Для належного і своєчасного виконання вимог, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон), замовники та учасники закупівель повинні розуміти та дотримуватись строків, відведених для вчинення відповідних дій.
Постанова Кабінету Міністрів України «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України „Про публічні закупівлі“, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» № 1178 від 12.10.2022 (далі — Постанова № 1178, Особливості), внесла значні зміни щодо строків для здійснення публічних закупівель.
Недотримання передбачених Законом строків навіть на один день може призвести до відміни торгів чи навіть накладення адміністративних стягнень на винних осіб. Однак іноді в замовників та учасників виникають складнощі з визначенням фактичного періоду в часі відповідно до норм законодавства. Такі складнощі пов’язані з неоднозначним формулюванням правових норм, їх мінливістю та різним трактуванням у судовій практиці.
Що таке строки?
Згідно з частиною 1 статті 251 Цивільного кодексу України (далі — ЦКУ) строком є певний період у часі, зі спливом якого пов’язана дія чи подія, яка має юридичне значення.
Строки можуть визначатись роками, місяцями, тижнями, днями або годинами.
У публічних закупівлях здебільшого застосовуються строки, які визначені днями, іноді годинами, проте в договорах про публічні закупівлі та в тендерній документації можуть зазначатися будь-які строки.
Визначення початку перебігу строку
Загальні правила визначення початку перебігу строку передбачені частиною 1 статті 253 ЦКУ, згідно з якою перебіг строку починається з наступного дня після відповідної календарної дати або настання події, з якою пов’язано його початок.
У певних випадках початок перебігу визначається спеціальними нормами законодавства. Наприклад, відповідно до частини 5 статті 115 Кримінального процесуального кодексу України (далі — КПКУ) при обчисленні строків днями та місяцями не береться до уваги той день, від якого починається строк, за винятком строків тримання під вартою, проведення стаціонарної психіатричної експертизи, до яких зараховується неробочий час та які обчислюються з моменту фактичного затримання, взяття під варту чи поміщення до відповідного медичного закладу.
Питання — як саме визначається початок перебігу строків, передбачених законодавством про публічні закупівлі, залишається дискусійним, навіть з огляду на суддівську практику:
Перебіг починався з дня, коли настала відповідна подія, а не з наступного дня | Перебіг починається з наступного дня після відповідної календарної дати або настання події, з якою пов’язано його початок |
Так, у постанові Верховного Суду від 21.12.2019 у справі № 916/452/19 суд дійшов висновку, що, згідно з абзацом 2 частини 3 статті 17 Закону, позивач після оголошення його переможцем тендеру мав надати замовнику документи, що підтверджують відсутність підстав, визначених пунктами 2, 3, 5, 6 і 8 частини 1 цієї статті, в тому числі довідку про те, що службова (посадова) особа учасника, яка підписала тендерну пропозицію, не була засуджена за злочин, вчинений з корисливих мотивів, судимість з якої не знято або не погашено у встановленому законом порядку, у строк, що не перевищує п’яти днів з дати оприлюднення на вебпорталі Уповноваженого органу повідомлення про намір укласти договір. Враховуючи, що позивача визнано переможцем вищевказаної закупівлі 14.01.2019, суди обох інстанцій дійшли висновків, що відлік 5-денного строку почався з 14.01.2019 і закінчився 18.01.2019. Також колегія суддів вважає правильними висновки судів про те, що спірні правовідносини регулюються спеціальним Законом, стаття 17 якого є нормою імперативного характеру і визначає поведінку суб’єктів — учасників публічних закупівель, тому доводи скаржника про можливість застосування до спірних правовідносин загальних положень статті 253 ЦКУ є помилковими. Таким чином, згідно з позицією Верховного Суду, яка викладена у постанові у справі № 916/452/19, строки, зазначені в Законі та які починаються «з дати», починають перебіг з дня, коли настала відповідна подія, а не з наступного дня. Дане рішення залишається спірним, оскільки відсутнє роз’яснення мотивів такої позиції суду та незрозуміла різниця між строками, які починаються «з