Кошторис не затвердили, а необхідність проведення закупівлі виникла

Редакція
593
7 Січня 2014
Кошторис не затвердили, а необхідність проведення закупівлі виникла
593
7 Січня 2014

Початок нового року є початком нових надій, сподівань та відповідно — нових проблем. У сфері державних закупівель кінець та початок року —найгарячіші періоди. Адже саме на цей час припадає забезпечення установ, організацій, підприємств необхідними товарами, послугами та роботами для нормальної життєдіяльності протягом року.

Тож саме в цей період усі державні замовники проводять процедури закупівлі. Але часто трапляється так, що на шляху виникає перепона у вигляді незатвердженого бюджету й, отже, незатвердженого кошторису. Що робити? Є потреба розібратися з тим, чи можна замовникові розпочинати процедуру закупівлі до моменту затвердження кошторису.

У цьому випадку можна сказати, що наприкінці року можна розпочати процедуру закупівлі за бюджетні кошти, виходячи з очікуваної вартості предмета закупівлі. Оскільки, згідно з роз’ясненням Уповноваженого органу від 17.11.2011 (див. журнал «Радник в сфері державних закупівель» № 3 за грудень 2011 року на стор. 28–30), Закон України «Про здійснення державних закупівель» не містить прямих обмежень щодо організації процедур закупівель до набрання чинності закону про Державний бюджет України, затвердження кошторису, плану використання бюджетних коштів. Замовник для забезпечення невідкладних потреб у товарах, роботах і послугах у наступному році може наприкінці поточного року (чи на початку наступного) розпочати процедуру закупівлі за бюджетні кошти за відповідним предметом закупівлі, виходячи з його очікуваної вартості, за умови, що в основних умовах договору про закупівлю, у договорі про закупівлю буде передбачено відповідний порядок виникнення договірних зобов’язань залежно від реального фінансування. При укладенні договору розпорядникові бюджетних коштів необхідно обов’язково спиратись на частину першу статті 23 Бюджетного кодексу України та передбачити умову виникнення платіжних зобов’язань при наявності відповідного бюджетного призначення (бюджетних асигнувань).

Разом з тим частиною п’ятою статті 40 Закону передбачено, що умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту пропозиції конкурсних торгів або цінової пропозиції (у тому числі ціни за одиницю товару) переможця процедури закупівлі. Істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадків, передбачених цією частиною цієї статті Закону.

Таким чином, замовники мають право розпочинати процедуру закупівлі навіть при незатвердженому кошторисі. Але потрібно пам’ятати, що, згідно з ч. 1 ст. 4 Закону України «Про здійснення державних закупівель», усі закупівлі повинні здійснюватися відповідно до річного плану. Отже, замовники зобов’язані перед початком процедури затвердити річний план. Добре, що складання річного плану не залежить від затвердження кошторису. Таким чином, складається річний план на очікувану вартість, згідно з ним оголошується проведення торгів. Однак після проведення процедури замовники в будь-якому випадку без наявності в них відповідного фінансування не зможуть взяти бюджетного зобов’язання.

Також не меш важливим питанням є питання визначення очікуваної вартості. Згідно із зазначеним вище роз’ясненням, встановлено, що якщо до початку нового бюджетного періоду не набрав чинності закон про Державний бюджет України, то, згідно зі статтею 41 Бюджетного кодексу України, Кабінет Міністрів України має право здійснювати витрати Державного бюджету України відповідно до таких вимог:

  1. витрати Державного бюджету України можуть здійснюватися лише на бюджетні програми, бюджетні призначення щодо яких встановлені законом про Державний бюджет України на попередній бюджетний період та одночасно передбачені в проекті закону про Державний бюджет України на наступний бюджетний період, поданому Кабінетом Міністрів України до Верховної Ради України, за якими повністю зберігаються цільові обмеження;
  2. щомісячні бюджетні асигнування загального фонду Державного бюджету України сумарно не можуть перевищувати 1/12 обсягу бюджетних призначень, визначених законом про Державний бюджет України на попередній бюджетний період (крім випадків, передбачених частиною шостою статті 16 та частиною четвертою статті 23 цього Кодексу, а також пунктами 4 і 5 частини другої цієї статті).

Зважаючи на актуальність проведення закупівлі комунальних послуг, замовникам необхідно послуговуватися нормами постанови від 28 лютого 2002 р. № 228 «Про затвердження Порядку складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ». Згідно з п. 43 цієї постанови, розпорядники повинні затвердити в кошторисах обсяг коштів для проведення розрахунків за електричну і теплову енергію, водопостачання, водовідведення, природний газ та послуги зв’язку, які споживаються бюджетними установами, у повному обсязі в розрахунку на рік з урахуванням коштів загального та спеціального фондів відповідно до статті 51 Бюджетного кодексу України та закону про Державний бюджет України. До кошторисів додаються детальні розрахунки за КЕКВК 1160 «Оплата комунальних послуг та енергоносіїв» * на підставі затверджених в установленому порядку лімітів.

Однак життя не зупиняється і безвихідних ситуацій не буває. Тож озброївшись нормативними актами, замовники можуть сміливо проводити процедури та очікувати затвердження бюджету.

* На даний час даний КЕКВ змінено згідно з наказом «Про затвердження Інструкції щодо застосування економічної класифікації видатків бюджету та Інструкції щодо застосування класифікації кредитування бюджету» № 333 від 12.03.2012 Міністерства фінансів України на КЕКВ 2270 «Оплата комунальних послуг та енергоносіїв».

№ 1 (28) за січень

Публікації, що вийшли друком у паперовій версії журналу «Радник в сфері державних закупівель» в січні 2014 року

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО