У цій публікації розглянемо три актуальні запитання, які ставлять замовники щодо кваліфікаційних критеріїв зі статті 16 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) з урахування Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів
з дня його припинення або скасування, що затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості).
Питання № 1. Чи має право замовник встановити в ТД на закупівлю товарів один кваліфікаційний критерій відповідно до статті 16 Закону?
Відповідь. Так, вважаємо, що має право, оскільки пунктом 45 Особливостей передбачено, що під час здійснення закупівлі товарів замовник може не застосовувати до учасників процедури закупівлі кваліфікаційні критерії, визначені статтею 16 Закону. Це право замовника, а не обов’язок.
Водночас у разі закупівлі товару рекомендуємо застосувати хоча б один кваліфікаційний критерій за статтею 16 Закону, оскільки варто враховувати інші законодавчі вимоги:
- частина 2 статті 16 Закону передбачає, що замовник установлює один або декілька з таких кваліфікаційних критеріїв;
- пунктом 2 частини 2 статті 22 Закону встановлено, що в тендерній документації зазначаються такі відомості: один або декілька кваліфікаційних критеріїв відповідно до статті 16 цього Закону.
Окремо зверніть увагу, що відповідно до пункту 29 Особливостей положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються у разі проведення відкритих торгів для закупівлі:
- твердого палива;
- бензину;
- дизельного пального;
- природного газу;
- газу скрапленого для автомобільного транспорту;
- газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей;
- електричної енергії.
Отже, у разі закупівлі вищенаведених предметів закупівлі не застосовуємо такі кваліфікаційні критерії:
- наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій;
- наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід.
Більш детально про це — у статті «Використання статті 16 Закону з 19.10.2022».
Питання № 2. Чи зобов’язаний учасник при поданні тендерної пропозиції надавати документи на підтвердження кваліфікаційному критерію відповідно до статті 16 Закону, якщо його було встановлено в тендерній документації на закупівлю товарів?
Відповідь. Так, учасник повинен надати документи, якщо така вимога була встановлена. Наприклад, якщо замовник зазначив надати документи на підтвердження кваліфікаційному критерію (критеріям) до учасника в умовах тендерної документації, а учасник такі вимоги не виконав, то є підстави для відхилення такого учасника.
Для відхилення, як варіант, можна використати підставу підпункту 2 пункту 41 Особливостей, а саме: тендерна пропозиція не відповідає вимогам, установленим у тендерній документації відповідно до абзацу першого частини третьої статті 22 Закону.
Але, звісно, попередньо, перед тим як приймати рішення про відхилення, необхідно дати можливість виправити тендерну пропозицію відповідно до пункту 40 Особливостей, а саме: якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі виявлено невідповідності в інформації та / або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та / або подання яких передбачалося тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель.
Детально про такі виправлення читайте в статті «24 години на виправлення по особливостях. Як та що виправляти?».
Зверніть увагу! Відповідно до пункту 45 Особливостей, у разі закупівлі послуг або робіт замовник вимагає від учасників процедури закупівлі подання ними документально підтвердженої інформації про їх відповідність кваліфікаційному критерію (кваліфікаційним критеріям) відповідно до статті 16 Закону.
Рекомендуємо також таке документальне підтвердження встановлювати в разі, якщо на закупівлю товарів також встановлюється кваліфікаційний критерій (критерії). Оскільки відповідно до частини 1 статті 16 Закону замовник вимагає від учасників процедури закупівлі подання ними документально підтвердженої інформації про їх відповідність кваліфікаційним критеріям, то і на товари також краще встановити документальне підтвердження.
Також на наявність документального підтвердження звертає увагу Держаудитслужба під час моніторингу. Детально про це читайте в статті «Порушення виявлено щодо відсутності способу документального підтвердження кваліфікаційному критерію по статті 16». Також у статті «Практика моніторингу щодо підтвердження наявності працівників відповідної кваліфікації» дивіться розширену практику моніторингу щодо кваліфікаційного критерію про наявність працівників відповідної кваліфікації.
Питання № 3. Чи має право замовник надавати учаснику 24 години на виправлення документів, що надавались на підтвердження кваліфікаційних критеріїв, які вимагалися в тендерній документації на закупівлю товарів?
Відповідь. Пунктом 40 Особливостей передбачено: якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі виявлено невідповідності в інформації та / або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та / або подання яких передбачалося тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель.
Під невідповідністю в інформації та / або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції та / або подання яких вимагається тендерною документацією, розуміється в тому числі відсутність у складі тендерної пропозиції інформації та / або документів, подання яких передбачається тендерною документацією (крім випадків відсутності забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником, та / або інформації (та / або документів) про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції).
Невідповідністю в інформації та / або документах, які надаються учасником процедури закупівлі на виконання вимог технічної специфікації до предмета закупівлі, вважаються помилки, виправлення яких не призводить до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі тощо.
Замовник не може розміщувати щодо одного й того ж учасника процедури закупівлі більше ніж один раз повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в інформації та / або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції, крім випадків, пов’язаних з виконанням рішення органу оскарження.
Для зручності завантажуйте «Приклад протоколу про усунення невідповідностей».
Також на підставі підпункту 1 пункту 41 Особливостей замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли учасник процедури закупівлі не виправив виявлені замовником після розкриття тендерних пропозицій невідповідності в інформації та / або документах, що подані ним у складі своєї тендерної пропозиції, та / або змінив предмет закупівлі (його найменування, марку, модель тощо) під час виправлення виявлених замовником невідповідностей, протягом 24 годин з моменту розміщення замовником в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей.
Таким чином, замовник повинен надати учаснику 24 години на виправлення невідповідностей, у тому числі кваліфікаційних критеріїв, які вимагалися в ТД. Детальніше — у статті «24 години на виправлення по особливостях. Як та що виправляти?».
Також рекомендуємо ознайомитися з останньою практикою АМКУ щодо виправлення електронного підпису — «Практика АМКУ за Особливостями: електронний підпис та „24 години на виправлення“». Доцільно також переглянути закупівельні підсумки листопада-2022 від Академії Радник: