Рекомендації замовникам щодо використання виключень по пункту 13 Особливостей

Крістіна Бєлякова
3074
31 Січня 2023
Рекомендації замовникам щодо використання виключень по пункту 13 Особливостей
3074
31 Січня 2023

Постановою КМУ від 12.10.2022 № 1178 затверджено особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування (далі — Особливості).

У пункті 13 Особливостей передбачено аж 14 підстав, коли замість конкурентних закупівель замовник може укласти прямий договір про закупівлю. Але рекомендую дуже обережно використовувати такі підстави, оскільки в пункті 13 Особливостей є вираз: «…МОЖЕ здійснюватися шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару».

Це означає: коли замовник використовує такі підстави, у нього немає обов’язку ними користуватися, оскільки не зазначено умовно, що «повинен» чи «зобов’язаний» тощо, а навпаки, з урахуванням усіх обставин і ризиків замовник «МОЖЕ» використовувати виключення.

Які ризики можуть бути

Перший ризик, який може бути, якщо буде доведено, що прямий договір про закупівлю за виключеннями по пункту 13 Особливостей укладено безпідставно, — адміністративна відповідальність.

Статтею 164-14 Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі — КУпАП) передбачена відповідальність за придбання товарів, робіт і послуг до / без проведення процедур закупівель відповідно до вимог закону, яка тягне за собою накладення штрафу судом на службових (посадових), уповноважених осіб замовника від 1 500 до 3 000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (25 500 – 51 000 грн).

Дії, передбачені частиною 3 статті 164-14 КУпАП, вчинені особою, яку протягом року було піддано адміністративному стягненню за такі ж порушення, тягнуть за собою накладення штрафу судом на службових (посадових), уповноважених осіб замовника від 3 000 до 5 000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (51 000 – 85 000 грн).

Укладення договорів, які передбачають оплату замовником товарів, робіт і послуг до / без проведення процедур закупівель, визначених законом, — накладення штрафу судом на керівника замовника від 2 000 до 10 000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (34 000 – 170 000 грн).

Другий ризик передбачений у підпункті 1 пункту 21 Особливостей, де визначено, що договір про закупівлю є нікчемним у разі, коли замовник уклав договір про закупівлю з порушенням вимог, визначених пунктом 5 Особливостей.

У пункті 5 Особливостей встановлено, що забороняється придбання замовниками товарів, робіт і послуг до/без проведення процедури закупівлі відкриті торги / використання електронного каталогу (у разі закупівлі товару), визначеної цими особливостями, та укладення договорів про закупівлю, які передбачають оплату замовником товарів, робіт і послуг до/без проведення процедури закупівлі відкриті торги / використання електронного каталогу (у разі закупівлі товару), визначеної цими особливостями (крім випадків, передбачених пунктами 9 і 13 цих особливостей).

Що треба враховувати при використанні виключень по пункту 13 Особливостей

Щоб мінімізувати ризики в разі застосування виключень по пункту 13 Особливостей, рекомендую замовникам мати:

  • документальне підтвердження застосування підстави або підстав виключень по пункту 13 Особливостей;
  • у протоколі про затвердження річного плану описати обґрунтування і посилання на підпункт або підпункти,  за якими застосовуються виключення. З прикладами таких протоколів ознайомтесь у розділі «Закупівлі за пунктом 13 Особливостей»;
  • також у статті «Три найпоширеніші запитання із соцмереж: співпраця з ТОВ „Нафтогаз Трейдинг“, 20 % на наступний рік, нюанс щодо умови в договорі про Постанову № 1178» є рекомендація для пришвидшення реєстрації бюджетних зобов’язань в органах казначейського обслуговування: замовники можуть, наприклад, за договорами, укладеними за винятками, наведеними в пункті 13 Особливостей, прописати не лише Постанову № 1178, а й конкретний підпункт пункту 13 Особливостей, яким керується замовник. Також у вищезазначеному випадку інформацію про підпункт пункту 13 Особливостей, відповідно до якого укладено договір, варто зазначати і в останній колонці Реєстру бюджетних зобов’язань розпорядників (одержувачів) бюджетних коштів — це значно спростить реєстрацію зобов’язань в органах Казначейства за прямими договорами на надпорогові суми;
  • також, якщо у замовника наявно декілька підстав використання виключень по пункту 13 Особливостей, зазначати всі підстави й на всі мати документальне підтвердження. Далі розглянемо детальніше такі випадки.

І пам’ятаємо, що слово «МОЖЕ» — завжди ризик!

Чи може замовник застосовувати виключення за пунктом 13 Особливостей по декількох підставах одночасно?

Може і навіть рекомендуємо такі варіанти застосовувати. Щоб відповісти на це запитання більш розширено, розглянемо практичну ситуацію: наприклад, замовник, який перебуває в зоні бойових дій, планує планові закупівлі (щорічні, на які є час для проведення) здійснити за процедурою відкритих торгів за Особливостями, для того щоб дотримуватися принципів Закону та досягати економії. По закупівлях, які є нагальні та необхідні терміново, використовує виключення за пунктом 13 Особливостей.

На мою думку, з таким поділом і замовнику зрозуміло, чому і в яких випадках він керується саме виключеннями, а  в інших випадках проводить процедуру закупівлі. І якщо в контролюючих органів будуть виникати питання,  у замовника є обґрунтоване пояснення і документальне підтвердження своїх дій.

Звісно, замовнику в такому випадку раджу  завчасно потурбуватись про документальне підтвердження наявності підстав для застосування виключень за пунктом 13 Особливостей, а саме:

  • підпункту 2 пункту 13 Особливостей — замовник перебуває в районі проведення воєнних (бойових) дій на момент прийняття рішення про здійснення закупівлі або її здійснення;
  • підпункту 4 пункту 13 Особливостей — існує нагальна потреба у здійсненні закупівлі у зв’язку з виникненням об’єктивних обставин, що унеможливлюють дотримання замовником строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів та/або електронного каталогу, яка повинна бути документально підтверджена замовником.

Також окремо зверну увагу на документальне підтвердження. Мінекономіки на запит 1265/2022 надало відповідь:  «що  потреби, підстави застосування для укладення прямих договорів, які визначені пунктом 13 Особливостей, можуть бути підтверджені як внутрішніми документами (наприклад, наказом, розпорядженням, доповідною/службовою запискою, протоколом тощо), так і зовнішніми документами (наприклад, листом військової адміністрації, або військового командування, або компетентних органів влади, установ, підприємств, організацій тощо). Перелік таких документів не є виключним.

При цьому рішення щодо придбання товарів, робіт та послуг згідно з підпунктом 2 пунктом 13 Особливостей та документальне підтвердження підстави застосування приймається замовником самостійно».

Окремо зауважимо, що передплатники порталу «Радник у сфері публічних закупівель» можуть ознайомитись та за потреби завантажити:

Загальний висновок

Рекомендую бути дуже обережними під час прийняття рішень для укладання прямих договорів про закупівлю і застосування виключень. Також раджу замовникам під час здійснення закупівель за пунктом 13 Особливостей враховувати, що істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадків, що передбачені в пункті 19 Особливостей.

Додатково статті за темою:

Воєнний стан

Публікації, що розкривають специфіку закупівель під час воєнного стану

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО