Поради, які стануть у пригоді замовникам під час здійснення закупівель шляхом запиту пропозицій постачальників в електронному каталозі (Prozorro Market), знайдете у цій статті.
Після нововведень з 01.09.2023 в постанові Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України „Про публічні закупівлі“, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (далі — Особливості) та в постанові Кабінету Міністрів України від 14.09.2020 № 822 «Про затвердження Порядку формування та використання електронного каталогу» (далі — Постанова № 822) та їх застосування на практиці ми зібрали декілька порад, які стануть у пригоді замовникам торгів під час здійснення закупівель шляхом запиту пропозицій постачальників в електронному каталозі (Prozorro Market).
Предмет закупівлі в Prozorro Market
На етапі підготовки проєктів документів до закупівлі (протокол, річний план тощо) рекомендуємо замовникам попередньо уважно проаналізувати в електронному каталозі таке:
- назви категорій товарів;
- назви специфікацій товарів (в електронній системі закупівель називається «профіль товару». Слова «профілів товару» замінено словами «специфікацій товару» згідно з постановою КМУ № 677 від 04.07.2023);
- технічні характеристики товарів, які зазначені в їх описі безпосередньо в електронному каталозі.
Також є сенс завчасно встановити, чи є можливість налаштувати власноруч технічні характеристики товару.
Отримавши вищезазначену інформацію, уповноважена особа замовника вже матиме ряд відповідей на питання:
- чи можливо взагалі здійснити закупівлю потрібного товару в електронному каталозі, чи він в ньому відсутній і доречніше провести процедуру відкритих торгів;
- чи відповідатиме товар, який наявний в електронному каталозі, за своїми технічними та якісними характеристиками потребам замовника;
- чи зможе замовник самостійно налаштувати характеристики (із наявних у профілі товару), чи така функція відсутня;
- якщо технічні характеристики підлягають налаштуванню, то який саме перелік характеристик (у тому числі й які торгові марки) запропоновані в електронному каталозі.
Спробуємо візуально зобразити аналіз електронного каталогу на прикладі закупівлі паперу офісного на електронному майданчику Zakupivli.pro.

Уже на етапі Кроку 2 замовник може встановити, що йому доступний як профіль товару з налаштуваннями, так і профілі з уже встановленими технічними характеристиками товару.
Зверніть увагу! Назва профілю товару в електронній системі закупівель, який ви виберете для подальшого оголошення запиту пропозицій постачальників (наприклад, «Папір офісний, форматний»), на більшості електронних майданчиків у подальшому автоматично відобразиться в електронних полях вашого оголошення, а саме в полі:
- «Узагальнена назва закупівлі» (про можливість відредагувати текст у цьому полі радимо уточнити на вашому електронному майданчику, у більшості випадків підлягає редагуванню)

та
- «Конкретна назва предмета закупівлі» (у більшості електронних майданчиків не буде можливості редагувати).

Враховуючи вищевикладене, замовник уже може зорієнтуватися, як йому краще та правильніше сформулювати свій предмет закупівлі, який буде зазначений як у річному плані закупівель, так і в оголошенні запиту пропозицій постачальників. Також можете скористатись:
- Протоколом про закупівлю через Prozorro Market до 100 тис. грн;
- Протоколом про закупівлю через Prozorro Market від 100 тис. грн;
- Робочим файлом-чернеткою щодо ЗПП.
Профіль із налаштуванням
У випадку, якщо замовнику потрібно самостійно налаштувати технічні параметри предмета закупівлі, радимо проаналізувати, які саме параметри пропонуються на вибір в електронному каталозі, і вибирати серед них (це стосується також і торгової марки товару):

Читайте також «Основні зміни, що стосуються технічного функціоналу Prozorro Market з 01.09.2023».
Увага! Хоча обов’язок замовника вибирати саме серед запропонованих в електронному каталозі параметрів та характеристик товару чітко не встановлений ані в Особливостях, ані в Постанові № 822, ми радимо замовникам все-таки користуватись саме таким механізмом самостійного налаштування профілю товару, оскільки в подальшому саме це впливатиме на подачу пропозицій постачальниками, яким електронною системою закупівель автоматично надсилається повідомлення про запит пропозицій постачальників (надсилається постачальникам, кваліфікованим до відповідної категорії), і, відповідно, постачальники подають пропозиції саме по тих технічних характеристиках товару, які встановлені в електронному каталозі в цьому профілі товару, а не зазначені замовником деінде (в назві предмета закупівлі чи в окремих полях оголошення запиту пропозицій постачальників (наприклад, у полі «Примітка»), чи в проєкті договору тощо).
У разі ж недотримання зазначеної поради може виникнути ситуація, коли замовник в окремих полях самостійно зазначив інформацію про характеристики/торгову марку товару, які не передбачені електронним каталогом у цьому профілі товару, а постачальник своєю чергою не взяв до уваги такі вимоги замовника та запропонував товар, який відповідає лише вимогам по цьому профілю товару (без врахування «приміток» замовника).
Зауважуємо, що такі обставини станом на жовтень-2023 не встановлені як підстава для відхилення пропозиції переможця відбору згідно з пунктом 64 Постанови № 822, а отже й правильність дій замовника викликає сумніви.
Поради щодо дій замовника у подібному випадку читайте в статті «Помилка переможця в технічній специфікації під час проведення ЗПП: як діяти замовнику?».
Звертаємо вашу увагу, що це лише деякі практичні поради стосовно закупівлі через електронний каталог, але вони повинні бути на сторінках нашого електронного журналу, тому що вбачається ряд невідповідностей та прогалин між нормативно-правовими актами та технічною реалізацією в електронній системі закупівель, що своєю чергою несе ризики як для замовників (в частині нездійснення закупівлі/допущення порушень законодавства), так і для постачальників (в частині неправомірного відхилення його пропозиції/неможливості реалізовувати товар через Prozorro Market).
Сподіваємось на врегулювання цих питань на законодавчому рівні найближчим часом.
Також радимо статті за темою:
- «Шістнадцяті зміни до Особливостей не за горами. Замовникам у сфері медицини приготуватись!»;
- «Основні проблемні питання щодо застосування електронного каталогу (Prozorro Market) з 01.09.2023»;
- «Три питання-відповіді щодо запиту пропозицій постачальників»;
- «Як закупити доступ до порталу Радник шляхом запиту пропозицій постачальників в е-каталозі (Prozorro Market) на майданчику Zakupivli.pro».

 
  
  
  
  
 








