Верховна Рада України 19.09.2019 ухвалила Закон України «Про внесення змін до Закону України “Про публічні закупівлі” та деяких інших законодавчих актів України щодо вдосконалення публічних закупівель» № 114-IX. Вказаний нормативний акт опубліковано в офіційному виданні «Голос України» від 19.10.2019 № 200.
Аналіз Закону України «Про внесення змін до Закону України “Про публічні закупівлі” та деяких інших законодавчих актів України щодо вдосконалення публічних закупівель» №114-IX (далі – Закон про зміни) передбачає кардинальну пертурбацію в закупівельному законодавстві, а найголовніше — у відповідальності. Тому розглянемо ці зміни.
Набрання чинності Законом про зміни
Частиною 1 розділу Х Закону про зміни передбачено, що цей Закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування, та вводиться в дію через шість місяців з дня його опублікування, крім розділу VI, який вводиться в дію через 12 місяців з дня його опублікування.
Зважаючи на те, що Закон про зміни публіковано в офіційному виданні «Голос України» 19.10.2019, введення в дію такого Закону відбудеться 19.04.2020. Тобто 19.04.2020 — це перший день, коли вже необхідно працювати за новою редакцією Закону України «Про публічні закупівлі», та відповідно перший день дії нової редакції статті 164-14 Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі — КУпАП).
Суб’єкти адміністративного правопорушення, передбаченого статтею 164-14 КУпАП
Статтею 44 Закону про зміни змінено коло осіб замовників, які є відповідальними в закупівлях, зокрема відповідатимуть за порушення вимог Закону: службові (посадові) особи, уповноважена особа замовника та керівники замовників. Тож у колі відповідальності зникли «члени тендерного комітету». Таку конструкцію було замінено на іншу, а саме: «службові (посадові) особи», а також серед суб’єктів відповідальності з’явилися «керівники замовників».
Тобто така зміна суб’єктів адміністративного правопорушення з членів тендерного комітету на службових (посадових) осіб спрямована на запровадженням інституту уповноважених осіб, а додавання такого суб’єкта, як «керівник замовника», зумовлено наступним фактором. Так ст. 164-14 КУпАП передбачено окрему відповідальність саме для такої категорії, зокрема: за невиконання рішення АМКУ та укладення договорів, які передбачають оплату замовником товарів, робіт і послуг до/без проведення процедур закупівель / спрощених закупівель.
Склади порушень за статтею 164-14 КУпАП (з 19.04.2020)
Оновлена диспозиція статті 164-14 КУпАП передбачає порушення в закупівлях, які є підставою для складення протоколів контрольними органами. Далі ми детально розберемо, які дії працівників замовника (суб’єктів адміністративного правопорушення) створюватимуть склад адміністративного правопорушення.
Частина 1 статті 164-14 КУпАП
- Порушення порядку визначення предмета закупівлі.
- Несвоєчасне надання або ненадання замовником роз’яснень щодо змісту тендерної документації.
- Тендерна документація складена не у відповідності до вимог закону;
- Розмір забезпечення тендерної пропозиції, установлений у тендерній документації, перевищує межі, визначені законом.
- Неоприлюднення або порушення строків оприлюднення інформації про закупівлі.
- Ненадання інформації, документів у випадках, передбачених законом.
- Порушення строків розгляду тендерної пропозиції спричинює накладення штрафу на службових (посадових), уповноважених осіб замовника в розмірі 1 700,00 грн.
Частина 2 статті 164-14 КУпАП
Дії, передбачені частиною першою цієї статті, вчинені особою, яку протягом року було піддано адміністративному стягненню за такі ж порушення, спричинюють накладення штрафу на службових (посадових), уповноважених осіб замовника в розмірі 3 400,00 грн.
Частина 3 статті 164-14 КУпАП
- Придбання товарів, робіт і послуг до/без проведення процедур закупівель / спрощених закупівель відповідно до вимог закону.
- Застосування конкурентного діалогу або торгів з обмеженою участю, або переговорної процедури закупівлі на умовах, не передбачених законом.
- Невідхилення тендерних пропозицій, які підлягали відхиленню відповідно до закону.
- Відхилення тендерних пропозицій на підставах, не передбачених законом, або не відповідно до вимог закону (безпідставне відхилення).
- Укладення з учасником, який став переможцем процедури закупівлі, договору про закупівлю, умови якого не відповідають вимогам тендерної документації та/або тендерної пропозиції переможця процедури закупівлі.
- Внесення змін до істотних умов договору про закупівлю у випадках, не передбачених законом.
- Внесення недостовірних персональних даних до електронної системи закупівель та неоновлення в разі їх зміни.
- Порушення строків оприлюднення тендерної документації спричинює накладення штрафу на службових (посадових), уповноважених осіб замовника від 25 500,00 грн до 51 000,00 грн.
Частина 4 статті 164-14 КУпАП
Дії, передбачені частиною третьою цієї статті, вчинені особою, яку протягом року було піддано адміністративному стягненню за такі ж порушення, спричинюють накладення штрафу на службових (посадових), уповноважених осіб замовника від 51 000,00 грн до 85 000,00 грн.
Частина 5 статті 164-14 КУпАП
Невиконання рішення Антимонопольного комітету України як Органу оскарження за результатами розгляду скарг суб’єктів оскарження, подання яких передбачено законом, спричинює накладення штрафу на керівника замовника від 34 000,00 грндо 85 000,00 грн.
Частина 6 статті 164-14 КУпАП
Укладення договорів, які передбачають оплату замовником товарів, робіт і послуг до/без проведення процедур закупівель / спрощених закупівель, визначених законом, спричинює накладення штрафу на керівника замовника від 34 000,00 грн до 170 000,00 грн.
Строки притягнення до відповідальності
Пунктом 1 частини 7 розділу Х Закону про зміни внесено зміни до статті 38 «Строки накладення адміністративного стягнення» Кодексу України про адміністративні правопорушення.
Так, частиною 3 статті 38 КУпАП з 19.04.2020 установлюється, що адміністративне стягнення за вчинення правопорушення, передбаченого частинами третьою – шостою статті 164-14 цього кодексу, може бути накладене протягом шести місяців з дня його виявлення (наразі у ст. 38 КУпАП цей строк становить три місяці), але не пізніше двох років з дня його вчинення.
Якими є строки для притягнення до відповідальності за частинами першою та другою статті 164-14 КУпАП? Так з 19 квітня 2020 року строк притягнення до відповідальності за частинами першою та другою статті 164-14 КУпАП становитиме 2 місяці з дня вчинення правопорушення, а при триваючому правопорушенні – 2 два місяці з дня його виявлення.
Практичні питання притягнення до адміністративної відповідальності в «перехідний» період
У зв’язку зі змінами в закупівельному законодавстві для багатьох замовників виникає питання, яке полягає в тому, коли ж притягуватимуть до відповідальності за новою редакцією статті 164-14 КУпАП? За порушення, які вчинить замовник у закупівлях, що здійснюватиме 19.04.2020 і опісля? Чи в тому числі і за порушення, які він вчинив, коли працював за старою редакцією Закону України «Про публічні закупівлі»?
На щастя, для всіх службових (посадових) осіб, уповноважених осіб замовника та керівників замовників в Україні існує стаття 58 Конституції України, яка вказує на те, що закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом’якшують або скасовують відповідальність особи.
До того ж пунктом шостим частини першої статті 247 КУпАП передбачено, що провадження в справі про адміністративне правопорушення не може бути розпочате, а розпочате підлягає закриттю у зв’язку зі скасуванням акта, який встановлює адміністративну відповідальність.
Як це слід розуміти? Наприклад, замовник вчинив порушення порядку оприлюднення інформації 18.04.2020 (неоприлюднив звіт про укладений договір), а протокол про адміністративне правопорушення буде складений 19.04.2020, однак таке порушення буде вчинене за законом, який 19.04.2020 втратить чинність, у тому числі втратить чинність і стара (попередня) редакція статті 164-14 КУпАП. Водночас діятиме нова редакція статті 164-14 КУпАП, згідно з якою притягнення до відповідальності за порушення, вчинені до 18.04.2020 (включно), також виключаються, зважаючи на вимоги статті 58 Конституції України та пункту шостого частини першої статті 247 КУпАП.
Таким чином, у разі складення контрольними органами протоколів за статтею 164-14 КУпАП з 19.04.2020 щодо порушень, вчинених до 18.04.2020 (включно), суди повинні закривати вказані справи відповідно до пункту шостого частини першої статті 247 КУпАП через те, що скасовується акт, який встановлює адміністративну відповідальність.
Однак, як свідчить особистий досвід, доречно використовувати практику «скасуванням акта, який встановлює адміністративну відповідальність» для захисту своїх прав та інтересів. І якщо вже так сталось, що спритні аудитори склали протокол, потрібно завжди нагадувати судді про таке правило, бо «внутрішнє переконання судді» безмежне.
Про відповідальність за чинною редакцією Закону читайте на порталі RADNUK.COM.UA у статтях: