Мінекономіки про те, чи можна проводити процедури закупівель та спрощені

Ганна Довгая
3147
18 Травня 2022
Мінекономіки про те, чи можна проводити процедури закупівель та спрощені
3147
18 Травня 2022

На офіційному сайті Уповноваженого органу опубліковано таке запитання: чи мають право замовники у період воєнного стану в Україні проводити процедури закупівлі та спрощені закупівлі, визначені Законом України «Про публічні закупівлі»?

Відповідь на запит 491/2022 представника Мінекономіки така: Шановний користувачу, повідомляємо, що Закон України «Про публічні закупівлі» визначає правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави, територіальних громад та об’єднаних територіальних громад.

При цьому відповідно до статті 17 Конституції України захист суверенітету і територіальної цілісності України, забезпечення її економічної та інформаційної безпеки є найважливішими функціями держави, справою всього Українського народу.

Ураховуючи зазначене, а також статтю 64 Конституції України, Кабінетом Міністрів України прийнято 28.02.2022 постанову № 169 «Деякі питання здійснення оборонних та публічних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану» (зі змінами) (далі — Постанова № 169), відповідно до якої встановлено порядок здійснення закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану.

З огляду на викладене та ураховуючи положення Конституції України, норми вищевказаних нормативно-правових актів, рішення щодо способу здійснення закупівель для належного забезпечення потреб приймається замовником самостійно з урахуванням норм чинного законодавства.

Водночас інформуємо, що узагальнені відповіді рекомендаційного характеру щодо порядку закупівель відповідно до Постанови № 169 надані в листах:

  1. від 04.03.2022 № 3304-04/9225-06 «Щодо здійснення закупівель у період воєнного стану»;
  2. від 09.03.2022 № 3304-04/9472-06 «Щодо змін, внесених до порядку закупівель у період воєнного стану»; 
  3. від 22.04.2022 № 3304-04/16796-06 «Щодо змін, внесених до порядку закупівель у період воєнного стану».

Коментар

Розібравшись з можливою відповідальністю замовника в статті «Відповідальність за порушення у сфері публічних закупівель, вчинені під час дії режиму воєнного стану», кандидат юридичних наук та член редакційної колегії журналу «Радник в сфері державних закупівель» Анастасія Матвійчук сформувала такі висновки:

  1. Чи законно в період воєнного стану закуповувати без процедур закупівель та / або спрощених закупівель, керуючись постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 № 169 «Деякі питання здійснення оборонних та публічних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану» (далі — Постанова № 169), хоча ми маємо чинний Закон України «Про публічні закупівлі»? — ТАК, законно, бо цю постанову видав легітимний Уряд на виконання повноважень, наданих статтею 12-1 Закону України «Про правовий режим воєнного стану».
    Детальніше про юридичну силу Постанови № 169 — у статті «Уряд дав перші вказівки щодо організації закупівель в умовах воєнного стану».
  2. Чи законно в період воєнного стану керуватися Законом України «Про публічні закупівлі»»? — ТАК, законно, бо цей Закон прийняв український парламент у встановленому порядку, причому його дію не зупинено. АЛЕ дії замовника будуть законними лише за умови, що вони відповідають інтересам нашої держави і суспільства. Щоб прояснити спірні питання, достатньо спитати у своєї совісті, чи було зроблено все можливе в інтересах нашої країни. Уявімо, що лікарня не придбала необхідні медикаменти, хоча мала таку можливість шляхом укладення прямого договору згідно з Постановою № 169, мотивуючи це необхідністю дотримання правил Закону України «Про публічні закупівлі», а в результаті десять осіб загинуло, не отримавши своєчасної медичної допомоги. Очевидно, що правомірна, на перший погляд, поведінка (дотримання вимог Закону України «Про публічні закупівлі») призвела до жахливих наслідків, а тому слідство не залишить без уваги жоден аспект такого рішення замовника.   

Автор цієї статті схиляється до здійснення закупівель в умовах воєнного стану саме відповідно до Постанови № 169, яка регулює порядок здійснення закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану. Але, як зазначив вище Уповноважений орган з питань публічних закупівель, Мінекономіки, саме вам необхідно самостійно та з урахуванням норм чинного законодавства прийняти рішення щодо способу здійснення закупівель для належного забезпечення потреб замовника.

Також, якщо ви ще не ознайомились із варіантами зазначення строку дії в договорі, укладеного за Постановою № 169, знайомтесь у статті «Варіанти того, як прописати умови про строк виконання зобов’язань та термін дії договору, укладеного за Постановою № 169», а приклад договору, укладеного згідно з Постановою № 169, можна завантажити тут.

Воєнний стан

Публікації, що розкривають специфіку закупівель під час воєнного стану

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО