Найкращий закупівельник 2019 року — КП«Кам’янський протитуберкульозний диспансер»

Вікторія Ревтюх
1031
2 Липня 2019
Найкращий закупівельник 2019 року — КП«Кам’янський протитуберкульозний диспансер»
1031
2 Липня 2019

Премія «Zakupki.Кращi» — відзнака, започаткована 2016 року. Її вручають замовникам та постачальникам, які використовують можливості електронних закупівель найбільш ефективно. Нагородами відзначають їх учасників у трьох категоріях: «Експертний вибір», «За результатами в системі», «Громадський вибір: закупівлі». Засновник премії — популярний торговельний майданчик Zakupki.Prom.ua.

Цьогоріч 19 червня в Києві нагороджували переможців премій «Zakupki.Кращі» та «Digital.Кращі». Редакції журналу «Радник в сфері державних закупівель» пощастило поспілкуватися з представником одного з переможців — Олегом Яценком, генеральним директором комунального підприємства «Кам’янський протитуберкульозний диспансер» Дніпропетровської обласної ради, яке перемогло в категорії «Громадський вибір: закупівлі» як найкращий замовник у ProZorro.

Комунальне підприємство «Кам’янський протитуберкульозний диспансер» Дніпропетровької обласної ради» провело в системі ProZorro понад 540 закупівель. Серед них 93 % — успішних. Аналогічний середній показник у системі ProZorro — 83,9 %. Середня конкуренція на торгах у переможця становить 3,2 учасника. До речі, аналогічний показник конкуренції в системі ProZorro складає 2,3.

— Пане Олегу, вітаємо з важливою та заслуженою перемогою та просимо поділитися з нашими читачами секретами успіху при проведенні закупівель у системі ProZorro. Ви провели 540 тендерів з чудовими показниками. Як вам вдалося мінімізувати відсоток неуспішних торгів до 5,1 %? Цей показник серед учасників публічних закупівель у середньому складає 11,%, що є більш ніж удвічі вищим.

Мінімізувати цей показник доволі складно. Запорукою успіху став системний підхід до вирішення даного питання. По-перше, це навчання фахівців, які здійснюють закупівлі. По-друге, розроблення та впровадження стандартизованого алгоритму підготовки та проведення закупівель. По-третє, обов’язково ефективна комунікація з постачальниками та операторами ринку. Та, безумовно, аналіз неуспішних закупівель і робота над помилками.

— Ви зекономили 11,5 % від загальної очікуваної вартості закупівель. У деяких торгах інших замовників економія складає до 50 і навіть 80 %. Прокоментуйте це, будь ласка.

Дуже цікаве питання. Дійсно, на перший погляд економія понад 50 % є дуже привабливою. Але треба розуміти, що економія складається не тільки з остаточної цінової пропозиції учасника, а й із очікуваної вартості, визначеної замовником. Тобто якщо замовник спочатку визначив значно завищену очікувану вартість предмета закупівлі, то під час аукціону буде отримана «велика» економія. Але в даному випадкові є дуже великі ризики придбати товари чи послуги за ціною, яка є вищою від ринкової. І таких прикладів у системі ProZorro дуже багато.

Крім того, фахівці Центру професіоналізації закупівель Київської школи економіки провели ретельний аналіз залежності кількості учасників та торгах від завищеної очікуваної вартості на предмет закупівлі. За підсумками цієї роботи статистично доведено, що підвищення очікуваної вартості не призводить до збільшення кількості потенційних учасників.

Оптимальним відсотком економії вважається межа від 10 до 15 %. Ми прагнемо дотримуватися цієї межі. Загалом визначення очікуваної вартості — дуже складне завдання, виконання якого може бути дуже важливим для усіх учасників екосистеми ProZorro.

— У вас — велика конкуренція (у середньому 3,18 учасника на одній закупівлі). У системі ProZorro конкуренція значно знизилася протягом останніх років. І на даний час складає 2,34. У чому ваш секрет?

Дуже важливим є комплексний підхід до проведення ефективної закупівлі, і робота з ринком також не є моноопераційною.

Під час підготовки закупівлі відповідальна особа не тільки працює з аналітичними інструментами bi, clarity-project, іншими інформаційними ресурсами, але й напряму комунікує з багатьма найбільш активними потенційними учасниками. У деяких випадках створюють спеціальні розсилки «запитання/запрошення» для підготовки дійсно конкурентної закупівлі

З початку минулого року ми впровадили систему подвійної розсилки потенційним учасникам персоніфікованого запрошення для участі в торгах. Ці запрошення надходять через електронний майданчик після публікації оголошення про закупівлю. У цьому запрошенні ми не тільки надаємо інформацію про предмет закупівлі, але й нагадуємо учасникам, що демпінгування з метою перемоги у торгах не надає переваги над конкурентами. Наголошуємо, що завжди готові надати справедливу оцінку за своєчасну поставку якісного товару або надання послуги.

— Чи зіштовхуєтесь ви з недобросовісними учасниками закупівель? Як чините в подібних випадках, якщо вони є?

Ми — не якийсь особливий замовник у системі ProZorro. І працюємо з тими ж учасниками, що й інші замовники. До 2018 року ми мали більше десяти контрактів на рік, які були або виконані частково, або взагалі не були реалізовані. Згідно з нашим аналізом, ці контракти складали до 10 % всіх закупівель.

 Для вирішення даної проблеми запровадили декілька заходів, один з яких — розроблення та впровадження механізму оперативно-господарських санкцій. Ми обрали систему застосування оперативно-господарської санкції (ОГС) у вигляді відмови від встановлення на майбутнє господарських відносин із стороною, яка порушує зобов’язання.

Ця система не є надто складною, але потребує дуже гармонійної імплементації декількох складових, а саме: ретельно прописаних правил застосування ОГС, прозорість застосування ОГС для всіх учасників ринку — внесення змін до оголошення про закупівлю, внесення змін до проекту договору. Та, мабуть, найголовніше — чесний та прозорий підхід до усіх учасників, які беруть участь у закупівлі.

У початковий період запровадження цього механізму деякі учасники не зрозуміли суті та дійсно пішли з наших закупівель. Але коли стало зрозуміло, що механізм ОГС спрямований не тільки проти недобросовісних учасників, а й на захист учасників, які дійсно бажають перемагати та отримувати контракти, то такі учасники усвідомили, що якщо вони дійсно перемагають і отримують контракт, який збираються виконувати, то оперативні санкції їм не загрожують, а навіть захищають.

З моменту впровадження ОГС (з початку 2018 року) ми провели 235 закупівель через систему ProZorro, та з них лише в трьох випадках (1,3 %) мали проблеми з виконанням контрактів та застосували ОГС.

У жодному із цих випадків учасник, до якого був застосований цей захід, не скаржився на наші дії та погодився з їх справедливістю. Зверніть увагу, що всі інші учасники цих закупівель бачать, як ми працюємо. Вважаю, що робота будь-якого замовника в цьому напрямку буде дуже позитивним мотиватором для залучення дійсно серйозних та надійних партнерів.

— Декілька ваших порад для наших читачів будуть хорошим для них подарунком.

Як фахівець, який працює в сфері охорони здоров’я, бажаю всім задіяним у закупівельній сфері міцного здоров’я, гарного настрою та загальної гармонії.

Глибоко переконаний, що фахівцеві в будь-якій сфері діяльності, у тому числі закупівельній, неможливо бути ефективним та успішним без постійного та системного навчання й підвищення кваліфікації.

 Нагадаю цитату з однієї із моїх улюблених книжок Льюїса Керрола: «Потрібно бігти з усіх ніг, щоб тільки залишатися на місці, а щоб кудись потрапити, треба бігти щонайменше удвічі швидше».

 У наш час діджиталізації в усіх сферах діяльності, в тому числі в закупівлях, фахівець не може вважатися кваліфікованим, якщо не бажає або не має можливості підвищувати свою кваліфікацію.

Дуже ціную та глибоко поважаю всіх фахівців видання «Радник в сфері державних закупівель». Завдяки вам закупівельники та учасники мають можливість отримувати не тільки фахове друковане видання, читати цікавий сайт, а й можливість відвідувати низку тренінгів та семінарів.

Від усієї душі підтримую вас у вашій важливій роботі. Наприкінці розмови бажаю і замовникам, і учасникам спільноти ProZorro дійсно прозорих, чесних та гармонійних взаємовідносин. Тільки завдяки досягнення цієї мети у всіх нас буде можливість змінити на краще нашу рідну Україну.

— Пане Олегу, редакція видання «Радник в сфері державних закупівель» щиро дякує вам за плідну співпрацю, чудову та результативну роботу, за допомогу кожному закупівельникові. Бажаємо вам великих успіхів і удачі, стрімкого зростання в роботі та досягнення нових вершин!

Бесіду провела та підготувала інтерв’ю Вікторія Ревтюх, заступник керівника навчального відділу Академії «Радник»

Журнали

Публікації, що вийшли друком у паперовій версії журналу «Радник в сфері державних закупівель» (з посиланням на номер журналу)