дати», та строками, які починаються «з дня». | Відповідно до висновків, викладених у пункті 44 постанови Верховного Суду від 30.04.2020 у справі № 826/13635/17, положення Закону не містять спеціальних норм, які б передбачали початок перебігу строку, а тому суд апеляційної інстанції обґрунтовано виходив з того, що до спірних правовідносин підлягають застосуванню загальні норми права, наприклад, встановлене частиною 1 статті 253 ЦКУ правило обчислення строків у цивільно-правових відносинах, відповідно до якого перебіг строку починається з наступного дня після відповідної календарної дати або настання події, з якою пов’язано його початок. |
21.05.2020 Північний апеляційний господарський суд виніс постанову у справі № 910/2563/19, у якій зазначено таке: «Відповідно до пункту 2 частини 3 статті 17 Закону строки подачі переможцем документів щодо відсутності підстав, визначених пунктами 2, 3, 5, 6 і 8 частини 1 указаної статті, не повинні перевищувати 5 днів з дати оприлюднення на веб-порталі Уповноваженого органу повідомлення про намір укласти договір. Наведений припис закону встановлює, що для переможця останнім днем подачі документів є п’ятий день. Згідно частини 1 статті 253 ЦКУ, перебіг строку починається з наступного дня після відповідної календарної дати або настання події, з якою пов’язано його початок…Суд апеляційної інстанції дослідивши наявні матеріали справи, погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що в контексті спірних правовідносин учасників спору у даному випадку, зважаючи на те, що оскільки днем оприлюднення КЕВ м. М повідомлення про намір укласти договір було 29.08.2018, а тому з урахуванням в сукупності частини 1 статті 253 ЦКУ (яка визначає виключно початок перебігу відповідного строку), пункту 2 частини 3 статті 17 Закону (якою визначено безпосередньо перебіг відповідного 5-денного строку) та рішення Конституційного Суду України від 07.07.1998 у справі № 11-рп/98 (висновки якого є обов’язковими для застосування), початком строку для подачі ТОВ «Е» документів, визначених частиною 1 статті 17 Закону, є 30.08.2018, а датою його закінчення — 03.09.2018 (п’ятий день, понеділок)». | |
14.02.2020 Господарський суд міста Києва виніс постанову у справі № 910/19426/21, у якій містяться такі висновки: «Відповідно до частини 6 статті 17 Закону, переможець процедури закупівлі у строк, що не перевищує десяти днів з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, повинен надати замовнику документи шляхом оприлюднення їх в електронній системі закупівель, що підтверджують відсутність підстав, визначених пунктами 2, 3, 5, 6, 8, 12 і 13 частинами 1, 2 цієї статті. Як встановлено судом, повідомлення відповідача про намір укласти договір було оприлюднено на електронній платформі публічних закупівель 16.09.2021… 22.09.2021 шляхом оприлюднення в електронній системі закупівель ТОВ «Г» (як переможцем процедури закупівлі) надано замовнику документи на виконання вимог частини 6 статті 17 Закону… 27.09.2021 позивачем на виконання вимог пункту 7.5 тендерної документації надіслано електронною поштою документи, що підтверджують забезпечення виконання договору на закупівлю…Відтак, з огляду на те, що позивачем у повному обсязі були надані документи, що вимагалися від переможця торгів положеннями статті 17 Закону та умовами тендерної документації, а також те, що від укладення договору позивач не відмовлявся, то в силу «Г», у встановлений законом строк, тобто до 06.10.2021». |
Отже, враховуючи суперечливу судову практику, замовник може прийняти рішення про зазначення у тендерній документації порядку визначення початку перебігу строку:
Приклад 1
Проблемні питання обчислення строку
Цивільний кодекс України неповно відповідає на питання щодо порядку обчислення строків.
Щоб визначитись із порядком обчислення строків, звернемось до прикладів, у яких необхідно обчислити строк у складних ситуаціях, виходячи з «закону Мерфі», коли все, що може піти не так, піде не так, і в найгірший час.
Приклад 2
Якщо замовник після розкриття тендерних пропозицій виявив невідповідності та розмістив в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей 25.11.2022 в п’ятницю о 16:33, то коли саме в учасника закінчується строк на виправлення невідповідностей?
ЦКУ не містить порядку обчислення строків, визначених годинами, проте можна за аналогією права застосувати норми КПКУ.
Згідно з частиною 2 статті 115 КПКУ при обчисленні строку годинами строк закінчується в останню хвилину останньої години.
Варто зауважити, що частина 5 статті 254 ЦКУ розповсюджує свою дію на випадки, коли останній день строку припадає на вихідний, святковий або інший неробочий день, а не остання година, тому строк, визначений годинами, не переноситься на наступний робочий день.
Тобто в даному випадку строк на виправлення невідповідностей закінчується 26.11.2022 в суботу о 16:59.
Щодо строків, визначених днями, слід враховувати, що законодавцем вживаються різні терміни, а саме: «днів», «календарних днів», «робочих днів». Конституційний Суд України у рішенні від 07.07.1998 № 11-рп/98 у справі № 1-19/98 щодо офіційного тлумачення частин 2 і 3 статті 84 та частин 2 і 4 статті 94 Конституції України (справа щодо порядку голосування та повторного розгляду законів Верховною Радою України) зазначив: «Термін „дні“, якщо він вживається у зазначених правових актах без застережень, означає лише календарні дні».
Отже, якщо в законодавстві про публічні закупівлі строк відраховується у днях, то мається на увазі саме календарні дні.
Часто можна зустріти поняття «банківські дні», яке може використовуватись при розрахунках між сторонами. У даному випадку «банківський день» — це робочий день банку в тому місці, у якому повинна виконуватися дія, передбачена уніфікованими правилами та звичаями для документарних акредитивів, або іншими міжнародними документами, розробленими Міжнародною торговельною палатою. Форма власності банку значення не має.
Робочі дні — це календарні дні без урахування вихідних, святкових або інших неробочих днів.
Згідно зі звичаями ділового обороту вихідні дні — це період із суботи по неділю, якщо в договорі не зазначено інше. Законодавство про працю дозволяє встановлювати інший режим вихідних днів. Так, згідно з частиною 2 статті 67 Кодексу законів про працю України (далі — КЗпП) загальним вихідним днем є неділя. Другий вихідний день при п’ятиденному робочому тижні, якщо він не визначений законодавством, визначається графіком роботи підприємства, установи, організації, погодженим із виборним органом первинної профспілкової організації (профспілковим представником) підприємства, установи, організації, і, як правило, має надаватися підряд із загальним вихідним днем.
Якщо поняття «робочі дні» застосовується у договорі про закупівлю, а вихідні дні підприємства, установи чи організації відмінні від періоду субота — неділя, про це слід зазначити в проєкті договору про закупівлю.
Окремо зауважимо, що на порталі RADNUK.COM.UA є розділ «Договори та додаткові угоди», де ви, зокрема, можете скачати приклад договору про закупівлю товару з урахуванням особливостей (універсальний).
Святкові й неробочі дні визначаються статтею 73 КЗпП, проте вона не діє у період воєнного стану. Оскільки у період дії воєнного стану відсутні святкові дні, то й не діють правила перенесення святкового або неробочого дня, коли він збігається з вихідним днем, а якщо останній день строку припадає на святковий або інший неробочий день, то він не переноситься.
Таким чином, поняття «робочі дні», яке вживається у законодавстві про публічні закупівлі, на час дії режиму воєнного стану можна визначити як дні з понеділка по п’ятницю включно.
Приклад 3
Якщо органом оскарження скарга прийнята 22.12.2022 в четвер, то строк її розгляду, в умовах дії режиму воєнного стану, закінчується 02.01.2023 о 23 год 59 хв.
Таким чином, робочі дні — це календарні дні, за виключенням вихідних (на час дії воєнного стану), святкових або інших неробочих днів (за загальним правилом).
Строк, що визначений роками, спливає у відповідні місяць та число останнього року строку.
Строк, що визначений місяцями, спливає у відповідне число останнього місяця строку.
Беручи до уваги, що день, з яким пов’язується початок перебігу строку, при обчисленні не враховується, початковий та кінцевий дні строку збігаються. Наприклад, якщо дію необхідно виконати протягом одного місяця, а початком строку є 01.12.2022, то строк на вчинення дії закінчується 01.01.2023 включно.
Якщо закінчення строку, визначеного місяцем, припадає на такий місяць, у якому немає відповідного числа, строк спливає в останній день цього місяця. Тобто, якщо дію необхідно виконати протягом одного місяця, а початком строку є 31 січня, то строк на вчинення дії закінчується 28 лютого, або, якщо рік високосний, 29 лютого відповідного року.
Дії в останній день строку
Згідно зі статтею 255 ЦКУ, якщо строк встановлено для вчинення дії, вона може бути вчинена до закінчення останнього дня строку. У разі, якщо ця дія має бути вчинена в установі, то строк спливає тоді, коли в цій установі за встановленими правилами припиняються відповідні операції.
Письмові заяви та повідомлення, здані до установи зв’язку до закінчення останнього дня строку, вважаються такими, що здані своєчасно.
Ця норма означає, що якщо особа повинна вчинити певну дію не безпосередньо в установі, наприклад оприлюднити певну інформацію через електронну систему, то вона може вчинити дії у проміжок часу починаючи з 00:00 до 23:59 відповідної доби включно.
Якщо ж певна дія повинна вчинятись безпосередньо в установі, наприклад оскарження висновку органу оскарження до окружного адміністративного суду, то така дія повинна вчинятись у робочі години установи (у випадку оскарження до суду — в робочі години канцелярії суду), або шляхом направлення через установи зв’язку будь-якої форми власності. Наприклад, позовна заява, направлена через відділення «Нової пошти» в останній день строку оскарження о 20:59, буде вважатись такою, що здана своєчасно, незважаючи на те, що робочий час окружного адміністративного суду закінчився.
Стадія процедури закупівель | Чим регулюється | Строк | Приклад |
Оприлюднення річного плану закупівель або змін до нього | пункт 14 Особливостей, частина 1 статті 4Закону | Річний план та зміни до нього безоплатно оприлюднюються замовником в електронній системі закупівель протягом п’яти робочих днів з дня затвердження річного плану та змін до нього. | Річний план затверджено 25.11.2022, строки оприлюднення — не пізніше ніж 02.12.2022. |
Оприлюднення оголошення про проведення торгів та тендерної документації | пункт 24 Особливостей | (Відкриті торги) Замовник самостійно та безоплатно через авторизований електронний майданчик оприлюднює в електронній системі закупівель відповідно до Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 11.06.2020 № 1082, та цих Особливостей оголошення про проведення відкритих торгів та тендерну документацію, не пізніше ніж за сім днів до кінцевого строку подання тендерних пропозицій. | Кінцевий строк подання тендерних пропозицій зазначений як 26.12.2022 , строк оприлюднення оголошення — не пізніше ніж 19.12.2022 включно. |
Подання тендерних пропозицій | пункт 34 Особливостей | Строк для подання тендерних пропозицій не може бути менше ніж сім днів з дня оприлюднення оголошення про проведення відкритих торгів в електронній системі закупівель. | Оприлюднення оголошення про проведення відкритих торгів в електронній системі закупівель 19.12.2022, cтрок для подання тендерних пропозицій не може бути меншим ніж до 26.12.2022. |
Розгляд та оцінка тендерних пропозицій | пункт 40 Особливостей | Розміщення замовником у строк, який не може бути меншим ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в електронній системі закупівель. | Закінчення строку розгляду тендерних пропозицій — 25.11.2022, розміщення повідомлення з вимогою усунення невідповідностей — не пізніше 23.11.2022. |
пункт 43 Особливостей | Інформація про відхилення тендерної пропозиції, у тому числі підстави такого відхилення (з посиланням на відповідні положення цих особливостей та умови тендерної документації, яким така тендерна пропозиція та / або учасник не відповідають, із зазначенням, у чому саме полягає така невідповідність), протягом одного дня з дати ухвалення рішення оприлюднюється в електронній системі закупівель та автоматично надсилається учаснику процедури закупівлі / переможцю процедури закупівлі, тендерна пропозиція якого відхилена, через електронну систему закупівель. | Рішення про відхилення тендерної пропозиції прийнято 24.11.2022, строк оприлюднення в електронній системі закупівель — 25.11.2022. | |
пункт 43 Особливостей | Замовник зобов’язаний надати учаснику відповідь щодо вимоги надати додаткову інформацію про причини невідповідності пропозиції умовам тендерної документації, зокрема технічній специфікації, та / або його невідповідності кваліфікаційним критеріям не пізніш як через чотири дні з дати надходження такого звернення через електронну систему закупівель, але до моменту оприлюднення договору про закупівлю в електронній системі закупівель відповідно до статті 10 Закону. | Звернення надійшло через електронну систему закупівель 25.11.2022, відповідь замовник повинен надати не пізніше 29.11.2022 *(28.11.2022), але до моменту оприлюднення договору про закупівлю в електронній системі закупівель. | |
частина 4 статті 33 Закону | Замовник зобов’язаний надати учаснику, якого не визнано переможцем процедури закупівлі, відповідь щодо вимоги надання інформації про тендерну пропозицію / пропозицію переможця процедури закупівлі / спрощеної закупівлі, у тому числі щодо зазначення її переваг порівняно з тендерною пропозицією / пропозицією учасника, який надіслав звернення, а замовник зобов’язаний надати йому відповідь не пізніше ніж через п’ять днів з дня надходження такого звернення. | Звернення надійшло через електронну систему закупівель 25.11.2022, відповідь замовник повинен надати не пізніше 30.11.2022. | |
пункт 43 Особливостей | Переможець процедури закупівлі у строк, що не перевищує чотирьох днів з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, повинен надати замовнику шляхом оприлюднення в електронній системі закупівель документи, що підтверджують відсутність підстав, визначених пунктами 3, 5, 6 і 12 частини 1, 2 статті 17 Закону. | 25.11.2022 оприлюднено в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю. Строк надання замовнику шляхом оприлюднення в електронній системі закупівель документів, що підтверджують відсутність підстав, визначених пунктами 3, 5, 6 і 12 частини першої та частиною другою статті 17 Закону, — не пізніше 29.11.2022 *(28.11.2022). | |
пункт 47 Особливостей | У разі відміни відкритих торгів замовник протягом одного робочого дня з дати прийняття відповідного рішення зазначає в електронній системі закупівель підстави прийняття такого рішення. | Рішення про відміну відкритих торгів прийнято 24.11.2022, строк зазначення в електронній системі закупівель підстави прийняття такого рішення — 25.11.2022. | |
Укладення договору про закупівлю | пункт 46 Особливостей | Рішення про намір укласти договір про закупівлю приймається замовником у день визначення учасника переможцем процедури закупівлі / спрощеної закупівлі. | 25.11.2022 визначено учасника переможцем процедури закупівлі. Рішення про намір укласти договір про закупівлю необхідно прийняти 25.11.2022. |
пункт 10 частини 1 статті 10 Закону | Замовник самостійно та безоплатно через авторизовані електронні майданчики оприлюднює в електронній системі закупівель у порядку, встановленому Уповноваженим органом та цим Законом, договір про закупівлю та всі додатки до нього — протягом трьох робочих днів з дня його укладення. | 25.11.2022 укладено договір про закупівлю. Замовник повинен оприлюднити через авторизовані електронні майданчики договір про закупівлю та всі додатки до нього не пізніше 30.11.2022. | |
Виконання договору | пункт 11 частини 1 статті 10 Закону | Замовник самостійно та безоплатно через авторизовані електронні майданчики оприлюднює в електронній системі закупівель у порядку, встановленому Уповноваженим органом та цим Законом, повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю — протягом трьох робочих днів з дня внесення змін. | 25.11.2022 внесено зміни до договору про закупівлю. Замовник повинен оприлюднити повідомлення про внесення змін до договору не пізніше 30.11.2022. |
пункт 12 частини 1 статті 10 Закону | (Відкриті торги) Замовник самостійно та безоплатно через авторизовані електронні майданчики оприлюднює в електронній системі закупівель у порядку, встановленому Уповноваженим органом та цим Законом, звіт про виконання договору про закупівлю — протягом 20 робочих днів з дня виконання сторонами договору про закупівлю або закінчення строку дії договору про закупівлю, за умови його виконання сторонами, або його розірвання. | 25.11.2022 виконано договір про закупівлю. Замовник повинен оприлюднити звіт про виконання договору про закупівлю не пізніше 15.12.2022. | |
пункт 3-8 розділу X Закону | На період дії правового режиму воєнного стану в Україні в разі здійснення замовником закупівлі без використання електронної системи закупівель, за умови що вартість закупівлі дорівнює або перевищує 50 тисяч гривень, замовник оприлюднює в електронній системі закупівель звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, не пізніше ніж через 10 робочих днів з дня укладення такого договору. | 25.11.2022 укладено договір про закупівлю. Замовник повинен оприлюднити звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель не пізніше 09.12.2022. | |
Оскарження | пункт 56 Особливостей | Скарги, що стосуються тендерної документації, можуть подаватися до органу оскарження з моменту оприлюднення оголошення про проведення відкритих торгів, але не пізніше ніж за три дні до кінцевого строку подання тендерних пропозицій, установленого до внесення змін до тендерної документації. | Якщо кінцевий строк подання тендерних пропозицій зазначений як 25.11.2022 о 09:00, скарги повинні подаватись не пізніше ніж 21.11.2022. |
пункт 56 Особливостей | Скарги, що стосуються прийнятих рішень, дій чи бездіяльності замовника, що відбулися до закінчення строку, встановленого для подання тендерних пропозицій, можуть подаватися протягом чотирьох днів з дати, коли суб’єкт оскарження дізнався або повинен був дізнатися про порушення своїх прав унаслідок рішення, дії чи бездіяльності замовника, але не пізніше ніж за три дні до встановленого на момент прийняття такого рішення, дії чи бездіяльності замовника кінцевого строку подання тендерних пропозицій. | Суб’єкт оскарження дізнався про порушення своїх прав 25.11.2022, скарги повинні подаватись не пізніше 29.11.2022 *(28.11.2022), але не пізніше ніж за три дні до встановленого на момент прийняття такого рішення, дії чи бездіяльності замовника кінцевого строку подання тендерних пропозицій. | |
пункт 56 Особливостей | Скарги, що стосуються прийнятих рішень, дій чи бездіяльності замовника, які відбулися після оцінки тендерних пропозицій учасників, подаються протягом п’яти днів з дати, коли суб’єкт оскарження дізнався або повинен був дізнатися про порушення своїх прав унаслідок рішення, дії чи бездіяльності замовника, але до дня укладення договору про закупівлю. | Суб’єкт оскарження дізнався про порушення своїх прав 25.11.2022, скарги повинні подаватись не пізніше 30.11.2022, але до дня укладення договору про закупівлю. | |
пункт 56 Особливостей | Скарга, що стосується прийнятого замовником рішення щодо відміни відкритих торгів відповідно до пункту 47 цих особливостей, подається протягом 10 днів з дати оприлюднення замовником рішення про відміну відкритих торгів, у тому числі частково (за лотом). | Замовником оприлюднено рішення щодо відміни відкритих торгів відповідно до пункту 47 цих особливостей 28.11.2022, скарги повинні подаватись не пізніше 08.12.2022 *(07.12.2022). | |
Скарги можуть подаватися щодо змін до тендерної документації, внесених замовником, протягом п’яти днів з моменту оприлюднення таких змін на вебпорталі Уповноваженого органу, але не пізніше ніж за три дні до дати, встановленої для подання тендерних пропозицій, яка була встановлена під час внесення таких змін. | Замовником оприлюднено зміни на вебпорталі Уповноваженого органу 25.11.2022, скарги повинні подаватись не пізніше 30.11.2022 *(29.11.2022). | ||
пункт 59 Особливостей | Орган оскарження у строк, що не перевищує двох робочих днів з дати внесення скарги до реєстру скарг, повинен розмістити в електронній системі закупівель рішення про прийняття скарги до розгляду із зазначенням дати, часу і місця розгляду скарги або обґрунтоване рішення про залишення скарги без розгляду. | Скарга внесена до реєстру скарг 25.11.2022, рішення про прийняття скарги до розгляду публікується не пізніше 29.11.2022. | |
пункт 62 Особливостей | Строк розгляду скарги органом оскарження становить сім робочих днів з дати прийняття скарги до розгляду, який може бути аргументовано продовжено органом оскарження до 12 робочих днів. | Скарга прийнята до розгляду 25.11.2022, строк розгляду скарги не пізніше 06.12.2022 | |
пункт 63 Особливостей | Замовники, учасники процедури закупівлі, контролюючі органи, Уповноважений орган, інші особи протягом двох робочих днів з дня отримання запиту органу оскарження, але не пізніше дня, що передує дню розгляду скарги, повинні подати до органу оскарження шляхом оприлюднення в електронній системі закупівель відповідні інформацію, документи та матеріали щодо проведення відкритих торгів. | Запит органу оскарження отриманий 25.11.2022. Замовник повинен оприлюднити відповідні інформацію, документи та матеріали не пізніше 29.11.2022, але не пізніше дня, що передує дню розгляду скарги. | |
частина 23 статті 18 Закону | Рішення органу оскарження може бути оскаржене суб’єктом оскарження, замовником до окружного адміністративного суду, територіальна юрисдикція якого поширюється на місто Київ, протягом 30 днів з дня його оприлюднення в електронній системі закупівель. | Рішення органу оскарження опубліковано 23.11.2022. Строк оскарження — не пізніше 23.12.2022. | |
частина 22 статті 18 Закону | Якщо рішення органу оскарження, прийняте за результатами розгляду органу оскарження, не було оскаржене до суду, таке рішення має бути виконано не пізніше 30 днів з дня його прийняття органом оскарження. | Рішення органу оскарження опубліковано 23.11.2022, якщо воно не оскаржене, строк виконання — не пізніше 23.12.2022. |
*Строк зазначений з урахуванням висновків Верховного Суду, викладених у постанові у справі 916/452/19, без застосування статті 253 ЦКУ.
Висновок
Наразі існує суперечлива практика щодо визначення початку перебігу строку, який зазначено «з дати». Замовнику при формуванні тендерної документації доцільно зазначати свою позицію, яка визначає порядок початку перебігу строків (наприклад: «Першим днем строку, передбаченого цією тендерною документацією та/або Законом та / або Особливостями, перебіг якого визначається з дати певної події, вважатиметься наступний за днем відповідної події календарний або робочий день, залежно від того, у яких днях (календарних чи робочих) обраховується відповідний строк»). Таким чином, позиція замовника не стане неприємним сюрпризом для учасників закупівлі та зменшиться вірогідність виникнення спорів.
При обчисленні строків замовникам та учасникам слід враховувати відмінності між строками, обчисленими у днях, робочих днях, місяцях, роках.
Робочі дні — це календарні дні без врахування вихідних, святкових або інших неробочих днів, що в період дії режиму воєнного стану дорівнює дням з понеділка по п’ятницю, якщо в договорі не зазначено інше.
При обчисленні строків, визначених місяцями та роками, слід користуватись правилом: початковий та кінцевий дні строку збігаються. З виключенням, коли закінчення строку, визначеного місяцем, припадає на такий місяць, у якому немає відповідного числа, строк спливає в останній день цього місяця.
У разі, якщо дія має бути вчинена в установі, то строк спливає тоді, коли у цій установі за встановленими правилами припиняються відповідні операції.
Також на порталі RADNUK.COM.UA уже опубліковані такі допоміжні матеріали щодо цієї теми:
«„Добра ложка до обіду“, або Кому яка користь з того, що в PROZORRO навчилися рахувати строки»;
«Нотатки закупівельника: важливі строки для учасника публічних закупівель»;