В умовах воєнного стану багато уповноважених осіб вагаються під час прийняття рішення стосовно (не)проведення процедур закупівель чи спрощених закупівель, які здійснюються відповідно до річного плану закупівель, без урахування постанови Кабміну від 28.02.2022 № 169 «Деякі питання здійснення оборонних та публічних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану» (далі — Постанова № 169). Розберемо цю ситуацію далі.
Закон України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) ніхто не відміняв. Закон діє. При цьому Постановою № 169 встановлено, що в умовах воєнного стану оборонні та публічні закупівлі товарів, робіт і послуг здійснюються без застосування процедур закупівель та спрощених закупівель, визначених Законом та Законом України «Про оборонні закупівлі».
Виникає питання: що з річними (плановими) закупівлями? З юридичного погляду процедури закупівель / спрощені закупівлі, які не увійшли до затвердженого замовником переліку з обсягами закупівель товарів, робіт і послуг, здійснюються у порядку та у спосіб, що визначений Законом. Водночас станом на 09.03.2022 жоден нормативно-правовий акт не встановлює обов’язку замовників проводити публічні закупівлі виключно згідно з Постановою № 169.
Важливо: враховуючи, що в умовах воєнного стану як самі ресурси, так і можливість їх постачання в країні можуть бути обмеженими, кожній уповноваженій особі слід розумно поставитись до необхідності здійснення тих чи інших публічних закупівель. Приміром, якщо відкриті торги на канцтовари для організації було заплановано оголосити 11.03.2022, а фактично половина персоналу організації змушена була евакуюватись / тимчасово переїхати, зрозуміло, що таку публічну закупівлю слід відкласти на потім. І не використовувати Постанову № 169.
Інший приклад: замовником у березні заплановано провести поточний ремонт дороги. Тут уповноваженій особі слід розуміти, що ці роботи має хтось виконувати, та й виконувати в безпеці. А враховуючи, що це планова та річна потреба замовника, заключення прямого договору за Постановою № 169 може мати негативні наслідки у вигляді адміністративної відповідальності, приміром за придбання товарів, робіт і послуг до / без проведення процедур закупівель / спрощених закупівель відповідно до вимог Закону (25 500 – 51 000 грн).
Висновок. Публічні закупівлі згідно з річним планом закупівель, які замовник проводить за Законом, замовнику слід «відфільтрувати» відповідно до наявної потреби, та, якщо такі закупівлі не термінові / не нагальні / не вкрай необхідні, їх слід відкласти до моменту припинення чи скасування воєнного стану. Якщо такі річні плани закупівель вже оприлюднені в електронній системі, їх поки можна не чіпати та в подальшому можна буде відредагувати чи відмінити.
Погодьтесь, в період воєнного стану вже не настільки важливо чи маєш ти декілька зайвих кілограм чи ідеальний в тебе манікюр та шикарні об’ємні вії. Більш хвилює здоров’я та безпека життя рідних та близьких. Аналогічно з публічними закупівлями. Зараз головна мета уповноважених осіб забезпечити життєдіяльність (не розвиток) організації / підприємства / установи, особливо в частині придбання товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану.
Пам’ятайте: публічні закупівлі відповідно до Постанови № 169 не вносимо в річний план та жодним чином не «сумуємо» з річним планом закупівель. Публічні закупівлі за Постановою № 169 здійснюються відповідно до затвердженого замовником переліку з обсягами закупівель товарів, робіт і послуг. Більше про такий документ — у статті «Приклад рішення про визначення переліків та обсягів закупівель товарів, робіт і послуг під час воєнного стану». А про алгоритм проведеннячитайтеза посиланням.