Сьогодні ми можемо спостерігати тенденцію до реформування майже всіх органів та сфер державної влади. Галузь державної закупівлі не стала винятком. Заплановано велику кількість різноманітних кроків для реформування зазначеної структури, починаючи від зміни глави Департаменту закупівель Мінекономрозвитку та закінчуючи впровадженням е-закупівель на законодавчому рівні.
Які ж цілі та завдання ставить перед собою новий голова Департаменту державних закупівель Мінекономрозвитку?
Десятого березня 2015 року працівникам Департаменту державних закупівель Мінекономрозвитку було представлено нового очільника — Олександра Стародубцева. Головними векторами своєї діяльності він обрав боротьбу з «паперовими» державними закупівлями, надання даній сфері більшої прозорості та розвиток здорової конкуренції на ринку.
Тринадцятого травня 2015 року в межах пілотного проекту системи електронних державних закупівель ProZorro відбулися 27 тендерів на суму 1,5 млн грн (середня економія завдяки спрощеній електронній процедурі склала 12 %). Про це під час брифінгу в Українському кризовому медіа-центрі розповіли заступник міністра економічного розвитку і торгівлі України Максим Нефьодов та директор Департаменту регулювання державних закупівель МЕРТУ Олександр Стародубцев. До пілотного проекту вже долучилися Міноборони, Мінінфраструктури, Міносвіти, ДП НАЕК «Енергоатом» та інші розпорядники бюджетних коштів. Крім того, до кінця поточного року МЕРТУ поставив за мету забезпечити базу для приєднання України до протоколів СОТ у частині державних закупівель, що полегшить доступ українським виробникам до ринку держзамовлень іноземних держав, повідомляє Український кризовий медіа-центр http://uacrisis.org.
Як повідомляє УНІАН на своєму офіційному сайті http://www.unian.net/, Олександр Стародубцев зазначив, що до термінології Департаменту державних закупівель Мінекономрозвитку та учасників ринку увійдуть поняття «публічні закупівлі», «публічні тендери», «публічні закупівельники».
Яким чином проходитиме реформування державних закупівель?
Задля гармонізації системи державних закупівель в Україні зі стандартами Європейського Союзу заплановано провести низку реформ. Проектом ЄС та профільним Комітетом Верховної Ради України з питань економічної політики 30 січня 2015 року було проведено семінар (круглий стіл) на тему «Законодавчі виклики у сфері державних закупівель у контексті Угоди про Асоціацію між Україною та ЄС».
Нижче наведено орієнтовний план впровадження е-закупівель, представлений Олександром Стародубцевим на згаданому заході.
Також 15 травня 2015 року відбулося засідання Національної ради реформ, на якому було розглянуто реформи фінансового сектора і державних закупівель. Багато аспектів реформування державних закупівель висвітлив у своєму виступі заступник міністра економічного розвитку і торгівлі України Максим Нефьодов. Стратегічні цілі реформи полягають у:
- Прозорості процесу — від планування до постачання товару.
- Простоті доступу для бізнесу.
- Доступності для аналізу та контролю громадськістю.
- Оперативності та ефективності оскарження.
- Професійності закупівельників.
Необхідні кроки до 01.01.2016
Необхідні кроки | Ключові гравці |
1. Розробити єдину IT-систему е-закупівель | МЕРТУ |
2. Сертифікувати систему згідно з вимогами КСЗІ | ДСТЗІ |
3. Прийняти закон про електронну систему ДЗ України | ВРУ |
4. Розробити систему електронного оскарження | АМКУ, МЕРТУ |
5. Забезпечити інтеграцію та автоматичний доступ до державних реєстрів | Мін’юст, МВС, МЕРТУ, НБУ, ДФС |
6. Організувати підключення та навчання користувачів системи | МЕРТУ, ЦОВВ |
На сайті Системи електронних державних закупівель ProZorro розміщено інформацію щодо особливостей впровадження е-закупівель та результати її застосування.
Після аналізу написаного вище, доходимо висновку, що до досягнення поставлених цілей — довгий і тернистий шлях, але його початок уже закладено, цілі та завдання — поставлено. Та чи будуть дані нововведення реалізовані в життя і функціонуватимуть як дієвий механізм або ж так і залишаться ідеальною доктриною — це вже інше питання.