Розвиток сфери публічних закупівель: про перспективи Prozorro Market і не тільки

Дмитро Соловей
812
6 Травня 2024
Розвиток сфери публічних закупівель: про перспективи Prozorro Market і не тільки
812
6 Травня 2024

«Ми будемо працювати над тим, аби замовники купували якісні товари
в надійних та добросовісних постачальників. Для цього будемо впроваджувати
цілу низку заходів — як у законодавчому полі, так і на рівні функціоналу.»

Дмитро Соловей, заступник керівника Професійних закупівель

Радник у сфері публічних закупівель. Раді вітати! Перед тим як ми перейдемо безпосередньо до стратегічних планів розвитку електронного каталогу «Прозорро Маркет», покажімо закупівельній спільноті досягнення, які ви здобули, опікуючись каталогом уже п’ять років.

ДУ «Професійні закупівлі». Команда Професійних закупівель адмініструє е-каталог Prozorro Market у частині товарів широкого вжитку. Мова про харчування, електроенергію, паливо, будівельні матеріали тощо. Словом, все, що не є медичною або ІТ-продукцією.

Якщо говорити про товари широкого вжитку, частка яких в е-каталозі найбільша, то за п’ять років через Prozorro Market замовники придбали продукції на понад 18 млрд грн. Показово, що з кожним роком динаміка зростає. Наприклад, у 2023 році загальна вартість придбаних товарів склала 10 млрд. Натомість за чотири місяці поточного року цей показник вже досягнув 6 млрд грн.

Ми бачимо, що з кожним роком кількість замовників, які вирішують купувати через Prozorro Market, зростає. Станом на зараз 5,2 тисячі замовників активно використовують цей інструмент для купівлі товарів широкого вжитку. Для порівняння, минулого року в аналогічний період їх було вдвічі менше, лише 2,6 тисячі. Варто також наголосити, що кожен третій замовник, що коли-небудь користувався маркетом, купує щомісяця, це дуже гарний показник, співставний з якісними бізнес-продуктами.

Менше двох місяців тому понад 30 категорій продуктів стали обовʼязковими для закупівлі в е-каталозі. Зараз понад 70 % усіх харчів за публічні кошти купують у Prozorro Market. Наша команда ретельно готувалася до цього нововведення. 

Ми регулярно спілкуємося з замовниками та представниками бізнесу. Чуємо їх зворотний звʼязок і дуже радіємо, що в абсолютній більшості випадків він позитивний. Певна річ, немає ідеальних інструментів, проте наша команда робить усе можливе, аби Prozorro Market був зручним та ефективним для кожного замовника.

Радник у сфері публічних закупівель. Які основні переваги каталогу саме для замовників ви б виділили?

ДУ «Професійні закупівлі». За ці п’ять років сильні сторони е-каталогу викристалізувались та стали очевидними. Це:

  • Швидкість. Якщо треба купити щось оперативно — Prozorro Market найкращий варіант. У середньому така закупівля триває 9 днів. Це в кілька разів швидше, ніж при відкритих торгах. До того ж неодноразово були випадки, коли замовники підписували договори вже на третій день після оголошення процедури.
  • Зручність. Цей критерій обумовлений тим, що, наприклад, замовникам не потрібно готувати тендерну документацію, технічне завдання, перевіряти учасників. Це все вже зробили в е-каталозі Професійні закупівлі як адміністратор.

Додатково звертаю увагу, що ми маємо можливість дискваліфікувати постачальника, якщо протягом дії оголошення він перестав відповідати вимогам доброчесності, згідно з якими його було кваліфіковано. Постачальникам натомість не потрібно постійно готувати документи для кваліфікації — достатньо один раз кваліфікуватися в категорію, і можна продавати в її межах товари.

  • Конкуренція. У частині товарів широкого вжитку маємо середню конкуренцію 3,5 учасника. Це на 80 % більше, ніж у відкритих торгах. Адже саме завдяки високій конкуренції Prozorro Market дозволяє економити кошти публічних замовників.
  • Асортимент. Е-каталог має широкий вибір товарів загального вжитку. Водночас наша команда намагається і далі активно розширювати асортимент. Ми завжди додаємо необхідні товари на запит замовника, адже для нас дуже важливо, аби кожен зміг придбати в Prozorro Market те, що йому потрібно.

До прикладу, протягом минулого року наша команда створила у Prozorro Market 134 категорії різноманітних будматеріалів. Було додано 40 тисяч товарів, які необхідні для будівництва та ремонту.

Приємно, що ця робота дає результат: за чотири місяці 2024 року маємо на 371% більше закупівель у цих категоріях, ніж за аналогічний період минулоріч, а сума заощаджених  замовниками коштів уже дорівнює загальній економії за 2023 рік.

Радник у сфері публічних закупівель. Пропонуємо перейти до більш глобальних, стратегічних планів розвитку каталогу, щоб завчасно підготувати громаду до можливих змін та нововведень.

ДУ «Професійні закупівлі». Ми розуміємо, що е-каталог неідеальний. Як будь-що у світі. Проте ми прагнемо зробити його таким. З Міністерством економіки, Prozorro та іншими адміністраторами найближчим часом плануємо фокусуватися на позитивному клієнтському досвіді замовників.

Нам вже недостатньо просто високого показника успішності закупівель через каталог. Ми будемо працювати над тим, аби замовники купували якісні товари у надійних та добросовісних постачальників. Для цього будемо впроваджувати цілу низку заходів — як у законодавчому полі, так і на рівні функціоналу.

Це не просто слова, ми сформували сім ключових аспектів, які нам необхідно покращувати. Серед іншого, йдеться про управління договорами з боку замовника, більш прискіпливий контроль за постачальниками, а також підтримку користувачів та стандартизацію вимог до інтерфейсів електронних майданчиків. За кожним напрямом маємо конкретні плани, як робити інструмент якіснішим для користувачів.

Читайте також «Кому та що потрібно закуповувати в Прозорро Маркет».

Радник у сфері публічних закупівель. А як щодо динамічних систем? Можливо, варто додатково пояснити, що це за системи та чи будуть зміни в цьому напрямі?

ДУ «Професійні закупівлі». Dynamic Purchasing System, або динамічні системи закупівель (ДСЗ), — це інноваційний закупівельний механізм. Він дозволяє спростити, оптимізувати та зробити більш прозорими закупівлі за кошти державного бюджету. Хоча для України це нова історія, ДСЗ вже активно й успішно використовуються в більшості європейських країн.

Якщо простими словами, відкрита динамічна система закупівель дозволяє приєднатися до закупівельної процедури постачальникам та замовникам у будь-який час. Найбільш доцільно використовувати ДСЗ для закупівель товарів, робіт та послуг, у яких є постійна, повторювана потреба, але не тільки.

Теоретично ДСЗ може створювати кожний замовник, але на практиці це доцільно робити великим установам з мільярдними бюджетами. Меншим варто користуватися послугами ЦЗО.

Наприклад, ДУ «Професійні закупівлі» як ЦЗО створює динамічну систему закупівель для придбання певного обладнання. Така ДСЗ вже матиме технічне завдання, адже ми проаналізуємо ринок та проведемо ринкові консультації. Також ми самостійно кваліфікуємо постачальників. У такому випадку кожен замовник, якому потрібне це обладнання, може скористатись динамічною системою і придбати його. Також можливий варіант, коли централізована закупівельна організація створює ДСЗ за запитом конкретного замовника.

Ми в Професійних закупівлях зараз розглядаємо варіант пілотування цього механізму на закупівлі електроенергії для центральних органів виконавчої влади.

Фактично для замовників динамічна закупівельна система поєднає в собі переваги Prozorro Market (готові ТЗ та перевірені постачальники) та можливість оскаржувати дії замовника. Це буде ще один з інструментів, яким держава зможе забезпечувати свої потреби, і це великий плюс.

Радник у сфері публічних закупівель. Щиро дякуємо за приділену увагу до громадськості!

Передплатникам порталу Радник нагадуємо, що ви маєте нагоду завантажити шпаргалку уповноваженої особи щодо застосування електронного каталогу Prozorro Market та вільно використовувати електронну книгу «Прозорро Маркет з прикладами документів».

Інтерв’ю підготувала заступник головного редактора
порталу Радник у сфері публічних закупівель Довгая Ганна

Воєнний стан

Публікації, що розкривають специфіку закупівель під час воєнного стану

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО