Про закупівлі до 50 тис. грн, які не увійшли до Постанови № 169

Наталія Заєць
7683
10 Березня 2022
Про закупівлі до 50 тис. грн, які не увійшли до Постанови № 169
7683
10 Березня 2022

У мирний час закупівлі до 50 тис. грн відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі» можна було здійснювати шляхом укладання «прямих» договорів з подальшим оприлюдненням звіту про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, протягом трьох робочих днів з дня укладення договору про закупівлю.

При цьому постановою Кабміну від 28.02.2022 № 169 «Деякі питання здійснення оборонних та публічних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану» (далі—Постанова № 169) передбачено, що оборонні та публічні закупівлі товарів, робіт і послуг здійснюються без застосування процедур закупівель та спрощених закупівель, визначених законами України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) та «Про оборонні закупівлі».

Відповідно до пункту 25 частини 1 статті 1 Закону публічна закупівля (далі — закупівля) — це придбання замовником товарів, робіт і послуг у порядку, встановленому Законом. Порядок визначений для проведення спрощених закупівель та процедур закупівель. Договір про закупівлю до 50 тис. грн, укладений без застосування електронної системи закупівель, не є договором про закупівлю у розумінні Закону (передбачає оприлюднення звіту про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель). Такий договір регулюється, зокрема, Цивільним та Господарським кодексами України.

Отже, умови Постанови № 169 не зачепили закупівлі до 50 тис грн.

Ба більше, Мінекономіки у листі від 09.03.2022 № 3304-04/9472-06 «Щодо змін, внесених до порядку закупівель у період воєнного стану», зокрема, зазначило:

«…Постанова № 169 встановлює правило незастосування процедур закупівель та спрощених закупівель для здійснення закупівель, які відповідно до Закону мають здійснюватись шляхом проведення процедур закупівель / спрощених закупівель, тобто закупівель, вартість яких дорівнює або перевищує 50 тисяч гривень.

З огляду на зазначене, у разі здійснення закупівель товарів, робіт і послуг, вартість яких не перевищує 50 тисячгривень, замовникповинен дотримуватися принципів здійснення публічних закупівель та може використовувати електронну системузакупівель, у тому числі електронні каталоги для закупівлі товарів. У разі здійснення таких закупівель без використання електронної системи закупівель замовник обов’язково оприлюднюєв електронній системі закупівель відповідно до статті 10 Закону звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель відповідно до частини третьої статті 3 Закону».

З вищезазначеного робимо висновок, що закупівлі товарів, робіт і послуг вартістю до 50 тис. грн проводяться замовником шляхом:

  1. укладення «прямого» договору;

або

2. використання електронного каталогу (Prozorro Market).

При цьому у будь-якому випадку оприлюднюємо звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, протягом трьох робочих днів з дня укладення договору про закупівлю. Звертаємо увагу, що у разі здійснення таких закупівель замовник має оприлюднювати річний план або зміни до нього.

Важливий нюанс: закупівлі, обумовлені Постановою № 169, можуть бути поділені таким чином, що сума договорів буде до 50 тис. грн, зокрема для забезпечення постачання різними виробниками чи можливістю поставки. Це воєнний час, не можна осуджувати тих, хто намагається забезпечити потрібне у будь-який спосіб. На мою думку, це основний принцип сьогодення для кожного українця.

Закупівлі у переліку, сформованому відповідно до Постанови № 169, передбачені саме для врегулювання потреб у період війни. Тому слід проаналізувати актуальність тих закупівель, що були заплановані до війни.

Висновок: закупівлі до 50 тис. грн, заплановані до початку війни, проводяться у порядку, передбаченому Законом.

Водночас, якщо ви укладаєте договір вартістю до 50 тис. грн на предмет закупівлі з переліку, передбаченого Постановою № 169, і так стається через поділ суми, то ви маєте право користуватися умовами Постанови № 169 і не оприлюднювати звіт, як це установлено Законом.

Якщо загальна сума у переліку, передбаченому Постановою № 169, становить менше 50 тис. грн, то тут є важлива умова. Постанова № 169 не охопила таких закупівель і не вивела порядок здійснення цих закупівель в окрему категорію. Проте в останньому абзаці Постанови № 169 зазначено: «Такі закупівлі не включаються до річного плану закупівель. За результатами їх здійснення в електронній системі закупівель замовник / державний замовник оприлюднює звіт про договір про закупівлю…».

«Такі закупівлі» — це закупівлі з переліку.

Відповідно до листа Держказначейства від 07.03.2022 № 18-07-08/4497 закупівлі з переліку, передбаченому Постановою № 169, не включаються до річного плану закупівель та за ними не здійснюються процедури закупівель та спрощені закупівлі, визначені Законом, такі переліки та обсяги не передаються до відповідних органів Казначейства при реєстрації бюджетних зобов’язань.

Загальний висновок

Усе, що ви включили у перелік, регулюється Постановою № 169. Водночас Закон не втратив чинності, тому при закупівлі до 50 тис. грн ви маєте дотримуватися вимог Закону і принципів здійснення публічних закупівель, але приймати рішення з огляду на безпеку інформації та закупівлі в цілому.

Наприклад, якщо здійснюється закупівля продуктів харчування для інтернату до 50 тис. грн на рік, то маєте оприлюднити річний план і звіт відповідно до вимог статті 10 Закону. При цьому, якщо загальна сума потреби більше 50 тис. грн, то вона має бути включена у перелік, і якщо ви наразі можете укласти договір тільки до 50 тис. грн, то дотримуєтесь Постанови № 169.

І ще раз наголошу на актуальності закупівель, навіть запланованих раніше!

Додатково читайте на порталі RADNUK.COM.UA «Нові алгоритми закупівель в умовах воєнного стану від 05.03.2022 за Постановою № 169».

Воєнний стан

Публікації, що розкривають специфіку закупівель під час воєнного стану

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО