Сьогодні пропонуємо вашій увазі один із «найсвіжіших» висновків моніторингу, які проводила Державна аудиторська служба України (далі — Держаудитслужба), у якому замовник у поясненнях щодо виявлених порушень посилається на воєнний стан. Як Держаудитслужба реагує на такі роз’яснення? Чи вважають аудитори, що можна не зважати на порушення, адже вони були допущені через воєнну агресію РФ проти України? Або ж чи може замовник принаймні розраховувати на поблажливе ставлення зі сторони Держаудитслужби, адже війна внесла серйозні та непередбачувані корективи у роботу кожного замовника? Розглянемо детальніше далі.
Висновок про результати моніторингу від 02.06.2022 № UA-M-2022-05-30-00009, оголошення процедури закупівлі № UA-2022-03-12-000066-b
Відповідно до пункту 4-1 постанови Кабінету Міністрів України від 11.10.2016 № 710 «Про ефективне використання бюджетних коштів» (далі — Постанова КМУ № 710) головних розпорядників бюджетних коштів (розпорядників бюджетних коштів нижчого рівня) та суб’єктів господарювання державного сектору економіки зобов’язано
- забезпечити обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі;
- та оприлюднити таке обґрунтування шляхом розміщення на власному вебсайті (або на офіційному вебсайті головного розпорядника бюджетних коштів, суб’єкта управління об’єктами державної власності, що здійснює функції з управління суб’єктом господарювання державного сектору економіки)
протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення оголошення про проведення конкурентної процедури закупівель або повідомлення про намір укласти договір про закупівлю за результатами переговорної процедури закупівель.
Для детального аналізу Постанови КМУ № 710 та змін, які були внесені до неї Постановою № 1266, рекомендуємо е-Книгу «Виконання Постанови № 1266 щодо оприлюднення обґрунтувань» на порталі RADNUK.COM.UA.
На запит Держаудитслужби замовником надано в частині виконання Постанови КМУ № 710 таку відповідь: обґрунтування розміру, технічних та якісних характеристик предмета закупівлі та визначення його очікуваної вартості на вебсайті замовника опубліковано не було через введення «воєнного стану» на підставі статті 64 Конституції України.
Держаудитслужба зазначає, що відповідно до статті 64 Конституції України конституційні права і свободи людини і громадянина не можуть бути обмежені в умовах воєнного або надзвичайного стану із зазначенням строку дії цих обмежень.
Проте документи, які б в умовах воєнного стану обмежували замовника щодо розміщення на власному вебсайті (або на офіційному вебсайті головного розпорядника бюджетних коштів) обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі та очікуваної вартості предмета закупівлі відповідно до пункту 4-1 Постанови КМУ №710, до пояснення не надано і в законодавстві відсутні.
Таким чином, замовником не забезпечено оприлюднення обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі та очікуваної вартості предмета закупівлі, чим порушено вимогу пункту 4-1 Постанови КМУ № 710.
Також Держаудитслужба встановила порушення вимог пункту 19 частини 2 статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон), а саме тендерна документація замовника не містить прикладів формальних (несуттєвих) помилок, допущення яких учасниками не призведе до відхилення їх тендерних пропозицій.
Окрім цього, проведеним моніторингом встановлено, що на порушення вимог пункту 3 частини 1 статті 31 та частини 7 статті 33 Закону замовником не відхилено тендерну пропозицію переможця тендеру ФОП «М», яким не надано документи, що підтверджують відсутність підстав, установлених статтею 17 цього Закону (у тому числі у спосіб, зазначений у тендерній документації), а укладено зі вказаним переможцем договір про постачання продукції від 13.04.2022.
Держаудитслужба в сукупності виявлених порушень зобов’язала замовника здійснити заходи щодо усунення порушень вимог пункту 3 частини 1 статті 31 та частини 7 статті 33 Закону у встановленому законодавством порядку, а саме вжити заходів щодо розірвання укладеного за результатами тендеру договору про закупівлю з дотриманням норм Господарського кодексу України та Цивільного кодексу України.
Крім того, вжити заходів щодо недопущення у подальшому (зокрема, шляхом проведення роз’яснювальної роботи, економічних навчань тощо) порушення вимог пункту 4-1 Постанови КМУ № 710 при оприлюдненні інформації про закупівлю, вимог пункту 19 частини 2 статті 22 Закону при складанні тендерної документації.
Коментар: на жаль, аргументи замовника та посилання на воєнний стан не вплинули на висновок моніторингу. Держаудитслужба в сукупності виявлених порушень без жодних поблажок зобов’язала замовника розірвати договір про закупівлю. Як можемо спостерігати з практики моніторингів під час воєнного стану, Держаудислужба попри непросту ситуацію, що склалася, ставиться до перевірок серйозно та не стала менш вимогливою.
Користуйтеся також розробленими прикладами обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі за такими гіперпосиланнями:
- Як обґрунтувати закупівлю електричної енергії
- Як обґрунтувати закупівлю послуг з розподілу електричної енергії
- Як обґрунтувати закупівлю реактивної електричної енергії
- Як обґрунтувати закупівлю палива
- Приклад обґрунтування технічних, якісних характеристик очікуваної вартості закупівлі паперу
Більше важливої інформації про закупівлі під час війни читайте на порталі RADNUK.COM.UA у розділі «Воєнний стан».