Покроковий алгоритм дій замовника під час моніторингу

Оксана Костенко
6626
18 Січня 2022
Покроковий алгоритм дій замовника під час моніторингу
6626
18 Січня 2022

Кожна хвилина, витрачена на підготовку,
заощаджує 10 хвилин під час здійснення плану

Зважаючи на значний обсяг здійснених Державною аудиторською службою України (далі — ДАСУ) моніторингів процедур закупівель, для замовників важливим питанням є розробка покрокового алгоритму дій під час моніторингу його процедури закупівлі. Тому далі по суті.

Згідно з пунктом 14 частини 1 статті 1 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) моніторинг процедури закупівлі — аналіз дотримання замовником законодавства у сфері публічних закупівель під час проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та протягом його дії з метою запобігання порушенням законодавства у сфері публічних закупівель.

Етапи проведення моніторингу

Аналізуючи зміст статті 8 Закону, можна виділити певні етапи проведення моніторингу, які можна умовно поділити на обов’язкові та факультативні (Таблиця 1).

Таблиця 1

Етапи проведення моніторингу

Обов’язкові

Факультативні

прийняття рішення про початок моніторингу процедури закупівлі та повідомлення про прийняття такого рішення в електронній системі закупівель

зупинення моніторингу та зупинення виконання зобов’язань щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель

проведення моніторингу

роз’яснення змісту висновку та зобов’язань замовника, визначених у висновку

прийняття та оприлюднення висновку за результатами моніторингу

оскарження висновку до суду

усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель

притягнення до адміністративної відповідальності за порушення законодавства у сфері публічних закупівель

Зазначимо, що згідно з частиною 4 статті 8 Закону строк здійснення моніторингу процедури закупівлі не може перевищувати 15 робочих днів з наступного робочого дня від дати оприлюднення повідомлення про початок моніторингу процедури закупівлі в електронній системі закупівель. А в Таблиці 2 наведемо детальний огляд кожного етапу моніторингу та поради замовникам.

Таблиця 2

Етап моніторингу

Законодавча база

Дії та поради замовнику

1.

Прийняття рішення про початок моніторингу процедури закупівлі

 

Рішення про початок моніторингу може бути прийнято керівником органу державного фінансового контролю або його заступником (або уповноваженою керівником особою) лише з певних підстав, які визначені частиною 2 статті 8 Закону, а саме:

1) дані автоматичних індикаторів ризиків. Замовники повинні утримуватись від дій, які викличуть спрацювання автоматичних індикаторів ризиків, тому замовникам, необхідно ознайомитись з переліком таких ідентифікаторів. Вичерпний перелік автоматичних індикаторів ризиків затверджений наказом Міністерства фінансів України від 28.10.2020 № 647.

Більше про методику визначення автоматичних індикаторів ризиків, перелік автоматичних індикаторів ризиків, порядок застосування автоматичних індикаторів ризиків читайте на порталі RADNUK.COM.UA у статтях «Моніторинг на підставі даних автоматичних індикаторів ризиків», «Для тих, хто хоче розібратися, як за індикаторами ризиків Держаудитслужба здійснює моніторинг»;

2) інформація про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, отримана від органів державної влади, народних депутатів України, органів місцевого самоврядування, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель.

Найчастіше з інформацією про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель до ДАСУ звертаються правоохоронні органи, а саме: поліція та прокуратура, які відносяться до виконавчої влади та підпадають під термін «органи державної влади»;

3) повідомлення в засобах масової інформації, що містять відомості про наявність ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель (з чітким зазначенням суб’єкта правопорушення (повна назва, бажано ЄДРПОУ) для можливості ідентифікації та вказівкою на саме правопорушення);

4) виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель;

5) інформація, отримана від громадських об’єднань, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявлених за результатами громадського контролю у сфері публічних закупівель відповідно до статті 7 Закону.

Більше про реагування замовника на листи громадських організацій до ДАСУ читайте на порталі RADNUK.COM.UA у статті «Отримали лист від громадської організації про порушення закупівельного законодавства? Без паніки!».

Вплив замовника та його дій на початок моніторингу досить обмежений та полягає здебільшого у запобіганні спрацювання автоматичних індикаторів ризиків.

 

 

Замовник не може впливати на сам факт прийняття рішення про початок моніторингу, оскільки таке рішення приймається без участі замовника.

 

 

2.

Оприлюднення повідомлення про прийняття такого рішення в електронній системі закупівель

Повідомлення про прийняття рішення про початок моніторингу процедури закупівлі орган державного фінансового контролю оприлюднює в електронній системі закупівель протягом двох робочих днів з дня прийняття такого рішення із зазначенням унікального номера оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі, присвоєного електронною системою закупівель, та / або унікального номера повідомлення про намір укласти договір про закупівлю у разі застосування переговорної процедури закупівлі, а також опису підстав для здійснення моніторингу процедури закупівлі.

Строк здійснення моніторингу процедури закупівлі не може перевищувати 15 робочих днів з наступного робочого дня від дати оприлюднення повідомлення про початок моніторингу процедури закупівлі в електронній системі закупівель.

