У лютому 2023 року зміни до закупівельного законодавства торкнулися і переліку винятків, передбачених пунктом 13 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості).
У цій статті поговоримо про те, що варто знати перед тим, як закуповувати юридичні послуги на захист України.
Спершу доцільно зафіксувати вартісні межі закупівель згідно з Особливостями:
Вартісні межі | Хто закуповує | Вид закупівлі згідно з Особливостями |
від 0,01 грн до 100 тис. грн (товари та послуги, крім послуг з поточного ремонту) | Замовник | або
або
|
від 0,01 грн до 200 тис. грн (послуги з поточного ремонту) | Замовник | |
від 0,01 грн до 1,5 млн грн (роботи) | Замовник | |
від 100 тис. грн — граничної межі немає (товари та послуги, крім послуг з поточного ремонту) | Замовник / ЦЗО |
або
або
або
|
від 200 тис. грн (послуги з поточного ремонту) | Замовник / ЦЗО | |
від 1,5 млн грн (роботи) | Замовник / ЦЗО |
Тож, якщо замовник планує здійснити закупівлю юридичних послуг, пов’язаних із захистом прав та інтересів України вартістю понад 100 тис. грн, рекомендуємо звернути увагу на підпункт 10 пункту 13 Особливостей.
Підпункт 10 «Юридичні послуги на захист України»
Відповідно до підпункту 10 пункту 13 Особливостей без використання ЕСЗ може бути здійснена закупівля юридичних послуг, пов’язаних із захистом прав та інтересів України, у тому числі з метою захисту національної безпеки і оборони, під час врегулювання спорів, розгляду в закордонних юрисдикційних органах справ за участю іноземного суб’єкта та України. Цей виняток — дещо модифікований аналог підстави для проведення переговорної процедури, що передбачена пунктом 7 частини 2 статті 40 Закону про закупівлі.
Користувачами цього винятку є лише міністерства — Мін’юст, МЗС, Мінфін, які представляють інтереси України в закордонних юрисдикційних органах, зокрема, на виконання Порядку здійснення захисту прав та інтересів України під час урегулювання спорів, розгляду у закордонних юрисдикційних органах справ за участю іноземного суб’єкта та України і заяв, пов’язаних із відшкодуванням шкоди, завданої внаслідок міжнародного збройного конфлікту на території України, затвердженого Указом Президента України від 25.06.2002 № 581/2002, та Порядку забезпечення представництва України під час розгляду справ у Європейському суді з прав людини, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.04.2004 № 553.
Зверніть увагу: якщо замовник, насамперед з числа підприємств, має спори з іноземним елементом чи то в комерційному арбітражі, чи то в закордонних юрисдикціях, або ж звертається до Європейського суду з прав людини, то цей замовник захищає не інтереси України, а свої власні! На закупівлю юридичних послуг для цілей такого представництва підпункт 10 пункту 13 Особливостей не поширюється.
Наостанок нагадуємо, що згідно з сьомими змінами, зокрема до пункту 13 Особливостей, у разі укладення договору про закупівлю відповідно до підпункту 10 пункту 13 замовник разом зі звітом про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, оприлюднює в електронній системі закупівель договір про закупівлю та всі додатки до нього, а також обґрунтування застосування замовником підстави для здійснення закупівлі відповідно до цього пункту.
Також можете завантажити приклад протоколу щодо закупівлі за виключенням за пп. 10 п. 13 Особливостей. Про інші виключення читайте в таких статтях:
- «Надпорогові закупівлі без відкритих торгів чи електронного каталогу (пункт 13 Особливостей): нові правила з 25.02.2023», де розписано основні тези, які потрібно знати уповноваженій особі щодо застосування виключень за пунктом 13 Особливостей, та проаналізовано два перші виключення, передбачені цим пунктом.
- «Нагальна потреба як причина незастосування відкритих торгів чи електронного каталогу (пункт 13 Особливостей)», в якій ідеться про «нагальність» закупівлі.
- «Відсутність конкуренції в закупівлях: що слід знати уповноваженій особі», де коротко описано п’ять підпунктів пункту 13 Особливостей та наведено приклади відповідних протоколів.
- «Укладення прямого договору після тендеру, що не відбувся: умови застосування та приклад протоколу», в якій надано доцільні рекомендації для застосування цього виключення, щоб уникнути уваги контролюючих органів.
- «Закупівлі додаткового обсягу товару або робіт чи послуг: умови під час воєнного стану», де сформульовано загальні умови застосування цього виключення та наведено декілька прикладів.
- «Як замовники купують послуги з адвокатської діяльності під час воєнного стану», де ви дізнаєтесь важливість Єдиного реєстру адвокатів України.