Закупівля газу на опалювальний період 2023-2024: відповіді на питання замовників щодо відносин з Нафтогаз Трейдингом

Ясинська Мирослава
4407
1 Вересня 2023
Закупівля газу на опалювальний період 2023-2024: відповіді на питання замовників щодо відносин з Нафтогаз Трейдингом
4407
1 Вересня 2023

23.08.2023 на сайті Уряду було оприлюднено постанову № 896 від 22.08.2023 «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 01.06.2011 р. № 869 і від 19.07.2022 р. № 812», а вже 24.08.2023 замовники почали отримувати електронні листи від ТОВ «Газопостачальна компанія “Нафтогаз Трейдинг”» (далі — Нафтогаз) з проєктом договору та алгоритмом дій для закупівлі газу в цього постачальника.

Після набуття чинності Постановою № 896 у замовників виникає ряд питань щодо закупівель газу на майбутній опалювальний період. У цій статті надаємо відповіді на найчастіші питання на цю тему від замовників.

Нагадаємо, що воєнний стан продовжено до 05:30 16.11.2023, тож закупівлі ми й надалі здійснюємо відповідно до Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабміну від 12.10.2022 № 1178 зі змінами (далі — Особливості).

Питання 1. Закупівлю газу на опалювальний період 2023-2024 р. здійснювати однією закупівлею чи окремо на 2023 рік та 2024 рік? Як планувати та проводити такі закупівлі?

Нагадаємо, що в редакції від 22.08.2023 абзац 1 пункту 6 Положення про покладення спеціальних обов’язків на суб’єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу щодо особливостей постачання природного газу виробникам теплової енергії та бюджетним установам (далі — Положення) має такий зміст:

«6. ТОВ “Газопостачальна компанія “Нафтогаз Трейдинг” постачає з 1 вересня 2022 р. до 15 квітня 2024 р. (включно) природний газ бюджетним установам на умовах договору постачання, укладеного з цим товариством на період до 31 грудня 2022 р., за ціною, що становить 16 390 гривень з урахуванням податку на додану вартість за 1000 куб. метрів газу (без урахування тарифу на послуги з транспортування природного газу для точки виходу та коефіцієнта, який застосовується у разі замовлення потужності на добу наперед)».

Враховуючи, що бюджетні установи відповідно до Бюджетного кодексу здійснюють оплату за короткостроковими договорами в межах бюджетного періоду, тобто календарного року, закупівлі газу на опалювальний період 2023-2024 р. доцільно здійснювати двома закупівлями:

Аналогічну позицію має й Нафтогаз, тож саме тому у своїх розсилках бюджетним установам пропонує проєкти договорів постачання природного газу на період з вересня 2023 року по 31.12.2023 включно.

Щоб дотриматися вимог чинного законодавства при здійсненні двох окремих закупівель природного газу на період до кінця 2023 року та на період з 01.01.2024 до 15.04.2024, замовникам варто пройти всі ті самі етапи, що й під час здійснення закупівель газу на перший квартал 2023 року, про які ми роз’яснювали у статті «Основні етапи закупівлі природного газу на січень — березень 2023 року та поради для вдалого завершення закупівлі».

Водночас варто зауважити, що тендерні документації для проведення процедур закупівлі газу на опалювальний період 2023-2024 р. та для проведення відкритих торгів для закупівлі газу на 1-й квартал 2023 року відрізняються, оскільки протягом 2023 року до Особливостей вносилося чимало змін.

Тож нагадуємо, що нова тендерна документація на закупівлю газу має складатися відповідно до чинної на момент оголошення торгів редакції Особливостей.

Редакцією Радника для допомоги замовникам розроблено приклад Тендерної документації з урахуванням Особливостей на закупівлю природного газу (щодо застосування пп. 6 п. 13 Особливостей), до якої було внесено відповідні зміни. Водночас нагадуємо, що приклади документів орієнтовні, тому наполегливо рекомендуємо в будь-якому разі вичитувати їх та приймати зважене рішення стосовно їх використання у своїх процедурах закупівель.

Питання 2. Укладено договори з іншими постачальниками. Їх розривати?

Перш за все нагадаємо, що при виконанні договору сторони мають керуватися умовами договору, Цивільним та Господарським кодексом, законодавством у сфері публічних закупівель та іншими нормативно-правовими актами залежно від предмета закупівлі.

Так, при укладенні договорів на постачання природного газу сторони керуються, зокрема, Законом України «Про ринок природного газу», постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі — НКРЕКП), від 30.09.2015 № 2496 «Про затвердження Правил постачання природного газу» (далі — Правила постачання природного газу), постановою НКРЕКП від 30.09.2015 № 2493 «Про затвердження Кодексу газотранспортної системи», постановою НКРЕКП від 30.09.2015 № 2494 «Про затвердження Кодексу газорозподільних систем», постановою НКРЕКП від 24.12.2019 № 3013 «Про встановлення тарифів для ТОВ „ОПЕРАТОР ГТС УКРАЇНИ“ на послуги транспортування природного газу для точок входу і точок виходу на регуляторний період 2020 – 2024 роки» та іншими нормативно-правовими актами України, що регулюють відносини у сфері постачання природного газу.

Водночас замовникам потрібно вживати всі заходи задля недопущення надмірного витрачання бюджетних коштів.

Зазвичай з метою дотримання чинного законодавства у договорах на постачання природного газу окремо визначається порядок зміни постачальника.

Деяким замовникам постачальники уже надсилають листи з пропозицією розірвати договір через прогнози здорожчання газу на ринку і, відповідно, збільшення ціни за одиницю товару. Чи погоджуватися з такою пропозицією, замовник має вирішувати самостійно і при цьому брати до уваги умови укладеного договору.

Роз’яснення щодо нюансів розірвання договору ви знайдете у статті «Розірвання договору за згодою сторін та в односторонньому порядку: порядок, відмінності та як бути з Казначейством».

Нагадаємо замовникам про постанову НКРЕКП від 21.06.2022 № 613 «Про особливості зміни постачальника природного газу споживачем, що не є побутовим, в умовах воєнного стану» і радимо з нею ознайомитися.

Тож, враховуючи вищевикладене, радимо спочатку провести закупівлю та укласти новий договір і лише потім остаточно укладати додаткову угоду про розірвання договору. При цьому варто приділити особливу увагу строкам поставки у договорах, з метою недопущення ситуації, коли у договорах з різними постачальниками визначено постачання газу в один період.

Також не варто забувати про попередження про можливу зміну постачальника діючому постачальнику — якщо подібне прописано в умовах договору, замовник має направити відповідний лист або проєкт додаткової угоди діючому постачальнику в установлені договором строки.

Питання 3. Чи можна провести ЗЦП на газ, чи обов’язково відкриті торги?

Відповідно до пункту 10 Особливостей, закупівлі товарів, вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, здійснюють шляхом застосування відкритих торгів у порядку, визначеному Особливостями, та / або шляхом використання електронного каталогу для закупівлі товару відповідно до порядку, встановленого постановою Кабінету Міністрів України від 14.09.2020 № 822 «Про затвердження Порядку формування та використання електронного каталогу» зі змінами, з урахуванням положень, визначених Особливостями.

Тож, якщо замовники визначалися з річною потребою і очікувана вартість товару на рік становить або перевищує 100 тис. гривень, то окрему закупівлю на постачання газу в жовтні — грудні 2023 року замовники мають провести шляхом застосування ВТ або використання е-каталогу, тобто через ЗЦП (алгоритм закупівель із використанням електронного каталогу за Особливостями з 01.09.2023).

Але варто нагадати, що Нафтогаз у ЗЦП участі не бере.

А для здійснення закупівлі природного газу в Нафтогазу шляхом укладення договору без використання електронної системи закупівель, має бути відміна відкритих торгів через відсутність учасника процедури закупівлі (учасників процедури закупівлі) — саме так визначає підпункт 6 пункту 13 Особливостей. У своїх розсилках на електронні пошти замовникам Нафтогаз також на цьому наголошує.

Аналогічну позицію має й Мінекономіки («Мінекономіки про те, чи можна укласти прямий договір у разі, коли закупівля, яку проводила ЦЗО, не відбулась»).

Тож, після запиту ціни пропозиції законних підстав укладати договір із Нафтогазом не буде.

Питання 4. Як визначити актуальні ціни на природний газ та очікувану вартість закупівлі?

Нагадаємо, що Нафтогазом постачання газу у 2023 році і до 15.04.2024 буде здійснюватися бюджетним установам за ціною 16 553,89 грн за 1000 куб. метрів газу з урахуванням податку на додану вартість та тарифу на послуги з транспортування природного газу.

У статті «Як на конкурентному ринку природного газу визначити очікувану вартість, спосіб та вид закупівлі, закуповуючи з 01.04.2023?» редакцією надавалися відповідні роз’яснення та приклади.

Водночас після останніх змін до Особливостей і відповідних змін у функціонуванні е-каталогу переглянути ціни в каталозі неможливо:

Але ДП «Прозорро» разом із фахівцями DOZORRO розробили інструмент BI Prozorro для відображення цін на конкретні товари з певними характеристиками, про що вони повідомляли на своїй сторінці.

Якщо проаналізувати інформацію за CPV «09120000-6 газове паливо», то в серпні спостерігається зростання ціни на газ в е-каталозі.

Ціни у липні-2023:

Ціни у серпні-2023:

Як бачимо на малюнку вище, у серпні медіанна (тобто середня) ціна вже становить 16,74 грн за метр кубічний.

Також нагадаємо, що динаміку цін на ринку газу можна переглянути на сайті https://www.ueex.com.ua/exchange-quotations/.

Результати торгів у липні-2023:

Результати торгів у серпні-2023:

Тож, враховуючи вищевикладене, вбачається, що найближчим часом постачальники не будуть готові продавати замовникам природний газ за ціною на рівні ціни Нафтогазу або нижче. До речі, окремі постачальники вже розсилають відповідні листи-попередження про припинення постачання газу за встановленими раніше цінами.

Вважаємо, що з метою економії бюджетних коштів цілком доцільно оголошувати закупівлю з очікуваною вартістю, розрахованою із застосуванням ціни не вище за ту, що встановлена у Положенні для Нафтогазу. Утім, звичайно, будь-які рішення, у тому числі щодо визначення очікуваної вартості закупівлі, замовник приймає на власний розсуд.

Питання 5. Якщо торги на постачання газу у жовтні-грудні 2023 року відбуваються, і виграють у торгах інші учасники, що робити?

Замовник може при укладенні договору про закупівлю попереджати учасника, що з метою недопущення надмірного витрачання коштів жодних додаткових угод на підвищення ціни в майбутньому підписувати не будете (це ваше право). У разі відмови від підписання договору про закупівлю переможця торгів його необхідно відхилити відповідно до підпункту 3 пункту 44 Особливостей (протокол про відхилення тендерної пропозиції переможця, якщо він відмовився від підписання договору).

Варто зауважити, що в разі відхилення всіх учасників з підстав, визначених у пункті 44 Особливостей, такі торги автоматично будуть відмінені електронною системою закупівель відповідно до підпункту 1 пункту 51 Особливостей, але підстав для укладення прямого договору відповідно до підпункту 6 пункту 13 Особливостей не буде і необхідно буде повторно оголошувати відкриті торги з особливостями.

Користуйтесь розділом «Природний газ», де зібрані приклади документів за цією тематикою.

Питання 6. Якщо торги не відбуваються, які нюанси потрібно враховувати при укладенні договору відповідно до підпункту 6 пункту 13 Особливостей?

Редакція порталу «Радник» підготувала електронну книгу «Закупівлі за виключеннями згідно з пунктом 13 Особливостей», щоб допомогти розібратись з тонкощами застосування виключень, що передбачені пунктом 13 Особливостей.

Нагадаємо, що в разі здійснення закупівлі відповідно до підпункту 6 пункту 13 Особливостей обов’язково оприлюднюється річний план, а після здійснення закупівлі і укладення договору в електронній системі закупівель оприлюднюється звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, разом із договором про закупівлю та додатками до нього у форматі PDF, а також зазначаються підстави для здійснення закупівлі відповідно до цього пункту.

Нагадаємо, що із набуттям чинності змінами до Особливостей від 19.05.2023 Держаудитслужба та її міжрегіональні територіальні органи здійснюють моніторинг не лише процедур закупівель, а і закупівель без використання ЕСЗ.

З висновками за результатами моніторингів ДАСУ щодо порушень, яких припускаються замовники під час укладання прямих договорів про закупівлю відповідно до пункту 13 Особливостей, можна ознайомитися у статті «Порушення замовників під час проведення закупівель згідно з пунктом 13 Особливостей: практика ДАСУ». Успіхів!

Воєнний стан

Публікації, що розкривають специфіку закупівель під час воєнного стану

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО