У даній статті розглянемо цікаві ситуації придбання еквівалента у випадках, коли замовник попередньо проводив дві спрощені закупівлі або дві процедури відкритих торгів і втретє самостійно шукає постачальника. Чи може замовник за таких умов купити еквівалент товару, який був у попередніх закупівлях?
Пригадаємо, що таке еквівалент
Еквівалент (згідно з визначенням, наведеним в Академічному тлумачному словнику) — це щось рівноцінне, рівнозначне, рівносильне; те, що повністю відповідає чому-небудь, може його замінювати або виражати (книжн.); товар, який виражає вартість інших товарів і на який вони обмінюються (ек.) (Словник української мови: в 11 томах. — Том 2, 1971. — Стор. 455).
Частиною 2 статті 158 Митного кодексу України визначено, що під еквівалентними товарами розуміються українські та іноземні товари, які є ідентичними за описовими, кількісними і технічними характеристиками іноземним товарам, які вони замінюють, ввезеним для операцій з переробки на митній території України.
Про різницю еквівалента та аналога читайте на порталі RADNUK.COM.UA у статті «Еквівалент чи аналог: що краще та як правильно прописати в закупівлі».
Додатково про еквівалент читайте на порталі RADNUK.COM.UA у статтях:
Де при закупівлі необхідно зазначати вираз «або еквівалент»?
Щодо проведення спрощеної закупівлі зазначено, що саме у вимогах до предмета закупівлі, що містять посилання на конкретну торговельну марку чи фірму, патент, конструкцію або тип предмета закупівлі, джерело його походження або виробника, замовник може вказати, які аналоги та / або еквіваленти приймаються у пропозиціях учасників (частина 4 статті 14 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон)).
Отже, у спрощеній закупівлі замовник може прописати можливість зазначення еквівалента саме у вимогах до предмета закупівлі, а також саме у вимогах у разі потреби прописати посилання на конкретну торговельну марку чи фірму, патент, конструкцію або тип предмета закупівлі, джерело його походження або виробника.
У предметі закупівлі, коли формується річний план і форма електронного оголошення, не потрібно зазначати вираз «або еквівалент» і не потрібно зазначати посилання на конкретну торговельну марку чи фірму, патент, конструкцію або тип предмета закупівлі, джерело його походження або виробника. Конкретна марка за результатами закупівлі зазначається під час укладання договору про закупівлю, наприклад, прописується у специфікації до договору про закупівлю.
Щодо проведення відкритих торгів зазначено, що технічні специфікації не повинні містити посилання на конкретні марку чи виробника або на конкретний процес, що характеризує продукт чи послугу певного суб’єкта господарювання, чи на торгові марки, патенти, типи або конкретне місце походження чи спосіб виробництва. У разі якщо таке посилання є необхідним, воно повинно бути обґрунтованим та містити вираз «або еквівалент» (частина 4 статті 23 Закону).
Отже, при проведенні відкритих торгів замовник прописує у разі необхідності вираз «або еквівалент» та обґрунтування саме в технічній специфікації, а також у разі необхідності в специфікації вказує посилання на конкретні марку чи виробника або на конкретний процес, що характеризує продукт чи послугу певного суб’єкта господарювання, чи на торгові марки, патенти, типи або конкретне місце походження чи спосіб виробництва. У самому предметі закупівлі, коли формується річний план і форма електронного оголошення, не потрібно зазначати вираз «або еквівалент» і не потрібно вказувати посилання на конкретні марку чи виробника або на конкретний процес, що характеризує продукт чи послугу певного суб’єкта господарювання, чи на торгові марки, патенти, типи або конкретне місце походження чи спосіб виробництва. Конкретна марка за результатами закупівлі зазначається під час укладання договору про закупівлю, наприклад, прописується в специфікації до договору про закупівлю.
Винятки зі спрощеної та закупівля еквівалента
Відповідно до пункту 1 частини 7 статті 3 Закону придбання замовником товарів, робіт і послуг, вартість яких дорівнює або перевищує 50 тисяч гривень та є меншою за вартість, що встановлена у пунктах 1 та 2 частини 1 статті 3 Закону, здійснюється без застосування порядку проведення спрощених закупівель, встановленого цим Законом, у разі якщо було двічі відмінено спрощену закупівлю через відсутність учасників. При цьому предмет закупівлі, його технічні та якісні характеристики, вимоги до учасника не повинні відрізнятися від тих, що були визначені замовником в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі.
Також відповідно до частини 4 статті 14 Закону у вимогах до предмета закупівлі, що містять посилання на конкретну торговельну марку чи фірму, патент, конструкцію або тип предмета закупівлі, джерело його походження або виробника, замовник може вказати, які аналоги та / або еквіваленти приймаються у пропозиціях учасників. Отже, в разі проведення спрощеної закупівлі у замовника є вибір: або вказати, які еквіваленти приймаються у пропозиціях учасників, або не вказувати еквіваленти.
Важливо! Якщо, наприклад, замовник проводив спрощену закупівлю товару і двічі така закупівля відмінена через відсутність учасників і втретє замовник використовує виняток, передбачений пунктом 1 частини 7 статті 3 Закону, то можливість купити еквівалент товару, який попередньо був у спрощеній закупівлі, виникає у випадку, коли в умовах спрощеної закупівлі замовник передбачив можливість закупівлі еквівалента у пропозиції учасника. Якщо така можливість закупівлі еквівалента не була передбачена в умовах спрощеної закупівлі, можемо зробити висновок, що і втретє замовник не може купити еквівалент за договором без використання електронної системи закупівель, оскільки відповідно до пункту 1 частини 7 статті 3 Закону предмет закупівлі, його технічні та якісні характеристики, вимоги до учасника не повинні відрізнятися від тих, що були визначені замовником в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі.
Звертаю увагу: коли замовник буде мати можливість укласти договір без використання електронної системи закупівель на закупівлю еквівалентного товару, рекомендую в окремому протоколі:
- надати обґрунтування закупівлі без використання електронної системи закупівель;
- вказати причини закупівлі еквівалента;
- в самому договорі не потрібно вживати вираз «або еквівалент», а потрібно конкретно вказати, що саме купує замовник, а вже у специфікації до договору конкретизувати, наприклад, конкретну марку чи виробника.
Детально про винятки зі спрощеної закупівлі читайте на порталі RADNUK.COM.UA у статтях:
- «Допороги без спрощених закупівель: мініаналоги переговорної процедури»;
- «Допороги без спрощених закупівель: загальні правила та особливі підстави»;
- «Є проведення спрощеної закупівлі безкінечним чи ні?».
Переговорна процедура та закупівля еквівалента
Відповідно до пункту 1 частини 2 статті 40 Закону переговорна процедура закупівлі застосовується замовником як виняток у разі якщо було двічі відмінено процедуру відкритих торгів, у тому числі частково (за лотом), через відсутність достатньої кількості тендерних пропозицій, визначеної цим Законом. При цьому предмет закупівлі, його технічні та якісні характеристики, а також вимоги до учасника процедури закупівлі не повинні відрізнятися від вимог, що були визначені замовником у тендерній документації.
Згідно з частиною 4 статті 23 Закону технічні специфікації не повинні містити посилання на конкретні марку чи виробника або на конкретний процес, що характеризує продукт чи послугу певного суб’єкта господарювання, чи на торгові марки, патенти, типи або конкретне місце походження чи спосіб виробництва. У разі якщо таке посилання є необхідним, воно повинно бути обґрунтованим та містити вираз «або еквівалент».
Отже, у разі проведення відкритих торгів замовник у будь-якому випадку,якщо вспецифікації є посилання на конкретні марку чи виробника або на конкретний процес, що характеризує продукт чи послугу певного суб’єкта господарювання, чи на торгові марки, патенти, типи або конкретне місце походження чи спосіб виробництва, зобов’язаний таке посилання обґрунтувати та зазначити вираз «або еквівалент».
Висновок: у разі якщо двічі буде відмінено процедуру відкритих торгів з причини відсутності достатньої кількості тендерних пропозицій, замовник зможе втретє скористатися переговорною процедурою закупівлі та купити еквівалент товару, але при цьому предмет закупівлі, його технічні та якісні характеристики, а також вимоги до учасника процедури закупівлі не повинні відрізнятися від вимог, що були визначені замовником у тендерній документації.
Також звертаю увагу, що під час проведення переговорної процедури закупівлі на закупівлю еквівалентного товару рекомендую в окремому протоколі прийняття рішення про проведення переговорної процедури закупівлі:
- зазначити обґрунтування застосування переговорної процедури закупівлі;
- вказати причини закупівлі еквівалента в протоколі переговорів;
- у договорі про закупівлю не потрібно вживати вираз «або еквівалент», а потрібно конкретно вказати, що саме купує замовник, а уже в специфікації до договору конкретизувати, наприклад, конкретну марку чи виробника.
Детальніше про проведення переговорної процедури закупівлі читайте на порталі RADNUK.COM.UA в окремому розділі «Переговорна процедура закупівлі».
Підведемо підсумки:
- під еквівалентними товарами розуміються українські та іноземні товари, які є ідентичними за описовими, кількісними і технічними характеристиками;
- у спрощеній закупівлі замовник може передбачити можливість зазначення еквівалента саме у вимогах до предмета закупівлі, а також саме у вимогах у разі потреби прописати посилання на конкретну торговельну марку чи фірму, патент, конструкцію або тип предмета закупівлі, джерело його походження або виробника;
- при проведенні відкритих торгів замовник прописує у разі необхідності вираз «або еквівалент» та відповідне обґрунтування в технічній специфікації, а також у разі необхідності в специфікації вказує посилання на конкретні марку чи виробника або на конкретний процес, що характеризує продукт чи послугу певного суб’єкта господарювання, чи на торгові марки, патенти, типи або конкретне місце походження чи спосіб виробництва;
- у предметі закупівлі, коли формується річний план і форма електронного оголошення про проведення спрощеної закупівлі / відкритих торгів, не потрібно зазначати вираз «або еквівалент» і не потрібно зазначати посилання на конкретну торговельну марку чи фірму, патент, конструкцію або тип предмета закупівлі, джерело його походження або виробника;
- конкретна марка за результатами закупівлі при укладанні договору про закупівлю прописується, наприклад, у специфікації до договору про закупівлю;
- якщо можливість закупівлі еквівалента не була передбачена в умовах спрощеної закупівлі, можемо зробити висновок, що і втретє замовник не може купити еквівалент за договором без використання електронної системи закупівель, оскільки відповідно до пункту 1 частини 7 статті 3 Закону предмет закупівлі, його технічні та якісні характеристики, вимоги до учасника не повинні відрізнятися від тих, що були визначені замовником в оголошенні про спрощену закупівлю;
- у разі якщо двічі буде відмінено процедуру відкритих торгів з причини відсутності достатньої кількості тендерних пропозицій, замовник зможе втретє скористатися переговорною процедурою закупівлі та купити еквівалент товару, але при цьому предмет закупівлі, його технічні та якісні характеристики, а також вимоги до учасника процедури закупівлі не повинні відрізнятися від вимог, що були визначені замовником у тендерній документації.
Додатково про еквівалент читайте на порталі RADNUK.COM.UA у статтях:
- Про вираз «або еквівалент»: практика АМКУ;
- Правило еквівалента в закупівлях;
- Еквівалент у закупівлі! Що і де має зазначити замовник?
- Застосування еквіваленту при здійсненні закупівель робіт.
Додатково пропонуємо переглянути вебінар на тему: Усе, що потрібно знати про вираз “або еквівалент”