Відповідно до абзацу 4 підпункту 5 пункту 13 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості), придбання замовниками товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. гривень, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн гривень, може здійснюватися шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та / або електронного каталогу для закупівлі товару у разі, коли роботи, товари чи послуги можуть бути виконані, поставлені чи надані виключно певним суб’єктом господарювання у випадку відсутність конкуренції з технічних причин, яка повинна бути документально підтверджена замовником.
Наведена норма в період воєнного стану є умовно заміною норми абзацу 4 пункту 2 частини 2 статті 40 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі — Закон). Різниця лише умовно в процесі здійснення закупівлі. Вимоги ж до контрагента залишаються ті самі. Основною умовою застосування виключення за абзацом 4 підпункту 5 пункту 13 Особливостей є, так би мовити, монопольне становище постачальника, виконавця чи підрядника, що повинно бути документально підтверджене.
Для кращого розуміння нюансів підтвердження відсутності конкуренції з технічних причин рекомендую опрацювати наведений нижче перелік корисних посилань за публікаціями порталу RADNUK.COM.UA.
- «Відсутність конкуренції в закупівлях: що слід знати уповноваженій особі», у якій висвітлено поняття відсутності конкуренції та визначено, коли і як можна застосовувати відповідне виключення.
- «Чим та як підтвердити відсутність конкуренції з технічних причин?», де з опрацювання норми абзацу 4 пункту 2 частини 2 статті 40 Закону, яке для цілей норми абзацу 4 підпункту 5 пункту 13 Особливостей також підходить, автор наводить нам тлумачення та приблизний алгоритм такого підтвердження.
- «ТПП підтвердила відсутність конкуренції з технічних причин, втім замовник отримав дві комерційні пропозиції», що за позицією органу оскарження показує нам можливий перебіг обставин та наголошує на необхідних діях закупівельника.
- «Чи надавати Казначейству разом із договором документи про відсутність конкуренції з технічних причин?», у якій надана відповідь на запитання, яке хвилює багатьох замовників.
- «Експертна консультація як належний доказ відсутності конкуренції та застосування переговорної процедури закупівлі», де за позицією Верховного Суду визначено один із способів підтвердження відсутності конкуренції.
У рамках щотижневого опрацювання розміщених зразків документів за різними категоріями редакцією порталу опрацьовано категорію «Закупівлі за пунктом 13 Особливостей з 19.05.2023» розділу «Зразки замовникам за Особливостями з 19.05.2023». За результатом їх опрацювання встановлено актуальність таких зразків.