Внесення змін до тендерної документації: що слід врахувати замовникам

Редакція
11532
30 Липня 2022
Внесення змін до тендерної документації: що слід врахувати замовникам
11532
30 Липня 2022

У цій статті ви дізнаєтесь думку Державної аудиторської служби (далі — ДАСУ) щодо неоприлюднення замовником разом зі змінами до тендерної документації (далі — ТД) в окремому документі переліку змін; розглянемо цікавий моніторинг, коли за результатами звернення надано роз’яснення щодо внесення змін до ТД, однак зміни замовником не внесено.

Досить часто у замовників виникає потреба внести зміни до тендерної документації після того, як процедуру закупівлі вже оголошено. Водночас Закон України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) дозволяє замовнику вносити такі зміни. 

Відповідно до частини 2 статті 24 Закону замовник має право з власної ініціативи або в разі усунення порушень законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку органу державного фінансового контролю відповідно до статті 8 цього Закону, або за результатами звернень, або на підставі рішення Органу оскарження внести зміни до тендерної документації. 

У разі внесення змін до тендерної документації строк для подання тендерних пропозицій продовжується замовником в електронній системі закупівель таким чином, щоб з моменту внесення змін до тендерної документації до закінчення кінцевого строку подання тендерних пропозицій залишалося не менше семи календарних днів.

Зміни, що вносяться замовником до тендерної документації, розміщуються та відображаються в електронній системі закупівель у вигляді нової редакції тендерної документації додатково до початкової редакції тендерної документації. Замовник разом із змінами до тендерної документації в окремому документі оприлюднює перелік змін, що вносяться. Чому не потрібно оприлюднювати зміни у вигляді закреслених даних, читайте в статті «Внесення змін до тендерної документації: чого не треба робити».

Згідно з пунктом 3 частини 1 статті 10 Закону зміни до тендерної документації та роз’яснення до неї (у разі наявності) у машинозчитувальному форматі оприлюднюються протягом одного дня з дня прийняття рішення про їх внесення або надання роз’яснень.

Практика ДАСУ

Приклад 1. Не оприлюднено разом зі змінами до ТД в окремому документі переліку змін. Моніторинг № UA-M-2021-11-05-000025, оголошення № UA-2021-02-09-010564-a

За результатами моніторингу процедури закупівлі встановлено: замовником внесені зміни до тендерної документації, які розміщені та відображені в електронній системі закупівель у вигляді нової редакції 24.02.2021 о 18:40, але не оприлюднено разом зі змінами до тендерної документації в окремому документі переліку змін, чим не дотримано вимоги частини 2 статті 24 та пункту 3 частини 1 статті 10 Закону.

Приклад № 2. За результатами звернення надано роз’яснення щодо внесення змін до ТД, однак зміни замовником не внесено. Моніторинг № UA-M-2021-08-10-000029, оголошення № UA-2021-07-30-001769-b

За результатами аналізу питання надання роз’яснень щодо тендерної документації та внесення змін до неї встановлено таке. У системі 02.08.2021 оприлюднено запитання щодо встановлення кваліфікаційного критерію «Наявність фінансової спроможності, яка підтверджується фінансовою звітністю». 

Замовником надано відповідь 02.08.2021 із зазначенням щодо внесення змін до тендерної документації, зокрема, що необхідний обсяг річного доходу (виручки) відносно очікуваної вартості предмета закупівлі буде зменшено. 

Водночас зміни до тендерної документації замовником станом на 11.08.2021 не внесено. Таким чином, в порушення частини 2 статті 24 Закону замовником не внесено з власної ініціативи зміни до тендерної документації. Встановлено порушення вимог частини 2 статті 24 Закону. 

Приклад № 3. Не внесено зміни до тендерної документації на виконання рішення Колегії. Моніторинг UA-M-2021-12-07-000007, оголошення № UA-2021-09-17-005493-b

За результатами моніторингу процедури закупівлі встановлено: ТОВ «Р» подано скаргу від 07.10.2021 № UA-2021-09-17-005493-b.a8 щодо порушення замовником порядку проведення процедури закупівлі, зокрема однією з вимог у скарзі (пункт 2.1 скарги) була вимога щодо усунення дискримінаційних умов щодо визначення аналогічного договору. Ця вимога складалася з трьох самостійних вимог щодо аналогічного договору, зокрема умов визначення аналогічного договору:
— предмета такого договору (пункт 2.1.1 скарги);
— періоду, у якому повинен бути виконаний договір (пункт 2.1.2 скарги);
— надання документів, що підтверджують виконання такого договору (пункт 2.1.3 скарги).

За результатами розгляду скарги Постійно діюча адміністративна колегія Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (далі — Колегія) визначила вказані вимоги тендерної документації щодо визначення аналогічного договору дискримінаційними та рішенням від 22.10.2021 № 23987р/пкпз (далі – Рішення № 23987) зобов’язала замовника внести відповідні зміни до тендерної документації.

За результатами моніторингу процедури закупівлі установлено, що рішенням тендерного комітету замовника від 27.10.2021 № 102-4 внесені зміни то тендерної документації, зокрема виключено умову щодо періоду, у якому повинен бути виконаний аналогічний договір.

Водночас замовник не вніс зміни до тендерної документації стосовно умов визначення аналогічного договору за предметом такого договору та наданням документів, що підтверджують виконання такого договору (сертифікат перевірки типу та протокол випробувань або сертифікатів відповідності із конкретизованими умовами).

Отже, замовник не забезпечив виконання Рішення № 23987 Колегії протягом 30 днів з дня його прийняття, чим порушив вимоги частини 22 статті 18 Закону.

Коментар: як бачимо, ДАСУ активно моніторить закупівлі щодо дотримання замовниками частини 2 статті 24 Закону. При цьому замовники час від часу не виконують прямі норми Закону щодо внесення змін до тендерної документації. Будьте обачні та в разі виникнення питань щодо позицій ДАСУ користуйтесь електронною книгою «Добірка практики моніторингу закупівель» та Покроковим алгоритмом дій замовника під час моніторингу.

Передплатникам порталу нагодуємо, що ви маєте нагоду завантажити шпаргалку щодо обов’язку оприлюднення внесених змін до договорів у закупівлях та шпаргалку щодо застосування замовником норм статті 17 Закону України «Про публічні закупівлі».

Більше статей за темою — на порталі RADNUK.COM.UA:

«Внесення змін до тендерної документації: чого не треба робити»;

«Внесення змін до тендерної документації за новим Законом»;

«Внесення змін до тендерної документації: практичні й технічні аспекти (Частина 2)».

Моніторинг закупівель

Публікації щодо здійснення органом державного фінансового контролю такого виду контролю як моніторинг закупівель, зокрема, новини моніторингу, приклади, коментарі, особливості, судова практика щодо моніторингу

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО