Що цікавого в новій редакції Закону України «Про публічні закупівлі»?

Ганна Довгая
5221
9 Серпня 2023
Що цікавого в новій редакції Закону України «Про публічні закупівлі»?
5221
9 Серпня 2023

Якщо ви ще не чули, то ми мчимо розповісти вам про нову редакцію Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон). Дійсно, постанова Уряду від 12.10.2022 № 1178, якою затверджені особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні
закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, ще не втратила чинності.

До того ж нещодавно в статті «До 01.08.2023 маєте можливість долучитися до редагування чотирнадцятих змін до Особливостей № 1178!» ми розповідали про чотирнадцяті зміни до Особливостей, які ще тільки мають «вийти у світ». Утім, це не завадило Мінекономіки 07.08.2023 анонсувати проєкт нової редакції Закону:

«Наразі Уповноваженим органом напрацьовується законопроект про внесення змін до Закону України „Про публічні закупівлі“.

Пропонуємо експертній спільності долучитися до процесу обговорення та надати свої пропозиції згідно запропонованої форми.

Пропозиції приймаються до 18.08.2023 на електронну адресу: y.kramarenko@prozorro.ua.».

Далі, з суб’єктивної точки зору, поглянемо на те, що ж цікавого в новій редакції Закону.

Способів закупівель стане більше!

Проєктом Закону про закупівлі в статті 17 встановлені такі способи закупівель:

  1. Закупівлі можуть здійснюватися шляхом застосування: 

    1) процедури закупівлі:

    — відкриті торги;

    — торги з обмеженою участю;

    — конкурентний діалог;

    — інноваційне партнерство;

    — переговорна процедура закупівлі;

    2) закупівлі для укладення зарезервованого контракту;

    3) закупівлі за рамковою угодою;

    4) закупівлі із застосуванням динамічної системи закупівель;

    5) закупівлі із використанням електронного каталогу;

    6) агрегованої закупівлі;

    7) спільної закупівлі.

    Закупівлі можуть здійснюватися без застосування електронної системи закупівель у випадках та на умовах, визначених цим Законом.
  2. Замовник здійснює закупівлі, визначені пунктами 1–7 частини першої цієї статті, шляхом використання електронної системи закупівель.

Коментар. До звичних нам процедур закупівель планується додати таку процедуру, як «інноваційне партнерство». Процедура інноваційного партнерства встановлена в розділі VIII проєкту Закону про закупівлі. Процедура інноваційного партнерства застосовується замовником при закупівлі товарів, робіт чи послуг, які включають в себе інноваційні рішення або технології, потребу в яких неможливо або недоцільно задовольнити шляхом закупівлі товарів, робіт чи послуг, доступних на ринку. Замовник може утворювати інноваційне партнерство з одним або декількома кандидатами, що провадять наукову, науково-технічну діяльність.

Процедура інноваційного партнерства — здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг, що передбачає укладення договору між замовником та одним або декількома переможцями процедури закупівлі, що провадять наукову, науково-технічну діяльність, спрямовану на задоволення потреб замовника у створенні та подальшій закупівлі інноваційної продукції, які не можуть бути задоволені шляхом закупівлі товарів, робіт чи послуг, які вже наявні на ринку.

При цьому проєкт Закону про закупівлі не надає визначення, що таке інноваційні рішення чи технології. Утім, можна, наприклад, звернутись до Закону України «Про інноваційну діяльність»:

  • інновації — новостворені (застосовані) і (або) вдосконалені конкурентоздатні технології, продукція або послуги, а також організаційно-технічні рішення виробничого, адміністративного, комерційного або іншого характеру, що істотно поліпшують структуру та якість виробництва і (або) соціальної сфери;
  • інноваційний продукт — результат науково-дослідної і (або) дослідно-конструкторської розробки, що відповідає вимогам, встановленим цим Законом;
  • інноваційна продукція — нові конкурентоздатні товари чи послуги, що відповідають вимогам, встановленим цим Законом;
  • інноваційний проєкт — комплекс заходів і процедур, необхідних для розроблення, створення та реалізації інноваційного продукту і (або) інноваційної продукції, що відображені у комплекті документів, складених відповідно до вимог законодавства.

При цьому доведення необхідності застосування інноваційного партнерства ляже на плечі замовників, оскільки таку процедуру застосовуватимуть у разі, коли потребу неможливо або недоцільно задовольнити шляхом закупівлі товарів, робіт чи послуг, доступних на ринку.

Крім нової процедури з’являться також інші способи закупівель:

  • закупівлі для укладення зарезервованого контракту. Зарезервований контракт — це договір про закупівлю, що укладається в порядку, передбаченому статтею 18 цього Закону. Для укладення зарезервованих контрактів замовник може зарезервувати право брати участь у закупівлях для таких суб’єктів господарювання, як: 1) ветеранські підприємства; 2) юридичні особи, на яких особи з інвалідністю становлять не менше ніж 60 відсотків від середньооблікової кількості штатних працівників;
  • закупівлі із застосуванням динамічної системи закупівель. Динамічна система закупівель — конкурентний спосіб здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг, який передбачає укладення договору про закупівлю шляхом проведення відборів або конкурентної процедури закупівлі відповідно до вимог статті 24 цього Закону, серед кандидатів, включених до динамічної системи закупівель;
  • агреговані закупівлі. Агрегована закупівля — публічна закупівля, що здійснюється централізованою закупівельною організацією в інтересах кількох замовників або замовниками, що прийняли рішення про проведення спільних закупівель відповідно до статті 16 цього Закону, із застосуванням конкурентної процедури закупівлі, без її поділу на частини предмета закупівлі (лоти) однотипних (за відповідним показником цифри Єдиного закупівельного словника, затвердженого у встановленому законодавством порядку) товарів, робіт, послуг, за результатом якої переможець процедури закупівлі укладає договори про закупівлю з кожним замовником (в інтересах якого централізована закупівельна організація проводила закупівлю) окремо на обсяги, визначені в оголошенні про проведення конкурентної процедури закупівлі, для кожного окремого замовника. Механізм проведення агрегованих закупівель полягає у включенні централізованою закупівельною організацією або замовниками, що прийняли рішення про проведення спільних закупівель відповідно до статті 16 цього Закону, потреби кількох замовників до однієї конкурентної процедури закупівлі (під час об’єднання кількох потреб відбувається об’єднання обсягів запланованих закупівель (кількості одиниць товару, обсягу робіт або послуг) та відповідне об’єднання очікуваної вартості таких запланованих закупівель у загальну (єдину) конкурентну процедуру закупівлі;
  • спільні закупівлі. Двоє і більше замовників можуть погодити проведення спільних закупівель відповідно до вимог цього Закону за об’єднаними потребами таких замовників.

Отримаємо нове визначення «договору про закупівлю»

Чинна редакція

Проєкт Закону про закупівлі

договір про закупівлю — господарський договір, що укладається між замовником і учасником за результатами проведення процедури закупівлі/спрощеної закупівлі та передбачає платне надання послуг, виконання робіт або придбання товару;

договір про закупівлю — договір на закупівлю товарів, робіт, послуг, що укладається з урахуванням Цивільного та Господарського кодексів України між замовником і переможцем, за результатами проведення процедури закупівлі, закупівлі із використанням електронного каталогу або інших способів закупівель, визначених статтею 17 цього Закону, та передбачає платне надання послуг, виконання робіт або придбання товару. Договір про закупівлю включає договір поставки товару, договір надання послуг та договір виконання робіт (підряду), а також інші види договорів, передбачені законодавством, предметом яких є платне придбання замовником товарів, робіт і послуг згідно з цим Законом (крім договорів концесій);

Коментар. За результатом проведення процедури ми укладаємо договір про закупівлю згідно з умовами процедури з урахуванням законодавства в цілому. І дивно, що пропонується така норма: «Договір про закупівлю включає договір поставки товару, договір надання послуг та договір виконання робіт (підряду), а також інші види договорів, передбачені законодавством, предметом яких є платне придбання замовником товарів, робіт і послуг згідно з цим Законом (крім договорів концесій)», оскільки договір про закупівлю, що укладений за результатом процедури, не може «включати» усі типи договорів. Утім, пам’ятайте, що цей проєкт Закону ще далеко не в остаточній редакції.

Учасники зможуть надавати альтернативні пропозиції

Проєктом Закону про закупівлі пропонується встановити, що в разі, якщо для здійснення процедури закупівлі замовник застосовує критерії оцінки інші, ніж ціна, замовник має право визначити в тендерній документації можливість учасників надавати альтернативні пропозиції (варіанти).

Варіант — альтернативна пропозиція щодо предмета закупівлі, яка може бути подана додатково лише у випадку, якщо це передбачено тендерною документацією, в порядку, визначеному статтею 28 цього Закону.

Подання варіанта передбачає, що його технічні характеристики відмінні від тендерної пропозиції та відповідають мінімальним вимогам, що зазначаються замовником у тендерній документації.

Цікаво, як буде працювати функціонал, коли замовник надає 24 години на виправлення, оскільки проєктом Закону про закупівлі встановлено, що «Не підлягають виправленню невідповідності у випадку, якщо їх виправлення призводить до зміни предмета закупівлі (зміни найменування, марки чи моделі товару тощо, що пропонувались учасником при поданні тендерної пропозиції)».

Зміняться вже звичні для всіх визначення понять «товари», «роботи» та «послуги»

Чинна редакція

Проєкт Закону про закупівлі

послуги — будь-який предмет закупівлі, крім товарів і робіт, зокрема транспортні послуги, освоєння технологій, наукові дослідження, науково-дослідні або дослідно-конструкторські розробки, медичне та побутове обслуговування, найм (оренда), лізинг, а також фінансові та консультаційні послуги, поточний ремонт, поточний ремонт з розробленням проектної документації;

послуги — будь-який предмет закупівлі, крім товарів і робіт, зокрема транспортні послуги, освоєння технологій, наукові дослідження, науково-дослідні або дослідно-конструкторські розробки, медичне та побутове обслуговування, а також фінансові та консультаційні послуги, пов’язані з роботами, послуги, поточний ремонт, поточний ремонт з розробленням проектної документації;

Для цілей цього Закону до послуг, пов’язаних з роботами, відносяться передпроектні роботи, розроблення проектної документації на об’єкти будівництва, науково-проектної документації на реставрацію пам’яток архітектури та містобудування, геодезичні роботи, буріння, сейсмічні дослідження, аеро- і супутникова фотозйомка, послуги з нормування в будівництві інженерно-консультаційні та інші послуги, що включаються до кошторисної вартості об’єктів будівництва.

Коментар. З послугами ніби зрозуміло, оскільки відомо, що велика кількість замовників закуповують супутні роботам послуги як роботи. Тому використовують вартісні межі саме для робіт (шпаргалка уповноваженої особи щодо вартісних меж). Тому можна припустити, чим обумовлено таке майбутнє оновлення.

роботи — розроблення проектної документації на об’єкти будівництва, науково-проектної документації на реставрацію пам’яток архітектури та містобудування, будівництво нових, розширення, реконструкція, капітальний ремонт та реставрація існуючих об’єктів і споруд виробничого та невиробничого призначення, роботи з будівництва об’єктів з розробленням проектної документації, роботи з нормування в будівництві, геологорозвідувальні роботи, технічне переоснащення діючих підприємств та супровідні роботам послуги, у тому числі геодезичні роботи, буріння, сейсмічні дослідження, аеро- і супутникова фотозйомка та інші послуги, що включаються до кошторисної вартості робіт, якщо вартість таких послуг не перевищує вартості самих робіт;

роботи — будівництво нових, розширення, реконструкція, капітальний ремонт та реставрація існуючих об’єктів і споруд виробничого та невиробничого призначення, роботи з будівництва об’єктів з розробленням проектної документації, геологорозвідувальні роботи;

товари — продукція, об’єкти будь-якого виду та призначення, у тому числі сировина, вироби, устаткування, технології, предмети у твердому, рідкому і газоподібному стані, а також послуги, пов’язані з постачанням таких товарів, якщо вартість таких послуг не перевищує вартості самих товарів;

товари — об’єкти будь-якого виду та призначення, у тому числі сировина, вироби, устаткування, технології, предмети у твердому, рідкому і газоподібному стані, найм (оренда), лізинг;

Із порівняльної таблиці можна помітити, що із визначення товару хочуть прибрати послуги, пов’язані з постачанням таких товарів. Це пов’язано з тим, що проєктом Закону про закупівлі плануються змішані предмети закупівель.

Змішаний предмет закупівлі — закупівля замовником предмета закупівлі, який включає в себе одночасно закупівлю товарів та / або послуг, та / або робіт за умови, якщо закупівля товарів або робіт, або послуг без визначення змішаної закупівлі недоцільна чи неможлива.

У випадку закупівлі змішаного предмета закупівлі, який включає в себе закупівлю товарів та послуг, замовник визначає предмет закупівлі за тим видом предмета закупівлі, вартість якого є вищою.

У випадку змішаного предмета закупівлі, який включає в себе закупівлю послуг та робіт або товарів та робіт, замовник визначає предмет закупівлі залежно від того, яка частина предмета закупівлі (послуга чи робота, товар чи робота) є основною (визначальною) для виконання договору та результату закупівлі.

Зрозуміло, що в цій статті ми не оглянули всі майбутні зміни. Утім, кожен з вас може долучитись до редагування законопроєкту про внесення змін до Закону України «Про публічні закупівлі». Якщо у вас є пропозиції, можна до 18.08.2023 надіслати відповідну форму на електронну адресу: y.kramarenko@prozorro.ua.

Пам’ятайте! Разом з порталом RADNUK.COM.UA ви впораєтесь з усіма закупівельними змінами та проведете «безпечні» закупівлі!

Воєнний стан

Публікації, що розкривають специфіку закупівель під час воєнного стану

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО