Пунктом 28 особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості), зокрема, передбачено, що в тендерній документації зазначаються один або кілька кваліфікаційних критеріїв відповідно до статті 16 Закону з урахуванням положень цих особливостей та інформація про спосіб підтвердження відповідності учасників процедури закупівлі установленим критеріям і вимогам згідно із законодавством.
При цьому згідно з пунктом 4 частини 2 статті 16 Закону України «Про закупівлі»(далі — Закон) замовник може встановити кваліфікаційний критерій «наявність фінансової спроможності, яка підтверджується фінансовою звітністю», про що зазначає в тендерній документації.
З огляду на норму пункту 4 частини 2 статті 16 Закону, ми бачимо конкретне визначення підтвердження фінансової спроможності учасника саме фінансовою звітністю.
Згідно зі статтею 1 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.1999 № 996 фінансова звітність — звітність, що містить інформацію про фінансовий стан і результати діяльності підприємства.
Частиною 3 статті 16 Закону визначено лише одне обмеження, а саме: у разі встановлення кваліфікаційного критерію щодо фінансової спроможності замовник не має права вимагати надання підтвердження обсягу річного доходу (виручки) у розмірі більшому, ніж очікувана вартість предмета закупівлі (пропорційно очікуваній вартості частини предмета закупівлі (лота) в разі поділу предмета закупівлі на частини).
Цей кваліфікаційний критерій викликає у закупівельників низку запитань, адже більшість з них не знають, яка його мета та як правильно вимагати його підтвердження.
Редакція порталу RADNUK.COM.UA підготувала перелік корисних посилань для відповіді на запитання, пов’язані зі встановленням кваліфікаційного критерію щодо фінансової спроможності.
- У статті «Фінансова спроможність за статтею 16 Закону, або Як уповноваженій особі перевірити фінансову звітність» розглянуті такі питання: за який період учасник має надати фінзвітність у складі своєї пропозиції; яку фінзвітність використовують; чи можна оцінити фінансову спроможність ФОПа; за якими показниками оцінюють фінансову спроможність?
- Що необхідно знати замовнику, встановлюючи кваліфікаційний критерій «фінансова спроможність», дивіться у статті «Фінансова спроможність учасника: що враховувати замовнику, встановлюючи вимогу в тендерній документації».
- «Позиція органу оскарження щодо деяких нюансів встановлення кваліфікаційного критерію „наявність фінансової спроможності“» — тут наведені рішення Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель щодо конкретних випадків.
- У матеріалі «Позиція АМКУ щодо визначення звітного періоду для фінансової звітності» ми розглянули практику органу оскарження та з’ясували, чи правомірно вимагати фінансову звітність за певний рік, коли ще не закінчився період для звітування.
- У статті «Чи може учасник визначити фінансовий звіт як конфіденційну інформацію?» дізнаємось, що робити, якщо учасник визначив свою фінансову звітність як конфіденційну інформацію.
- У статті «Практика ДАСУ щодо підтвердження наявності фінансової спроможності» розглянемо, як на цей кваліфікаційний критерій дивляться аудитори та яких помилок припускаються замовники.
Редакція продовжує оновлювати зразки документів. Цього разу перевірили категорію «Закупівля робіт/послуг» розділу «Зразки документів». Усі вони залишаються актуальними та готовими до використання.