Замовник має право дізнатись про підстави для прийняття рішення про початок моніторингу.

 

Якщо рішення про початок моніторингу було прийнято з підстав, які не передбачені Законом, або ж була порушена процедура повідомлення замовника про підстави для здійснення моніторингу процедури закупівлі, замовник може оскаржити результати моніторингу до суду, у зв’язку з тим, що він проведений з порушенням процедури.

 

Повідомлення про початок моніторингу процедури закупівлі не зупиняє проведення процедур закупівель, визначених Законом, тому замовник жодним чином не може впливати на хід здійснення моніторингу, крім надання пояснень.

 

3.

Проведення моніторингу

Протягом строку проведення моніторингу процедури закупівлі посадова особа органу державного фінансового контролю, відповідальна за проведення моніторингу процедури закупівель, має право через електронну систему закупівель запитувати у замовника пояснення (інформацію, документи) щодо прийнятих рішень та / або вчинених дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі. Усі запити про надання пояснень автоматично оприлюднюються електронною системою закупівель.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Замовник протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення запиту про надання пояснень щодо прийнятих рішень та / або вчинених дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі, повинен надати відповідні пояснення (інформацію, документи) через електронну систему закупівель.

Якщо замовник не надає відповіді на запит у встановлений законом строк, про це буде зазначено у висновку, також несвоєчасно подані пояснення можуть бути не враховані під час прийняття висновку за результатами моніторингу. Водночас судова практика свідчить, що таке порушення оцінюється в сукупності з іншими порушеннями законодавства та саме собою недостатнє для застосування санкцій щодо замовника. Наприклад, у рішенні Дніпропетровського окружного адміністративного суду по справі № 160/16084/21 від 07.12.2021, суд погоджується з наявністю факту ненадання позивачем відповіді на запити від 02.08.2021 та 03.08.2021, проте вважає непропорційним застосовані оскаржуваним висновком санкції до порушення, що виявилось у ненаданні відповіді на запити.

Замовник у межах строку здійснення моніторингу процедури закупівлі має право з власної ініціативи надавати пояснення щодо прийнятих рішень та / або вчинених дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі. Надані замовником пояснення можуть бути враховані ДАСУ під час проведення моніторингу або судом під час оскарження висновку ДАСУ.

Приклад пояснень замовника з власної ініціативи: повідомляємо щодо закупівлі UA-2022-11-11-000111-c таке: очікувана вартість була помилково визначена в оголошенні про закупівлю у зв’язку з технічною помилкою, договір № 1 від 01.01.2022 не укладався та не реєструвався в органах державної казначейської служби.

4.

Зупинення моніторингу та зупинення виконання зобов’язань щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель

Якщо органом оскарження прийнято до розгляду скаргу від суб’єкта оскарження у порядку, встановленому Законом, після прийняття рішення про початок моніторингу процедури закупівлі чи після опублікування висновку, протягом наступного робочого дня з дня розміщення скарги суб’єктом оскарження в електронній системі закупівель керівник органу державного фінансового контролю або його заступник до моменту опублікування рішення органу оскарження зупиняє рішення органу державного фінансового контролю. Якщо рішення про початок моніторингу було зупинено, ДАСУ не може приймати та оприлюднювати висновок за результатами моніторингу з питань, які оскаржуються до органу оскарження.

Замовник зупиняє виконання зобов’язань щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, щодо тих порушень, обставин, підстав, що стали предметом розгляду органом оскарження, з відповідним повідомленням в електронній системі закупівель.

 

Закон не вимагає від замовника дій для зупинення моніторингу.

Якщо в електронній системі закупівель повідомлення про прийняття до розгляду скарги від суб’єкта оскарження опубліковано пізніше висновку за результатами моніторингу, але до спливу строку оскарження висновку, то ДАСУ не має права притягати посадових осіб замовника до відповідальності за порушення, які стали предметом оскарження.

 

 

 

 

 

Оскільки наразі строки для подання скарг до АМКУ є коротшими порівняно зі строком проведення моніторингу, а скарги, подані з порушенням строків подання скарги, не приймаються електронною системою закупівель, то рішення про зупинення моніторингу приймаються до винесення висновку та виникнення відповідних зобов’язань у замовника.

5.

Прийняття та оприлюднення висновку за результатами моніторингу

За результатами моніторингу процедури закупівлі посадова особа органу державного фінансового контролю складає та підписує висновок про результати моніторингу процедури закупівлі (далі — висновок), що затверджується керівником органу державного фінансового контролю або його заступником.

Такий висновок підлягає оприлюдненню в електронній системі закупівель протягом трьох робочих днів з дня його складання.

Замовник протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення висновку має право одноразово звернутися до органу державного фінансового контролю за роз’ясненням змісту висновку та його зобов’язань, визначених у висновку.

6.

Роз’яснення змісту висновку та зобов’язань замовника, визначених у висновку

Замовник має право отримати від до органу державного фінансового контролю роз’ясненням змісту висновку та зобов’язань, визначених у висновку, що випливає зі змісту частини 8 статті 8 Закону.

Закон не передбачає строку надання замовнику роз’яснень. Враховуючи принцип розумності, роз’яснення повинні надаватись замовнику не пізніше 10 робочих днів з дня оприлюднення висновку, тобто до спливу строку його оскарження.

Якщо замовнику не надано роз’яснення у встановлений законом строк, він може використати у суді цей факт як доказ того, що вимоги, викладені у висновку, є нечіткими, а тому їх неможливо виконати. Таким чином замовник збільшить свої шанси на успішне оскарження висновку.

7.

Згода з висновком за результатами моніторингу процедури закупівлі

Протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення органом державного фінансового контролю висновку замовник оприлюднює через електронну систему закупівель інформацію та / або документи, що свідчать про усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень.

У разі підтвердження органом державного фінансового контролю факту усунення замовником порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, про що цей орган зазначає в електронній системі закупівель протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення замовником відповідної інформації в електронній системі закупівель, службова (посадова) особа замовника та / або уповноважена особа замовника не притягається до адміністративної відповідальності за порушення законодавства у сфері закупівель, що були усунуті замовником відповідно до висновку.

Якщо замовник визнає виявлене порушення або у такого замовника відсутні аргументовані заперечення до висновку / інформація про причини неможливості усунення виявлених порушень, то замовнику слід протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити відповідні документи, що свідчать про усунення виявленого порушення.

8.

Незгода з висновком за результатами моніторингу процедури закупівлі

У разі незгоди замовника з інформацією, викладеною у висновку, він має право оскаржити висновок до суду протягом 10 робочих днів з дня його оприлюднення, про що зазначається в електронній системі закупівель протягом наступного робочого дня з дня оскарження висновку до суду.

Якщо замовник прийняв рішення скористатись своїм правом на оскарження висновку до суду, він повинен зазначити в електронній системі закупівель відповідну інформацію протягом наступного робочого дня з дня оскарження висновку до суду.

Також замовник зазначає в електронній системі закупівель про відкриття провадження у справі протягом наступного робочого дня з дня отримання інформації про відкриття такого провадження та номер такого провадження. Як знайти таку інформацію та оприлюднити в електронній системі закупівель, читайте на порталі RADNUK.COM.UA у статті «Швидкий помічник для виконання вимог статті 8 Закону».

Більше про оскарження висновку ДАСУ читайте на порталі RADNUK.COM.UA у статтях «Помилки замовників при оскарженні висновків ДАСУ», «Що робити замовнику, якщо висновок ДАСУ не містить чіткої вказівки щодо виправлення порушень?».

9.

Притягнення до адміністративної відповідальності за порушення законодавства у сфері публічних закупівель

 

Права особи, що притягається до відповідальності, визначаються КУпАП та Конституцією України.

 

Замовник має право надати до суду заперечення щодо протоколу про адміністративне правопорушення.

 

 

 

 

До винесення компетентним органом рішення по справі.

У випадках складання постанови про адміністративне правопорушення замовник має право оскаржити її у порядку, передбаченому КАС України та КУпАП.

Протягом десяти днів з дня винесення постанови.

 

 

Пункт 11 статті 8 Закону додатково передбачає можливість для замовника ознайомитись через електронну систему закупівель з такою інформацією:

—      номер протоколу;

—      дата та номер відкриття провадження у справі.

 

Більше про права замовника у випадку притягнення до адміністративної відповідальності читайте на порталі RADNUK.COM.UA у статті «Лайфхаки для замовників у разі складання протоколу ДАСУ на замовника».

Зазвичай з наступного робочого дня з дня складання протоколу.

 

Зазвичай з наступного робочого дня з дня отримання інформації про відкриття такого провадження.

 

Висновок

Алгоритм дій замовника під час моніторингу є нелінійним та залежить як від самого замовника, так і від дій ДАСУ. Закон зобов’язує замовника вчиняти певні дії під час моніторингу, наприклад надати пояснення на запит ДАСУ або ж зазначити в електронній системі закупівель про оскарження висновку за результатами моніторингу протягом наступного робочого дня з дня оскарження до суду. Проте більшість дій замовник має вчиняти на власний розсуд, зважаючи на конкретну ситуацію, яка склалась під час моніторингу процедури закупівлі.

Відповідно до звіту Про результати роботи Держаудитслужби за 2020 рік найбільш розповсюдженими є випадки моніторингу, за результатами яких було встановлено порушення. З огляду на це найбільш розповсюдженим є такий покроковий алгоритм дій замовника під час моніторингу:

  1. отримання в електронній системі закупівель інформації про початок моніторингу та підстави його проведення;
  2. надання пояснень щодо прийнятих рішень та / або вчинених дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі;
  3. оскарження висновку ДАСУ до суду або оприлюднення через електронну систему закупівель інформації та / або документів, що свідчать про усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументованих заперечень до висновку, або інформації про причини неможливості усунення виявлених порушень.

Також на порталі RADNUK.COM.UA уже опубліковані такі допоміжні матеріали щодо цієї теми:

Моніторинг закупівель

Публікації щодо здійснення органом державного фінансового контролю такого виду контролю як моніторинг закупівель, зокрема, новини моніторингу, приклади, коментарі, особливості, судова практика щодо моніторингу