24.02.2023 Верховною Радою України за Законом України № 2958-ІХ «Про внесення змін до Закону України “Про оборонні закупівлі” щодо запровадження прозорості в оборонних закупівлях (крім відомостей про закупівлі товарів, робіт і послуг оборонного призначення, що становлять державну таємницю) із забезпеченням захищеності державних замовників від воєнних загроз на період дії правового режиму воєнного стану в Україні» (далі — Закон № 2958-ІХ) внесено зміни до Закону України «Про оборонні закупівлі» від 17.07.2020 № 808-IX (далі — Закон про оборонні закупівлі), зокрема статтю 30 Закону про оборонні закупівлі, що стосується особливостей здійснення оборонних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану, викладено в новій редакції. Закон № 2958 набрав чинності 24.03.2023.
Пунктом 2 прикінцевих та перехідних положень розділу ІІ Закону № 2958 установлено, що визначена частиною 5 статті 30 Закону про оборонні закупівлі інформація, що не оприлюднена у період з 24.02.2022 по день набрання чинності цим Законом, тобто по 24.03.2023, оприлюднюється державним замовником відповідно до вимог Закону про оборонні закупівлі протягом 60 днів з дня, наступного за днем набрання чинності частиною 5 статті 30 Закону про оборонні закупівлі.
Згідно з пунктом 1 прикінцевих та перехідних положень розділу ІІ Закону № 2958 цей Закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування, крім абзаців 5, 6, 10-12 пункту 6 розділу I цього Закону, які набирають чинності через 30 днів з дня набрання чинності цим Законом, а саме з 24.04.2023.
Тобто, оскільки частина 5 статті 30 Закону про оборонні закупівлі набирає чинності 24.04.2023, то визначена цією нормою інформація, що не оприлюднена в період з 24.02.2022 по 24.03.2023, оприлюднюється державним замовником відповідно до вимог Закону про оборонні закупівлі протягом 60 днів з 24.04.2023.
Ось ця плутанина з датами і навела переполоху серед державних замовників, які не могли належним чином визначитись з питанням початку перебігу строку публікації визначеної інформації та з питанням, що саме потрібно публікувати. Відверто кажучи, як і закупівельники в оборонній сфері, так і редакція порталу RADNUK.COM.UA не один день ламали голову над цими змінами. Проте вже 24.04.2023 настало, і замовникам оборонної сфери необхідно виконувати приписи статті 30 Закону про оборонні закупівлі та пункту 2 прикінцевих та перехідних положень розділу ІІ Закону № 2958.
Для полегшення пропоную перелік корисних посилань на публікації порталу RADNUK.COM.UA щодо питань виконання норм законодавства про оборонні закупівлі, що набрали чинності з 24.04.2023:
- «Аналіз змін до оборонних закупівель з 24.03.2023», де насамперед ознайомитесь зі змінами згідно із Законом № 2958.
- «Зберігаємо спокій та оприлюднюємо інформацію про оборонні закупівлі з 24.04.2023, враховуючи актуальні зміни до законодавства» і «Алгоритм здійснення оборонних закупівель з 23.04.2023: необхідно розміщувати звіт і зміни до договору», у яких автор наводить інструкцію покрокових дій оборонного закупівельника щодо виконання норм статті 30 Закону про оборонні закупівлі та пункту 2 прикінцевих та перехідних положень розділу ІІ Закону № 2958.
- «З 24.04.2023 починаємо звітувати по оборонних закупівлях: зверніть увагу на категорію замовника в системі!», що містить невеличке застереження експерта.
- «Щодо звітування по Постанові № 169», де висвітлено окрему думку щодо питання висвітлення інформації по договорах, укладених відповідно до постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання здійснення оборонних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану» від 28.02.2022 № 169.
У рамках щотижневого опрацювання розміщених зразків документів за різними категоріями редакцією порталу опрацьовано категорію «Договори та ДУ за Особливостями» розділу «Договори та додаткові угоди». За результатом їх опрацювання встановлено актуальність таких зразків.