Останнім часом Державна аудиторська служба України (далі — Держаудитслужба) встановлює чимало порушень щодо недотримання порядку розміщення інформації про публічні закупівлі та помилки у визначенні предмета закупівлі. Сьогодні наведемо моніторинги за цією тематикою та підсумуємо нюанси, які потрібно взяти до уваги замовнику, щоб правильно визначати предмет закупівлі.
Моніторинг UA-M-2022-08-17-000019 від 17.08.2022, оголошення UA-2022-08-09-008091-a
За результатами моніторингу процедури закупівлі встановлено, що під час унесення інформації щодо предмета закупівлі товару в оголошенні про проведення відкритих торгів не дотримано пункту 14 Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі, затвердженого наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 11.06.2020 № 1082, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 01.07.2020 за № 610/34893 (далі — Порядок № 1082), щодо зазначення коду товару, визначеного згідно з Єдиним закупівельним словником, що найбільше відповідає назві номенклатурної позиції предмета закупівлі.
Національний класифікатор України ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник», затверджений наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 23.12.2015 № 1749, містить такі позиції щодо товару, придбання якого здійснює замовник згідно з інформацією, розміщеною в оголошенні про проведення відкритих торгів та в пункті 6 «Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі» розділу ІІІ «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» тендерної документації, а саме: 09132000-3 – Бензин, 09132100-4 – Неетильований бензин, 09132200-5 – Етильований бензин, 09132300-6 – Бензин з етанолом, 09134200-9 – Дизельне паливо,09134210-2 – Дизельне паливо (0,2),09134220-5 – Дизельне паливо (EN 590).
Відповідно до пункту 7 Порядку № 1082 замовник / ЦЗО / учасник / постачальник може вносити зміни до інформації, яку вже оприлюднено на вебпорталі, у випадках, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон). При цьому Законом не передбачено внесення змін до оголошення про проведення процедури відкритих торгів, яка передбачена частиною першою статті 13 Закону.
Відповідно до пункту 2 частини 1 статті 32 Закону замовник відміняє тендер у разі неможливості усунення порушень, що виникли через виявлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель, з описом таких порушень, які неможливо усунути.
З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель Держаудитслужба зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень у встановленому законом порядку, зокрема в межах законодавства вжити заходів щодо відміни тендеру відповідно до пункту 2 частини 1 статті 32 Закону.
Аналогічні висновки моніторингів Держаудитслужби, за результатами яких під час аналізу питання дотримання порядку розміщення інформації про публічні закупівлі встановлено порушення вимог пункту 14 Порядку № 1082 і Держаудитслужба зобов’язала вжити заходів щодо відміни тендеру відповідно до пункту 2 частини 1 статті 32 Закону : моніторинг UA-M-2022-08-17-000017 від 17.08.2022, оголошення UA-2022-08-06-000216-a, моніторинг UA-M-2022-08-17-000016 від 17.08.2022, оголошення UA-2022-07-28-001645-a, моніторинг UA-M-2022-08-17-000014, оголошення UA-2022-08-11-002949-a.
Висновки
Замовнику потрібно звернути увагу, що відповідно до Закону предмет закупівлі — товари, роботи чи послуги, що закуповуються замовником у межах єдиної процедури закупівлі або в межах проведення спрощеної закупівлі, щодо яких учасникам дозволяється подавати тендерні пропозиції / пропозиції або пропозиції на переговорах (у разі застосування переговорної процедури закупівлі).
Наказом Мінекономіки № 708 від 15.04.2020 затверджено Порядок № 1082, який встановлює правила визначення замовником предмета закупівлі із застосуванням показників цифр основного словника національного класифікатора України ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник», а також особливості визначення предмета закупівлі для окремих товарів, робіт і послуг.
Для визначення коду ДК 021:2015 Єдиного закупівельного словника рекомендуємо користуватися спеціально розробленим інструментом на порталі RADNUK.COM.UA — «Пошук ДК».
Нагадаємо, що з 14.07.2022 з’явилася нова підстава для визнання договору про закупівлю нікчемним, а саме якщо назва предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником не відповідає товарам, роботам чи послугам, що фактично закуплені замовником.
Нагадаємо: за допущені при визначенні предмета закупівлі помилки передбачена адміністративна відповідальність згідно зі статтею 16414 КУпАП. Так, за порушення порядку визначення предмета закупівлі передбачена відповідальність уповноважених осіб замовника в розмірі 100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (1 700 грн).
Повторне правопорушення протягом року особою, яку було піддано адміністративному стягненню за такі ж порушення, тягне за собою накладення штрафу органом державного фінансового контролю на службових (посадових), уповноважених осіб замовника в розмірі 200 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (3 400 грн).
Додатково з корисного:
- Покроковий алгоритм дій замовника під час моніторингу;
- Або виконуй, або оскаржуй: алгоритм дій замовника на випадок, коли Держаудитслужба зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявленого порушення.
Використовуйте «Шпаргалку уповноваженої особи замовника про адміністративну відповідальність» та завжди пам’ятайте про підстави притягнення до адміністративної відповідальності.
Нагадуємо, що на порталі RADNUK.COM.UA у розділі «Книги» доступний збірник висновків моніторингу закупівель з практичними порадами та доцільними рекомендаціями. Щоб не наступати на «закупівельні граблі» інших замовників, користуйтесь цією електронною книгою. Дивіться, як її знайти:
Більше важливої інформації про закупівлі під час війни читайте на порталі RADNUK.COM.UA у розділі «Воєнний стан».