Розбір останніх законодавчих змін, які стосуються електронного каталогу (Prozorro Market), з 02.11.2023

Редакція
2316
14 Листопада 2023
Розбір останніх законодавчих змін, які стосуються електронного каталогу (Prozorro Market), з 02.11.2023
2316
14 Листопада 2023

З 02.11.2023 набрали чинності зміни в

Такі зміни дещо сколихнули закупівельну спільноту та отримали ряд досить негативних відгуків, зокрема від замовників, які часто здійснюють закупівлі товарів шляхом запиту пропозицій постачальників в електронному каталозі (Prozorro Market).

Проте, чи дійсно є привід для незадоволення? Спробуємо розібратись.

Чи є зміни радикальними?

По-перше, проаналізуймо, які саме норми зазнали змін та чи варто замовникам хвилюватись через їх практичне застосування.

Нагадаємо, що попередні «суттєві» зміни в Постанові № 822 та в Постанові № 1178 набрали чинності з 01.09.2023, і саме з того моменту були додані норми щодо можливості зазначення торговельної марки товару під час оголошення запиту пропозицій постачальників. Але ж до 01.09.2023 подібних норм не було.

Порівняльна таблиця змін до Постанови № 822

В редакції до 01.09.2023

В редакції з 01.09.2023 по 02.11.2023

В редакції після 02.11.2023

Пункт 57

Повідомлення про запит ціни пропозицій надсилається електронною системою закупівель через електронний каталог постачальникам.

У запиті пропозицій постачальників щодо закупівлі товару замовник може визначити інформацію про характеристики товару та їх допустимі значення, в тому числі конкретну торговельну марку.

Запит пропозицій постачальників повинен містити проект договору з обов’язковим зазначенням порядку змін його умов.

У запиті пропозицій постачальників щодо закупівлі товару замовник може визначити виключно інформацію про характеристики товару та їх допустимі значення в межах специфікації товару, визначеної адміністратором. Запит пропозицій постачальників не повинен містити вимог до постачальника та інших документів, які не передбачені цим Порядком.

Запит пропозицій постачальників повинен містити проект договору з обов’язковим зазначенням підстав та у разі потреби із зазначенням порядку змін його умов.

Проект договору не повинен містити характеристики товару, що не визначені запитом пропозицій постачальників з урахуванням положень абзацу другого цього пункту.

Пункт 58

Постачальник подає ціну пропозиції відповідно до вимог, установлених у повідомленні про запит ціни пропозицій в електронній системі закупівель, через електронний каталог.

Постачальник через електронний каталог подає пропозицію відповідно до вимог, установлених замовником у запиті пропозицій постачальників в електронній системі закупівель.

….

Постачальник у відповідь на запит пропозицій постачальників від замовника не може подати пропозицію, товар в якій не відповідає специфікації товару, що зазначена в такому запиті.

Постачальник через електронний каталог подає пропозицію відповідно до вимог, установлених замовником у запиті пропозицій постачальників в електронній системі закупівель.

Постачальник у відповідь на запит пропозицій постачальників від замовника не може подати пропозицію, товар в якій не відповідає специфікації товару, що зазначена в такому запиті.

Порівняльна таблиця змін до Постанови № 1178

В редакції з 01.09.2023 по 02.11.2023

В редакції після 02.11.2023

Пункт 12

У запиті пропозицій постачальників щодо закупівлі товару, вартість якого не перевищує 500 тис. гривень, замовник може визначити інформацію про характеристики товару та їх допустимі значення, в тому числі конкретну торговельну марку.

Запит пропозицій постачальників щодо закупівлі товару, вартість якого дорівнює або перевищує 500 тис. гривень, повинен містити інформацію про характеристики товару та їх допустимі значення.

За результатами формування замовником у запиті пропозицій постачальників характеристик та їх допустимих значень кількість пропозицій від постачальників щодо такого товару, що відповідають характеристикам до товару, визначеного в запиті пропозицій постачальників, не може бути менше двох.

У запиті пропозицій постачальників щодо предмета закупівлі товару, вартість якого є меншою ніж 500 тис. гривень, замовник може визначити інформацію про характеристики товару та їх допустимі значення в межах специфікації товару, визначеної адміністратором електронного каталогу.

Запит пропозицій постачальників щодо предмета закупівлі товару, вартість якого дорівнює або перевищує 500 тис. гривень, здійснюється відповідно до специфікації товару, сформованої адміністратором електронного каталогу, яка не передбачає можливості замовника самостійно визначати інформацію про характеристики товару та їх допустимі значення.

Пригадуємо, що довгий період часу, до 01.09.2023, здійснювати закупівлю товару в електронному каталозі замовники мали змогу тільки шляхом формування запиту ціни пропозицій (*з 01.09.2023 — запиту пропозицій постачальників) у профілі товару (який був сукупністю характеристик товару в межах визначеної адміністратором категорії товару, яким може відповідати один або кілька товарів) без зазначення конкретної торговельної марки.

Такий усталений алгоритм дій був довгий час зрозумілим та досить дієвим (результативним) як для замовників, так і для учасників (постачальників), включених до переліку кваліфікованих постачальників.

Проте в період дії редакцій постанов № 822 і № 1178 з 01.09.2023 і по 02.11.2023 спостерігався певний «дисбаланс» та явна колізія між зазначеними нормативно-правовими актами та реальною технічною реалізацією в електронній системі закупівель (Prozorro Market).

Так, багатьом замовникам нововведення від 01.09.2023, звісно, видались досить позитивними, оскільки інколи дійсно закупівля товарів конкретної торгової марки є вкрай необхідною задля здійснення ефективної закупівлі та отримання товарів бажаної якості.

Зауважимо! Технічно в електронному каталозі реалізовані (внесені) не всі можливі торговельні марки товарів, тож у разі самовільного встановлення замовниками потрібної торгової марки чи то в предметі закупівлі, чи то в примітках, чи в проєкті договору така закупівля могла просто не відбутись або ж назва предмета закупівлі не відповідала профілю (специфікації) товару, який змовник вибирав у Prozorro Market.

До того ж і постачальники не могли зорієнтуватись, який саме товар пропонувати, адже технічні характеристики в профілі товару були одні, а замовник насправді проводить закупівлю іншого товару.

При цьому постачальники повинні враховувати й пункт 58 Постанови № 822, яким встановлено, що постачальник у відповідь на запит пропозицій постачальників від замовника не може подати пропозицію, товар у якій не відповідає специфікації товару, що зазначена в такому запиті. І в таких непорозуміннях та невідповідностях логічним завершенням закупівлі було або відхилення пропозиції переможця відбору (всупереч пункту 64 Постанови № 822), або ж відміна запиту пропозицій постачальників.

У публікаціях на порталі Радник ми неодноразово радили замовникам відмовитись від практики встановлення конкретної торговельної марки в назві предмета закупівлі, а також перед оголошенням запиту пропозицій постачальників в електронному каталозі радили детально проаналізувати всі товари, їх специфікації та встановити, чи є технічна можливість налаштувати технічні параметри на потрібний замовнику товар та які саме торговельні марки пропонуються в таких налаштуваннях (можливості так званих динамічних профілів), а вже потім формувати назву предмета закупівлі та братися до оприлюднення відповідної інформації в електронній системі закупівель. Наприклад, у таких статтях:

І тепер, після останніх змін, ці поради є ще більш доречними та актуальними, оскільки вказівки саме на такі дії замовників ми бачимо в постановах № 822 та № 1178 з 02.11.2023.

Підсумуємо основні тези та поради

  1. Алгоритм здійснення закупівель товарів в електронному каталозі (Prozorro Market) доопрацювали більше з нормативної (законодавчої) сторони, аніж з технічної (практичної).
  2. Не радимо замовникам встановлювати конкретну торговельну марку товару в назві предмета закупівлі чи в окремих електронних полях (примітки тощо), чи в проєкті договору.
  3. Радимо замовникам на підготовчому етапі закупівлі детально проаналізувати специфікації товарів у Prozorro Market, їх характеристики та встановити, чи є технічна можливість налаштувати власноруч технічні параметри щодо відповідного товару та які саме торговельні марки пропонуються в таких налаштуваннях (можливості так званих динамічних профілів).
  4. У разі відсутності товару із підходящими характеристиками в Prozorro Market або ж наявності ризиків (наприклад, якщо товар має бути локалізованим) здійснити закупівлю неякісного/невідповідного товару радимо здійснювати закупівлі шляхом застосування відкритих торгів у порядку, визначеному Особливостями (за винятком закупівель за пунктом 11-1 Особливостей).

Завантажуйте шпаргалку уповноваженої особи щодо застосування електронного каталогу Prozorro Market та щиро бажаємо вам успішних та результативних закупівель!

Воєнний стан

Публікації, що розкривають специфіку закупівель під час воєнного стану

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО