Завершення замовником багатолотової процедури при наступному визначенні переможця торгів

Редакція
369
9 Грудня 2013
Завершення замовником багатолотової процедури при наступному визначенні переможця торгів
369
9 Грудня 2013

З настанням зими розпочинається активна пора проведення закупівель товарів, робіт і послуг на наступний календарний рік. І хоч здавалося б, що питань з процедурою проведення торгів уже не виникає, але раптово щось порушується у звичній схемі і виникає безліч запитань, на які в законодавчій базі не завжди є відповіді. Особливо це стосується процедур закупівлі при поділі предмета закупівлі на частини (лоти).

У цілому можна сказати, що ні Закон України «Про здійснення державних закупівель», ані інші нормативно-правові акти у сфері державних закупівель не дають чіткого розуміння порядку проведення лотової процедури. Усе, що ми достеменно можемо сказати, посилаючись на абзац другий пункту 2.1 Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України № 921 від 26.07.2010 «Про затвердження Порядку визначення предмета закупівлі», це те, що замовник може визначити окремі частини предмета закупівлі (лоти) за показниками шостого – десятого знаків Державного класифікатора продукції та послуг ДК 016:2010, а також за обсягом, номенклатурою та місцем поставки товарів, виконання робіт або надання послуг.

Якщо з процесом поділу предмета закупівлі на частини все зрозуміло, то щодо інших моментів лотової процедури, через відсутність норм, які б регулювали дану процедуру, завжди виникають питання. Тому розглянемо ситуації, в які може потрапити замовник при проведенні лотової процедури закупівлі.

Розглянемо приклад процедури закупівлі, де визначено 2 лоти.

Замовник, оголошуючи торги та розподіливши предмет закупівлі на лоти, може потрапити в ситуацію, коли після акцептування учасників за всіма лотами переможець торгів за Лотом 1 у зазначений день підписує договір, а переможець за Лотом 2 відмовився підписувати договір. Як у такому разі замовникові оприлюднювати оголошення про результати торгів та звіт про результати проведення процедури закупівлі?

Відкриті торги (не скорочена процедура)

Замовник, укладаючи угоду з учасником-переможцем за Лотом 1, у той же день передає на публікацію оголошення про результати торгів згідно зі статтею 10 Закону. Зверніть увагу, що оголошення про результати має бути подане на оприлюднення саме в той день, коли укладається договір, в іншому випадку Ви можете порушити строки публікації інформації про закупівлю, тому необхідно слідкувати за графіком їх виходу.

Ситуація із Лотом 2 складається таким чином, що, згідно з ч. 3 ст. 31 Закону, у разі письмової відмови переможця торгів підписати договір про закупівлю відповідно до вимог документації конкурсних торгів або неукладення договору про закупівлю з вини учасника у строк, визначений цим Законом, замовник визначає найбільш економічно вигідну пропозицію конкурсних торгів з тих, строк дії яких ще не минув. При цьому, як зазначає Уповноважений орган у своєму листі (див. додаток 1), Законом не передбачено здійснення повторної оцінки та складання повторно протоколу оцінки, тобто повторне визначення найбільш економічно вигідної пропозиції конкурсних торгів здійснюється на основі протоколу оцінки, який уже було складено. Даний лист визначає, що замовник має отримати від учасника письмову відмову і протоколом засідання комітету з конкурсних торгів акцептувати наступну найбільш економічно вигідну пропозицію.

Після здійснення таких дій виникає питання: в який строк підписувати договір із вдруге акцептованим учасником (інший учасник після того, що відмовився)? Згідно із Законом, договір про закупівлю не може бути укладеним раніше ніж через 14 днів з дати публікації в державному офіційному друкованому виданні з питань державних закупівель повідомлення про акцепт пропозиції конкурсних торгів, але не пізніше ніж через 30 днів з дня акцепту пропозиції відповідно до вимог документації конкурсних торгів.

Тобто після того, як попередній учасник відмовився підписати договір, комітет з конкурсних торгів на засіданні визначає наступного переможця, у результаті чого своє рішення оформлює протоколом.

Після цього замовник протягом трьох днів передає на публікацію в інформаційний бюлетень «Вісник державних закупівель» (далі – ІБ «ВДЗ») повідомлення про акцепт.

Далі від дати виходу оголошення про акцепт у ІБ «ВДЗ» з наступного дня починаємо відраховувати 14 днів. П’ятнадцятий день буде початковою можливою датою укладення договору, з цього дня замовник може укласти договір з наступним акцептованим учасником. Кінцевою ж датою буде тридцятий день від дати визначення переможця.

Наприклад, 15 січня 2014 року замовником акцептовано (наступного) учасника і в той же день передано на оприлюднення, повідомлення про акцепт вийде наступного понеділка (згідно з графіком ІБ «ВДЗ»), 20 січня 2014 року. З 21 січня 2014 року починаємо відраховувати 14 календарних днів, що означатиме, що наступного дня замовник може укласти договір про закупівлю з учасником, а це 4 лютого. Максимальну кінцеву дату укладення договору починаємо рахувати від дати акцептування (наступного) переможця торгів, тобто з наступного дня після 15 січня 2014 року тридцять календарних днів, а це буде 15 лютого 2014 року. Отже, період, в який замовник може укласти договір з наступним учасником, — з 4 лютого по 15 лютого 2014 року. Детальніше про строки укладення договору за різними процедурами закупівлі Ви можете прочитати у статті «Рахуємо строки укладення договору про закупівлю», опубліковану в журналі «Радник в сфері державних закупівель» № 6 (21) за червень 2013 року на стор. 12–13. Будьте уважні при проведенні відкритих торгів за скороченою процедурою, строки визначаються згідно з абзацом четвертим частини 2 ст. 31 Закону, тобто не раніше ніж через 5 календарних днів з дня публікації в ІБ «ВДЗ», але не пізніше ніж через 14 календарних днів з дня акцепту.

Отже, після підписання договору (за Лотом 2 з наступним учасником) у той же день замовник має оприлюднити результати проведених торгів. Це буде друге для цієї процедури закупівель оголошення про результати торгів, так як перше оголошення замовник подав при укладенні договору з учасником-переможцем за Лотом 1. І тільки після того, як друге оголошення про результати буде опубліковане в ІБ «ВДЗ», комітет може на наступний день своїм рішенням у протокольній формі затвердити звіт про результати проведення торгів.

Запит цінових пропозицій

При здійсненні закупівлі за процедурою запиту цінових пропозицій виникає питання, чи поширюються норми статті 31 Закону на дану процедуру, адже вона регулюється статтям 35 і 36 Закону. Відповідь криється все в тому ж листі Уповноваженого органу (див. додаток 1), де зазначено, що в разі письмової відмови переможця торгів підписати договір про закупівлю або неукладення договору про закупівлю з вини учасника у строк, визначений цим Законом, замовник може визначити переможця, у разі якщо залишилась одна пропозиція конкурсних торгів або/чи цінова пропозиція в разі застосування процедури закупівлі запиту цінових пропозицій, що відповідає умовам документації конкурсних торгів або/чи запиту цінових пропозицій. Тобто Уповноважений орган чітко зазначив, що норми статті 31 Закону можуть застосовуватися при проведенні процедури запиту цінових пропозицій. Тому процедура укладення договору з наступним визначеним переможцем торгів не відрізняється від вищеописаної, але строки укладення договору при здійсненні процедури запиту цінових пропозицій будуть інші. Адже, згідно з абз. 4 ч. 5 ст. 36 Закону, замовник укладає з переможцем договір про закупівлю відповідно до основних умов договору, зазначених у запиті, у строк, не раніше ніж через п’ять робочих днів з дня публікації в державному офіційному друкованому виданні з питань державних закупівель повідомлення про акцепт цінової пропозиції, але не пізніше ніж через 14 днів з дня визначення переможця. Для того щоб не помилитись при підрахунку строків укладення договору за процедурою запит цінових пропозицій, користуйтеся статтею «Рахуємо строки укладення договору про закупівлю», опубліковану в журналі «Радник в сфері державних закупівель» № 6 (21) за червень 2013 року на стор. 12–13.

Наприклад, 15 січня 2014 року замовником акцептовано (наступного) учасника і в той же день передано на оприлюднення, повідомлення про акцепт вийде наступного понеділка (згідно з графіком ІБ «ВДЗ»), 20 січня 2014 року. З 21 січня 2014 року починаємо відраховувати 5 робочих днів, що означатиме, що наступного дня замовник може укласти договір про закупівлю з учасником, а це 28 січня 2014 року. Максимальну кінцеву дату укладення договору починаємо рахувати від дати акцептування (наступного) переможця торгів, тобто з наступного дня після 15 січня 2014 року, а це буде 29 січня 2014 року. Отже, період, в який замовник може укласти договір з наступним учасником, — 28 січня або 29 січня 2014 року.

Після підписання договору (за Лотом 2 з наступним учасником) у той же день замовник має оприлюднити інформацію про результати процедури  запиту  цінових пропозицій. Це буде друга для цієї процедури закупівель інформація про результати процедури  запиту  цінових пропозицій, так як першу інформацію замовник подав при укладенні договору з учасником-переможцем за Лотом 1. І тільки після того, як друга інформація про результати буде опублікована в ІБ «ВДЗ», комітет може на наступний день своїм рішенням у протокольній формі затвердити звіт про результати проведення процедури запиту цінових пропозицій.

Отже, замовникам, яким відмовляють у підписанні договору і які визначають найбільш економічно вигідну пропозицію, необхідно пам’ятати, що при наступному акцептуванні строки починають рахувати заново від дня прийняття рішення про акцепт.

Занотувати: оголошення про результати має бути подане на оприлюднення саме в той день, коли укладається договір, в іншому випадку Ви можете порушити строки публікації інформації про закупівлю.

Підстава: ст. 10 Закону України «Про здійснення державних закупівель» № 2289. Замовник для оприлюднення на веб-порталі Уповноваженого органу (що здійснюється безоплатно) в порядку, установленому цим Законом, надає таку інформацію про закупівлю: оголошення про результати процедури закупівлі — після публікації в державному офіційному друкованому виданні з питань державних закупівель, але не пізніш як через сім днів з дня укладення договору про закупівлю або прийняття рішення про відміну торгів чи визнання їх такими, що не відбулися.


ВИТЯГ З РОЗ’ЯСНЕННЯ

№ 3302-25/14251-12 від 24.11.2011

Правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг за державні кошти встановлені Законом України «Про здійснення державних закупівель» (далі – Закон) (зі змінами).

Замовник укладає договір про закупівлю з учасником, пропозицію конкурсних торгів якого було акцептовано, не пізніше ніж через 30 днів з дня акцепту пропозиції відповідно до вимог документації конкурсних торгів та акцептованої пропозиції (абзац третій частини другої статті 31 Закону).

Відповідно до абзацу четвертого частини п’ятої статті 36 Закону замовник укладає з переможцем договір про закупівлю відповідно до основних умов договору, зазначених у запиті, у строк не раніше ніж через п’ять робочих днів з дня публікації в державному офіційному друкованому виданні з питань державних закупівель повідомлення про акцепт цінової пропозиції, але не пізніше ніж через 14 днів з дня  визначення переможця.

Разом з тим, згідно з частиною третьою статті 31 Закону у разі письмової відмови переможця торгів підписати договір про закупівлю відповідно до вимог документації конкурсних торгів або неукладення договору про закупівлю з вини учасника у строк, визначений цим Законом, замовник повторно* визначає найбільш економічно вигідну пропозицію конкурсних торгів з тих, строк дії яких ще не минув.

При цьому Законом не передбачено здійснення повторної оцінки та складання повторно протоколу оцінки. Повторне визначення найбільш економічно вигідної пропозиції конкурсних торгів з тих, строк дії яких ще не минув здійснюється на основі протоколу оцінки, який вже було складено.

Ураховуючи викладене, у разі письмової відмови переможця торгів підписати договір про закупівлю або неукладення договору про закупівлю з вини учасника у строк, визначений цим Законом, замовник може визначити переможця, у разі якщо залишилась одна пропозиція конкурсних торгів або/чи цінова пропозиція у разі застосування процедури закупівлі запиту цінових пропозицій, що відповідає умовам документації конкурсних торгів або/чи запиту цінових пропозицій та строк дії якої ще не минув.

*слово «повторно» виключено із ч.3 ст. 31 Закону згідно із Законом N 5044-VI ( 5044-17 ) від 04.07.2012

№ 12 (27) за грудень

Публікації, що вийшли друком у паперовій версії журналу «Радник в сфері державних закупівель» в грудні 2013 року