Проєкт Закону про внесення змін до пункту 3 розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про публічні закупівлі» № 6416 від 10.12.2021 передано до профільного комітету

Редакція
2092
14 Грудня 2021
Проєкт Закону про внесення змін до пункту 3 розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про публічні закупівлі» № 6416 від 10.12.2021 передано до профільного комітету
2092
14 Грудня 2021

Проєкт Закону № 6416 від 10.12.2021 про внесення змін до пункту 3 розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про публічні закупівлі» щодо закупівлі лікарських засобів, медичних виробів та допоміжних засобів до них особою, уповноваженою на здійснення закупівель у сфері охорони здоров’я, та із залученням спеціалізованих організацій, які здійснюють закупівлі (далі — Проєкт Закону № 6416), 13.12.2021 було передано до профільного комітету.

У розрізі публічних закупівель Проєктом Закону № 6416 запропоновано, зокрема:

«І. у пункті 3 розділу X “Прикінцеві та перехідні положення” Закону України “Про публічні закупівлі” (Відомості Верховної Ради України, 2019, № 44, ст. 289) цифри і слова “31.03.2022” замінити цифрами і словами “30.04.2023”;

II. Прикінцеві та перехідні положення

1. Цей Закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування».

Зміст положення акта законодавства

Зміст відповідного положення проєкту акта

Закон України «Про публічні закупівлі»

 

Розділ X

ПРИКІНЦЕВІ ТА ПЕРЕХІДНІ ПОЛОЖЕННЯ

3. Пункт 19 частини п’ятої статті 3 цього Закону діє до 31 березня 2022 року.

 

Розділ X

ПРИКІНЦЕВІ ТА ПЕРЕХІДНІ ПОЛОЖЕННЯ

3. Пункт 19 частини п’ятої статті 3 цього Закону діє до 30 квітня 2023 року.

 

У пояснювальній записці до Проєкту Закону № 6416 зазначено:

«Законопроєкт розроблено Міністерством охорони здоров’я України (далі — МОЗ) за власною ініціативою. З 2015 року МОЗ здійснює закупівлі лікарських засобів та медичних виробів із залученням спеціалізованих організацій, що здійснюють закупівлі (таких як Програма розвитку Організації Об’єднаних Націй (ПРООН), Краун Ейджентс Лімітед, Представництво Дитячого фонду ООН в Україні (ЮНІСЕФ)).

Такі міжнародні закупівельні організації мають багаторічний досвід реалізації проєктів із здійснення закупівель товарів та послуг від імені окремих держав або організацій, крім того їх діяльність суворо регламентується з точки зору системи контролю, закупівельних процесів і процедур.

Світовий досвід вказує на те, що залучення міжнародних закупівельних організацій до процесу закупівлі лікарських засобів та медичних виробів за державні кошти забезпечує низку переваг як для пацієнтів, так і для галузі охорони здоров’я загалом, а також забезпечує значну економію бюджетних коштів. Зокрема, такими перевагами є:

  • скорочення ланцюга поставки лікарських засобів та медичних виробів (зокрема, багато лікарських засобів та медичних виробів закуповуються міжнародними закупівельними організаціями за прямими договорами із виробниками, що дає можливість отримати оптимальну ціну та гарантії якості);
  • забезпечення закупівель високоякісних лікарських засобів та медичних виробів завдяки суворим вимогам, які ставляться до лікарських засобів;
  • забезпечення швидкості закупівель завдяки закупівлі від прекваліфікованих міжнародними закупівельними організаціями постачальників (тобто постачальників, які перевірені міжнародною закупівельною організацією на предмет фінансової спроможності, а також дотримання етичних вимог та норм застосовного законодавства);
  • проведення закупівель відповідно до прозорих та відкритих правил та процедур міжнародних закупівельних організацій;
  • можливість закупівлі лікарських засобів та медичних виробів за низькими цінами завдяки великим обсягам закупівель, що здійснюються міжнародними закупівельними організаціями, а також завдяки укладенню міжнародними закупівельними організаціями довгострокових рамкових договорів з постачальниками.

Досвід проведення закупівель зазначених організацій довели свою успішність, забезпечивши населення протягом багатьох років поспіль постачаннями якісних та безпечних лікарських засобів та медичних виробів із одночасною суттєвою економією бюджетних коштів.

Варто зауважити, що здійснення закупівель із залученням спеціалізованих організацій з 2015 року було вимушеною мірою задля посилення власної інституційної спроможності МОЗ здійснювати закупівлі лікарських засобів та медичних виробів через національного стратегічного закупівельника.

Це пов’язано з тим, що закупівлі лікарських засобів та медичних виробів повинні здійснюватися із дотриманням встановлених законодавством строків та є невідкладними, а діюча на той час система централізованих державних закупівель виявилась неефективною та несла ризики обмеження доступу пацієнтів до життєво необхідних ліків, виникла необхідність запровадження тимчасового механізму (на період реформування цієї сфери) із залученням перевіреного світового досвіду здійснення закупівель лікарських засобів та медичних виробів за бюджетні кошти.

Таким національним стратегічним закупівельником стало державне підприємство «Медичні закупівлі України», яке застосовує провідні практики та механізми спеціалізованих організацій і продовжує успішний досвід спеціалізованих організацій.

Відповідно, з кожним роком перелік лікарських засобів та медичних виробів, які закуповуються із залученням міжнародних спеціалізованих організацій, зменшується, а відповідні напрями закупівель закуповуються державним підприємством ‟Медичні закупівлі України” як особою, уповноваженою на здійснення закупівель у сфері охорони здоров’я для виконання програм та здійснення централізованих заходів з охорони здоров’я.

Однак, як показує практика закупівель лікарських засобів та медичних виробів державним підприємством ‟Медичні закупівлі України” в період 2020–2021 років, є необхідність у продовженні тимчасово запровадженого механізму паралельного використання для закупівель як міжнародних спеціалізованих організацій, так і особи, уповноваженої на здійснення закупівель у сфері охорони здоров’я для виконання програм та здійснення централізованих заходів з охорони здоров’я ще на один рік.

Продовження залучення спеціалізованих організацій також відповідає Цілям сталого розвитку, зокрема, меті цілі 3 ‟Міцне здоров’я і благополуччяˮ, сміливе зобов’язання якої до 2030 року подолати епідемії СНІДу, туберкульозу, малярії та інших інфекційних захворювань шляхом забезпечення загального охоплення медичними послугами та надання доступу до безпечних і доступних лікарських засобів і вакцин.

При цьому МОЗ постійно працює над змінами умов закупівель спеціалізованими організаціями та їх вдосконаленням з метою удосконалення ефективності використання бюджетних коштів. Зокрема, до переліку товарів, що підлягають закупівлі на підставі угод із спеціалізованими організаціями, вносяться при потребі уточнення, в тому числі щодо назв номенклатурних позицій (форм випуску, дозування тощо). Відповідно до міжнародної практики здійснення закупівель із залученням спеціалізованих організацій, а також відповідно до бюджетного законодавства України, застосовує механізм попередньої оплати, наявність якого дає перевагу в переговорах та дозволяє забронювати необхідний об’єм лікарських засобів та медичних виробів на складах виробників, отримати додаткові знижки, зафіксувати ціну та вчасно отримати якісні лікарські засоби та медичні вироби, що обґрунтовується специфікою довгострокового фармацевтичного виробництва лікарських засобів та медичних виробів, яке здійснюється на умовах розміщення замовлення на виготовлення препаратів та дозволяє отримати нижчу вартість під час їх закупівель.

Крім того необхідність у продовженні можливості залучення до закупівель спеціалізованих організацій виникла для забезпечення закупівлі у 2022–2023 роках вакцини проти COVID-19 та лікарських засобів для лікування COVID-19 у провідних виробників таких препаратів, з якими спеціалізовані організації мають довгострокові контракти».

Проєкти НПА

Саме тут закупівельна спільнота дізнається про зміни в нормативно-правових актах, які стосуються публічних закупівель та які плануються до затвердження Урядом.

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО