У» перелік засновників (учасників) юридичної особи: розмір частки засновника (учасника) ПАТ «Т» імені В.Д.Ш, країна резидентства: Росія, місцезнаходження: Росія, 423450, розмір частки засновника (учасника): 302741899,68.

Відповідно до частини 1 статті 31 Закону замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, якщо учасник процедури закупівлі, зокрема, не відповідає кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям, установленим статтею 16 цього Закону та / або наявні підстави, встановлені частиною 1 статті 17 цього Закону.

Відповідно до пункту 11 частини 1 статті 17 Закону замовник приймає рішення про відмову учаснику в участі у процедурі закупівлі та зобов’язаний відхилити тендерну пропозицію учасника або відмовити в участі у переговорній процедурі закупівлі (крім випадків, зазначених у пунктах 2, 4, 5 частини 2 статті 40 цього Закону) в разі, якщо, зокрема, учасник процедури закупівлі є особою, до якої застосовано санкцію у вигляді заборони на здійснення у неї публічних закупівель товарів, робіт і послуг згідно із Законом України «Про санкції».

Відповідно до частини 1 статті 1 Закону України «Про санкції» з метою захисту національних інтересів, національної безпеки, суверенітету і територіальної цілісності України, протидії терористичній діяльності, а також запобігання порушенню, відновлення порушених прав, свобод та законних інтересів громадян України, суспільства та держави можуть застосовуватися спеціальні економічні та інші обмежувальні заходи (далі — санкції).

Відповідно до пункту 10 частини 1 статті 4 Закону України «Про санкції» видами санкцій, згідно з цим Законом, є, зокрема, заборона здійснення публічних та оборонних закупівель товарів, робіт і послуг у юридичних осіб — резидентів іноземної держави державної форми власності та юридичних осіб, частка статутного капіталу яких перебуває у власності іноземної держави, а також публічних та оборонних закупівель у інших суб’єктів господарювання, що здійснюють продаж товарів, робіт, послуг походженням з іноземної держави, до якої застосовано санкції згідно з цим Законом.

Відповідно до частини 1 статті 5 Закону України «Про санкції» пропозиції щодо застосування, скасування та внесення змін до санкцій виносяться на розгляд Ради національної безпеки та оборони України Верховною Радою України, Президентом України, Кабінетом Міністрів України, Національним банком України, Службою безпеки України.

Відповідно до частини 2 статті 5 Закону України «Про санкції» рішення щодо застосування, скасування та внесення змін до санкцій щодо іноземної держави або невизначеного кола осіб певного виду діяльності (секторальні санкції), передбачених пунктами 1–5, 13–15, 17–19, 24–1, 25 частини 1 статті 4 цього Закону, приймається Радою національної безпеки та оборони України, вводиться в дію указом Президента України та затверджується протягом 48 годин з дня видання указу Президента України постановою Верховної Ради України.

Відповідне рішення набирає чинності з моменту прийняття постанови Верховної Ради України і є обов’язковим до виконання. Відповідно до частини 3 статті 5 Закону України «Про санкції» рішення щодо застосування, скасування та внесення змін до санкцій щодо окремих іноземних юридичних осіб, юридичних осіб, які перебувають під контролем іноземної юридичної особи чи фізичної особи — нерезидента, іноземців, осіб без громадянства, а також суб’єктів, які здійснюють терористичну діяльність (персональні санкції), передбачених пунктами 1–21, 23–25 частини 1 статті 4 цього Закону, приймається Радою національної безпеки та оборони України та вводиться в дію указом Президента України. Відповідне рішення набирає чинності з моменту видання указу Президента України і є обов’язковим до виконання.

Скаржник не довів наявність підстав для відхилення тендерної пропозиції переможця, встановлених пунктом 11 частини 1 статті 17 цього Закону в цій частині. Враховуючи викладене, відсутні підстави для задоволення скарги в цій частині.

Коментар: підставою відхилення тендерної пропозиції, згідно з пунктом 11 частини 1 статті 17 цього Закону, є наявність обставин, передбачених пунктом 10 частини 1 статті 4 Закону України «Про санкції», зокрема щодо заборони здійснення публічних та оборонних закупівель товарів, робіт і послуг у юридичних осіб — резидентів іноземної держави державної форми власності та юридичних осіб, частка статутного капіталу яких перебуває у власності іноземної держави, а також публічних та оборонних закупівель у інших суб’єктів господарювання, що здійснюють продаж товарів, робіт, послуг походженням з іноземної держави, до якої застосовано санкції згідно з цим Законом.

Важливо враховувати, що під цю норму потрапляють юридичні особи, частка статутного капіталу яких перебуває саме у власності іноземної держави, до якої застосовано санкції, а не юридичної особи приватного права, як було у вищенаведеному рішенні Колегії.

Натомість в даному рішенні Колегії часткою у статутному капіталі володіла саме юридична особа приватного права. Крім того, до такої особи не було застосовано санкцій, які приймаються Радою національної безпеки та оборони України та вводяться в дію указом Президента України. Отож, тендерна пропозиція такої юридичної особи не підлягала відхиленню.

Більше статей за темою — на порталі RADNUK.COM.UA:

Практика АМКУ

Публікації щодо результатів розгляду скарг органом оскарження (Антимонопольний комітет України), зокрема, новини практики оскарження, приклади, коментарі, особливості, судова практика з цього питання

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО