14.07.2022 почав діяти пункт 61 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) щодо встановлення ступеня локалізації певних товарів, якщо вартість предмета закупівлі дорівнює або перевищує 200 тисяч гривень.
04.08.2022 набула чинності постанова Кабміну від 02.08.2022 № 861 «Про затвердження порядків підтвердження ступеня локалізації виробництва товарів та проведення моніторингу дотримання вимог щодо ступеня локалізації виробництва предметів закупівлі, внесених до переліку товарів, що є предметом закупівлі, з підтвердженим ступенем локалізації виробництва».
14.11.2022 Міністерство економіки України у зв’язку з численними зверненнями від суб’єктів сфери закупівель, а також за результатами зустрічі з народним депутатом України Кисилевським Д. Д. та представниками Федерації роботодавців України стосовно проблемних питань застосування вимог щодо наявності ступеня локалізації виробництва товарів під час здійснення публічних закупівель листом № 3311-05_74721-06 від 14.11.2022 надало роз’яснення щодо здійснення закупівель товарів з визначеним ступенем локалізації, у якому, зокрема, зазначило:
«…Перелік товарів з підтвердженим ступенем локалізації знаходиться на офіційному веб-сайті Мінекономіки за посиланням: https://cutt.ly/SX8MmIQ та на веб-порталі Уповноваженого органу з питань закупівель за посиланням: https://prozorro.gov.ua/page/localisation…».
До вищезазначеного доцільно нагадати, що на порталі RADNUK.COM.UA розміщені інструменти, які допоможуть нашим користувачам розібратися з нормами застосування ступеня локалізації виробництва товарів. Їх з легкістю можна знайти в розділі «Інструменти» — «Локалізація»:
Також Мінекономіки зазначило:
«…Детальніше з інформацією щодо вартісних меж та міжнародних угод можна ознайомитись в листі Мінекономіки щодо локалізації від 30.08.2022 № 3323-04/62315-06 на веб-сайті Мінекономіки за посиланням: https://cutt.ly/jN6xZLs…».
Детально зі змістом листа можете ознайомитися в матеріалі «Огляд листа Мінекономіки від 30.08.2022 щодо локалізації».
При цьому Мінекономіки запропонувало замовникам:
«…по-перше, оголошувати закупівлю навіть якщо за попереднім аналізом необхідний товар відсутній у переліку товарів з підтвердженим ступенем локалізації, оскільки під час періоду подання тендерних пропозицій виробники можуть внести свій товар до переліку товарів з підтвердженим ступенем локалізації та взяти участь у закупівлі.
По-друге, для успішного здійснення закупівлі пропонується також замовникам проводити попередню роботу з виробниками необхідного товару, інформувати їх про заплановані закупівлі та необхідність внесення товару, що ними виробляється, до переліку товарів з підтвердженим ступенем локалізації для подальшої участі в закупівлях.
По-третє, щодо інформації про наявних в Україні виробників необхідних товарів та їх контактів пропонується звертатись до профільних асоціацій чи спілок відповідних сфер виробників, а також Федерації роботодавців України.
Разом з тим інформуємо, що відповідно до підпункту 1 пункту 6-1 розділу Х “Прикінцеві та перехідні положення” Закону Кабінет Міністрів України за погодженням із комітетом Верховної Ради України, до предмета відання якого належать питання промислової політики та розвитку окремих галузей виробництва, може зменшити ступінь локалізації виробництва для проведення окремої закупівлі товару, визначеного підпунктом 2 цього пункту».
Таким чином, Мінекономіки пропонує замовникам при проведенні закупівлі, до якої застосовуються вимоги щодо локалізації виробництва, таке:
- якщо за попереднім аналізом необхідний товар відсутній у переліку товарів з підтвердженим ступенем локалізації, для замовника є сенс оголошувати закупівлю, оскільки під час періоду подання тендерних пропозицій виробники можуть внести свій товар до переліку товарів з підтвердженим ступенем локалізації та взяти участь у закупівлі;
- замовникам доцільно проводити попередню роботу з виробниками необхідного товару, інформувати їх про заплановані закупівлі та необхідність внесення товару, що ними виробляється, до переліку товарів з підтвердженим ступенем локалізації для подальшої участі в закупівлях;
- замовники можуть звертатися за інформацією про наявних в Україні виробників необхідних товарів до профільних асоціацій чи спілок відповідних сфер виробників, а також Федерації роботодавців України.
Сподіваємося, що зазначені заходи допоможуть замовникам під час здійснення «локалізованих» закупівель. Нагадаємо, що листи Мінекономіки носять рекомендаційний характер, про що свідчить суддівська практика, яка описана в статті «Чи може Мінекономіки тлумачити норму права?».
За нагоди використовуйте приклад обґрунтування незастосування норм щодо визначення ступеня локалізації виробництва.
Як завжди, повний текст рекомендаційного листа вже розміщено на порталі RADNUK.COM.UA в розділі «Правова база» – «Листи Мінекономіки».