Закупівлі на території можливих та активних бойових дій: за обох умов можна використовувати підпункт 2 пункту 13 Особливостей?

Наталія Заєць
2130
3 Лютого 2023
Закупівлі на території можливих та активних бойових дій: за обох умов можна використовувати підпункт 2 пункту 13 Особливостей?
2130
3 Лютого 2023

Здійснювати закупівлі в період воєнного стану складно навіть на мирних територіях України, тож замовники, що перебувають на територіях бойових дій, якоюсь мірою є героями, що утримують закупівельний фронт. Утім, це для них не змінює необхідності дотримуватися необхідних правил та вимог законодавства. І саме тому в особливостях здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, що затверджено постановою Уряду від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості), передбачено окрему умову, що полегшує здійснення закупівель на територіях, де ведуться бойові дії.

Підпунктом 2 пункту 13 Особливостей передбачено, що придбання замовниками товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. гривень, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн гривень, може здійснюватися шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та / або електронного каталогу для закупівлі товару у разі, коли замовник перебуває в районі проведення воєнних (бойових) дій на момент прийняття рішення про здійснення закупівлі або її здійснення.

Що варто врахувати, здійснюючи закупівлі за підпунктом 2 пункту 13 Особливостей?

Вибір виду закупівлі замовник здійснює на момент прийняття рішення про здійснення закупівлі або її здійснення. Тож, зважайте, що вже здійснені закупівлі обґрунтовувати даною підставою не можна. Замовник може планувати закупівлю з огляду на цю підставу або ж, у разі виникнення обставин під час проведення закупівлі, прийняти рішення укласти прямий договір про закупівлю, спираючись на цю підставу.

Наказом Мінреінтеграції від 22.12.2022 № 309 «Про затвердження Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією» визначено:

  • території можливих бойових дій;
  • території активних бойових дій;
  • тимчасово окуповані РФ території України.

При цьому постановою Кабінету Міністрів України від 06.12.2022 № 1364 «Деякі питання формування переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією» встановлено, що до територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, включаються території можливих бойових дій та території активних бойових дій.

Перелік оновлюється двічі на місяць.

У переліку визначаються дата початку та дата завершення бойових дій (дата виникнення та припинення можливості бойових дій) або тимчасової окупації.

Враховуйте, що території, для яких не визначена дата завершення бойових дій (дата припинення можливості бойових дій) або тимчасової окупації РФ, вважаються такими, на яких ведуться бойові дії, або тимчасово окупованими РФ (постанова КМУ від 13.01.2023 № 45, що набула чинності 21.01.2023).

Мінреінтеграції 13.01.2023 додатково до зазначених нормативів надало роз’яснення, за якими критеріями ці території відносяться до територій можливих та активних бойових дій:

Так, територіями активних бойових дій визначаються території:

  • через які проходить лінія бойового зіткнення або які межують з тимчасово окупованими територіями;
  • на яких наразі неможливо у повному обсязі виконувати функції держави, зокрема в частині доступу до публічних електронних реєстрів, та існує значна загроза життю і здоров’ю населення.

Територіями можливих бойових дій вважаються території:

  • які межують з територіями активних бойових дій або тимчасово окупованими територіями, чи прилеглі до державного кордону з державою-агресором;
  • на яких можливо забезпечувати функції держави, до яких може повертатися населення, втім періодично піддаються ворожим обстрілам.

Звертаємо увагу, що для територій можливих бойових дій не передбачено обмежень щодо доступу до публічних електронних реєстрів і проведення аукціонів для продажу об’єктів малої приватизації. Водночас на територіях активних бойових дій і на ТОТ блокуються реєстри та забороняються відповідні аукціони.

Тож, у разі потреби можете завантажити протокол щодо закупівлі за виключенням за пп. 2 п. 13 Особливостей.

Висновки

Замовникам, що перебувають на вказаних територіях, слід ураховувати, що підпункт 2 пункту 13 Особливостей дає їм право не застосовувати конкурентний вид закупівлі, тому вони можуть вирішувати, робити це чи ні. Таке рішення слід приймати зважено у кожній із ситуацій щодо закупівлі, адже уповноважена особа несе персональну відповідальність.

Зі свого боку замовникам, що перебувають на території можливих бойових дій, на наш погляд, для уникнення звинувачень у зловживаннях доцільно застосовувати звужене тлумачення і використовувати підпункт 2 пункту 13 Особливостей № 1178, лише якщо вони перебувають у зоні активних бойових дій.

Читайте до теми статтю «Тимчасово окуповані території: що змінилося з 03.12.2022?».

А ще додатково маєте унікальну можливість ознайомитись зі шпаргалкою для сторін закупівельного процесу щодо строків, визначених законодавством у сфері публічних закупівель у відкритих торгах з Особливостями.

Дивіться також:

Воєнний стан

Публікації, що розкривають специфіку закупівель під час воєнного стану

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО