Радник. Перше питання дуже розповсюджене серед замовників. Коли замовник здійснює закупівлю через Prozorro Market, а саме під час підписання договору про закупівлю, учасник пропонує до постачання товар з трохи іншими характеристиками або ж взагалі інший товар. Наприклад через те, що нібито товар, який закуповувався замовником, скінчився. Як замовнику покроково варто вчинити в цій ситуації?
Професійні закупівлі. Розпочнімо з моменту оголошення. Замовник може оголосити запит пропозицій постачальників (ЗПП) за специфікацією, яку попередньо сформував адміністратор каталогу (Професійні закупівлі). У разі, якщо закупівля не перевищує 500 тис. грн, є можливість сформувати власну специфікацію, використовуючи визначені адміністратором характеристики.
Якщо замовник йде першим шляхом, вибирає специфікацію Професійних закупівель, на цю специфікацію постачальник може подавати обмежену кількість товарів, які розміщені в системі та відповідають вимогам встановленої специфікації.
Якщо замовник йде самостійним шляхом, він може як максимально широко сформувати свої вимоги, так і звузити їх, щоб отримати бажаний товар.
В обох випадках постачальники мають можливість пропонувати ті товари, що вже розміщені в Prozorro Market. Коли вони подають свою пропозицію, на рівні системи у них є виключно одна можливість — подати товар, який за своїми характеристиками відповідає вимогам запиту.
Система автоматично перевіряє подану пропозицію. Якщо вона не відповідає запиту, система її не пропустить. Пропозиція постачальника фіксується в системі, формується ПДФ-документ, який відображається в системі Prozorro, де зафіксовано, що саме пропонує постачальник. Те ж саме стосується проєкту договору про закупівлю.
Далі стосовно описаної вами ситуації. Тут потрібно апелювати до Постанови № 822, яка регулює правила роботи в електронному каталозі. Так, пункт 49 Постанови № 822 говорить, що в разі непідписання постачальником договору на умовах, зазначених замовником в запиті пропозицій постачальників, замовник може подати звернення з інформацією про таке порушення через електронну систему закупівель до адміністратора. Якщо цей факт підтверджується, ми як адміністратор попереджаємо постачальника.
Прим. ред.: У разі наявності в постачальника трьох порушень протягом одного календарного місяця або п’яти порушень протягом трьох календарних місяців, адміністратор блокує для такого постачальника можливість подавати пропозиції на запити замовників в електронному каталозі на 90 календарних днів з дня оприлюднення адміністратором рішення на вебпорталі Уповноваженого органу.
Для того щоб не підписувати договір на умовах, що не відповідають запиту, замовнику варто апелювати пунктом 64 Постанови № 822, який каже, що замовник може відхилити пропозицію переможця, якщо постачальник письмово відмовився від укладення договору на умовах, визначених замовником у ЗПП, зокрема у проєкті договору.
У цьому випадку для замовника єдиний шлях, щоб відхилити, — це отримати письмове підтвердження. Це необхідно, тому що роль постачальника теж важлива. Якщо це питання повністю віддати на розсуд замовника, можливі маніпуляції з його боку.
Закріпимо: якщо виникла описана ситуація, замовнику, по-перше, необхідно поскаржитись на такого постачальника (пункт 49 Постанови № 822); по-друге, отримати документальне підтвердження для відхилення пропозиції переможця запиту.
Радник. Розуміємо, що ви вже не раз чули це питання, однак все ж таки поясніть, як купувати, якщо товар є в переліку до Постанови № 1178 (тобто є обов’язок замовника купувати через ЗПП), але такого товару немає в каталозі?
Професійні закупівлі. Варто розмежувати два додатки до Постанови № 1178, за переліками яких здійснюються обов’язкові закупівлі через ЗПП. Додаток 1 наводить перелік лікарських засобів та медичних виробів, і за його наповнення (наявність в каталозі) відповідають Медичні закупівлі України.
Ми, Професійні закупівлі, відповідаємо за 32 категорії продуктів харчування, які є обов’язковими до закупівлі через ЗПП (додаток 2 до Постанови № 1178). Ми спільно з Мінекономіки не за один день вирішили, чому саме ці категорії будуть обов’язковими.
Цьому рішенню передували системний і комплексний аналіз попередніх років, безліч дискусій, дослідження потреб замовників. Тому, коли ми готували перелік обов’язкових закупівель продуктів харчування через ЗПП, ми орієнтувалися виключно на категорії в додатку 2, які не просто вже наявні в каталозі, але й мають успішний користувацький досвід, великий асортимент та конкуренцію.
У більшості цих категорій продуктів харчування протягом останнього року використання замовниками ЗПП проти відкритих торгів перевищувало 40 %. На кінець року половина цих закупівель вже відбувалась саме в Prozorro Market.
Тому наразі всі 32 категорії продуктів харчування, за які відповідають Професійні закупівлі, наявні в каталозі.
Радник. За якою із підстав, ураховуючи вичерпний перелік, закріплений законодавцем у постанові, замовнику правомірно відмінити закупівлю у разі виявлення в ній помилок, коли жодна з них не відповідає вчиненим діям замовника? Чи буде ініціатива Професійних закупівель щодо розширення підстав для відхилення в ЗПП?
Професійні закупівлі. Дійсно, наразі підстав, за якими замовник може скасувати ЗПП до укладання договору, є лише три: відсутність подальшої потреби; скорочення видатків замовника; втручання непереборної сили.
Помилка замовника не входить у жоден з цих пунктів. Тобто, якщо була механічна помилка, це не вважається непереборною силою. Однак ми чуємо замовників, їх прохання та зауваження, наприклад у соцмережах. Насправді ми не можемо просто взяти й дописати нову підставу для відхилення. Це потрібно пропрацювати в рамках нового проєкту Закону про публічні закупівлі/внесення змін до чинних постанов, що регулюють функціонування каталогу.
Водночас ми погоджуємось із тим, що цей перелік потрібно розширяти. Свої пропозиції щодо цього ми внесли до Мінекономіки.
Радник. Хочемо порушити питання щодо закупівель для потреб оборони за постановою КМУ від 11.11.2022 № 1275 через е-каталог. Суть питання полягає в тому, що Постанова № 1275 не обмежує оборонних замовників в частині дотримання вимог щодо вартісних меж у 500 тис. грн щодо динамічного/сталого профілю. Оборонні закупівлі здійснюються без граничної межі в 500 тис. грн, оскільки такі положення просто відсутні в Постанові № 1275.
Тож як працюють динамічні/сталі профілі для оборонців? Чи буде прибрано бар’єр в 500 тис. грн для оборонних закупівель?
Професійні закупівлі. З того моменту, як було прийнято Постанову № 1275, питань щодо використання електронного каталогу виникає чимало, зокрема щодо запровадження динамічних профілів товарів.
Наразі для оборонних замовників це питання не врегульовано на законодавчому рівні. Ми у Професійних закупівлях радимо замовникам у сфері оборони під час ЗПП використовувати специфікації, які були напрацьовані нами (адміністратором каталогу).
Тому що тут багато чого залежить від трактувань нормативно-правових актів, оскільки обмежень начебто немає, бо закупівля зі звуженим профілем також є закупівлею через електронний каталог. Але ми в першу чергу радимо використовувати наші стандартизовані профілі.
Радник. Для шкільних автобусів у маркеті додано фільтр зі ступенем локалізації. Чи планується додати такі фільтри для інших категорій товарів, що підпадають під вимоги Постанови № 861 та які представлені в електронному каталозі (наприклад, для генераторів)?
Професійні закупівлі. На жаль, поки що Prozorro Market повністю не синхронізований із переліком локалізованих товарів. На прикладі шкільних автобусів, чому це там було додано (такі приклади є і в інших адміністраторів каталогу, наприклад машини швидкої допомоги). Такі категорії, як транспорт, що теж підпадають під вимоги щодо локалізації, є доволі обмеженим ринком. Крім того, закупівлі шкільних автобусів відбувались в рамках окремої постанови. Їх купували за кошти субвенції, яка надавалась громадам. Інколи закупівлі відбуваються на рівні області. Інколи такі закупівлі доходили до шкіл. Критично важливим було провести ці процедури швидко та з дотриманням законодавства, зокрема щодо локалізації.
У рамках шкільних автобусів позначки щодо локалізації наша команда додавала вручну. Ми зі свого боку стикнулися з тим, що в реєстрі локалізованих товарів багато суперечливої інформації. Постачальники по декілька разів вносять щодо одного й того самого товару декілька варіантів відсотків локалізації. Важко орієнтуватися, коли, наприклад, один і той самий генератор внесено в реєстр із показниками 15 %, 35 % і 50 %: яка інформація є правдивою?
Тому ми, щоб забезпечити відповідність, направляли офіційні листи, запити до виробників і на основі їхніх відповідей вносили в електронний каталог інформацію щодо локалізації.
Зараз з колегами з Prozorro ми працюємо в напрямку того, щоб синхронізувати переліки товарів, які є обов’язковими до закупівлі через ЗПП, з реєстром локалізованих товарів.
Радник. Щиро дякуємо за приділений час та можливість відкрито поділитись цінною інформацією з закупівельною громадою. Наостанок просимо за можливості поділитися планами на найближчі зміни щодо електронного каталогу та надати побажання, поради з власного досвіду.
Професійні закупівлі. Головне нововведення, яке планувалось на 2024 рік, це обов’язкові закупівлі продуктів харчування через каталог. Ми ретельно пропрацьовували, щоб у замовників були всі необхідні номенклатурні позиції товарів, щоб технічні специфікації відповідали вимогам до продукції. Тому найближчим часом ми сфокусуємо увагу на ефективності таких закупівель. Щоб вони не просто відбувались у Prozorro Market, а договори включали всі необхідні параметри щодо приймання товару та його якості.
Ми плануємо покращити користувацький досвід шляхом роботи з постачальниками, які не постачають товар вчасно або постачають товар неналежної якості, і замовники відмовляються його приймати. Ми чуємо сигнали замовників і думаємо над ініціативами, які могли б допомогти їх захистити.
Якщо говорити про обов’язковість, то з аналітики ми бачимо, що замовники дійсно почали закуповувати ці товари через е-каталог. З того моменту, як запрацювала обов’язковість закупівель продуктів харчування (з 14.03.2024), близько 80 %+ закупівель продуктів харчування здійснюються саме через ЗПП. Це нормально, бо не всі продукти харчування потрапили в обов’язковий перелік.
Ми свідомо не включали в перелік, інколи навіть пропонували вилучити, певні категорії товарів, які мають регіональну специфіку, де треба більше часу для того, щоб покрити кваліфікованими постачальниками всі області України, для того щоб це було ефективно й для віддалених регіонів.
Наша увага приділена не лише обов’язковим закупівлям. Протягом року ми активно розвивали будівельний напрям. Зараз як ніколи будівництво та відбудова є актуальними, бо замовники часто купують товари, наприклад, для косметичного ремонту тощо.
Протягом минулого року ми розмістили понад 100 категорій будівельних матеріалів, які в цьому році будуть розширюватись номенклатурно.
Також цікавою для нас категорією є автомобільний напрям, зокрема запчастини до автомобілів. Працюємо над тим, щоб впровадити найкращі практики в цій частині.
Ми будемо докладати максимум зусиль для наповнення каталогу. Тому всіх, хто ще не користувався цим інструментом, запрошуємо до використання. Тих, хто працює в Prozorro Market, просимо надавати зворотний зв’язок — і позитивний (він дуже мотивує на подальшу роботу!), і негативний (конструктивні пропозиції завжди вітаються, ми відкриті до діалогу).
Нагадаємо, що кожен передплатник порталу Радник за бажанням може завантажити шпаргалку уповноваженої особи щодо застосування електронного каталогу Prozorro Market та вільно користуватись електронною книгою «Прозорро Маркет з прикладами документів».
Запрошуємо до перегляду відеоінтерв’ю щодо вищезазначених питань:
Інтерв’ю підготувала Довгая Ганна Валентинівна, заступниця головного редактора порталу «Радник у сфері публічних закупівель»