Уже тривалий час замовники здійснюють публічні закупівлі відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі — Закон) з урахуванням Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості).
Проте досі виникає багато питань щодо застосування деяких норм Особливостей на практиці, зокрема пункту 40 Особливостей щодо невідповідностей тендерної пропозиції, що стосуються технічної специфікації. У цій статті ви отримаєте 22 приклади реальних закупівель за цією тематикою.
Нормативно-правове забезпечення
Так, відповідно до пункту 40 Особливостей, якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі виявлено невідповідності в інформації та / або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та / або подання яких передбачалося тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель.
Під невідповідністю в інформації та / або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції та / або подання яких вимагається тендерною документацією, розуміється в тому числі відсутність у складі тендерної пропозиції інформації та / або документів, подання яких передбачається тендерною документацією (крім випадків відсутності забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником, та / або відсутності інформації (та / або документів) про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції).
Невідповідністю в інформації та / або документах, які надаються учасником процедури закупівлі на виконання вимог технічної специфікації до предмета закупівлі, вважаються помилки, виправлення яких не призводить до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі тощо.
Замовник не може розміщувати щодо одного й того ж учасника процедури закупівлі більше ніж один раз повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в інформації та / або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції, крім випадків, пов’язаних з виконанням рішення органу оскарження.
Підпунктом 2 пункту 41 Особливостей, зокрема, встановлено, що замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли тендерна пропозиція не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності в інформації та / або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 40 цих особливостей;
Пунктом 3 частини 2 статті 22 Закону визначено, що в тендерній документації в обов’язковому порядку зазначається інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі відповідну технічну специфікацію (у разі потреби — плани, креслення, малюнки чи опис предмета закупівлі). Технічні, якісні характеристики предмета закупівлі та технічні специфікації до предмета закупівлі повинні визначатися замовником з урахуванням вимог, визначених частиною четвертою статті 5 Закону.
Нормами пункту 33 частини 1 статті 1 та статті 23 Закону наведено визначення технічної специфікації та встановлено, що вона повинна містити.
Спеціально для передплатників порталу «Радник у сфері публічних закупівель» підготовлено добірку рішень Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель, що містять доволі корисні позиції щодо застосування наведених норм під час розгляду тендерних пропозицій учасників.
Для зручності таку добірку сформуємо в таблиці:
Реквізити рішення АМКУ та номер процедури | Що просить скаржник | Рішення АМКУ в частині (не)надання 24 годин на виправлення |
Рішення від 21.12.2022 № 7590-р/пк-пз, закупівля № UA-2022-11-17-006108-a | Надати 24 години на виправлення | У складі ТП скаржника відсутній розрахунок № 3 «Вартість експлуатації будівельних машин і механізмів; 1,06888» у договірній ціні. Пропозиція скаржника була правомірно відхилена замовником з наведеної вище підстави, у зв’язку з чим відсутні підстави для задоволення скарги в цій частині. |
Рішення від 21.12.2022 № 7589-р/пк-пз, закупівля № UA-2022-11-17-014258-a | Зобов’язати замовника скасувати рішення про визначення переможця без надання 24 годин на виправлення | У складі пропозиції переможця відсутній витяг/виписка саме з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб —підприємців та громадських формувань. АМКУ: наявні невідповідності в документах пропозиції зазначеного учасника, визначених пунктом 40 Особливостей. Але у скарзі порушено ще таке питання: |
У документі «Опис сміттєвих контейнерів для ТПВ SULO 1110л (Німеччина)» відсутня інформація про те, що:
а також у складі пропозиції переможця відсутні фотографії контейнера саме зі всіх боків (прим.: що повинні були бути надані для підтвердження технічних характеристик запропонованого товару. Після аукціону переможець дозавантажив деякі документи, але АМКУ зауважив, що вони надані після кінцевого строку подання пропозицій, не можуть вважатись такими, що надані у складі пропозиції). Пропозиція переможця не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації. Зобов’язано скасувати рішення про визначення переможця. | ||
Рішення від 31.01.2023 № 1068-р/пк-пз, закупівля № UA-2023-01-09-003790-a | Зобов’язати замовника скасувати рішення про визначення переможця та перейти до розгляду тендерної пропозиції скаржника | Відповідно до пункту 6 розділу ІІІ Документації вимоги до предмета закупівлі (технічні, якісні та кількісні характеристики) згідно з пунктом 3 частини 2 статті 22 Закону зазначено в Додатку 2 до цієї тендерної документації. Разом з тим, надана у складі пропозиції переможця інформація про технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі не містить інформації про технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, визначені в Документації (прим: обсяг послуг, що вимагався умовами закупівлі). Також у скарзі порушено таке питання. |
Додаток 2 до Документації містить інформацію про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі — технічні вимоги до предмета закупівлі. Відповідно до Додатка 2 до Документації вимагалося надати підтвердний документ, копію договору взаємодії з правоохоронними органами МВС України. У складі пропозиції переможця відсутній підтвердний документ, копія договору взаємодії з правоохоронними органами МВС України. Враховуючи викладене, наявні невідповідності в документах пропозиції зазначеного учасника, визначених пунктом 40 Особливостей. Замовник, не виявивши невідповідності та не надавши учаснику можливості виправити наведені вище невідповідності, порушив вимоги пункту 40 Особливостей та частини 9 статті 26 Закону. Але, враховуючи інформацію, наведену в мотивувальній частині рішення, пропозиція переможця мала бути відхилена замовником на підставі вимог пункту 41 Особливостей. Зобов’язано скасувати рішення про визначення переможця. | ||
Рішення від 12.12.2022 № 7290-р/пк-пз, закупівля № UA-2022-11-15-013241-a | Зобов’язати замовника скасувати рішення про визначення переможця | У складі пропозиції учасник повинен надати, зокрема, копію сертифіката ДСТУ ISO 14001:2015 (ISO 14001:2015, IDT) на систему екологічного управління, виданого учаснику. У складі пропозиції переможця відсутній сертифікат ДСТУ ISO 14001:2015 (ISO 14001:2015, IDT) на систему екологічного управління. Враховуючи викладене, наявні невідповідності в документах пропозиції зазначеного учасника, визначених пунктом 40 Особливостей. Замовник, не виявивши невідповідності в наведених вище документах та не надавши учаснику можливості виправити наведені вище невідповідності, порушив вимоги пункту 40 Особливостей та частини 9 статті 26 Закону. |
У складі пропозиції учасник повинен надати, зокрема, декларацію про відповідність, складену відповідно до чинного законодавства. У наведеній вище декларації про відповідність «FT 01/2019; Видання/Редакція: 1/0» відсутня інформація про прізвище та посаду уповноваженої особи (осіб), що діє від імені емітента. Враховуючи викладене, пропозиція переможця не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації. Враховуючи інформацію, наведену в мотивувальній частині рішення, пропозиція переможця мала бути відхилена замовником на підставі вимог пункту 41 Особливостей. Зобов’язано скасувати рішення про визначення переможця. | ||
Рішення від 11.01.2023 № 351-р/пк-пз, закупівля № UA-2022-12-07-008079-a | Зобов’язати замовника скасувати рішення про визначення переможця | Відповідно до пункту 3 розділу 8 Документації учасник у складі ТП надає інформацію про субпідрядника/співвиконавця. У складі пропозиції переможця відсутня інформація про залучення або незалучення субпідрядника / співвиконавця. Враховуючи викладене, наявні невідповідності в документах пропозиції зазначеного учасника, визначених пунктом 40 Особливостей. |
Додаток 3 до Документації містить Технічну специфікацію до предмета закупівлі (технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі) відповідно до статті 23 Закону: 15. Надати підтвердження відповідності медичного обладнання, яке буде використано при наданні послуг, медико-технічним характеристикам (таблиці відповідності) з обов’язковим посиланням на відповідний документ (пункт у документі) у вигляді паспорта, технічного опису, інструкцій користувача або на відповідні розділи рекламного проспекту виробника обладнання українською або російською мовою. У наданому переможцем документі відсутнє посилання на пункт у відповідному документі у вигляді паспорта, технічного опису, інструкцій користувача або на відповідні розділи рекламного проспекту виробника обладнання. Замовником було оприлюднено вимогу про усунення невідповідностей протягом 24 годин. Слід зазначити, що зазначені документи не відносяться до документів, визначених пунктом 40 Особливостей, у зв’язку з чим замовник не мав права звертатись щодо усунення невідповідностей у зазначених вище документах. Зобов’язано скасувати рішення про визначення переможця. | ||
Рішення від 26.01.2023 № 951-р/пк-пз, закупівля № UA-2023-01-02-006728-a | Зобов’язати замовника скасувати рішення про визначення переможця | Відповідно до пункту 6 розділу 3 Документації вимоги до предмета закупівлі (технічні, якісні та кількісні характеристики) згідно з пунктом 3 частини 2 статті 22 Закону зазначено в Додатку 2 до цієї Документації. Додаток 2 до Документації містить ТЕХНІЧНІ ТА ЯКІСНІ ВИМОГИ ДО ПРЕДМЕТА ЗАКУПІВЛІ код ДК 021:2015 – 15530000-2 «Вершкове масло» (Масло вершкове). Відповідно до пункту 5 Додатка 2 до Документації для підтвердження відповідності пропозиції учасника технічним, якісним, кількісним та іншим вимогам до предмета закупівлі, встановленим замовником, учасник повинен надати такі документи, зокрема: копії експертних висновків, що підтверджують відсутність у товарі токсичних елементів і мікотоксинів, антибіотиків, пестицидів і радіонуклідів (вказаний акт повинен бути дійсний на момент подання пропозиції). Експертний висновок від 08.08.2022 № 002214 е/22 не містить інформації про відсутність у запропонованому учасником товарі антибіотиків. Замовник надав 24 години на виправлення. Водночас зазначені документи не відносяться до документів, визначених пунктом 40 Особливостей, у зв’язку з чим замовник не мав права звертатись за усуненням невідповідностей у зазначених вище документах. Зобов’язано замовника скасувати рішення про визначення переможця. |
Рішення від 01.02.2023 № 1142-р/пк-пз, закупівля № UA-2023-01-10-006876-a | Зобов’язати замовника скасувати рішення про визначення переможця | У складі пропозиції переможця відсутні:
Враховуючи викладене, наявні невідповідності в документах пропозиції зазначеного учасника, визначених пунктом 40 Особливостей. але |
У складі пропозиції переможця відсутня інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, що підтверджується учасником у складі тендерної пропозиції у формі довідки-погодження з дотриманням вимог Додатка 1 до тендерної документації. Враховуючи наведене, пропозиція переможця не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації. Також пропозиція переможця мала бути відхилена замовником на підставі вимог пункту 41 Особливостей. Зобов’язано замовника скасувати рішення про визначення переможця. | ||
Рішення від 22.12.2022 № 7657-р/пк-пз, закупівля № UA-2022-11-29-005182-a | Скаржник не погоджується з рішенням замовника щодо відхилення його пропозиції | Додаток 1 до Документації містить інші документи від учасників: 9. Якість товарів повинна відповідати вимогам, встановленим до нього загальнообов’язковими на території України нормами, правилами (ГОСТ, ДСТУ, ТУУ). Для підтвердження якості товару учасник повинен надати завірені належним чином копії таких документів:
У складі пропозиції переможця відсутні копії чинного висновку державної санітарно-епідеміологічної експертизи на відповідність товару, що постачається, вимогам діючого санітарного законодавства та додатка до цього висновку; декларації про відповідність; копії сертифіката відповідності та / або сертифіката якості, або інші документи, що підтверджують якість на кожну одиницю запропонованого товару, дійсні на території України (дійсні на весь період поставки товарів). Замовник надав 24 години на виправлення. Водночас зазначені документи не відносяться до документів, визначених пунктом 40 Особливостей, у зв’язку з чим замовник не мав права звертатись за усуненням невідповідностей у зазначених вище документах. Враховуючи наведене, пропозиція переможця не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації. У замовника наявні підстави для відхилення пропозиції переможця, визначені пунктом 41 Особливостей. Права та законні інтереси скаржника можуть бути захищені шляхом зобов’язання замовника скасувати рішення про відхилення пропозиції скаржника та рішення про визначення переможця процедури закупівлі. |
Рішення від 16.01.2023 № 490-р/пк-пз, закупівля № UA-2022-12-15-009805-a | Зобов’язати замовника скасувати рішення про визначення переможця | У складі пропозиції скаржника відсутня кошторисна документація, завірена підписами та печатками інженера-проєктувальника у частині кошторисної документації та інженера-проєктувальника в частині дотримання вимог пожежної безпеки щодо об’єктів будівництва класу наслідків (відповідальності) не нижче СС2. Водночас зазначені вище невідповідності не відносяться до помилок, які можуть бути усунені відповідно до вимог пункту 40 Особливостей. Звернувшись за усуненням наведених вище невідповідностей, замовник порушив вимоги пункту 40 Особливостей. Враховуючи наведене, пропозиція скаржника не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі Документації. |
Рішення від 04.01.2023 № 114-р/пк-пз, закупівля № UA-2022-11-08-004452-a | Зобов’язати замовника скасувати рішення про визначення переможця процедури закупівлі | У складі пропозиції переможця відсутні копії сертифікатів (або паспортів) якості на предмет закупівлі, які містять інформацію про технічні характеристики, що вказані в Додатку 3 таблиці та підтверджують такі технічні характеристики. Замовник надав 24 години на виправлення. Виходячи з умов Документації та предмета закупівлі, зазначені документи не відносяться до документів, визначених пунктом 40 Особливостей, щодо яких може надаватись повідомлення з вимогою щодо усунення невідповідностей. Враховуючи викладене, замовник, надавши 24 години на виправлення зазначеної вище невідповідності, порушив вимоги пункту 40 Особливостей. |
Рішення від 01.02.2023 № 1147-р/пк-пз, закупівля № UA-2022-12-21-005226-a | Зобов’язати замовника скасувати рішення про відхилення пропозиції скаржника | У складі пропозиції потрібно надати довідку від екологічного аудитора, що містить опис заходів, які впроваджує учасник при реалізації програми із захисту довкілля та навколишнього середовища, та короткий звіт з екологічного аудиту учасника закупівлі з позитивним висновком, та з відповідними сертифікатами від Міністерства екології та природних ресурсів України, що засвідчують кваліфікацію органу/особи, що здійснював екологічний аудит учасника. У складі пропозиції скаржника відсутній звіт з екологічного аудиту щодо предмета закупівлі (електричної енергії). Замовник надав 24 години на виправлення. Водночас зазначені документи не відносяться до документів, визначених пунктом 40 Особливостей, у зв’язку з чим замовник не мав права звертатись за усуненням невідповідностей у зазначених вище документах. Враховуючи наведене, пропозиція скаржника не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації. У замовника наявні підстави для відхилення пропозиції учасника, визначені підпунктом 2 пункту 41 Особливостей. |
Рішення від 28.12.2022 № 7820-р/пк-пз, закупівля № UA-2022-11-30-007633-a | Зобов’язати замовника скасувати рішення про відхилення тендерної пропозиції скаржника та рішення про визначення переможця процедури закупівлі | У складі пропозиції скаржника відсутні, зокрема:
Враховуючи наведене, пропозиція скаржника не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації. Утім, замовник розмістив повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей. Водночас зазначені документи не відносяться до документів, визначених пунктом 40 Особливостей, у зв’язку з чим замовник не мав права звертатись за усуненням невідповідностей у зазначених вище документах. Враховуючи наведене, пропозиція скаржника не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації. |
Рішення від 31.01.2023 № 1075-р/пк-пз, закупівля № UA-2023-01-03-002071-a | Зобов’язати замовника скасувати рішення про визначення переможця процедури закупівлі | У складі пропозиції переможця відсутня довідка в довільній формі про підтвердження відповідності тендерної пропозиції учасника технічним, якісним та кількісним характеристикам предмета закупівлі, згідно з вимогами, зазначеними в Додатку 4 до Документації. Замовник надав 24 години на виправлення. Водночас зазначені документи не відносяться до документів, визначених пунктом 40 Особливостей, у зв’язку з чим замовник не мав права звертатись за усуненням невідповідностей у зазначених вище документах. Враховуючи наведене, пропозиція переможця не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації. |
Рішення від 28.12.2022 № 7835-р/пк-пз, закупівля № UA-2022-11-03-007027-a | Зобов’язати замовника скасувати рішення про визначення переможця процедури закупівлі | Замовник надав 24 години на виправлення помилок:
Виходячи з умов Документації та предмета закупівлі, зазначені документи не відносяться до документів, визначених пунктом 40 Особливостей, щодо яких може надаватись повідомлення з вимогою щодо усунення невідповідностей. Враховуючи викладене, замовник, надавши 24 години на виправлення зазначеної вище невідповідності, порушив вимоги пункту 40 Особливостей. |
Рішення від 25.01.2023 № 841-р/пк-пз, закупівля № UA-2022-12-26-001748-a | Зобов’язати замовника скасувати рішення про визначення переможця процедури закупівлі | У складі пропозиції переможця гарантійний лист від 30.12.2022 не містить інформації про неперебування під дією спеціальних санкцій за порушення законодавства про зовнішньоекономічну діяльність, а також будь-яких інших обставин та заходів нормативного, адміністративного чи іншого характеру, що перешкоджають укладенню та / або виконанню договору про закупівлю. Враховуючи викладене, наявні невідповідності в документах пропозиції зазначеного учасника, визначених пунктом 40 Особливостей. Водночас надана у складі пропозиції переможця інформація щодо зв’язків з російською федерацією та республікою білорусь не містить інформації про те, чи є учасник суб’єктом господарювання, що здійснює продаж товарів, робіт, послуг походженням з російської федерації/республіки білорусь (за винятком товарів, робіт та послуг, необхідних для ремонту та обслуговування товарів, придбаних до набрання чинності постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування»). Враховуючи викладене, наявні невідповідності в документах пропозиції зазначеного учасника, визначених пунктом 40 Особливостей. Замовник, не виявивши невідповідності в наведених вище документах та не надавши учаснику можливості виправити наведені вище невідповідності, порушив вимоги пункту 40 Особливостей та частини 9 статті 26 Закону. |
Рішення від 22.12.2022 № 7658-р/пк-пз, закупівля № UA-2022-11-08-012816-a | Зобов’язати замовника скасувати рішення про визначення переможця процедури закупівлі | Замовник розмістив вимогу про усунення невідповідностей, де зазначив ПЕРЕЛІК ІНФОРМАЦІЇ ТА / АБО ДОКУМЕНТІВ, ЯКІ ПОВИНЕН ПОДАТИ УЧАСНИК ДЛЯ УСУНЕННЯ ВИЯВЛЕНИХ НЕВІДПОВІДНОСТЕЙ:
Водночас зазначені документи (в частині невідповідності технічної частини пропозиції переможця) не відносяться до документів, визначених пунктом 40 Особливостей, у зв’язку з чим замовник не мав права звертатись за усуненням невідповідностей у зазначених вище документах. Враховуючи наведене, пропозиція переможця не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації. Відповідно до абзацу другого підпункту 2 частини першої пункту 41 Особливостей замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, якщо тендерна пропозиція учасника не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації. Враховуючи викладене, у замовника наявні підстави для відхилення пропозиції переможця, визначені пунктом 41 Особливостей. |
За цими рішеннями вбачається позиція органу оскарження щодо неможливості застосування норм пункту 40 Особливостей для виправлення невідповідностей, що стосуються документів чи інформації про технічні та якісні характеристики, оскільки це помилки, які не підлягають виправленню.
Позиція органів фінансового контролю не різниться з позицією колегії АМКУ в цьому питанні. Можете пересвідчитись в цьому, поглянувши на таку добірку висновків моніторингу за подібних ситуацій.
Щодо відсутності документів про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі:
Висновок від 30.01.2023 щодо закупівлі № UA-2022-12-21-023060-a | відсутність порівняльної таблиці технічних характеристик |
Висновок від 27.12.2022 щодо закупівлі № UA-2022-10-28-009880-a | відсутність сертифіката відповідності, паспорта якості або сертифіката якості |
Висновок від 28.12.2022 щодо закупівлі № UA-2022-11-10-013053-a | відсутність акта обстеження (огляду) об’єкта |
Щодо відсутності інформації про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі:
Висновок від 19.01.2023 щодо закупівлі № UA-2022-11-03-012891-a | відсутність інформації про частину робіт з демонтажу полівінілхлоридного поручня в довідці про відповідність тендерної пропозиції технічним, якісним, кількісним та іншим вимогам |
Щодо невідповідності інформації про технічні та якісні характеристики пропозиції технічним вимогам замовника:
- Висновок від 30.12.2022 щодо закупівлі № UA-2022-11-25-005599-a;
- Висновок від 13.01.2023 щодо закупівлі № UA-2022-11-29-015450-a.
Схожої практики можна навести ще не одну. Але, як зазначено вище, вона наводить одну позицію щодо неможливості надання учаснику 24 годин на виправлення помилок, що стосуються документів на підтвердження технічних та якісних характеристик.
Тому, якщо замовнику необхідно відхилити учасника через невідповідність його пропозиції технічній специфікації, можна скористатись взірцем протоколу про відхилення тендерної пропозиції, що не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі ТД, який розміщений на порталі RADNUK.COM.UA.
Читайте також публікації: