Відповідно до підпункту 2 пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання здійснення оборонних та публічних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану» від 28.02.2022 № 169 (далі — Постанова № 169) визначено, що переліки та обсяги закупівель товарів, робіт і послуг визначаються рішеннями замовників / державних замовників, що здійснюють такі закупівлі.
Проте Постановою № 169 не встановлено ні форми, ні тлумачення того, чим саме є «перелік» та «обсяг» закупівель. У свою чергу, питання правильного розуміння цих понять турбує і закупівельну спільноту для правильного використання норм Постанови № 169. Тому в цій статті описано розуміння цих понять.
Що таке «перелік» у розумінні Постанови № 169
За академічним тлумачним словником (1970–1980) перелік — це список чи опис з перерахуванням яких-небудь предметів. Для цілей Постанови № 169 переліком можна вважати список з перерахунком закупівель, що необхідно здійснити замовнику в період воєнного стану.
У будь-якому разі здійсненню закупівлі за Постановою № 169 передує внесення такої закупівлі в відповідний перелік замовника. Лише після зазначених дій замовник укладає договір.
Зверніть увагу: Постановою № 169 не визначено форми такого переліку. Тому замовники на власний розсуд можуть встановлювати такий перелік, зокрема з перерахунком за кожним окремим договором або з перерахунком за кожним окремим предметом закупівлі (враховуючи ДК 021:2015):
З перерахунком за кожним окремим договором | З перерахунком за кожним окремим предметом закупівлі (враховуючи ДК 021:2015) |
Бензин А-95 за ДК 021:2015:09130000-9: Нафта і дистиляти Яловичина, курятина, свинина; 15110000-2 — м’ясо за ДК 021:2015 Єдиного закупівельного словника Бензин А-95 за ДК 021:2015:09130000-9: Нафта і дистиляти Дизельне паливо за ДК 021:2015:09130000-9: Нафта і дистиляти М’ясо риби, Індичатина; 15110000-2 — м’ясо за ДК 021:2015 Єдиного закупівельного словника | Бензин А-95 та Дизельне паливо за ДК 021:2015:09130000-9: Нафта і дистиляти Мясо за ДК 021:2015:15110000-2 |
Про зміни в затверджений перелік з обсягами говоримо в статті «Чи кожного разу після пролонгації договору вносити зміни до переліку та обсягів закупівель?».
Пам’ятайте: на порталі RADNUK.COM.UA інтегровано ПОШУК ДК 021:2015 Єдиний закупівельний словник. Також завантажуйте:
- Наказ про встановлення переліку та обсягів закупівель товарів, робіт і послуг
- Наказ про внесення змін до переліку та обсягів закупівель товарів, робіт і послуг
Що таке «обсяг» у розумінні Постанови № 169
Згідно з тлумачним словником обсяг — це розмір, величина чи об’єм чого-небудь або зміст чого-небудь з погляду його величини, кількісного вираження і т. ін. Для цілей Постанови № 169 обсягом визначається об’єм предмета закупівлі в кількісному вираженні.
Так, для закупівлі товарів характерним визначенням обсягу є його кількість (наприклад: 5 упаковок паперу; 10 літрів бензину). Для робіт і послуг таке визначення і звучить як обсяг послуг чи обсяг робіт. Хоча в договорах і електронній системі закупівель для визначення обсягу послуг чи робіт встановлюють загальну величину об’єму в розмірі однієї одиниці, наприклад одна робота чи одна послуга.
Акцентуємо увагу! Помилковим є, що часто допускається замовниками, визначення обсягу в розумінні цінової величини. Не рекомендуємо в затвердженому замовником переліку з об’ємами закупівель визначати об’єм у вигляді ціни (гривнях / валюті тощо).
Обов’язково ознайомтесь зі статтею «Як правильно визначити одиницю виміру в разі закупівлі послуг?».
Хоч наразі йдеться саме про закупівлі за Постановою № 169, варто зазначити, що визначення обсягу в розумінні кількісних меж встановлюється також з огляду на норми Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі — Закон № 922), наприклад за такими нормами:
- пункт 4 частини 3 статті 14 Закону № 922: в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, що оприлюднюється замовником відповідно до статті 10 Закону № 922, обов’язково зазначаються кількість та місце поставки товарів або обсяг і місце виконання робіт чи надання послуг. Цінові межі, а саме очікувана вартість закупівлі, визначається пунктом 7 цієї частини, тобто є відмінною від обсягу;
- пункт 3 частини 1 статті 19 Закону № 922: у звіті про результати проведення закупівлі з використанням електронної системи закупівель обов’язково зазначаються кількість та місце поставки товарів або обсяг і місце виконання робіт чи надання послуг відповідно до укладеного договору про закупівлю. Окремим пунктом цієї ж частини, а саме пунктом 7, виокремлено ціни тендерних пропозицій / пропозицій учасників чи сума, визначена в договорі про закупівлю;
- пункт 3 частини 2 статті 21 Закону № 922: оголошення про проведення відкритих торгів повинно містити наступну інформацію, зокрема кількість та місце поставки товарів, обсяг і місце виконання робіт чи надання послуг. І знову ж таки цінові межі у формі очікуваної вартості визначені окремо за пунктом 4 цієї ж частини.
Можна навести й інші норми за Законом № 922, які визначають обсяг закупівлі з огляду на кількісні межі предмета закупівлі. Утім, розібравшись із поняттями «перелік» та «обсяг», висновки такі:
- Постановою № 169 не визначено форми переліку. Тому замовники на власний розсуд можуть встановлювати такий перелік, зокрема з перерахунком (списком) за кожним окремим договором; за кожним окремим предметом закупівлі (враховуючи ДК 021:2015);
- об’єм закупівлі згідно зі списком (переліком) необхідних закупівель за потребою замовника необхідно відображати з вираженням їх у кількісних межах (не у вигляді ціни).
Читайте також публікації: