Неможливо дотриматись норм Закону про закупівлі: який вихід?

Редакція
1337
9 Вересня 2022
Неможливо дотриматись норм Закону про закупівлі: який вихід?
1337
9 Вересня 2022

Із 24 лютого наша країна перебуває в нових реаліях, які не можуть не впливати на всі сфери нашого життя, зокрема й робочі процеси. Так, працювати закупівельником, зокрема в державній організації, — це складний та дуже відповідальний процес, який потребує постійного контролю та вчасного виконання покладених функцій з метою дотримання норм чинного законодавства та недопущення будь-яких порушень, і чи не в першу чергу це стосується строків оприлюднення інформації, передбаченої Законом України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) та / або постановою Кабінету Міністрів України «Деякі питання здійснення оборонних та публічних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану» від 28.02.2022 № 169.

Для того щоб швидше орієнтуватись у закупівельних строках, користуйтесь шпаргалкою цього порталу:

Але в період війни, на жаль, особливо в регіонах, де ведуться активні бойові дії, або на територіях, які є тимчасово окупованими, нерідко замовники стикаються з тим, що технічно є неможливим дотримання норм Закону, оскільки у працівників відсутній доступ до робочого місця, або пошкоджені лінії електропередач, або приміщення замовника в аварійному стані тощо.

Приклад реальної ситуації

Замовник перебуває на території проведення бойових дій (наказ Мінреінтеграції № 75 зі змінами). На сьогодні всі закупівлі здійснюємо виключно за Постановою № 169. Проте від постачальника електричної енергії (договір про закупівлю тендерний, довоєнний) прийшло повідомлення про підвищення ціни за кВ та, відповідно, необхідність укладання додаткової угоди. У разі укладання цієї додаткової її необхідно оприлюднювати, проте зараз доступу до робочого місця немає.
 
Варіант виходу з цієї ситуації. З метою забезпечення безперебійної роботи замовник укладає відповідну додаткову угоду до договору про закупівлю. При цьому уповноважена особа прийняла рішення зафіксувати в протоколі факт технічної неможливості оприлюднення додаткової угоди згідно з прямою вимогою пункту 11 частини 1 статті 10 Закону.

Висновок. Чинним законодавством не передбачено жодних «пом’якшувальних» обставин або виключень, на які міг би посилатись замовник з метою пояснення конкретної ситуації, за якої норми законодавства були порушені, утім не з вини уповноваженої особи. Проте все ж таки радимо (за наявності такої технічної можливості) зафіксувати такий факт, наприклад в протокольному рішенні, із зазначенням конкретних підстав, які призвели, приміром, до порушення строків оприлюднення інформації. Зауважимо, що на розсуд уповноваженої особи в такому протоколі також можна прийняти рішення щодо подальших дій у цьому випадку (наприклад, оприлюднення інформації із порушенням строків / неоприлюднення інформації / відміна тендеру тощо).

Редакцією порталу RADNUK.COM.UA на допомогу замовникам у вищезазначених обставинах розроблено зразок протоколу щодо встановлення факту технічної неможливості та пропуску строку оприлюднення інформації, тож маєте нагоду ним скористатись за наявності такої потреби.

Читайте також:

Воєнний стан

Публікації, що розкривають специфіку закупівель під час воєнного стану

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО