Чергові зміни в публічному законодавстві не змусили нас довго чекати. Нова редакція особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості), яка набула чинності з 19.05.2023,містить як нововведення, так і звичні для нас норми. Серед іншого, зміни торкнулися й підстав відхилення тендерної пропозиції учасника.
Пунктом 44 чинної редакції Особливостей встановлено перелік підстав, відповідно до яких замовник відхиляє тендерну пропозицію учасника із обов’язковим зазначенням аргументації в електронній системі закупівель.
Пунктом 45 чинної редакції Особливостей встановлено перелік підстав, відповідно до яких замовник може відхилити тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель.
Перед основним викладом змісту цієї статті збережіть її собі в «Особистий кабінет», щоб усі протоколи були завжди під рукою!
Розглянемо зміни щодо відхилення тендерної пропозиції, порівнюючи норми з попередньою редакцією.
Пункт 41 Особливостей до 19.05.2023 | Пункт 44 Особливостей з 19.05.2023 | Приклад документа |
1) учасник процедури закупівлі: | ||
Норма відсутня | підпадає під підстави, встановлені пунктом 47 цих особливостей; Нова норма | |
зазначив у тендерній пропозиції недостовірну інформацію, що є суттєвою для визначення результатів відкритих торгів, яку замовником виявлено згідно з абзацом другим пункту 39 цих особливостей; | зазначив у тендерній пропозиції недостовірну інформацію, що є суттєвою для визначення результатів відкритих торгів, яку замовником виявлено згідно з абзацом першим пункту 42 цих особливостей; Норма зазнала змін | Протокол відхилення учасника через надання недостовірної інформації |
не надав забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником; | не надав забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником; Норма без змін | Протокол відхилення учасника за ненадання забезпечення тендерної пропозиції |
не виправив виявлені замовником після розкриття тендерних пропозицій невідповідності в інформації та/або документах, що подані ним у складі своєї тендерної пропозиції, та/або змінив предмет закупівлі (його найменування, марку, модель тощо) під час виправлення виявлених замовником невідповідностей, протягом 24 годин з моменту розміщення замовником в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей; Норма без змін | не виправив виявлені замовником після розкриття тендерних пропозицій невідповідності в інформації та/або документах, що подані ним у складі своєї тендерної пропозиції, та/або змінив предмет закупівлі (його найменування, марку, модель тощо) під час виправлення виявлених замовником невідповідностей, протягом 24 годин з моменту розміщення замовником в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей; Норма без змін | |
не надав обґрунтування аномально низької ціни тендерної пропозиції протягом строку, визначеного абзацом п’ятим пункту 38 цих особливостей; | не надав обґрунтування аномально низької ціни тендерної пропозиції протягом строку, визначеного абзацом першим частини чотирнадцятої статті 29 Закону/абзацом дев’ятим пункту 37 цих особливостей; Норма зазнала змін | |
визначив конфіденційною інформацію, що не може бути визначена як конфіденційна відповідно до вимог абзацу другого пункту 36 цих особливостей; | визначив конфіденційною інформацію, що не може бути визначена як конфіденційна відповідно до вимог пункту 40 цих особливостей; Норма зазнала змін | |
є громадянином Російської Федерації/Республіки Білорусь (крім того, що проживає на території України на законних підставах); юридичною особою, створеною та зареєстрованою відповідно до законодавства Російської Федерації/Республіки Білорусь; юридичною особою, створеною та зареєстрованою відповідно до законодавства України, кінцевим бенефіціарним власником, членом або учасником (акціонером), що має частку в статутному капіталі 10 і більше відсотків, якої є Російська Федерація/Республіка Білорусь, громадянин Російської Федерації/Республіки Білорусь (крім того, що проживає на території України на законних підставах), або юридичною особою, створеною та зареєстрованою відповідно до законодавства Російської Федерації/Республіки Білорусь; або пропонує в тендерній пропозиції товари походженням з Російської Федерації/Республіки Білорусь (за винятком товарів, необхідних для ремонту та обслуговування товарів, придбаних до набрання чинності постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (Офіційний вісник України, 2022 р., № 84, ст. 5176); | є громадянином Російської Федерації/Республіки Білорусь (крім того, що проживає на території України на законних