23.06.2025 направлено на розгляд Комітету проєкт закону про внесення змін до Закону України «Про публічні закупівлі» та деяких законодавчих актів України щодо місцевої складової (локалізації) у публічних та оборонних закупівлях № 13392 від 20.06.2025. Змін щодо локалізації планується чимало, поглянемо на них у порівняльній таблиці.
Чинна редакція | Запропоновані зміни |
Запропоновані зміни в Законі України «Про публічні закупівлі» | |
Стаття 1. Визначення основних термінів 1. У цьому Законі нижченаведені терміни вживаються в такому значенні: … 29-1) ступінь локалізації виробництва — показник місцевої складової у питомій вазі вартості сировини, матеріалів, вузлів, агрегатів, деталей, складових частин і комплектуючих виробів, робіт, послуг та інших складових вітчизняного виробництва у собівартості товару, що є предметом закупівлі; | Стаття 1. Визначення основних термінів 1. У цьому Законі нижченаведені терміни вживаються в такому значенні: … 29-1) ступінь локалізації виробництва — показник місцевої складової у питомій вазі вартості сировини, матеріалів, вузлів, агрегатів, деталей, складових частин і комплектуючих виробів, робіт, послуг та інших складових вітчизняного виробництва у виробничій собівартості товару, що є предметом закупівлі; |
6-1. Тимчасово, з 2022 року строком на 10 років, встановлюються такі особливості здійснення закупівель, якщо вартість предмета закупівлі дорівнює або перевищує 200 тисяч гривень: 1) замовник здійснює закупівлю товарів, визначених підпунктом 2 цього пункту, виключно якщо їх ступінь локалізації виробництва дорівнює чи перевищує: у 2022 році – 10 відсотків; у 2023 році — 15 відсотків; у 2024 році – 20 відсотків; у 2025 році — 25 відсотків; у 2026 році — 30 відсотків; у 2027 році — 35 відсотків; з 2028 року до дня завершення 10-річного строку дії цього пункту — 40 відсотків. Ступінь локалізації виробництва визначається самостійно виробником товару, що є предметом закупівлі, та підтверджується Уповноваженим органом у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, за формулою: СЛ = (1 – (МВ+ІВ) / С) × 100%, де СЛ — ступінь локалізації виробництва; МВ — митна вартість сировини, матеріалів, вузлів, агрегатів, деталей, складових частин і комплектуючих виробів, робіт, послуг та інших складових, імпортованих на митну територію України виробником для виробництва товару, що є предметом закупівлі, гривень; IВ — вартість імпортних сировини, матеріалів, вузлів, агрегатів, деталей, складових частин і комплектуючих виробів, робіт, послуг та інших складових, придбаних окремо та/або у складі продукції для виробництва товару, що є предметом закупівлі, у постачальника — резидента України, без урахування податку на додану вартість, гривень; С — собівартість товару, що є предметом закупівлі, гривень. Уповноважений орган формує та веде перелік товарів, що є предметом закупівлі, з підтвердженим ступенем локалізації виробництва, який оприлюднюється на його офіційному вебсайті. Уповноважений орган здійснює моніторинг дотримання вимог щодо ступеня локалізації виробництва предметів закупівлі, внесених до переліку товарів, що є предметом закупівлі, з підтвердженим ступенем локалізації виробництва, в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. | 6-1. Тимчасово, до 31 грудня 2032 року, під час здійснення закупівлі товарів, визначених підпунктом 2 цього пункту, у спосіб, визначений статтею 13 цього Закону, або без використання електронної системи закупівель, за умови що вартість товару або товарів, визначених підпунктом 2 цього пункту, у складі предмета закупівлі дорівнює або перевищує 1 мільйон гривень, встановлюються такі особливості здійснення закупівель: 1) замовник здійснює закупівлю товарів, визначених підпунктом 2 цього пункту, виключно якщо їх ступінь локалізації виробництва дорівнює чи перевищує: у 2025 році — 25 відсотків; у 2026 році — 30 відсотків; у 2027 році — 35 відсотків; з 2028 року до 31 грудня 2032 року — 40 відсотків, та за умови, що такий товар включено до переліку товарів з підтвердженим ступенем локалізації виробництва безпосередньо його виробником. Ступінь локалізації виробництва визначається самостійно виробником товару, що є предметом закупівлі, та підтверджується Уповноваженим органом у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, за формулою: СЛ = (1 – (МВ+ІВ) / ВС) × 100%, де СЛ — ступінь локалізації виробництва; МВ — митна вартість сировини, матеріалів, вузлів, агрегатів, деталей, складових частин і комплектуючих виробів, робіт, послуг та інших складових, імпортованих на митну територію України виробником для виробництва товару, що є предметом закупівлі, гривень; IВ — вартість імпортних сировини, матеріалів, вузлів, агрегатів, деталей, складових частин і комплектуючих виробів, робіт, послуг та інших складових, придбаних окремо та/або у складі продукції для виробництва товару у постачальника — резидента України, без урахування податку на додану вартість, гривень; ВС — виробнича собівартість товару, гривень. Витрати, що включаються до виробничої собівартості товару, та перелік технологічних операцій виробництва товару визначаються у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Уповноважений орган формує та веде перелік товарів з підтвердженим ступенем локалізації виробництва, який оприлюднюється на веб-порталі Уповноваженого органу. Документи, на підставі яких такі товари включено до переліку товарів з підтвердженим ступенем локалізації виробництва, зберігаються не менше трьох років з дати включення товару до такого переліку. Порядок формування та ведення переліку товарів з підтвердженим ступенем локалізації виробництва визначається Кабінетом Міністрів України. Підтвердження ступеня локалізації здійснюється з урахуванням виконання виробником товару технологічних операцій з виробництва. Уповноважений орган створює комісію з питань забезпечення формування та ведення переліку товарів з підтвердженим ступенем локалізації виробництва та відповідності інформації, що міститься у ньому. Положення про комісію визначається Кабінетом Міністрів України. Положення про комісію з питань забезпечення формування та ведення переліку товарів із підтвердженим ступенем локалізації виробництва та відповідності інформації, що міститься у ньому, визначає, зокрема, її повноваження в частині:
|
2) особливості здійснення закупівель, визначені цим пунктом, застосовуються до таких товарів: … землерийні машини; механічні екскаватори; машини для змішування гравію з бітумом; | 2) особливості здійснення закупівель, визначені цим пунктом, застосовуються до таких товарів: … землерийні машини; механічні екскаватори; машини для змішування гравію з бітумом; механізовані засоби розмінування (гуманітарного розмінування), засоби детонування (знешкодження/знищення) вибухонебезпечних предметів, зокрема з дистанційним керуванням; |
3) Кабінет Міністрів України за погодженням із комітетом Верховної Ради України, до предмета відання якого належать питання промислової політики та розвитку окремих галузей виробництва, може затверджувати додатковий перелік товарів, що належать виключно до продукції переробної промисловості, в якому встановлює вимоги щодо їх ступеня локалізації виробництва в розмірі, що не перевищує ступінь локалізації виробництва, встановлений підпунктом 1 цього пункту на відповідний рік. … Абзац відсутній | 3) Кабінет Міністрів України за погодженням із комітетом Верховної Ради України, до предмета відання якого належать питання промислової політики та розвитку окремих галузей виробництва, може затверджувати додатковий перелік товарів, що належать виключно до продукції переробної промисловості, в якому встановлює вимоги щодо їх ступеня локалізації виробництва в розмірі, що не перевищує ступінь локалізації виробництва, встановлений підпунктом 1 цього пункту на відповідний рік. … У разі здійснення закупівель товарів, визначених абзацом першим цього підпункту (робіт та послуг у випадках, визначених підпунктом 4 цього пункту), у спосіб, визначений статтею 13 цього Закону, або без використання електронної системи закупівель замовник зобов’язаний визначити відповідні вимоги щодо локалізації до предмета закупівлі та спосіб підтвердження відповідності таким вимогам; |
4) у разі здійснення замовником закупівлі робіт чи послуг, якщо виконання таких робіт чи надання послуг передбачає набуття замовником у власність товарів, визначених цим пунктом, процедури закупівлі таких робіт чи послуг здійснюються з урахуванням особливостей, встановлених цим пунктом.
Цей пункт не застосовується до закупівель, які підпадають під дію положень Закону України «Про приєднання України до Угоди про державні закупівлі», а також положень про державні закупівлі інших міжнародних договорів України, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України. | 4) у разі здійснення замовником закупівлі робіт чи послуг, якщо виконання таких робіт чи надання послуг передбачає набуття замовником у власність товару, визначеного цим пунктом, вартість якого у складі предмета закупівлі дорівнює або перевищує вартісні межі, визначені абзацом першим цього пункту, закупівлі таких робіт чи послуг здійснюються з урахуванням особливостей, встановлених цим пунктом;
Абзац відсутній |
Норми відсутні | 5) у разі здійснення закупівлі товарів, робіт чи послуг, якщо країною походження таких товарів (зокрема якщо набуття замовником у власність таких товарів передбачається за результатами виконання робіт чи надання послуг) є країна, яка є стороною Угоди про державні закупівлі, укладеної 15 квітня 1994 року в місті Марракеші, із змінами, внесеними Протоколом про внесення змін до Угоди про державні закупівлі, вчиненим 30 березня 2012 року в місті Женеві, з якою Україна уклала інші міжнародні договори України, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України, що містять положення про державні закупівлі, у тому числі угоди про вільну торгівлю, або країна, яка є учасником Угоди про державні закупівлі, до якої Україна приєдналася відповідно до Закону України «Про приєднання України до Угоди про державні закупівлі», положення цього пункту не застосовуються замовниками виключно щодо товарів, країнами походження яких є учасники вищезазначених міжнародних договорів, за наявності передбачених законодавством документів, що підтверджують країну походження товарів (сертифіката про країну походження товару або засвідченої декларації про походження товару, або декларації про походження товару, або сертифіката про регіональне найменування товару). У разі відсутності документів, що підтверджують країну походження товару, під час приймання-передачі товарів, визначених цим пунктом, замовник розриває договір про закупівлю/договір, укладений без використання електронної системи закупівель; 6) в оголошенні про проведення конкурентних процедур закупівель замовник додатково зазначає інформацію про закупівлю товару, включеного до переліку товарів з визначеним ступенем локалізації; 7) у тендерній документації додатково до вимог, визначених статтею 22 цього Закону, зазначається вимога щодо відповідності ступеня локалізації виробництва, встановленого цим пунктом, та щодо надання учасниками інформації, а також підтвердних документів щодо ступеня локалізації виробництва; 8) замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель, якщо: ступінь локалізації виробництва учасника не відповідає ступеню локалізації виробництва, встановленому цим пунктом; та/або учасник не надав інформації та підтвердних документів щодо ступеня локалізації виробництва; та/або у тендерній пропозиції учасника відсутня інформація про товар з переліку товарів з підтвердженим ступенем локалізації виробництва; та/або товар з підтвердженим ступенем локалізації виробництва включено до переліку товарів, що є предметом закупівлі, іншим суб’єктом господарювання, ніж від виробник зазначеного товару. Договір про закупівлю є нікчемним у разі укладення договору про закупівлю (договору у разі здійснення закупівлі без використання електронної системи закупівель) з порушенням вимог цього пункту; 9) звіт про закупівлю без використання електронної системи закупівель, звіт про виконання договору про закупівлю додатково повинен містити інформацію та підтвердні документи щодо ступеня локалізації виробництва; 10) додатковими підставами для прийняття органами державного фінансового контролю рішення про початок моніторингу, крім підстав, визначених статтею 8 цього Закону є: повідомлення в медіа, що містять відомості про наявність ознак порушення вимог щодо ступеня локалізації виробництва, встановлених цим пунктом; інформація, отримана від громадських об’єднань, про наявність ознак порушення вимог щодо ступеня локалізації виробництва, встановлених цим пунктом, виявлених за результатами громадського контролю у сфері закупівель. За результатами моніторингу закупівлі товарів, визначених підпунктом 2 цього пункту, посадова особа органу державного фінансового контролю складає та підписує висновок про результати моніторингу. У разі виявлення відповідного порушення щодо недотримання вимог щодо локалізації, визначених цим пунктом, орган державного фінансового контролю направляє Уповноваженому органу рекомендацію щодо виключення товару з переліку товарів із підтвердженим ступенем локалізації виробництва; 11) істотні умови договору включають положення про застосування до постачальника штрафу у розмірі не менше 25 відсотків ціни договору, який стягується на користь замовника в разі, якщо товар, який було поставлено відповідно до такого договору, не відповідає ступеню локалізації та/або переліку технологічних операцій виробництва або включений до переліку товарів із підтвердженим ступенем локалізації суб’єктом, відмінним ніж виробник зазначеного товару; 12) планування закупівель відповідно до статті 4 цього Закону здійснюється з обов’язковим врахуванням установлених цим пунктом вимог щодо ступеня локалізації виробництва товарів; 13) на період дії особливостей здійснення закупівель, визначених цим пунктом, до функцій Уповноваженого органу додатково до визначених статтею 9 цього Закону належать:
14) щорічний звіт, що містить аналіз функціонування сфери публічних закупівель, повинен в обов’язковому порядку містити інформацію про дотримання замовниками особливостей щодо ступеня локалізації виробництва товарів, встановлених цим пунктом, у тому числі щодо кількісних і вартісних показників закупівель у розрізі процедур і предметів закупівель. |
Зміни до Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні»
Актуальна редакція | Запропоновані зміни |
Стаття 2. Головні завдання органу державного фінансового контролю
Головними завданнями органу державного фінансового контролю є: здійснення державного фінансового контролю за використанням і збереженням державних фінансових ресурсів, необоротних та інших активів, правильністю визначення потреби в бюджетних коштах та взяттям зобов’язань, ефективним використанням коштів і майна, станом і достовірністю бухгалтерського обліку і фінансової звітності у міністерствах та інших органах виконавчої влади, державних фондах, фондах загальнообов’язкового державного соціального страхування, бюджетних установах і суб’єктах господарювання державного сектору економіки, в тому числі суб’єктах господарювання, у статутному капіталі яких 50 і більше відсотків акцій (часток) належить суб’єктам господарювання державного сектору економіки, а також на підприємствах, в установах та організаціях, які отримують (отримували у періоді, який перевіряється) кошти з бюджетів усіх рівнів, державних фондів та фондів загальнообов’язкового державного соціального страхування або використовують (використовували у періоді, який перевіряється) державне чи комунальне майно (далі — підконтрольні установи), за дотриманням бюджетного законодавства, дотриманням законодавства про закупівлі, діяльністю суб’єктів господарської діяльності незалежно від форми власності, які не віднесені законодавством до підконтрольних установ, за судовим рішенням, ухваленим у кримінальному провадженні.
Державний фінансовий контроль забезпечується органом державного фінансового контролю через проведення державного фінансового аудиту, інспектування, перевірки закупівель та моніторингу закупівлі. | Стаття 2. Головні завдання органу державного фінансового контролю
Головними завданнями органу державного фінансового контролю є: здійснення державного фінансового контролю за використанням і збереженням державних фінансових ресурсів, необоротних та інших активів, правильністю визначення потреби в бюджетних коштах та взяттям зобов’язань, ефективним використанням коштів і майна, станом і достовірністю бухгалтерського обліку і фінансової звітності у міністерствах та інших органах виконавчої влади, державних фондах, фондах загальнообов’язкового державного соціального страхування, бюджетних установах і суб’єктах господарювання державного сектору економіки, у тому числі суб’єктах господарювання, у статутному капіталі яких 50 і більше відсотків акцій (часток) належать суб’єктам господарювання державного сектору економіки, а також на підприємствах, в установах та організаціях, які отримують (отримували у періоді, який перевіряється) кошти з бюджетів усіх рівнів, державних фондів та фондів загальнообов’язкового державного соціального страхування або використовують (використовували у періоді, який перевіряється) державне чи комунальне майно (далі – підконтрольні установи), за дотриманням бюджетного законодавства, дотриманням законодавства про закупівлі, у тому числі в частині дотримання встановлених Законами України «Про публічні закупівлі» та «Про оборонні закупівлі» вимог щодо ступеня локалізації виробництва, за діяльністю суб’єктів господарської діяльності незалежно від форми власності, які не віднесені законодавством до підконтрольних установ, за судовим рішенням, ухваленим у кримінальному провадженні.
Державний фінансовий контроль забезпечується органом державного фінансового контролю шляхом проведення державного фінансового аудиту, інспектування, перевірки закупівель та моніторингу закупівлі, у тому числі з метою контролю за дотриманням вимог щодо ступеня локалізації виробництва встановлених Законами України «Про публічні закупівлі» та «Про оборонні закупівлі». |
Стаття 5. Контроль за дотриманням законодавства у сфері закупівель Контроль за дотриманням законодавства у сфері закупівель здійснюється шляхом проведення моніторингу закупівлі у порядку, встановленому Законом України «Про публічні закупівлі», проведення перевірки закупівель, а також під час державного фінансового аудиту та інспектування.
Порядок та підстави проведення органом державного фінансового контролю перевірок закупівель встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Перевірка закупівель у замовників проводиться за місцезнаходженням юридичної особи, що перевіряється, чи за місцем розташування об’єкта права власності, щодо якого проводиться перевірка, і полягає у документальному та фактичному аналізі дотримання замовником законодавства про закупівлі. Результати перевірки закупівель викладаються в акті перевірки закупівель.
Моніторинг закупівлі здійснюється за місцезнаходженням органу державного фінансового контролю. | Стаття 5. Контроль за дотриманням законодавства у сфері закупівель Контроль за дотриманням законодавства у сфері закупівель здійснюється шляхом проведення моніторингу закупівлі у порядку, встановленому Законами України «Про публічні закупівлі» та «Про оборонні закупівлі», проведення перевірки закупівель, у тому числі в частині дотримання вимог щодо ступеня локалізації виробництва встановлених Законами України «Про публічні закупівлі» та «Про оборонні закупівлі», а також під час державного фінансового аудиту та інспектування.
Порядок та підстави проведення органом державного фінансового контролю перевірок закупівель встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Перевірка закупівель у замовників проводиться за місцезнаходженням юридичної особи, що перевіряється, чи за місцем розташування об’єкта права власності, щодо якого проводиться перевірка, і полягає у документальному та фактичному аналізі дотримання замовником законодавства про закупівлі, у тому числі в частині дотримання вимог щодо ступеня локалізації виробництва та інших вимог, встановлених Законами України «Про публічні закупівлі» та «Про оборонні закупівлі». Результати перевірки закупівель викладаються в акті перевірки закупівель.
Моніторинг закупівлі здійснюється за місцезнаходженням органу державного фінансового контролю. |
Стаття 10. Права органу державного фінансового контролю
Органу державного фінансового контролю надається право:
1) перевіряти в ході державного фінансового контролю грошові та бухгалтерські документи, звіти, кошториси й інші документи, що підтверджують надходження і витрачання коштів та матеріальних цінностей, документи щодо проведення закупівель, проводити перевірки фактичної наявності цінностей (коштів, цінних паперів, сировини, матеріалів, готової продукції, устаткування тощо); … | Стаття 10. Права органу державного фінансового контролю
Органу державного фінансового контролю надається право:
1) перевіряти в ході державного фінансового контролю грошові та бухгалтерські документи, звіти, кошториси та інші документи, що підтверджують надходження і витрачання коштів та матеріальних цінностей, документи щодо проведення закупівель, у тому числі в частині дотримання вимог щодо ступеня локалізації виробництва встановлених Законами України «Про публічні закупівлі» та «Про оборонні закупівлі», проводити перевірки фактичної наявності цінностей (коштів, цінних паперів, сировини, матеріалів, готової продукції, устаткування тощо); … |
Зміни до Закону України «Про оборонні закупівлі»
Планується розділ XI «ПРИКІНЦЕВІ ТА ПЕРЕХІДНІ ПОЛОЖЕННЯ» доповнити новими нормами | |
Норми відсутні | 8-2. Тимчасово, на період дії воєнного стану, введеного Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України “Про введення воєнного стану в Україні”» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, та протягом п’яти років з дня його припинення або скасування, встановлюються такі особливості здійснення закупівель, якщо вартість предмета закупівлі дорівнює або перевищує 1 млн грн: у разі здійсненні оборонної закупівлі державним замовником товарів, визначених підпунктом 2 пункту 6-1 Розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про публічні закупівлі» та/або закупівлі товарів, включених до додаткового переліку товарів, затвердженого Кабінетом Міністрів України, відповідно до підпункту 2 пункту 6-1 Розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про публічні закупівлі», за умови, якщо в пропозиції учасників процедур закупівель наявні товари, внесені до переліку товарів, що є предметом закупівлі, з підтвердженим ступенем локалізації виробництва, визначеного пунктом 6-1 Розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — перелік локалізованих товарів), то під час оцінки пропозицій учасників процедур закупівель ціна товарів, внесених до переліку локалізованих товарів, обчислюється державним замовником за такою формулою: Цп=Цу*0,75, де Цп = ціна товарів, внесених до переліку локалізованих товарів, що використовується державним замовником під час оцінки пропозицій учасників процедур закупівель;
Цу = ціна товарів, внесених до переліку локалізованих товарів, запропонована учасником процедури оборонної закупівлі. Обчислення державним замовником під час оцінки пропозицій учасників процедур закупівель ціни товарів, внесених до переліку локалізованих товарів, за формулою здійснюється у разі наявності пропозиції (пропозицій) від учасника (учасників) процедур закупівель, що пропонує товари, внесені до переліку локалізованих товарів, а також щонайменше від одного учасника, що пропонує товари, не внесені до переліку локалізованих товарів. У разі наявності пропозиції (пропозицій) виключно від учасника (учасників) процедур закупівель, що пропонує товари, внесені до переліку локалізованих товарів, або виключно від учасника (учасників), що пропонує товари, не внесені до переліку локалізованих товарів, обчислення державним замовником під час оцінки пропозицій учасників процедур закупівель ціни товарів за формулою не здійснюється. Замовник не має права здійснювати оборонну закупівлю, предметом якої разом з товарами, визначеними підпунктом 2 пункту 6-1 Розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про публічні закупівлі» та/або, включеними до додаткового переліку товарів, затвердженого Кабінетом Міністрів України, відповідно до підпункту 2 пункту 6-1 Розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про публічні закупівлі», є інші товари. Під час подання тендерної пропозиції/пропозиції учасник закупівлі, здійсненої у спосіб, визначений статтею 13 Закону України «Про публічні закупівлі», або без використання електронної системи закупівель, має надати інформацію щодо ступеню локалізації виробництва кожного товару, що є предметом закупівлі/частини предмета закупівлі (лоту) відповідно до підпункту 1 пункту 6-1 Розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про публічні закупівлі». Ступінь локалізації виробництва товару, вказаний учасником закупівлі, здійсненої у спосіб, визначений статтею 13 Закону України «Про публічні закупівлі», або без використання електронної системи закупівель, має бути підтверджений в порядку підтвердження ступеня локалізації виробництва товарів, затвердженому Кабінетом Міністрів України. Якщо ступінь локалізації виробництва товару не підтверджено в порядку передбаченим цим абзацом — його ступінь локалізації виробництва має визначатися як нуль відсотків. Якщо ступінь локалізації виробництва товару не відповідає ступеню локалізації виробництва товару, зазначеному в переліку товарів, що є предметом закупівлі, з підтвердженим ступенем локалізації виробництва, така пропозиція має відхилятися державним замовником на підставі виявлення невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником закупівлі, здійсненої у спосіб, визначений статтею 13 Закону України «Про публічні закупівлі», або без використання електронної системи закупівель. Питома вага критерію оцінки пропозиції учасника закупівлі локалізація виробництва визначається учасником закупівлі, здійсненої у спосіб, визначений статтею 13 Закону України «Про публічні закупівлі», або без використання електронної системи закупівель, в тендерній пропозиції/пропозиції залежно від ступеню локалізації виробництва товару (товарів), що є предметом закупівлі, з урахуванням розподілу питомої ваги: від 10 до менш як 20 відсотків — 3 відсотки; від 20 до менш як 30 відсотків — 5 відсотків; від 30 до менш як 40 відсотків — 10 відсотків; від 40 до менш як 50 відсотків — 15 відсотків; від 50 до менш як 60 відсотків — 20 відсотків; 60 відсотків і більше — 25 відсотків. Якщо тендерна пропозиція/пропозиція містить товари з різним ступенем локалізації виробництва, учасник закупівлі локалізація виробництва визначається учасником закупівлі, здійсненої у спосіб, визначений статтею 13 Закону України «Про публічні закупівлі», або без використання електронної системи закупівель, зазначає питому вагу критерію оцінки пропозиції учасника закупівлі локалізація виробництва товару з найнижчим ступенем локалізації виробництва. |
Наведемо деякі ключові моменти запропонованих змін. Планується:
- збільшити поріг для застосування вимог з локалізації. Так, планується, що локалізація застосовуватиметься, якщо вартість відповідного товару(ів) дорівнює або перевищує 1 млн грн (наразі такий поріг становить 200 тис. грн);
- конкретизувати, що закупівля «локалізованих» товарів здійснюється у спосіб, визначений статтею 13 Закону про закупівлі (відкриті торги; торги з обмеженою участю; конкурентний діалог; та, як виняток, переговорна процедура), або без використання електронної системи закупівель;
- що в разі відсутності документів, що підтверджують країну походження товару, під час приймання-передачі товарів за закупівлею, що підлягає локалізації, замовник розриває договір про закупівлю / договір, укладений без використання електронної системи закупівель;
- що в оголошенні про проведення конкурентних процедур закупівель замовник додатково зазначатиме інформацію про закупівлю товару, включеного до переліку товарів з визначеним ступенем локалізації;
- що договір про закупівлю вважатиметься нікчемним у разі укладення договору про закупівлю (договору у разі здійснення закупівлі без використання електронної системи закупівель) з порушенням вимог щодо локалізації;
- що істотні умови договору мають включати положення про застосування до постачальника штрафу в розмірі не менше 25 відсотків ціни договору, який стягується на користь замовника в разі, якщо товар, який було поставлено відповідно до такого договору, не відповідає ступеню локалізації та/або переліку технологічних операцій виробництва або включений до переліку товарів із підтвердженим ступенем локалізації суб’єктом, відмінним, ніж виробник зазначеного товару;
- врегулювати застосування вимог по локалізації в оборонних закупівлях.
Нагадуємо, що скачати зразки документів із врахуванням вимог локалізації ви можете в розділі «Локалізація виробництва». При цьому детально про те, як працює механізм застосування локалізації в закупівлях України, фахівці порталу «Радник» описали в е-книзі «Локалізація в публічних закупівлях».