Після набуття чинності особливостями здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, що затверджені постановою Уряду № 1178 від 12.10.2022 (далі — Особливості), деякі замовники остерігаються електронного каталогу, оскільки не впевнені у вартісних межах, за яких можна правомірно використовувати відбір та запит ціни пропозиції.
У цій статті сформулюємо власну думку щодо цього.
Найперше слід зазначити, що Особливості розроблені та прийнятті легітимним Урядом саме на виконання норм Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон).
Нагадаю, що Законом від 16.08.2022 № 2526 було внесено відповідні положення, згідно з якими на час війни та 90 днів з дня припинення чи скасування воєнного стану встановлювати особливості здійснення закупівель має Уряд.
Так, Урядом, згідно з наданими законом повноваженнями, було затверджено постанову № 1178 від 12.10.2022, яка і визначила основні відмінності у процесі закупівель, якщо порівняти із Законом.
Однією з таких відмінностей стало право застосовувати електронний каталог як альтернативу відкритим торгам, за умови що вартість товару становить 100 тис. грн чи більше. У такому разі замовник проводить закупівлю шляхом проведення запиту ціни пропозицій (читайте «Алгоритм здійснення закупівель із використанням електронного каталогу за Особливостями»). Це зроблено для того, щоб забезпечити можливість конкуренції між учасниками навіть при використанні такого інструменту, як каталог.
Якщо ж вартість закупівлі є меншою ніж 100 тис. грн, замовник може здійснити закупівлю через каталог шляхом прямого замовлення. У цьому випадку обов’язку застосовувати запит цінових пропозицій немає.
У свою чергу, для використання каталогу замовники керуються постановою від 14.09.2022 № 822 «Про затвердження Порядку формування та використання електронного каталогу», оскільки саме цей акт регулює питання, як технічно і нормативно застосовувати каталог в електронній системі закупівель.
Однак під час війни та 90 днів після припинення чи скасування воєнного стану основним документом, який регулює способи закупівель і вартісні межі, від яких ці способи використовує замовник, встановлюють Особливості, що затверджені постановою Уряду № 1178 від 12.10.2022.
Уже відкрито передзамовлення е-книги «Коментарі до Особливостей здійснення публічних і оборонних закупівель (постанови № 1275 та № 1178)»! Будь одним із перших, хто отримає цінну інформацію!
Висновок
Під час війни та 90 днів з дня припинення чи скасування воєнного стану ми можемо користуватись каталогом як на суму до 100 тис. грн (відбір постачальника), так і на суму понад 100 тис. грн (запит ціни пропозиції), але для закупівлі товару!
Однак якщо запит ціни не відбудеться (закупівля через каталог на суму понад 100 тис. грн) чи в каталозі не представлені принаймні дві пропозиції учасників, то ми маємо здійснити закупівлю саме або шляхом запиту цінових пропозицій (повторно), або провести відкриті торги. Право на прямий договір у такому разі відсутнє.
Коментар редакції. Аналогічна позиція виражена в листі Мінекономіки № 3323-04_70997-06 від 20.10.2022 “Щодо особливостей здійснення публічних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану та
протягом 90 днів з дня його припинення або скасування” у якому відзначено, що особливостями передбачено можливість здійснення закупівлі товарів з використанням електронного каталогу без обмеження граничних вартісних значень. Використання електронного каталогу є також альтернативою відкритим торгам. У разі здійснення закупівлі товару, вартість якого становить або перевищує 100 тис. гривень, з використанням електронного каталогу, замовник здійснює відбір постачальника шляхом запиту ціни пропозицій постачальників.
У разі потреби на порталі RADNUK.COM.UA розміщено: