Як працювати в DREAM: прозорість і підзвітність як основа нової філософії управління публічними інвестиціями

DREAM
68
6 Листопада 2025
68
6 Листопада 2025

Після початку повномасштабного вторгнення росії інфраструктура України зазнала небачених руйнувань. За даними опублікованого звіту швидкої оцінки завданої шкоди (Updated Ukraine Recovery and Reconstruction Needs Assessment — RDNA4), потреби на відновлення України сягнули 524 млрд дол.

Це колосальна сума, яка через постійні обстріли й руйнування зростає у геометричній прогресії. Ресурси держави обмежені, а Україна потребує відновлення вже сьогодні. Для забезпечення здатності країни не просто чинити опір, а й зберігати економічну стійкість, необхідно ефективно управляти наявними ресурсами й розробляти дієві інструменти для залучення коштів для реалізації саме тих проєктів і програм, які дійсно є пріоритетними й відповідають реальним потребам людей.

Реакцією держави на ці виклики став запуск реформи управління публічними інвестиціями (Public Investment Management, PIM), яку реалізує Уряд України. Реформа PIM поєднує стратегічне й середньострокове планування та запроваджує єдині чіткі зрозумілі підходи до публічних інвестицій на рівні кожної громади, регіону й країни в цілому. Її цифровою основою є система управління публічними інвестиціями DREAM.

Завдяки DREAM кожен етап впровадження реформи — від планування до підготовки, оцінки й реалізації публічних інвестиційних проєктів і програм публічних інвестицій — є прозорим і підзвітним. Інвестиційні плани й портфелі розміщені у відкритому доступі, на єдиній платформі, доступні для перегляду й аналізу. Далі коротко про суть змін, загальну логіку реформи, трансформацію функціоналу системи DREAM.

Рис. 1. Головна сторінка публічного порталу системи DREAM dream.gov.ua

Планування як база реформи PIM

Першим кроком і основою реформи PIM є формування середньострокового плану пріоритетних публічних інвестицій — СПІ. СПІ формується на три роки й підлягає щорічному оновленню одночасно із затвердженням бюджетної декларації (на місцевому рівні — прогнозом бюджету).

Середньостроковий план дозволяє побачити, які напрями є пріоритетними відповідно до цілей державної політики в секторальному й регіональному вимірі, фінансову потребу й те, скільки коштів уряд планує виділити на визначені цілі. Тут важливо зазначити, що напрями публічного інвестування узгоджуються із завданнями Державної стратегії регіонального розвитку, місцевими й галузевими стратегіями.

У 2025 році Середньостроковий план пріоритетних публічних інвестицій держави було вперше сформовано з використанням системи DREAM. Він містить 51 напрям інвестування у 12 секторах економіки, майже на 2,2 трлн грн. При цьому граничний обсяг фінансування за секторами становить 583,1 млрд грн, що забезпечує потребу на 27 %.

Рис. 2. Сторінка СПІ держави на публічному порталі системи DREAM

Найбільше коштів передбачено для таких секторів:

  • транспорт — понад 198 млрд грн;
  • енергетика — понад 120 млрд грн;
  • освіта та наука — понад 82 млрд грн;
  • охорона здоров’я — понад 43 млрд грн;
  • житло — понад 18 млрд грн;
  • муніципальна інфраструктура й послуги — понад 12 млрд грн.

Дізнатися більше про плани інвестування України на найближчі роки можна з СПІ держави, який доступний для ознайомлення та аналізу на сайті DREAM і в модулі аналітики.

З вересня 2025 року громади й регіони вносять свої напрацьовані середньострокові плани в систему DREAM.

Рис. 3. Сторінка в модулі бізнес-аналітики DREAM bi.dream.gov.ua, на якій відображені всі напрями інвестування на рівні держави, регіонів

СПІ є основою для наступних етапів реформи, а саме: обґрунтованої розробки проєктів і програм, формування секторальних та Єдиного проєктного портфеля (далі — ЄПП), а також для оптимального розподілу фінансування для досягнення стратегічних цілей.

Створення та оцінка інвестпроєктів

Реформа PIM запроваджує нову логіку підготовки публічних інвестиційних проєктів і програм публічних інвестицій. У її основі лежить модель п’яти обґрунтувань, розроблена в Україні на основі світового досвіду, що поєднує найкращі світові підходи до розподілу публічних інвестицій. Модель передбачає обовʼязкове проведення інвестиційного ТЕО — техніко-економічного обґрунтування, що передбачає стратегічне, економічне, фінансове, управлінське обґрунтування програми, і додатково комерційного для кожного окремого проєкту. Це допомагає визначити життєздатність проєктів на етапі їх формування.

До кінця року в системі DREAM будуть відображені валідовані публічні інвестиційні проєкти й програми, що дозволить усім зацікавленим сторонам прозоро відстежувати ефективність їх реалізації.

Формування секторальних портфелів та Єдиного проєктного портфеля

Усі проєкти й програми державного рівня, які пройшли автоматичний скринінг у системі DREAM, потрапляють на оцінку міністерств, за результатами якої вони потрапляють до відповідних секторальних портфелів. Такий відбір показує загальну перспективу розвитку галузей. Після чого проєкти, за рішенням Міністерства, можуть направитися на експертну оцінку, аби потрапити до ЄПП, або ж можуть бути відібрані до секторальних програм публічних інвестицій.

ЄПП — це своєрідне інвестиційне меню держави, яке відображає найбільш пріоритетні проєкти й програми, які претендують на повне або ж часткове фінансування бюджетним коштом.

Рис. 4. Сторінка секторальних проєктних портфелів держави на публічному порталі системи DREAM

Перший ЄПП держави було сформовано у 2024 році як перехідну модель, що передувала впровадженню реформи управління публічними інвестиціями. Цього року, у рамках всебічної імплементації реформи, до ЄПП включено 131 інвестпроєкт і 64 програми публічних інвестицій. Усі ініціативи відповідають пріоритетним напрямам публічного інвестування, визначеним у СПІ, і пройшли відповідну оцінку, пріоритезацію та відбір.

Рис. 5. Сторінка ЄПП держави на порталі DREAM

Детально ознайомитися з усіма ініціативами можна в системі DREAM dream.gov.ua/ua/spp-pipeline і модулі аналітики bi.dream.gov.ua/#/spp

Переваги формування інвестиційних портфелів у DREAM

У DREAM секторальні інвестиційні портфелі та ЄПП стають видимими для всіх: урядових і неурядових організацій, інвесторів, у тому числі міжнародних, громадян, громадських активістів, журналістів. Відстежувати, які інвестиційні проєкти доступні для реалізації в Україні, а які вже реалізовано, і що це дало конкретним людям на конкретній території, можна в режимі реального часу. Тобто будь-хто в будь-який момент може знайти конкретний проєкт на порталі dream.gov.ua, подивитися, на якому етапі реалізації він перебуває, як, ким і в якому обсязі фінансується, які повʼязані з ним контрактні процеси й закупівлі відбуваються. Можна навіть переглянути креслення, фото будівництва й візуалізацію майбутнього проєкту.

А завдяки інструментам аналітики DREAM можна самостійно легко й швидко зробити вибірки по проєктах, орієнтуючись на географію їх реалізації, сектор, мету тощо.

Захист даних у системі

Відкритість — ключовий принцип DREAM. Відкриті дані активно використовуються громадськими організаціями, журналістами, аналітиками й приватними сервісами для посилення прозорості й ефективності управління публічними інвестиціями.

Інформація про проєкти, донорів і контакти є повністю захищеною.

На початку 2025 року, у рамках співпраці з Європейською Комісією та проєктом EU4PFM, міжнародна компанія Ernst&Young провела незалежний ІТ-аудит системи DREAM на відповідність вимогам міжнародної практики контролю програмної, інформаційної та інфраструктурної безпеки IT-систем — Application Security Verification Standard (OWASP ASVS). Аудит охоплював усі ключові компоненти контролю, зокрема безпеку даних, внутрішніх мереж, інфраструктури, служб моніторингу й контролю доступу.

Результати аудиту підтвердили надійність платформи й високий рівень її відповідності, зокрема щодо захисту інформаційних активів.

Впровадження та розвиток системи здійснює Міністерство розвитку громад та територій України разом із Проєктним офісом DREAM за підтримки проєкту «Цифровізація для зростання, доброчесності та прозорості» (UK DIGIT), що реалізується Фондом Євразія та фінансується UK Dev. Виконавчий партнер із впровадження — Open Contracting Partnership.

Замість підсумків

Проведення реформи саме зараз є вкрай важливим для швидкого й ефективного відновлення і розвитку України, а також для залучення коштів міжнародних партнерів. В умовах обмежених ресурсів реформа дає можливість отримати доступ до фінансування в коротко- та середньостроковій перспективі.

Більшість громад та ОВА вже мають успішний досвід роботи з проєктами в системі DREAM. Зокрема, щодо розподілу державних субвенцій на облаштування шкільних укриттів, їдалень і харчоблоків. Отримані знання та навички дозволять громадам максимально швидко опанувати методологію створення і впровадження публічних інвестпроєктів. А новітній підхід до розподілу публічних коштів сприятиме підвищенню рівня спроможності громад у питаннях управління проєктами, стратегічного планування, залучення коштів і використання цифрових інструментів.

Рис. 6. Сторінка фінансових програм у модулі бізнес-аналітики DREAM

Докорінна зміна підходів стратегічного планування є обов’язковою умовою для забезпечення сталого відновлення та рівномірного розвитку країни, а також запорукою міжнародної підтримки й успішної інтеграції України в ЄС.

Завдяки тому що визначення пріоритетів, формування проєктних портфелів на всіх рівнях відбуватиметься в цифровій екосистемі DREAM, кожна людина зможе перевірити, на які проєкти виділено бюджетні кошти й скільки саме їх виділено, і контролювати їх реалізацію в режимі реального часу. Це сприятиме підвищенню рівня доброчесності, прозорості й підзвітності розподілу публічних коштів, а також міжнародних інвестицій.

Окремо нагадуємо, що на портал було додано шпаргалку УО щодо офіційного оприлюднення НПА та порядку набрання ними чинності. Завантажуйте, щоб завжди мати під рукою!

Закупівлі DREAM

Система DREAM є цифровим інструментом, що лежить в основі реформування управління публічними інвестиціями. DREAM забезпечує ефективність, доброчесність, прозорість та підзвітність розподілу державних та міжнародних коштів. Як користуватися відкритими даними екосистеми DREAM

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО