Відповідно до підпункту 4 пункту 13 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості), придбання замовниками товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. грн, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. грн, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн грн, може здійснюватися шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару у разі, коли існує нагальна потреба у здійсненні закупівлі у зв’язку з виникненням об’єктивних обставин, що унеможливлюють дотримання замовником строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів та/або електронного каталогу, яка повинна бути документально підтверджена замовником.
Можливість здійснити закупівлю за нагальної потреби визначається і підпунктом 21 пункту 13 Особливостей, коли здійснюється закупівля для потреб Збройних Сил, інших військових формувань, правоохоронних органів, ДСНС, вищих військових навчальних закладів на їхній запит з подальшою передачею їм закупленого предмета.
Передумовою здійснення закупівель за наведеними виключеннями повинні бути об’єктивні обставини неможливості дотримання строків для проведення процедури закупівлі чи здійснення закупівлі за запитом пропозицій постачальників (у разі закупівлі товару). Ба більше, такі об’єктивні обставини повинні бути підтверджені документально. Проте закупівельним законодавством не визначено, що для цілей наведених норм вважатиметься належним документальним підтвердженням. І з цим виникають труднощі у закупівельників.
За допомогою переліку корисних посилань на статті порталу RADNUK.COM.UA щодо нюансів закупівель без використання електронної системи за наявності нагальної потреби можна чіткіше зрозуміти, як правильно здійснити відповідну «термінову» закупівлю.
- «Нагальна потреба у здійсненні закупівлі», де автор наводить визначення нагальності потреби;
- «Нагальна потреба як причина незастосування відкритих торгів чи електронного каталогу (пункт 13 Особливостей)», у якій за ситуаційними прикладами експерт роз’яснює, коли слід використовувати, зокрема, норму підпункту 4 пункту 13 Особливостей;
- «Практика ДАСУ щодо застосування підпункту 4 пункту 13 Особливостей (нагальна потреба)», де опрацьовано висновки моніторингів, які стосуються помилок під час закупівель за нагальною потребою;
- «(Не)обґрунтована нагальна потреба та укладання договору за підпунктом 4 пункту 13 Особливостей: рішення суду», яка за рішенням суду описує випадок необґрунтованого застосування положень наведеної норми;
- «Алгоритм закупівель за пунктом 13 Особливостей», що висвітлює нам алгоритм здійснення закупівлі без використання електронної системи, зокрема за нашим виключенням.
В рамках щотижневого опрацювання розміщених зразків документів за різними категоріями редакцією порталу опрацьовано категорію «Запит пропозицій постачальників для оборони» розділу «Оборонні закупівлі». За результатом їх опрацювання встановлено актуальність таких зразків.