підставах); юридичною особою, утвореною та зареєстрованою відповідно до законодавства Російської Федерації/Республіки Білорусь; юридичною особою, утвореною та зареєстрованою відповідно до законодавства України, кінцевим бенефіціарним власником, членом або учасником (акціонером), що має частку в статутному капіталі 10 і більше відсотків (далі — активи), якої є Російська Федерація/Республіка Білорусь, громадянин Російської Федерації/Республіки Білорусь (крім того, що проживає на території України на законних підставах), або юридичною особою, утвореною та зареєстрованою відповідно до законодавства Російської Федерації/Республіки Білорусь, крім випадків коли активи в установленому законодавством порядку передані в управління Національному агентству з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів; або пропонує в тендерній пропозиції товари походженням з Російської Федерації/Республіки Білорусь (за винятком товарів, необхідних для ремонту та обслуговування товарів, придбаних до набрання чинності постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (Офіційний вісник України, 2022 р., № 84, ст. 5176); Норма зазнала змін | |
2) тендерна пропозиція: | ||
не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності у інформації та/або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 40 цих особливостей; | не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності в інформації та/або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 43 цих особливостей; Норма зазнала змін | |
є такою, строк дії якої закінчився; | є такою, строк дії якої закінчився; Норма без змін | Протокол про відхилення тендерної пропозиції у зв’язку з закінченням строку дії тендерної пропозиції |
є такою, ціна якої перевищує очікувану вартість предмета закупівлі, визначену замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів, якщо замовник у тендерній документації не зазначив про прийняття до розгляду тендерної пропозиції, ціна якої є вищою, ніж очікувана вартість предмета закупівлі, визначена замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів, та/або не зазначив прийнятний відсоток перевищення або відсоток перевищення є більшим, ніж зазначений замовником в тендерній документації; | є такою, ціна якої перевищує очікувану вартість предмета закупівлі, визначену замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів, якщо замовник у тендерній документації не зазначив про прийняття до розгляду тендерної пропозиції, ціна якої є вищою, ніж очікувана вартість предмета закупівлі, визначена замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів, та/або не зазначив прийнятний відсоток перевищення або відсоток перевищення є більшим, ніж зазначений замовником в тендерній документації; Норма без змін | Протокол відхилення тендерної пропозиції через перевищення ціни тендерної пропозиції |
не відповідає вимогам, установленим у тендерній документації відповідно до абзацу першого частини третьої статті 22 Закону; | не відповідає вимогам, установленим у тендерній документації відповідно до абзацу першого частини третьої статті 22 Закону; Норма без змін | |
3) переможець процедури закупівлі: | ||
відмовився від підписання договору про закупівлю відповідно до вимог тендерної документації або укладення договору про закупівлю; | відмовився від підписання договору про закупівлю відповідно до вимог тендерної документації або укладення договору про закупівлю; Норма без змін | Протокол про відхилення тендерної пропозиції переможця, якщо він відмовився від підписання договору |
не надав у спосіб, зазначений в тендерній документації, документи, що підтверджують відсутність підстав, визначених пунктом 44 цих особливостей; | не надав у спосіб, зазначений в тендерній документації, документи, що підтверджують відсутність підстав, визначених у підпунктах 3, 5, 6 і 12 та в абзаці чотирнадцятому пункту 47 цих особливостей; | |
не надав копію ліцензії або документа дозвільного характеру (у разі їх наявності) відповідно до частини другої статті 41 Закону; | Норму видалено | — |
не надав забезпечення виконання договору про закупівлю, якщо таке забезпечення вимагалося замовником; | не надав забезпечення виконання договору про закупівлю, якщо таке забезпечення вимагалося замовником; Норма без змін | Протокол про відхилення тендерної пропозиції переможця за ненадання забезпечення виконання договору |
надав недостовірну інформацію, що є суттєвою для визначення результатів процедури закупівлі, яку замовником виявлено згідно з абзацом другим пункту 39 цих особливостей. | надав недостовірну інформацію, що є суттєвою для визначення результатів процедури закупівлі, яку замовником виявлено згідно з абзацом першим пункту 42 цих особливостей. Норма зазнала змін | Протокол про відхилення переможця через надання недостовірної інформації |
Пункт 42 Особливостей до 19.05.2023 | Пункт 45 Особливостей з 19.05.2023 | |
1) учасник процедури закупівлі надав неналежне обґрунтування щодо ціни або вартості відповідних товарів, робіт чи послуг тендерної пропозиції, що є аномально низькою; | 1) учасник процедури закупівлі надав неналежне обґрунтування щодо ціни або вартості відповідних товарів, робіт чи послуг тендерної пропозиції, що є аномально низькою; Норма без змін | Протокол відхилення учасника за неналежне обґрунтування аномально низької ціни тендерної пропозиції |
2) учасник процедури закупівлі не виконав свої зобов’язання за раніше укладеним договором про закупівлю із тим самим замовником, що призвело до застосування санкції у вигляді штрафів та/або відшкодування збитків протягом трьох років з дати їх застосування, з наданням документального підтвердження застосування до такого учасника санкції (рішення суду або факт добровільної сплати штрафу, або відшкодування збитків). | 2) учасник процедури закупівлі не виконав свої зобов’язання за раніше укладеним договором про закупівлю з тим самим замовником, що призвело до застосування санкції у вигляді штрафів та/або відшкодування збитків протягом трьох років з дати їх застосування, з наданням документального підтвердження застосування до такого учасника санкції (рішення суду або факт добровільної сплати штрафу, або відшкодування збитків). Норма без змін |
Ми вас цінуємо, тому надаємо взірці, які ще вам можуть знадобитися:
- Протокол про визначення учасника переможцем та намір укласти договір;
- Протокол про усунення невідповідностей;
- Протокол про визначення учасника переможцем та намір укласти договір з урахуванням виправлення учасниками виявлених невідповідностей;
- Протокол про продовження строку на укладання договору;
- Протокол про перевірку переможця з підстав, визначених пунктом 47 Особливостей;
- Протокол про внесення змін до тендерної документації з власної ініціативи;
- Протокол надання роз’яснення на звернення та внесення змін до тендерної документації;
- Протокол надання відповіді на Вимогу та внесення змін;
- Протокол надання відповіді на Вимогу без змін до тендерної документації;
- Протокол про затвердження (змін до) РП (за Особливостями);
- Протокол про затвердження (змін до) РП (за Особливостями без застосування електронного аукціону);
- Протокол про затвердження тендерної документації (за Особливостями);
- Протокол про затвердження тендерної документації (за Особливостями без застосування електронного аукціону);
- Протокол надання роз’яснення на звернення (запитання);
- Протокол відміни відкритих торгів через відсутність подальшої потреби;
- Протокол про відміну відкритих торгів у разі неможливості усунення порушення;
- Протокол про відміну відкритих торгів через скорочення обсягу видатків на здійснення закупівлі товарів, робіт чи послуг;
- Протокол відміни відкритих торгів через дії обставин непереборної сили;
- Протокол щодо допущення технічних (механічних, формальних) помилок.
Висновок
- В Особливостях з’явилася нова норма про те, що замовник відхиляє тендерну пропозицію учасника, якщо він підпадає під підстави, встановлені пунктом 47 Особливостей. Наприклад, якщо замовник встановив, що керівник учасника процедури закупівлі був засуджений за кримінальне правопорушення, вчинене з корисливих мотивів (зокрема, пов’язане з хабарництвом, шахрайством та відмиванням коштів), судимість з якого не знято або не погашено в установленому законом порядку або відомості про юридичну особу, яка є учасником процедури закупівлі, внесено до Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення тощо.
- Видозмінилась норма щодо відхилення тендерних пропозицій учасників, пов’язаних з російською федерацією/республікою білорусь та які пропонують товари, країною походження яких є російська федерація / республіка білорусь, та була доповнена винятком, який стосується суб’єктів господарювання, коли їх активи в установленому законодавством порядку передані в управління Національному агентству з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів.
- Видалено норму щодо відхилення переможця за ненадання ліцензії.
- Конкретизовано, за якими саме підпунктами пункту 47 Особливостей потрібно відхилити переможця за ненадання ним цих документів, а саме за підпунктами 3, 5, 6, 12 та абзацом 14 пункту 47.
Читайте також на порталі Радник: